Tips inför nyår!

Jag har flera vänner som ger Valerina Forte till sina hundar och det fungerar väldigt bra. Hunden är som vanligt, men mindre rädd. Enda biverkningarna har varit gasig mage :) men man måste börja i tid och trappa upp dosen för att det ska hinna verka. Det enda medlet jag kommer prova om jag någon gång år en fyrverkeri-rädd hund.
 
Fetvadd i öronen är ju väldigt bra att träna in sin hund på om den reagerar det minsta på den typen av ljud. Allt som kan lindra är bra :)
 
Bra tips! Mina hundar har aldrig varit rädda för fyrverkerier som tur är men varje år är jag ändå orolig att vi ska gå ut vid "fel" tillfälle så att dom ska bli skrämda av någon idiot som skjuter nära dom. Vi är aldrig ute efter typ 19 på nyårsafton och sen får dom gå ut jättetidigt på morgonen/mycket senare på natten istället men det skjuts ju inte direkt enbart runt 12-slaget utan man kan ju lika gärna stöta på någon som skjuter raketer kl 14 på dan :S
Brukar använda sådan där DAP-spray i förebyggande syfte och spraya på deras bäddar, kanske fungerar lite iaf. Plus tuggben och sådant såklart. Ibland har jag funderat på att ge något lugnande bara utifall att men känns ju onödigt då dom ändå inte reagerar så mycket.
 
Precis som @Killaloe skriver så tror jag inte att det helt skulle sluta finnas hundar som var rädda för fyrverkerier om man slutade avla på rädda hundar men jag är övertygad om att frekvensen skulle minska rejält. Och som jag skrev handlar det inte bara om att avla på skottfasta hundar, det handlar om att avla på hundar som inte är ljudrädda - vare sig för skott, fyrverkerier eller andra ljud.

En hund som inte har anlag för att utveckla rädsla kräver mycket mer än en ägare som inte hanterar situationen helt rätt, men det är poppis bland uppfödare att skylla på valpköparna när hundar utvecklar rädslor, inte minst inom min ras. Handlade det bara om ägarens beteende och om yttre erfarenheter så är det märkligt att det inte är lika vanligt med fyrverkerirädsla inom alla raser. Jag känner inte till någon schäfrar som har problem med fyrverkerier t ex, inte heller någon rottweiler.

Som sagt, jag tror inte att man helt kan komma till rätta med problemet genom avel men jag är förvånad över den ilska som riktas mot fyrverkerier när man vet hur vanligt det är med avel på hundar som har ljudrädslor av olika slag och det är fastställt att rädslor har hög nedärvbarhet.
 
Mina hundar är inte rädda. Men i år passar vi en hund som blev skjuten av misstag i somras, så nyår ska bli väldigt intressant.

Jag håller mig iaf inne. Antagligen är jag i stallet, så det är flera kilometer till närmsta fyrverkerierna.

Men, trots orädda hundar, har jag ett starkt hat mot raketer. Det är en STOR miljöbov, farligt, skrämmer vilda och tama djur och faktiskt också massor med människor - jo, jag var livrädd för raketer fram tills jag var typ 15 år. Nej, förbjud skiten! Hurra för den första svenska kommunen som förbjudit fyrverkerier!
 
Men finns det inte redan restriktioner för när raketerna får skjutas?

Jo, men vad hjälper det om de inte efterföljs?
Bara häromdagen ringde både min mamma och jag polisen i två omgångar pga några ungar som sköt stora jäkla bomber på kvällen ich senare även på natten. "Ja de ska se om de kanske kan skicka en bil". Och även om de skickat en bil lär det vara för sent att hitta de där ungarna.

Det är inte så hög prio att jaga folk som skjuter smällare och raketer på fel tidpunkter, vilket man ju också kan förstå.

Nu är båda mina oberörda, men visst blir man rädd för att de ska bli så pass skrämda någon gång att det slår över...
 
Jo, men vad hjälper det om de inte efterföljs?
Bara häromdagen ringde både min mamma och jag polisen i två omgångar pga några ungar som sköt stora jäkla bomber på kvällen ich senare även på natten. "Ja de ska se om de kanske kan skicka en bil". Och även om de skickat en bil lär det vara för sent att hitta de där ungarna.

Det är inte så hög prio att jaga folk som skjuter smällare och raketer på fel tidpunkter, vilket man ju också kan förstå.

Nu är båda mina oberörda, men visst blir man rädd för att de ska bli så pass skrämda någon gång att det slår över...
Nej precis! Just nu hjälper det ju uppenbarligen inte, men då är det ju för att det inte följs. Så då är det ju där det behövs lägga energi!
Jag vet inte hur dock...:cool: Polisen här i stan hade förra vintern typ en vecka där de fokuserad extra på att stoppa och böta alla som cyklade utan lyse. Det kanske går att göra någons sån "insats" för att förstärka att det faktiskt finns ett förbud. *Önsketänkande*
 
Nej precis! Just nu hjälper det ju uppenbarligen inte, men då är det ju för att det inte följs. Så då är det ju där det behövs lägga energi!
Jag vet inte hur dock...:cool: Polisen här i stan hade förra vintern typ en vecka där de fokuserad extra på att stoppa och böta alla som cyklade utan lyse. Det kanske går att göra någons sån "insats" för att förstärka att det faktiskt finns ett förbud. *Önsketänkande*

Det är ett önsketänkande som behöver tas upp till politikernivå - för det finns för få poliser för att dom ska klara av att hinna åka runt en hektisk dag/kväll som nyårsafton eller dagarna runt och leta folk som inte sköter smällare och fyrverkerier. Det är lågpriotiterat i jämförelse med trafikbrott, våldsbrott, inbrott osv.
 
Tänk om de kunde reglera försäljningen av skiten? Då hade det kanske kunnat minska i alla fall. Men som sagt det är ju knappast högprioriterat...

Håller med - själv tycker jag inte vanligt folk ska hantera pyrotekniska medel, för det är så många som inte kan. Bättre då att kommunerna anordnar ett stor fyrverkeri på tolvslaget (och ev ett mindre för barn tidigare på kvällen). Då kan det skötas av proffs och dom som vill akta sig får en chans att veta när dom ska hålla sig undan.
 
Håller med - själv tycker jag inte vanligt folk ska hantera pyrotekniska medel, för det är så många som inte kan. Bättre då att kommunerna anordnar ett stor fyrverkeri på tolvslaget (och ev ett mindre för barn tidigare på kvällen). Då kan det skötas av proffs och dom som vill akta sig får en chans att veta när dom ska hålla sig undan.
Exakt! Här anordnar kommunen firande nere i hamnen, det tycker jag räcker gott och väl. Då kan de som inte vill delta/påverkas hålla sig undan. Det är ju långt ifrån bara djur som påverkas/skadas:cool:
 
Det finns en namninsamling man kan skriva under, bara att söka på fb. Och dela gärna deras statusar.

Och sen kan man ju göra medvetna val. Jag skulle tex aldrig handla i en affär som säljer fyrverkerier. Coop säljer inte, många Maxi avstår, men det är lokala olikheter.
Sen får vi väl alla hjälpas åt att vara de där tråkmånsarna som påminner folk om att det inte bara är ett fint ljusfenomen. Min sambo tex köpte alltid raketer innan, sen såg han hur påverkad en lånehund blev, han är likadan som mig nu :D
 
Jag känner inte till någon schäfrar som har problem med fyrverkerier t ex, inte heller någon rottweiler.

Jag känner till en - hon diskvalificerades från avel efter MH. Samtidigt var fyrverkerier inget problem innan hon var i ett litet hus som några ungar bombarderade med smällare under flera dagar
 
Hejsan!
Är det ngn som har erfarenhet av att långsamt vänja hunden vid raket/smällarljud med hjälp av film/ljud.
Har en hund som tidigare år visat lite obehag av raketer men ändå fullt hanterbart.
Nu är han skadad ( ev diskbråck) och ska i princip avstå från all aktivitet.
Dvs han är gravt understimulerad. Det visar sig på många sätt varav ett är att han reagerar mkt starkt på vissa ljud. Grannen smällde av en raket igår kväll och det tog 30 min innan min hund var normal igen :(
För att inte tala om de häftiga rörelser som blev för att han panikhoppade upp till oss i soffan, dumt för hans skada mao.

Nu funderar jag på ifall det är lönt att utsätta honom för detta i lagom dos fram till nyår eller ökar det kanske bara stressen? Hade det bara varit nyårsafton så är det inga problem , då flyr jag till raketfritt land.
men tyvärr smäller ju folk lite av och till hela tiden.

Gör givetvis hjärngympa av olika slag, men det är en BC som är van vid betydligt mer aktivitet så det hjälper bara för stunden.
Tips emottages gärna!
 
Jösses vad de skjuter häromkring nu! Är det lilla nyårsafton eller nåt? :confused:

Monster verkar inte ens märka det, men jag hör andra hundar på byn som skriker rakt ut... :cry:
 
Har bokat in mig och en kompis för nyårsfirande på Häringe slott idag, väldigt spontant men väldigt kul, Hundarna får såklart hänga med, nu är ingen skottberörd men där jag är är även dom och slottet är känt för att vara hundvänliga ;) Skönt att slippa nyårsraketer helt men ändå fira in det nya året lite glamoröst!
 
Jösses vad de skjuter häromkring nu! Är det lilla nyårsafton eller nåt? :confused:

Monster verkar inte ens märka det, men jag hör andra hundar på byn som skriker rakt ut... :cry:

Fy så hemskt :(

Här är det förvånansvärt lugnt i år. Ännu mer förvånad av lugnet blev jag idag efter att ha upptäckt att de mitt inne i gallerian säljer fyrverkerier. Där står nämligen en fyrverkeritillverkare och skyltar med sina saker, fångar folks uppmärksamhet och säljer till folk som inte verkar ha tänkt att köpa något annars... :rage: Jag frågade om de var från någon affär i närheten eller kom direkt från tillverkaren, det var det sistnämnda alternativet, så nu ska jag ta reda på vem som gett dem tillståndet att stå där och sedan skicka iväg ett argt mail...
 
Fy så hemskt :(

Här är det förvånansvärt lugnt i år. Ännu mer förvånad av lugnet blev jag idag efter att ha upptäckt att de mitt inne i gallerian säljer fyrverkerier. Där står nämligen en fyrverkeritillverkare och skyltar med sina saker, fångar folks uppmärksamhet och säljer till folk som inte verkar ha tänkt att köpa något annars... :rage: Jag frågade om de var från någon affär i närheten eller kom direkt från tillverkaren, det var det sistnämnda alternativet, så nu ska jag ta reda på vem som gett dem tillståndet att stå där och sedan skicka iväg ett argt mail...

Bra! Heja du!

Har märkt att flera affärer verkar aktivt valt att inte sälja raketer i år, det gör mig jätteglad! Hoppas, hoppas, hoppas att det börjat gå åt rätt håll...

Det har smullit väldigt lite häromkring hittills i år, i vanliga fall brukar det vara igång lite innan jul och sedan hålla på tills kriget bryter ut på nyårsafton. Nu har det bara varit litegrann, säg under tio raketer om dagen, och det bara efter det blev lite kallare... Kanske är det inte så kul att skjuta raketer i regn och lera? Får mig plötsligt att utveckla ny uppskattning för det skånska vädret! :cautious:

Edit: vänta lite nu... vad är dialekt och vad är rikssvenska? Heter det smullit eller smällt? :o
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 139
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 094
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 465
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Tjockistråden 3
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp