Tips inför nyår!

Edit: vänta lite nu... vad är dialekt och vad är rikssvenska? Heter det smullit eller smällt? :o

Jag säger "smällt" i alla fall och har nog aldrig (vad jag kan minnas) hört "smullit" :D

Skönt med fyrverkeriovänligt väder ändå. Själv hoppas jag varje nyår på skitväder mellan jul och nyår, riktigt tokbra väder mellan kl 23-01 på nyårsafton och sedan skitväder igen, för då kanske folk håller sig till att smälla när de får.
 
Jag säger "smällt" i alla fall och har nog aldrig (vad jag kan minnas) hört "smullit" :D

Skönt med fyrverkeriovänligt väder ändå. Själv hoppas jag varje nyår på skitväder mellan jul och nyår, riktigt tokbra väder mellan kl 23-01 på nyårsafton och sedan skitväder igen, för då kanske folk håller sig till att smälla när de får.

Oooops, bondskan letade sig fram med andra ord... :o

Här ska faktiskt bli plusgrader igen till nyår, och mulet på det - vilket häromkring brukar betyda vad vi hemma skulle kallat regn, men som här verkar gå under "fuktig luft" eller nåt sånt... Vet inte om jag ska bli glad eller ledsen, allmänt för fyrverkerier är det förmodligen jättebra, men för Monster och mig är det synd att återgå till leran...

Nåja, klart mindre risk att huset brinner ner när grannarna skjuter fel i alla fall. Får bestämma mig för att det positiva väger över (även om Monsters tassar äntligen torkat efter ett par månaders djungelröta :wtf:).
 
Fy så hemskt :(

Här är det förvånansvärt lugnt i år. Ännu mer förvånad av lugnet blev jag idag efter att ha upptäckt att de mitt inne i gallerian säljer fyrverkerier. Där står nämligen en fyrverkeritillverkare och skyltar med sina saker, fångar folks uppmärksamhet och säljer till folk som inte verkar ha tänkt att köpa något annars... :rage: Jag frågade om de var från någon affär i närheten eller kom direkt från tillverkaren, det var det sistnämnda alternativet, så nu ska jag ta reda på vem som gett dem tillståndet att stå där och sedan skicka iväg ett argt mail...
Bra att du säger från!:up:
Har också märkt att det verkar vara fler affärer som tar avstånd från fyrverkerier, vilket känns väldigt bra!
 
Har bokat in mig och en kompis för nyårsfirande på Häringe slott idag, väldigt spontant men väldigt kul, Hundarna får såklart hänga med, nu är ingen skottberörd men där jag är är även dom och slottet är känt för att vara hundvänliga ;) Skönt att slippa nyårsraketer helt men ändå fira in det nya året lite glamoröst!
Åh återkom med recension! Jag har bara utgått från att det var fullbokat men är sugen på att åka dit nästa år. Vore mysigt sätt att fira.
 
Jag har inte skotträdda hundar men tänker mig ändå för på nyår. Jag tycker helt enkelt inte man ska ha med sig hundarna till fyrverkeri, även en orädd hund lär bli rädd om något går fel så det smäller precis intill den, eller en raket flyger galet. Vi håller oss på säkert avstånd med andra ord. Sen försöker jag göra så liten affär av det som möjligt.

Mina föräldrars hund är livrädd. Han vill inte ut på flera dagar så de får bära ut honom. De försöker planera in maten så han inte är jättebajsnödig framåt kvällen. Sen har de tv´n högt, har inte massa stök utan lugn och ro hemma. De försöker undvika att "dalta" med honom för mycket så de inte förstärker hans känsla, men han är 11 i år så man får gilla läget.

Det borde verkligen införas fasta tider för när de får smälla. Då kunde man planera och förbereda sig bättre. Nyss hörde jag ett helt fyrverkeri dra igång. Nu bor jag en bit ut på landet som tur är, men nog smäller det en del här också. Hoppas alla hundar får en så bra nyår som bara är möjligt!
 
Jag bor i en liten byhåla där det knappt skjuts några raketer alls. Någon enstaka vid tolvslaget i Finland och sen någon enstaka här under kvällen.
Min hund är inte särskilt rädd av sig, hon reagerar som hon brukar göra på ljud, sen somnar hon. Förra året var hon nyopererad och fick gå 5 minuters promenader och rejält understimulerad men brydde sig ändå inte.
Jag lider verkligen med alla som har rädda hundar och behöver planera allt in i minsta detalj.
 
Här har det smällt till och från hela dagen :( Hunden är jätterädd och brukar vara ett nervvrak en lång tid efter nyår varje år. Själva tolvslaget är egentligen inget problem, då är man ju förberedd och kan komma fram till en lösning (i år blir det till att sitta nere i källaren med musik på, då borde det i princip inte höras in något smällande alls), men alla som smäller i tid och otid både innan och efter.. Suck. Det känns så hopplöst tycker jag, det är inte direkt så att jag kan gå i ide med hunden i några veckor bara för att folk på något magiskt sätt råkar ha fyrverkerier kvar så det räcker flera veckor in i januari :meh::arghh:
 
Det är hundens första nyår (7 månader) så vi får se hur det här går. Han har hört smällare och fyrverkerier tidigare och det har inte varit mer än att han hoppat till precis i början och sen stått och lyssnat/tittat. Ska införskaffa lite extra goda tuggsaker till honom så han har något att göra medan det smäller som bäst. Dock tänker jag inte göra någon stor affär av det. Om jag stressar kommer hunden stressa, så jag kör på taktiken att bete mig som att det är världens mest normala sak att det smäller.
 
Hejsan!
Är det ngn som har erfarenhet av att långsamt vänja hunden vid raket/smällarljud med hjälp av film/ljud.
En kompis gjorde det. Man kan väl säga att det fungerade delvis. Hunden var fortfarande rädd för riktiga fyrverkerier men när hon spelade skivan på hög volym på nyår verkade det maskera/dränka en del av det riktiga oljudet och därmed blev hunden lugnare.
 
Jag gör som förra året, åker till Halmstads Hundarena, så här såg min skotträdda hunds nyår ut förra nyåret:

Självklart kör vi favorit i repris :)

Annars har våra rutiner varit följande sedan julhelgen, ut och aktivera hundarna runt 14 varje dag i 1,5-2 timmar så vi kommer hem precis innan det blir mörkt. Sen har Milla fått gå ut en gång och så fort hon kissat får hon gå in igen om det inte smäller, för då får hon gå in utan att kissa. Spookie har fått gå ett varv runt kvarteret när Milla har gått in igen.
 
Vi har precis varit ute på långpromenad i skogen här. I 2½ timme var vi ute, men nu stannar vi inne resten av dagen (med undantag för kort kisspaus precis utanför huset senare i eftermiddag). Fick en liten fyrverkerigrej uppsmälld ca 30 meter bakom oss när vi lämnat skogen och var på väg hem igen. Folk alltså! Som tur är så är det mest jag som blir rädd här... Men nästa gång jag hör någon fyrverkerifantast säga "Det är ju bara vid ett tillfälle på hela året!" så är jag frestad att dela ut en rejäl käftsmäll :rage:
 
Vi kom precis hem från vår "lång"promenad som inte just blev så lång idag. Jag har någon eländes förkylning som småputtrar i kroppen och inte riktigt vill vare sig bryta ut eller ge sig. Idag känner jag mig väldigt hängig och seg och har ont i halsen, och kom fram till att hellre 4-5 km idag och 4-5 km imorgon än en mil idag och sängliggande imorgon... Men här är totalt kav lugnt! Inte en raket hördes på hela tiden! Jag vet att de började skjuta ifjol strax innan tio, men i år hörs ingenting....

Väldigt få andra ute dock, jag väntade mig att många skulle vilja passa på att gå med hundarna nu innan det blir mörkt, men det var färre ute än vanligt till och med! Kanske har de flesta redan varit ut och håller sig hemma nu...

Igår kväll hade jag ärende till Lund och passade på att gå en promenad där med Monster i lite annorlunda miljö för honom. Jösses vad det small, jag hoppade själv högt flera gånger när det dundrade till precis bakom ryggen! Men Monster reagerade inte ens tack och lov, han var mycket mer intresserad av allt som fanns att nosa och titta på. Vi har helt klart tur.
 
Vi ska ge oss ut i skogen om ett par timmar på sedvanlig fackelpromenad. Blir nog ett litet uppletande där också.
 
Jag har köpt finfina ben till dogsen. Vi ska snart ut på en kort ridtur, därefter en promenad i skogen.

Sen blir det parkering i soffan med jobb och tuggisar till hundarna. Vid 22 åker jag till stallet och tar in (lösdrifts)hästarna, det är ju inte bara hundarna som reagerar... Sen stannar vi där tills allt är lugnt, släpper ut hästarna och åker hem och lägger oss.
 
Jag undrar vilka som importerar förbjudna smällare hit, för det är ett evigt superpangande här + en hel del hemmagjorda rörbomber. Igår kväll trodde jag rutorna skulle skaka sönder av ljudbangen :mad:
Nu är inte mina hundar ljudrädda för vare sig skott, smällare eller rakettjut - men den ena tycker att ljuset från en exploderande raket är lite läskig och givetvis fick vi en sådan precis strax över skallen i förrgår. Nu går hon och kikar upp mot himlen lite då och då när hon hör en tjut eller en smäll. Tack och lov avreagerar hon snabbt, men det är otäckt när man inte vet om man ska få nåt på sig eller inte här.

Polisen åkte runt här igår kväll och letade lite, men då har ju dessa ungdomar stuckit - sen var det tyst några timmar och sen började det igen. Alldeles för många här som gör eget och skiter i folks eller djurs väl och ve.

Vi tog en rejäl sväng i skogen i morse och det blir en sväng till innan det mörknar - sen stannar vi inne så ingen av oss skadas. Risken är stor här...
 
Vill även säga att man inte bör ha flexikoppel på just vid nyår. Vi hade ett par hundar som försvann med det förra året, varav en dog och en annan snurrade sig fast i en gran och knappt kunde röra sig - den blev som tur hittad. De blir även ibland rädda när hantagen slår efter dem när de springer.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 287
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 170
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 343
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 532
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp