Bukefalos 28 år!

Tips inför nyår!

Jag undrar vilka som importerar förbjudna smällare hit, för det är ett evigt superpangande här + en hel del hemmagjorda rörbomber. Igår kväll trodde jag rutorna skulle skaka sönder av ljudbangen :mad:

Eller så går man till bauhaus och köper smällare bara... Enligt något reklamblad skulle det visst gå att köpa där i alla fall... Hoppas dock att det inte stämmer.
 
Än så länge går det bra för oss här. Hunden ligger på mattan i köket med ett råhudstugg trots att det låter som skottlossning utanför. Vid de första smällarna hoppade han till och tittade lite frågande på mig, men när jag inte reagerade så bestämde han sig för att det finns andra saker som är viktigare här i världen. Får se sen vid tolvslaget när det verkligen drar igång på riktigt...
 
Eller så går man till bauhaus och köper smällare bara... Enligt något reklamblad skulle det visst gå att köpa där i alla fall... Hoppas dock att det inte stämmer.
Min granne sa det också, fasiken vad arg jag blir! Billiga skulle de vara också:banghead:

Här har det smällt ett par gånger nu. Den "skotträdda" hunden lyfte på huvudet och hjärtat slog lite fortare, men nu sover hon igen. Hon ÄR trött, nosaktiveringen tog udden ur henne, men jag hoppas att det inte ska bli värre idag, hon är ju ung och oförstörd.
 
Min granne sa det också, fasiken vad arg jag blir! Billiga skulle de vara också:banghead:

"billiga" är en underdrift...
10850094_10203433521585409_8340223355491946329_n.jpg
 
Här började det också smälla innan det blivit mörkt, jag förstår verkligen inte poängen. När vi var ute i skogen och precis börjat med uppletandet brakade det också loss en bit bort men ingen av hundarna ens noterade det. Det var ju hela tiden en av dem som var i "arbetsläge" och koncentrerad på sin uppgift medan den andre var helt fokuserad på orättvisan i att någon annan fick jobba. :D

Rover har DAP-halsband på och det gör nog sitt till också. När det smällde tidigare i eftermiddags reagerade han knappt alls, ett enda skall gav han ifrån sig efter ett tag men bemödade sig inte om att ens resa på sig. Har tagit upp lite gott tugg och ska preppa sovrummet så att det inte släpper in mer ljud än nödvändigt så att vi kan fira tolvslaget där. Ska testa med fetvadd i Rovers öron också. Hittills känns läget väldigt lugnt.
 
Jag är en ondskefull person, men jag kommer på mig själv med att sitta här och lyssna på oljudet utanför och tänka "hoppas många människor skadar sig i år, så det ändligen kan bli lite fart på förbud!"... :meh:

Jag tror de där smällarna verkligen hittat till min by i alla fall, jag var undrom vad det var. Bauhaus finns inte så långt bort. :banghead:
 
Det värsta är ju att det faktiskt FINNS "tysta" fyrverkerier där den enda skillnaden mot vanliga är att de har lägre ljud. Ändå väljer man att marknadsföra "airbomber" med extra hög knall.
 
Nu har det börjat smälla mer här. Har satt upp ett tjockt sängöverkast i fönstret i sovrummet. Nog för att jag är den enda som reagerar på smällarna här hemma, men jag blir lite lugnare av alla mina små förberedelser :p Började med sängöverkast i fönstret när Zala var rädd, det hjälpte förvånansvärt mycket.
 
Sitter hemma själv med unghunden, hennes första nyår. Vet ju inte riktigt om hon kommer reagera men hon är lite hispig av sig och vaktar och ser spöken överallt så jag misstänker starkt att hon kommer att reagera på smällarna. Inte nödvändigtvis att hon blir rädd men hon kommer nog skälla varningsskall och vakta och stressa. Jag har musik på så att hon inte ska lägga märke så mycket till eventuella smällare. Vi har också varit ute på långpromenad och lekt mycket och tränat lite spår och aktiveringsövningar så hon är rejält trött. Just nu ligger hon däckad på golvet, ska ut på tidig kvällspromenad om en stund och tänkte sedan försöka undvika att gå ut med henne mer ikväll. Skulle egentligen behöva klona mig inatt för jag skulle helst vilja vara i hästhagen vid 12-slaget för att kolla att inte de får panik. Men jag kan inte ta med mig hunden ut i värsta smällandet och absolut inte lämna henne själv. Så hästarna får tyvärr klara sig med trippel matranson och hoppas att de håller sig upptagna och lugna och äter.
 
Så himla skönt att det bara är jag som är rädd för dessa otyg mina djur bryr sig inte, kan titta upp och sedan inge mer.Hundarna får sin kvällpromenad tidigare än annars .Kommer ta in hästarna i stallet som annars går i lösdrift. Litar inte på att människor och barn,ungdommar kan hanter dessa smällare och raketer med respekt. Eller av misstag.
 
Var ute och rastade hunden nyss, några idioter skickar en raket längs med marken mot oss... Min hund är orädd men jag är livrädd att det ska hända något så han blir förstörd. Nu blir det en kiss ute på gården vid tio sen förvandlas mitt kvarter till en krigszon.
 
Gick vad jag planerar ska vara sista kvällspromenaden nu, vi kommer att hålla oss hemma på gården sedan (och faktiskt bara alls sticka näsan utanför dörren om/när det är nödvändigt). Det var inte så illa just här än faktiskt, det var mycket lugnare än jag varit van vid från tidigare nyår. Jag hör och ser såklart fyrverkerierna överallt omkring oss, från grannbyar och även några städer på avstånd (man ser långt i Skåne... :meh:), men just här var det bara ett fåtal raketer under tiden vi var ute. Jag blir nästan lite försiktigt optimistisk att vi kanske ska få ett ganska snällt nyår här i byn - även om det såklart är tidigt än. Vi får se...

Väderleksrapporten hade sagt mulet och chans till regn, de ljög. Det är gnistrande stjärnklart och helt otrolig fallfrost - det går inte att gå på vägarna alls för det är så fruktansvärt halt! Jag hade hoppats att regn skulle dämpa fyrverkeriglädjen lite, men så verkar det inte bli. Å andra sidan är det väl bättre egentligen att de bränner av vad de har nu ikväll, så de inte fortsätter att smälla när som helst i fem-sex veckor till sedan! :banghead:
 
Sambon var precis ute med mira på sista rundan också. Här smäller dom redan som galningar :crazy:

Mira lyckades kissa innan det började smälla igen och sedan ville hon bara in.

Katterna tar det dock med ro, även vår minsting på 15 veckor.
 
Var ute och rastade hunden nyss, några idioter skickar en raket längs med marken mot oss... Min hund är orädd men jag är livrädd att det ska hända något så han blir förstörd. Nu blir det en kiss ute på gården vid tio sen förvandlas mitt kvarter till en krigszon.
Vill du låna mitt hagelgevär? :devil:

Jag kan inte ens säga vad jag hade gjort om något gjort så mot mig. Jag är skiträdd för raketet, så det hade inte blivit ett lugnt samtal:rage:
 
Vill du låna mitt hagelgevär? :devil:

Jag kan inte ens säga vad jag hade gjort om något gjort så mot mig. Jag är skiträdd för raketet, så det hade inte blivit ett lugnt samtal:rage:

Gärna! Hatar verkligen nyår här, håller på i veckor efteråt, ungjävlar som springer runt och slänger raketer.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 311
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 174
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 537
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp