Bukefalos 28 år!

Tips på ämne

RostKaptenen

Trådstartare
Hej på er!
Jag pluggar och vi har fått i uppgift att hålla en kort presentation 5-10 min för att träna på att lägga upp en presentation efter en retorisk modell. Så vad vi pratar om spelar ingen roll. Jag har dock totalt hjärnsläpp och kommer inte på ett enda ämne... Då det är så kort tid så blir det ju inte direkt någon djupdykning. Tips någon?
 
Det finns så mycket roligt att grotta ner sig i!

Kanske ett land du är sugen på att resa till? Madagaskar med lemurerna tex

Någon gammal myt och hur den uppkommit, fått någon förklaring. Typ Atlantis eller Loch Ness odjuret.

En favoritförfattare eller skådespelare

Svara utförligt på nåt du undrat över, varför är himlan blå? Varför flyttar fåglarna söderut? Är växthuseffekten verklig och vad blir resultatet på 50 år egentligen?
 
Vad är du intresserad av? Det kan ju vara en bra början.

Själv hade jag kunnat prata om typ Mumintrollen, varför tidigare disneyfilmer har förstört en hel generation (eller flera), nackdelen med monarki, risken för zombieattacker i framtiden och varför Edward Cullen är sämsta vampyren ever :D
 
Vi hade nån liknande uppgift i gymnasiet, när vi fick välja ämne helt fritt och prata om det i fem minuter (man skulle öva så man var så nära 5 min som möjligt).
Jag pratade om kalkonfilmer :D
 
En polare till mig delade ut nobelpriset i litteratur till Rune Andréasson för tidningarna om Bamse, när vi hade en liknande uppgift. Komplett med högtravande språk och snirklig motivering. En annan lyckades hålla ett femton minuter långt, intressant (!) tal om saxar. Själv pratade jag om hur förbenat svårt det är att komma på något att prata om....;)
 
Åh jag älskar såna uppgifter!
På gymnasiet höll jag låda så fort tillfälle gavs, om allt från Mellanösternkonflikten till hoppstjärtar. Kommer ihåg att jag hade en lång utläggning om hur det skulle vara om världen var svartvit. Alltså svart och vit, ingen gråskala.