Bukefalos 28 år!

Tips på ämne

RostKaptenen

Trådstartare
Hej på er!
Jag pluggar och vi har fått i uppgift att hålla en kort presentation 5-10 min för att träna på att lägga upp en presentation efter en retorisk modell. Så vad vi pratar om spelar ingen roll. Jag har dock totalt hjärnsläpp och kommer inte på ett enda ämne... Då det är så kort tid så blir det ju inte direkt någon djupdykning. Tips någon?
 
Det finns så mycket roligt att grotta ner sig i!

Kanske ett land du är sugen på att resa till? Madagaskar med lemurerna tex

Någon gammal myt och hur den uppkommit, fått någon förklaring. Typ Atlantis eller Loch Ness odjuret.

En favoritförfattare eller skådespelare

Svara utförligt på nåt du undrat över, varför är himlan blå? Varför flyttar fåglarna söderut? Är växthuseffekten verklig och vad blir resultatet på 50 år egentligen?
 
Vad är du intresserad av? Det kan ju vara en bra början.

Själv hade jag kunnat prata om typ Mumintrollen, varför tidigare disneyfilmer har förstört en hel generation (eller flera), nackdelen med monarki, risken för zombieattacker i framtiden och varför Edward Cullen är sämsta vampyren ever :D
 
Vi hade nån liknande uppgift i gymnasiet, när vi fick välja ämne helt fritt och prata om det i fem minuter (man skulle öva så man var så nära 5 min som möjligt).
Jag pratade om kalkonfilmer :D
 
En polare till mig delade ut nobelpriset i litteratur till Rune Andréasson för tidningarna om Bamse, när vi hade en liknande uppgift. Komplett med högtravande språk och snirklig motivering. En annan lyckades hålla ett femton minuter långt, intressant (!) tal om saxar. Själv pratade jag om hur förbenat svårt det är att komma på något att prata om....;)
 
Åh jag älskar såna uppgifter!
På gymnasiet höll jag låda så fort tillfälle gavs, om allt från Mellanösternkonflikten till hoppstjärtar. Kommer ihåg att jag hade en lång utläggning om hur det skulle vara om världen var svartvit. Alltså svart och vit, ingen gråskala.
5-10 minuter är rätt lång tid, man hinner få mycket sagt på den tiden.

Saker jag funderar på just nu som jag själv skulle kunna prata om
- Kaffekapslar
- Varför krukväxter är bra
- När är man en crazy cat lady?
- Bananer
- Gerillaodling
- Brödrostar
- Nikola Tesla
- Imponerande mustascher
 
När jag gick e retorik-kurs så hade vi en övning där vi debaterade aktiv dödshjälp, det finns massor med frågeställningar att ta upp där. Både för, emot, för-för, för-emot, emot-för och emot-emot.

En stor fördel med detta ämne är att alla tycker något i frågan, den berör alla. Om du väljer ett av dina intressen så är det många som inte bryr sig alls.
 
Tack för alla tips!!:bow:
Nu har jag ju inte så många intressen utan är ganska "nernördad" i det som @McFlurry nämner, hästar, fälttävlan och min hund:angel:
Det finns ju jättemånga roliga saker jag kan prata om egentligen, ser jag på era svar :D Min tanke var att ta något jag är intresserad av och kan passa på att lära mig mer om. Nu har jag dock haft fullt upp med att plugga till en stor tenta vi hade nu i början på veckan, så det lutar åt att jag tar något enkelt, då det ska presenteras imorgon:o
@susanne just det har vi bland annat pratat om på etikseminarie idag, så tror vi alla är rätt "tomma" i det ämnet, men det är väldigt intressant!
Ska kika mer på era svar när jag kommer hem!
 
@strawberrysylt jag gick från sambons första förslag som var att prata om vår hund till att vilja prata om hundmat, tillsatser och BARF/färskfoder för att till sist landa i att prata om kemikalier och tillsatser i hud- och hårvårdsprodukter. Helt logisk utveckling:angel:;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 544
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 694
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 341
Senast: manda
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 204
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp