Bukefalos 28 år!

Tips på för hästen roliga övningar

Jag tycker ni har startat en jätteintressant tråd som jag läst från början till slut (2ggr) och blivit väldigt inspirerad! Jag har givetvis också beställt boken och klickern och väntar med spänning att de ska dimpa ner i brevlådan!!!! :bump:
Fortsätt på samma linje!!!
 
Ni fick även mig så intresserad att jag beställt bok + klicker! :bow:

Bra övningar när man har en halvpensionär som inte kan ridas trött. Bra för honom att få tänka sig lite trött ibland. Även unghästen som är en smula okoncentrerad dam kan nog ha nytta av att få använda hjärnan lite.

Jag brukar bygga upp en hinderbana och leda dom igenom ibland, har då pressenning på marken, plastband fastbundna så dom fladdrar lite, bommar utlagda i olika mönster att kliva över, runt osv i olika höjder, har en "bro" dom får gå över mm mm.
 
Vad kul att höra! :banana:

Jag har fortfarande inte "vågat" rida min häst, men var ute och promenerade med honom i förrgår. Han krånglade som vanligt vid bron till min stora förtvivlan... Men när jag tränat mer med klickern ska jag klicka när han går framåt vi dom där krångelställena.
 
Jag har inte börjat använda klickern till sådana problem än; det känns som att jag vill att han ska vara fullständigt klar över vad den betyder först - och jag vill vara så pass säker på vad jag håller på med också att jag inte omedvetet berömmer krånglandet - "om du stannar får du godis".

Däremot har jag använt den till att försöka få honom att stå still när jag sitter upp. Det är lite småkrångligt ibland - han vill gärna backa för att ha huvudet i närheten av godiset. Så jag ska nog börja med att träna på att bara stå stilla, och att om jag klickar så kommer jag till honom med godiset, inte tvärt om. (Så gör jag redan vid "backa", t ex, så det borde inte vara omöjligt.)
 
Ja det borde vara nästa steg, att som du säger lära att godiset kommer och inte tvärtom. Och att även föra in oregelbundenheten i klick / godis som beskrivs i boken. Som det är nu är har klicket nästan blivit som en inkallningssignal för oss. Särskilt hunden som jag oxå kör lite med är plötsligt väldigt noga med att komma :D
/tina
 
Den lilla bok som jag och flera andra beställt är en kortvariant av den stora boken. Hela boken ska visst komma i svensk översättning snart - men jag har just beställt den engelska utgåvan.

Klickerövningarna går framåt, för övrigt. Idag övade jag "stå still när jag sitter upp" och det funkade bra. Jag tar det steg för steg. Han står still när jag spänner sadelgjorden och drar ner stigbyglarna, så det är inget problem. Men sen ska jag i tur och ordning kunna samla ihop tyglarna - klick! - sätta foten i stigbygeln - klick! - och så småningom sitta upp - klick!. Om han går bakåt eller tramsar på annat sätt så går jag tillbaks till föregående steget. Varje gång jag klickat avbryter jag och går fram och ger godis (men an får inte gå bakåt för att hämta godiset!). Tre gånger uppsittning blev det, och han backade någon enstaka gång på hela tiden. Nästa plan är att kunna göra fler steg direkt innan klicket kommer.

Hur går det för er andra?
 
Jag har faktiskt inte kommit igång på allvar. Jag provade i stallgången med burken ett par ggr, men sen blev han beordrad boxvila av veterinär pga svullet ben. Så nu är det lönlöst att hålla på. Han håller på att krypa ur skinnet... Jag ska börja igen när han blir normal... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 603
Senast: Åsa A
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: moiran
·
Ridning Rider in min treåring just nu och det funkar bra :) Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: MM
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp