Bukefalos 28 år!

Tips på för hästen roliga övningar

Intressant tråd, den här tänker jag följa! :) Testade själv klickerträning på hunden med bra resultat.

Skulle det inte vara skoj att lära hästen att nicka och skaka på huvudet på kommando? (Handtecken, ej röstkommando.) Tänk vilka uppvisningar du skulle kunna ha då... :p
 
Jo, det låter som bra övningar båda två. Jag tänkte undvika övningar som handlar om att bita i saker och övningar som lär honom vifta med fötterna tills jag är säker på hur det hela fungerar (jag vill inte uppmuntra honom till något som kan bli farligt) men dina tips ska jag lägga på minnet.

Nu kan min häst för övrigt nästan skilja på "bollen" och "svampen". Backar gör han så långt jag testat, om jag går med framför eller vid sidan om honom. Och igår testade jag dessutom att använda klicker för att uppmuntra honom att stå stilla när jag satt upp. Tre gånger körde jag, först klick för att han stod still när jag satte foten i stigbygeln ett par gånger, och sen hela vägen upp. Alla tre gångerna stod han still - det brukar han inte göra när jag sitter upp, åtminstone inte om det är i början av passet.

Just nu försöker jag mest lägga band på mig för att inte försöka börja lära honom en miljon saker samtidigt... :)
 
Gud vad roligt!! Jag blir helt lyrisk när jag läser! Trodde aldrig att det skulle funka så bra! Jag borde få min bok och klicker idag, sen ska jag också börja träna!

Våra hästar verkar vara rätt lika - lite nafsiga, matglada och som dessutom inte står helt stilla vid uppsittning. Vi kan säkert hjälpa varandra i fortsättningen. Man kanske kan lära hästen att stå stilla på stallgången också. Kan din häst det? Alltså ej uppbunden. Min skulle gå iväg på en gång...

Vi kanske kan starta en ny tråd sen när jag också kommit igång, där alla som vill kan vara med och dela med sig!
 
Och så stannar de och backar om de får för sig att de inte har lust att gå framåt ute i skogen. Jo, ganska lika verkar de vara. :)

Jo, stå still på stallgången kan han, korta stunder iallafall. Jag har medvetet sett till att inte hålla i honom när jag går runt och pysslar innan jag sitter upp och liknande, just för att vänja honom (och mig!) vid att han ska stå still fast han inte sitter fast. I somras insåg jag dessutom att jag faktiskt kunde parkera honom på ridbanan medan jag plockade fram ett hinder eller två. Mycket praktiskt. Igår var nog första gången jag faktiskt lät honom stå ouppbunden på stallgången när jag klädde av honom, dock, och jag blev glad när det fungerade. Men det hade inte varit lika lätt om det varit fler människor/hästar där misstänker jag.
 
Nä, det är ju lättare om man är själv i stallet. Min står helt stilla (dock uppbunden) om det är lugnt i stallet. Men är alla andra där och springer fram och tillbaka blir han genast rastlös och måste hålla koll på allt som händer.

Att klicka vid uteridning är ju givet! :) Det är ju där mitt stora problem ligger. Har du provat vid ridning än? Om jag klickar hästen när den går fram istället för att krångla, då måste han ju ändå stanna för att få godis. Men hästen kanske fattar att det är fram som gäller.

Jag ska skynda mig hem idag så jag kan läsa boken! Jag beställde den i söndags och eftersom ni andra fått den på en gång borde jag också få den idag! :)
 
Hej, vad är detta för klicker, var hittar/beställer jag den?Skulle också vilja ha en
 
Blev oxå väldigt inspirerad av den här tråden!. Inhandlade snabbt boken och tänker pröva på både häst o hund. Har testat lite i stallet på pållen som nu börjar fatta att matte fått nån ny knäpp idé men så länge den innefattar godis så är det helt OK. Prövade med en svamp som jag först höll i handen och sedan lade på golvet. Jag hade honom lös hela tiden. Efter en stund så kunde jag kasta iväg svampen och han följde efter den. Så jag tror nog att om man tänker till innan man börjar med vad man är ute efter så kan det säkert bli jättebra!.
Har en fundering dock. Om man nu vill ta med sig det här upp på ryggen så småningom, blir det inte lite svårt då med klickern? Jag prövade med en visselsignal i stället. Ville ha ett ljud som skiljer sig från vad han är van vid att höra från mig. Smackar gör jag tyvärr i tid och otid på alla möjliga sätt så det känns inte som ett alternativ. Så jag använde en ganska distinkt visselsignal.
Vad tror ni om det? Är det någon som har gjort så?

tina/ som längtar till kvällen så vi får prova igen
 
Kul att fler blir inspirerade! Det finns en länk längre upp i tråden. Där kan du beställa bok och klicker för 100 kr. Det finns också lite info om klickerträning.
 
Jag har ju inte provat än. Men det borde gå att vissla istället för att klicka, bara du låter på exakt samma sätt varje gång. Jag har också tänkt på att det kanske blir bökigt att ta med klickern upp på hästen. Men jag vet inte ens hur klickern ser ut än.
 
Nu har jag också beställt en, ser fram emot att testa den både på hästarna och hundarna
 
Kul! Paketet ligger redan hemma och väntar på mig hörde jag, så har du tur så har du boken redan imorgon!
 
Klickern i sig är rätt liten, så det funkar att ha den i handen, även om man nog inte vill ha den i handen hela tiden man rider. Men bokförfattaren säger att hon själv brukar gå över från att använda klickern till att klicka med tungan ganska snart efter att hästen har fattat hur det fungerar.
 
Nå, hur går det för er andra som beställt bok och klicker. Har ni provat något?
/nyfiken Gnapp
 
Jag har köpt men inte haft tiden till att börja med den.
En fråga: Hur länge ska man hålla på första gången :confused:
Jag lovar att skriva så fort jag testat, förmodligen i helgen! :d
 
Så kort att hästen inte hinner bli uttråkad, men länge nog för att den ska fatta något. ;) Jag tror det första är viktigast - och i och med att man inte vill börja med massor av övningar samtidigt så finns det inte så mycket att blanda med i början. Jag tror jag hade sisådär 20 morotsbitar med mig första dagen och det räckte alldeles utmärkt. Nu har jag fler (min häst får jobba hårt för sina morötter :d) men fler saker att växla mellan när jag tränar.

(Jag konstaterade äromdagen att grannhästen fick en hel bunt morötter alldeles gratis, medan min lilla stackare får jobba hårt för halva morotsskivor. Totalt brukar jag just nu skiva två hyfsat stora morötter, och en sån påse räcker länge. :cool:)
 
Jag provade lite igår. Jag höll inte på så länge eftersom jag bara hade sockerbitar (vill inte att han ska äta för mycket socker...) Jag hade honom uppbunden på stallgången och lät honom puffa på en glassburk. Om han förstod eller inte vet jag inte eftersom han ändå undersöker ALLT som kommer i hans väg. Jag stod framför och höll burken på olika sätt. Han var väldigt intresserad av handen där jag höll godiset, men när han inte fick provade han burken.

Efter en liten stund började det droppa in folk i stallet och då slutade jag. Vill göra det här i lugn och ro. Imorgon ska jag fortsätta!

Men kissen däremot är stensäker! Hon tar upp tassen och slår på min hand på en gång, även om hon först måste ställa sig upp på baktassarna! Men jag måste ha godis i handen, annars gör hon det inte.

Hade du hästen lös på gången när du övade med svampen? Problemet för mig är att han inte går att ha lös. Jag får testa i boxen eller nåt.
 
Jag är förresten också skeptiskt till det här med apportering. Igår tränade han själv med vattentunnan i hagen och det kan aldrig vara bra att uppmuntra en redan "bitig" häst till sånt.

Lika så konster av olika slag. Eftersom hästar är stora och hårda djur är det nog inte lämpligt att lära dom onödiga trix om man inte var för avsikt att göra det så så konsekvent att de bara gör det på kommando. Jag tänker hålla mig till rena lydnadsgrejer, för lyfta upp hinkar gör han så gärna själv...
 
Nej, jag har honom inte helt lös, jag har honom i ett grimskaft (oftast löst hängande över armen). På så sätt kan jag hejda honom om han går åt fel håll, men oftast buffa runt honom utan att använda det - vilket i sig är en bra träning inför att jobba med honom lös.
 
Nu har jag testat även ute i hagen i kraftig vind. Svampen som jag använta att träna med inne i stallet var ju inte att tänka på. Istället använde jag grimman som jag la på marken, efter ett par gånger så förstod han att det var den som var kärnan i det hela. Kunde slänga iväg den en bit och han gick raskt fram och puttade på den. Bra resultat tycker jag eftersom det var mycket störningar. Tror att kopplingen klick och beröm har fastnat.
Hade även lite backaövningar inne i stallet sen. Det kan han redan bra så förhoppningsvis så befäster det betydelsen av klickern. Han är däremot dålig på att gå undan för tryck i övrigt så det ska jag koncentrera mej på ett tag tror jag. Där har jag problem i ridningen så det kan kanske vara ett sätt att "förklara" ett trängande tygeltag t ex.
/tina
 
Jag tror att hästar tycker om när dom får tänka tex: gå över pressening, öppna grindar.
Gymnastik på häst ryggen är oxå kul, prova att gå upp på "fel" sida, slå i hop benen fram o bak.
rida ut i skogen utan att följa nån stig o verkligen rida trail. klättra, tolka är ju mer än kul.
Det finns mycket kul att hitta på, men stimulera hästen med nya saker brukar funka för mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 604
Senast: Åsa A
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: moiran
·
Ridning Rider in min treåring just nu och det funkar bra :) Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: MM
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp