tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Fia79

Trådstartare
Hej alla kunniga distans ryttare.
Vad jag förstått krävs det noggrann och långsiktig träning när man tävlar distans och jag skulle vara tacksam att ta emot lite kunskap och tankar från er.

Jag har en 6årig Islandshäst med inflammationer lite här o var pga gammal överansträngning på hingst betet det var den enda orsak vi kunde komma på då han ej är riden mkt.
Han är behandlad 5gånger och 'friskförklarad' på så vis att han är redo att sättas igång. Vi ska dock låta han vila tills vädret blir bättre för en igångsattmgmg.

Han är nu utlånad som sällskap till våren.

Men jag vill gärna ha tips på hur jag långsamt kan bygga upp en stark häst som kommer hålla.

Detta blir ju som ett test för honom håller han inte för ridning alls kommer han tyvärr bli utdömd.

Har även en äldre islandshäst på 13år som jag vill bygga en ordentligt grund på då han vilar just nu.
Han har ingen fördelaktigt exteriör utan har risk för spatt med raka has vinklar och framtungt byggd han har börjat visa teckew påinflammation fram men veterinären tyckte inte det var något att behandla men han kräver genomtänkt träning.

Gärna mycket tips från er nu!!!
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Skritta, skritta och åter skritta. Långt och länge, på alla underlag. Aptråkigt tycker jag själv, men det är bra träning.
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

För hand eller uppstuttet?

Pratade med en granne häromdagen vars halvblod som gick dressyr fick en kross skada som 10åring o fick 10procents chans att bli bra. Hon behöll hästen o har mer eller mindre varje dag skrittat den för hand ca 3,5km 'för skojs skull' i 5års tid helt otroligt. Och nu tog hon ut veterinären igen o han kollade igenom hästen som travade som en klocka:-)
Så hon har börjat rida hästen försiktig igen.
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Ska man skritta i frisk tempo eller lugnt? Vilken form? Långa tyglar eller samlad?
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Blir nog inga problem med den pigga 6åringen att skritta i friskt tempo han vill nog gärna försöka trava med tyvärr.

Den äldre är mer seg o vill gärna hänga på framdelen o sega ner i skritten, man driver 5sek senare segar han ner igen o så samma sak igen om o om igen. I de andra gångartdpma är han mkt bättre o speciellt på hemvägen haha.
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Friskt tempo om det ska ge något och uppsuttet (om du inte vill gå i friskt tempo!) Gärna i ca 1½-3 h! Kanske inte varje dag, men 3-5 dagar i veckan beroende på vad ni gör mer.

Ta med en handhäst så spar du tid! Rid den pigga och låt den äldre få hänga med i det tempot. I början kanske du får dra med handhästen men de brukar lära sig att hänga med.
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Tack för tipset tyvärr är det ju den pigga som är 'mest skadad' så han kommer inte kunna bli riden till en Borläng


Men den äldre o slöare hästen är inkörd så det måste väl vara bra skritt träning? Man slipper ryttare men kan en då skritta långt o länge.

Funderar om jag ska köra in unghästen med om det är värt att lägga ner den tiden. Vet ju inte ny han kommer hålla.
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Hur länge är det man skall göra denna intensiva skritt uppbyggande delen? Alltså hur många dagar månader år?
Travar o galopperar ni inget alls under den tiden/de dagarnad

Vad gör ni om hästen börjar springa bromsar?

Hur långt beräknar ni att man måste skritta? I all terränge vilken form eller ska man variera mellan lång form o samlad?
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Jag kan ha helt fel, men körning känns tufft för en häst som ligger i riskzonen för spatt. Men du kanske har en jättelätt vagn?
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Det finns inte risk att han går för mycket på framdelen då?

Han har väldigt lätt naturligt att gå på framdelen tyvärr.

Har svårt att få han att skritta i frisk tempo med speciellt bortåt hemåt går bättre.
 
Sv: tips på hållbarhetsträning och uppbyggnad av skadad häst.

Nja, det kan jag inte påstå men det är svårt att uttala sig när man inte sett hästen.
Jag rider i stort sätt alltid på långa tyglar. Bara för att tyglarna är långa så betyder inte det att hästen går dåligt.
Men som sagt, det är väldigt individuellt.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 522
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 220
Senast: Korven
·
Western Som vissa av er vet så står jag med en 4åring som inte visade några arbetsmyra-tendenser första halvåret (2½-3 år) men som exploderade i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 357
Senast: cahs
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 129
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp