Tips på hemmaaktiteter till 3,5-åring

Milosari

Trådstartare
Som inte tar längre tid att städa efter än vad aktiviteten pågår. Piggt barn med scharlakansfeber = ingen förskola och inte träffa kompisar. Börjar få slut på idéer.
 
Måla? Bygga med "skräp", typ tomma toarullar, mjölkkartonger etc, antingen limma eller tejpa ihop. Vi byggde en kulbana med toarullar, pringlesrör och sådant som limmades fast på en stor kartongbit, det var kul! Kan han gå promenader? Isf, plocka grenar, löv och andra naturmaterial och bygga roliga saker av. Vi plockade löv häromdagen och ska limma dessa på glasburkar för att göra höstlyktor.
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Den här trebenta hästen gjorde vi efter en plocktur utomhus :D
15717494032248958102318183822859.jpg

Det behöver ju inte bli perfekt liksom, det viktiga är att sysselsätta ungen ;)
 
När jag var liten gjorde alltid mina farföräldrar trolldeg som vi fick göra små skulpturer av. Tror de torkades i ugnen efteråt för att stelna. Med karamellfärg kan man göra lite olika färger. Minns inte att det var speciellt kladdigt och stökigt, men det minnet kan ju vara fel.
 
Fingerfärg, pärlplattor, rita/måla i målarbok, plocka naturmatrial och göra en mobil. Söla med vatten, baka, Sång rim ramsor...
Göra såpbublor och blåsa ute, testa enkla exeriment, typ om ytspänning.
Du kanske ska hoppa över eldexperiment...
Tygtryck på en duk?/T-shirt, göra tvål, suddisar? slajm?
Leta på nätet, de finns mängder med ideer om vad som kan vara lämpligt till den åldern.

Krya på barnet

* Jenny *
 
Ta fram en röd, en grön, en blå duplobit. Rita de tre duplobitarna som en bygginstruktion t.ex. röd underst, grön i mitten och blå överst. Ge instruktionen till barnet. Barnet bygger. Sen får barnet göra en instruktion till dig.
 
Tack för tips! Tar gärna emot fler, och gärna någon hemsida för inspiration. Är verkligen inte särskilt kreativ själv.
 
Tack för tips! Tar gärna emot fler, och gärna någon hemsida för inspiration. Är verkligen inte särskilt kreativ själv.
Sök på busy bags och se om du hittar något som är lagom. Jag hade glömt ordet när jag skrev mitt inlägg, men duploleken är en ”busy bag”-idé från början.
 
Tack för tips! Tar gärna emot fler, och gärna någon hemsida för inspiration. Är verkligen inte särskilt kreativ själv.
Kolla Pinterest om du vill ha pysselideer med ex toarullar - finns hur mycket som helst :)

Annars följer jag tex Landvetters kulturhus på Instagram som gör mycket pyssel i sin verksamhet - finns säkert andra också - men jätteinspirerande tycker jag :)
 
Bygga koja
Trolldeg
Rita/måla
Sjunga
Läsa, både sagor och leta rätt på fakta
Pussel och memory
Plus plus
Lego
Göra bokstäver av pinnar etc
Räkna på alla sätt och vis

Försökte introducera kortspel häromdagen. Gick sådär men höll oss sysselsatta ett tag iaf.
 
Som inte tar längre tid att städa efter än vad aktiviteten pågår. Piggt barn med scharlakansfeber = ingen förskola och inte träffa kompisar. Börjar få slut på idéer.
Play doh kunde min stora hålla på med väldigt länge i den åldern. Det är väldigt enkelt att göra egen och den är dessutom bättre än köpt. Blanda görna i karamellfärg eller glitter. Använd pepparkaksformar, vitlökspress, stekspade för att leka.

Vi brukade också dramatisera bockarna bruse, det var oerhört spännande.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja som rubriken säger, vad kan man hitta på med en 10-åring? Det bör vara enkelt att ta sig med kollektivtrafiken, jag är inte så van...
Svar
8
· Visningar
769
Senast: Kratus
·
Småbarn Hjälp, pysselsakerna tar över vårt hem! 😅 vi har en snart 4-åring som älskar att pyssla och det får hon så gärna göra men alla grejer är...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Badger
·
Småbarn Nästa vecka börjar dottern på förskola och vädret verkar ha gjort att det kläckts svärmar av mygg i området. Förskolan ligger bredvid en...
Svar
10
· Visningar
1 103
Senast: Manji
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp