Bukefalos 28 år!

Tips på ridövningar för barn!

L

Lollolover

Hejsan! Jag hoppas att jag kan få lite övningar för barn, sitsövningar, balansövningar, hinderbanor, ja allt möjligt! Har sökt på tidigare trådar, men i dem står det bara t.ex.: sitsövningar. Jag skulle vilja ha lite mer beskrivet och detaljerat på övningarna. Tacksam för svar då jag ej har någon fantasi nu för tiden, mvh Louise!
Barnen är 6, 8 och 11
 
Sv: Tips på ridövningar för barn!

Kan du närmre beskriva utbildningsståndpunkt på barnen, samt i vilket samahang du tänkt använda övningarna?
 
Sv: Tips på ridövningar för barn!

Det är ju stor ålderskillnad mellan dina barn så de kan nog behöva lite olika övningar.
Mina barn är 6 och 10 år och det blir så att 10-åringen tränas mest.

Det jag har övat är att de får rida utan tyglar, göra väderkvarnen, händerna på huvudet, axlarna, knän, fötter och rygg. Då övar man både sitsen, balansen och kommunikationen mellan ryttaren och hästen.
Sedan är ridvägar bra att träna, gör ett lättare program, använd koner och bommar för banor.
En balansövning vi har gjort mycket som är riktigt rolig och bra är när barnen rider utan tyglar och jag longerar så får barnen träna start och broms i alla gångarterna. Här tränas framför allt kommunikationen och barnen lär sig ge hjälper med sitsen. Det kommer att spara hästen mun och barnen bli säkrare och tryggare. Den övningen är favoriten.

Det viktigaste är ju att både barnen och ponny har roligt, det ger ett bättre resultat. :banana::bump:
 
Sv: Tips på ridövningar för barn!

Några minnen från första åren på ridskolan:
- Parkeringsrutan (4 koner i kvadrat, gör halt mitt i mellan.)
- Konjakten (flera koner utspridda, en siffra ges och det antalet koner ska ringas in - träna på o styra)
- Rida slalom
- Övergångar på bestämda punkter (tex bokstäverna i ridhuset). Kan göras i alla gångarter.

En enkel konbana:
- Start på ena kortsidan
- Rid igenom hörn, långsida och nästa kortsida
- Snett igenom
- Rid genom start igen
- Snett igenom igen
- Runt "fyrkanten" tillbaka till start som nu är mål.

Vill man göra det lite svårare kan man lägga in volter på långsidorna eller i hörnen. Vi hade det som avslutningstävling då vi red banan två gånger, den som hade minst tidskillnad mellan de två omgångarna vann.
 
Sv: Tips på ridövningar för barn!

Okej..tack alla som gett förslag..barnen rider hos mig en gång i veckan, det är vänners och bekantas barn. sexåringen har nyss börjat, alltså aldrig ridit innan, medans 11-åringen ridit en termin på ridskola och 8-åringen har ridit hos mig sedan i somras, hon klarar ganska mkt, så som hoppa över mindre hinder itrav m.m
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 660
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 261
Senast: Destiny_D
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp