Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag åt jag ute lunch bestående av kycklingfilé, någon slags risotto och paprikasås. Rätt gött, men kanske inte jättespännande.

Sen jordgubbar och grädde och socker :p
Och efter det jordgubbar och proteinchokladpudding.
Avslutade med nuggets, pommes och cola från Max.

Kulinariskt så det skriker om det!
 
Jag har lite ont om tid att springa efter inspiration i affärer, så jag behöver lite tips från er. Under några dagar ska jag besöka en...låt oss kalla det kompis...i hens sommarhus. Jag vill bidra till våra måltider med lite goda grejor, lite guldkant, men inte så att det ser ut som att jag vill imponera(...) och ändå gärna som att jag bryr mig(haha, himmel...). Goda grejor som tål att åka en hel del tåg och av typen som inte framstår som löjliga att ha släpat så långt. Vad i hela friden ska jag ta med? Ost(det är ju ALLTID gott)? Kompishen bakar surdegsbröd, annars hade jag köpt bra bröd.

PS: om ni hänvisar mig till dejtingtråden eller Magdalena Ribbing kommer jag muta och/eller hota @Tålamoderatorn att stänga även denna tråd.
 
@Koltrast: Ost tycker jag låter bra och den reser väl. Hur är det, äter du några animalier? Rökt skinka och serrano/parmaskinka är ju också gott och går bra att resa med. Någon god marmelad, hemmagjord kanske? Jag brukar ge bort egentillverkade burkar med rabarbermarmelad. Vill du hellre köpa något är det ju gott med en sådan där fikon- eller aprikoskaka till osten (som man skär i tunna skivor).
 
Igår åt vi brunch på Citygross, de hade extrapris på räkmacka (39 kr!) och den var stor och riktigt god (med handpillade räkor). Middagen blev tacos, särbon åt traditionella svenska :D och jag åt jamaican jerk kycklingtacos. De är säkert inte speciellt autentiska men jag tycker de är goda och det är roligt med något annat än vanliga tacos.
 
Jag åt middag på lokaaal igår. "Salade de Napoléon", vilket var en lite finare Caesarsallad, typ, med knaperstekt bacon och majskyckling. Gott!
 
Min förvåning över rå halloumi är inte av denna världen :D @Koltrast

Apropå stugan så lite hemgjort knäcke/fröknäcke ("Supergott? DET HÄR GAMLA knäcket jag bara hade liggandes i drivor hemma?!") och en flaska vin hade jag tagit med :angel:
 
@Koltrast Min erfarenhet är att lite vin hjälper vänskaphen på traven.

God marmelad (de där i smala glas som heter nåt franskt?), gott knäcke, dadlar, god ost, torkad skinka, god frukt.

Något lokalt om hen bor på annat håll i landet? Lokal getost finns i min närhet, tex.
 
@Koltrast Kunde det vara en idé att baka någon slags scones och ta med som frukostmat? De kan ju frysas in och tinas under resans gång, ifall du inte hinner baka samma dag som du åker. Kardemummascones eller hallon&kokos-scones får i alla fall mitt hjärta att slå lite fortare :D

Det tillsammans med lite ost, vin (som ni ju kan välja om ni ska ha till frukost eller ej :angel:) och marmelader som föreslagits tror jag vore toppen!
 
Igår blev det de goda laxwrapsen igen. Blev över till lunchlåda idag :d
Ikväll funderar jag på att laga någon krämig pasta med ärtor och champinjoner.
 
@Petruska Visst har du ett guldrecept på halloumi- och zucchinibiffar?
Det är PARTNER som har det. Men i stort sett: riv halloumin. Riv någon timme dessförinnan squash av valfri sort, pressa, sila, kämpa för att få ut så mycket vätska som möjligt ur squashen. Blanda med ägg eller kikärtsmjöl eller annat bindemedel, krydda efter behag (oregano passar väldigt bra, mer salt behövs nog inte) och stek biffarna.
 
Fredag kväll innehöll ett restaurangbesök, åt en toppengod rätt som utgjordes av bakad aubergine, grillad chili fylld med basilika, syrad zucchini, tomatcolie, potatisfritatta, tomatsås och örtcreme.
I lördags grillade vi massor av grönsaker och halloumi i solnedgången intill en sjö, mycket idylliskt. Till detta gjorde jag hummus och baba ganoush för första gången, det blev riktigt gott!
Söndag kväll åt vi tagliatelle med stekta skogschampinjoner, spenat, lök, parmesan och grädde.
 
Middagsrester till lunch - citronmarinerad fläskfilé med kapris, samt sallad på jordgubbar, nypotatis, fetaost, sockerärtor, courgette och pinjenötter.

Ikväll ska jag besöka Pinchos!
 
Lunch blev en falafelbowl från Berit&Elvy - himla gott! Innehöll såklart falafel och gröna blad men också quinoataboulleh, rödbetshummus, rostade rotfrukter, syrad rödlök och paprikasås. Deras surdegsfralla till samt raw-snickerskaka och raw-brownie. Matkoman är ett faktum :D
 
Senast ändrad:
@Koltrast: Ost tycker jag låter bra och den reser väl. Hur är det, äter du några animalier? Rökt skinka och serrano/parmaskinka är ju också gott och går bra att resa med. Någon god marmelad, hemmagjord kanske? Jag brukar ge bort egentillverkade burkar med rabarbermarmelad. Vill du hellre köpa något är det ju gott med en sådan där fikon- eller aprikoskaka till osten (som man skär i tunna skivor).
Jag äter animalier i form av mejeriprodukter och emellanåt även kött, men jag är så illa bevandrad på kött att jag nog avstår från att köpa det. Då är nog ost mer min melodi! Marmelad är ett toppentips, men jag kom just hem från jobbet och har nog svårt att hinna få in marmeladkok före avfärd, men kanske(jag åker inte idag).
 
Min förvåning över rå halloumi är inte av denna världen :D @Koltrast

Apropå stugan så lite hemgjort knäcke/fröknäcke ("Supergott? DET HÄR GAMLA knäcket jag bara hade liggandes i drivor hemma?!") och en flaska vin hade jag tagit med :angel:
Jag åt en bit när jag skar den(skulle egentligen packa för grillning vid havet, men en smula föll av) och tyckte att det funkade, så när det var den enda ost jag hade att lägga isalladen och tiden var knapp... Ja, då fick det gå.

Du förstod precis mitt dilemma med ambitionsnivån vid stugbesöket! Precis så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 583
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp