Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Koltrast Min erfarenhet är att lite vin hjälper vänskaphen på traven.

God marmelad (de där i smala glas som heter nåt franskt?), gott knäcke, dadlar, god ost, torkad skinka, god frukt.

Något lokalt om hen bor på annat håll i landet? Lokal getost finns i min närhet, tex.
Min erfarenhet är också att det kan vara hjälpsamt att ge vänskaphen lite fart på det viset, så det ingår i planen.
 
@Koltrast Kunde det vara en idé att baka någon slags scones och ta med som frukostmat? De kan ju frysas in och tinas under resans gång, ifall du inte hinner baka samma dag som du åker. Kardemummascones eller hallon&kokos-scones får i alla fall mitt hjärta att slå lite fortare :D

Det tillsammans med lite ost, vin (som ni ju kan välja om ni ska ha till frukost eller ej :angel:) och marmelader som föreslagits tror jag vore toppen!
Scones är ju så bra nybakade, men inte riktigt så bra sen, tycker jag, och när nu kompishen utlovat nybakat surdegsbröd tror jag att jag lämnar brödet därhän. Kardemumma- och hallonscones lägger jag dock på minnet till ett annat tillfälle!
 
Kvällens middag blev FABULÖS. Gazpacho efter Siri Barjes recept med massa cocktailtomater från kvist, zucchini (sorry! zucchini/halloumibiffarna får vänta tills jag köpt ny ;) ), nektarin (!), mynta från balkongen med mera. Freestylade lite med harrissa, grillad paprika och balsamico också. Soppan toppades med rostad cashew, citrontimjan, gräslök från innergården, fin-olivolja jag fick i 30-årspresent och granatäpplekärnor. SÅ gott. Gazpachon i Barcelona kan slänga sig i väggen, den godaste serveras hos mig i Malmö :D Rioja till, det enda som saknades är spanienvärmen.
 
Här finns receptet på gazpacho om någon är sugen. Den blev väldigt mättande! Jag körde i en hel nektarin istället för en halv, en hel grillad paprika från burk och lite extra kryddning och sånt förutom ingredienserna där. Hemligt tips; en bit av kvisten från tomater på lång kvist också. I allt som har tomater i och som kan mixas, det smakar massor!

Hoppas den blir ÄNNU godare till lunch imorgon.
 
Middag här blev pasta med "vad kylskåpet har att erbjuda"-sås. Sås bestod av bland annat Philadelphia, kyckling, sojabönor, spenat, vitlök och så det som fanns kvar av mangolden, zucchinin och salladslöken. Piffade till allt med cayennepeppar.

Skulle dessutom haft på parmesan men den hade, som alltid (!!! :down: ) möglat. Kära mattråden, hur får jag den att sluta upp med dom dumheterna? Kan jag ändra på parmesanen eller är det jag som måste ändra mig? Den här är DUMPAD men tänk om nästa gör likadant?
 
Skulle dessutom haft på parmesan men den hade, som alltid (!!! :down: ) möglat. Kära mattråden, hur får jag den att sluta upp med dom dumheterna? Kan jag ändra på parmesanen eller är det jag som måste ändra mig? Den här är DUMPAD men tänk om nästa gör likadant?

Rör den inte med fingrarna!! Om du köper en inplastad, skala bara ned plasten en bit där du ska riva, håll i plasten och riv. Dra ned plasten igen (inga fingrar på insidan!) och förvara den i en ziplockplastpåse över alltihop. Sedan jag började med detta har ingen parmesan någonsin möglat för mig igen :up:

Edit: eller skär av bara den bit du tänker använda, och riv den.
 
Låter såååå gott @VLMF och vin på en tisdag :eek: ja jag säger då det! ni i Skåne är så kontinentala!
Vi är även kontinentala i Halland, vill jag påpeka.

Medan jag lagade mat drack jag Capri di tonic (tonic med limoncello) och lagade då risi e bisi (vegetarisk) med stekt sparris till. Rött vin till maten. Desserten blev persika, jordgubbar och päron marinerade med konjak och ingefära. Semester, jag säger bara, semester!
 
Här finns receptet på gazpacho om någon är sugen. Den blev väldigt mättande! Jag körde i en hel nektarin istället för en halv, en hel grillad paprika från burk och lite extra kryddning och sånt förutom ingredienserna där. Hemligt tips; en bit av kvisten från tomater på lång kvist också. I allt som har tomater i och som kan mixas, det smakar massor!

Hoppas den blir ÄNNU godare till lunch imorgon.
Soppan låter fantastisk och jag tror verkligen också att den kommer vara ännu bättre i morgon. Jag brukar köra i lite kvist när jag kokar tomatsås, men då fiskar jag förstås upp den sen.
 
Vi är även kontinentala i Halland, vill jag påpeka.

Medan jag lagade mat drack jag Capri di tonic (tonic med limoncello) och lagade då risi e bisi (vegetarisk) med stekt sparris till. Rött vin till maten. Desserten blev persika, jordgubbar och päron marinerade med konjak och ingefära. Semester, jag säger bara, semester!
Bra semesterkänsla på det där, må jag säga!
 
Jag kan rapportera att jag köpte vin, ett gäng ostar(vällagrad tomme de chèvre, pecorino sardo, st agur och en kittost jag inte minns namnet på) och en krusbärs-/flädermarmelad. Det känns stabilt och lovande. Jag funderade på att köra fegostar och skippa geten, men nu kan jag ju om inte annat åtminstone se framemot att få äta god ost:up:
 
Jag kan rapportera att jag köpte vin, ett gäng ostar(vällagrad tomme de chèvre, pecorino sardo, st agur och en kittost jag inte minns namnet på) och en krusbärs-/flädermarmelad. Det känns stabilt och lovande. Jag funderade på att köra fegostar och skippa geten, men nu kan jag ju om inte annat åtminstone se framemot att få äta god ost:up:
Om kompishen inte äter getost har vi ju en kris i nivå med den dejtingrelaterade restaurangkris som drabbade @VLMF eller vem det nu var. :nailbiting:
 
Vi är även kontinentala i Halland, vill jag påpeka.

Medan jag lagade mat drack jag Capri di tonic (tonic med limoncello) och lagade då risi e bisi (vegetarisk) med stekt sparris till. Rött vin till maten. Desserten blev persika, jordgubbar och päron marinerade med konjak och ingefära. Semester, jag säger bara, semester!

Och i Bohuslän! Fast kanske inte jag, just idag. Men igår råkade jag dricka en hel flaska vin till den goda kycklingen. Så idag fick jag rabarberlemonad till resterna istället. Tröstar mig med glass och varm hallonsås till efterrätt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 573
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp