Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jätteskörd vill jag inte ens ha. Jag är mer typen som odlar 35 sorter på varsin kvadratdecimeter. Jag tycker överlag att den biologiska mångfalden är av särskilt intresse just när man äter av den. Men jag funderade på att prova kikärter inne nu under hösten-vintern, och uppenbarligen passar plantans storlek ypperligt för det. Så nu ska jag testa. Det brukar ju funka att grodda vanliga kikärtor man köper som mat, så jag antar att man även kan så dem?

Testa kan man ju även om jag tycker att det verkar bakvänt att så på hösten. Men nu blev jag också sugen eftersom jag glömde det i våras.
Jag tog vanliga kikärter ur påse och planterade. La dem i blöt några timmar först.
 
Testa kan man ju även om jag tycker att det verkar bakvänt att så på hösten. Men nu blev jag också sugen eftersom jag glömde det i våras.
Jag tog vanliga kikärter ur påse och planterade. La dem i blöt några timmar först.
Att det är bakvänt bekymrar mig inte! I den urbana odlingens principer ingår ju att man odlar året om. Jag leker med tanken på ett någon sorts litet inomhusväxthus, efter att mitt system med hydroponisk odling orsakade översvämningar hela tiden så att jag tröttnade på det. Medan det fungerade var jag på ett föredömligt vis självförsörjande på koriander (som jag inte tycker om), citronmeliss (som inte är så värst användbart) samt mynta (som jag inte heller tycker om). Väldigt trevligt, så när som på översvämningarna!
 
Att det är bakvänt bekymrar mig inte! I den urbana odlingens principer ingår ju att man odlar året om. Jag leker med tanken på ett någon sorts litet inomhusväxthus, efter att mitt system med hydroponisk odling orsakade översvämningar hela tiden så att jag tröttnade på det. Medan det fungerade var jag på ett föredömligt vis självförsörjande på koriander (som jag inte tycker om), citronmeliss (som inte är så värst användbart) samt mynta (som jag inte heller tycker om). Väldigt trevligt, så när som på översvämningarna!

Jag tänker att ett visst mått av stödljus kanske krävs vid höstsådd.
Sen är det kanske bättre att odla grejer man gillar? Bara en tanke. :D

För egen del är jag galet nyfiken på om min sötpotatisplantering ska resultera i något ätbart ...
 
Jag tror att jag har gjort en missbedömning. :(
Har länge gått och sneglat på "energibars" i affären och förfasat mig över hur dyra och onyttiga de verkar. Behöver man energi kan man ju lika gärna ta en frukt... Men jag har ändå varit lite nyfiken på dem.

I alla fall, i senaste Buffé fanns det med recept på egna energibars och de såg ju toppengoda ut. :d

Sagt och gjort. Ingredienser inhandlades. Dadlar och aprikoser och cashewnötter och torkade bananer och dinkelflingor och allt möjligt annat. Allt himla ekologiskt och fint. Och jäkligt dyrt, men det kan det ju vara värt om det blir gott. Men seriöst - jag tror att jag gjort en fatal missbedömning.:crazy:

Jag gjorde två sorter och jag är seriöst skeptiskt till om någon av dem går att äta med något som helst nöje. :( De ska stelna i kylen nu och sedan provsmakas "på riktigt", men jag är inte hoppfull.

Den ena smaken var med citron och lakrits, den andra choklad med banancrisp. Tänk vad mycket billigare och mindre arbetskrävande det hade varit att köpa en energibar, konstatera att den är äcklig och baka bullar i stället.:banghead:

Någon som är intresserad av ett storpack superhälsosamma energibars i olika käcka smaker???:crazy:
 
Jag har även plockat blå plommon (krikon?), men jag slängde in dem i frysen för senare beslut och hantering.
Vad brukar du göra av dem? Har frusit krikon här också idag, utan kärnorna. Packade dem i mängd som kan passa till paj (älskar paj av alla slag :d) - nåt du har provat? Jag har bara ätit mina färska tidigare.
 
Vad brukar du göra av dem? Har frusit krikon här också idag, utan kärnorna. Packade dem i mängd som kan passa till paj (älskar paj av alla slag :d) - nåt du har provat? Jag har bara ätit mina färska tidigare.

Hur lyckas ni hitta plats i frysen? Här får jag bända in kantarellerna ...:crazy:

Har också krikon men tycker inte direkt att de smakar så värst något. Så tips på vad man kan använda dem till som verkligen blir gott (INTE energibars) mottages tacksamt även här.

För övrigt har jag efter ett dygns magsjuka börjat återvända från de halvdödas skara.:wtf:
Huset bjöd på omelett med fetaost och svarta oliver. Till det fixade jag en varm sallad som jag verkligen kan rekommendera: squashbitar som frästes i olivolja med vitlök och svartpeppar och lite chili. Sen i med rödlök i skivor och halverade småtomater (allt egen odling) och en skvätt röd balsamvinäger och en liten droppe honung. Himmelsk, faktiskt.:heart

Dock inte så bra för min sköra mage, känner jag nu ...:crazy:;)
 
Hur lyckas ni hitta plats i frysen? Här får jag bända in kantarellerna ...:crazy:

Har också krikon men tycker inte direkt att de smakar så värst något. Så tips på vad man kan använda dem till som verkligen blir gott (INTE energibars) mottages tacksamt även här.

För övrigt har jag efter ett dygns magsjuka börjat återvända från de halvdödas skara.:wtf:
Huset bjöd på omelett med fetaost och svarta oliver. Till det fixade jag en varm sallad som jag verkligen kan rekommendera: squashbitar som frästes i olivolja med vitlök och svartpeppar och lite chili. Sen i med rödlök i skivor och halverade småtomater (allt egen odling) och en skvätt röd balsamvinäger och en liten droppe honung. Himmelsk, faktiskt.:heart

Dock inte så bra för min sköra mage, känner jag nu ...:crazy:;)

Likör :up:
 
Hur lyckas ni hitta plats i frysen? Här får jag bända in kantarellerna ...:crazy:

Har också krikon men tycker inte direkt att de smakar så värst något. Så tips på vad man kan använda dem till som verkligen blir gott (INTE energibars) mottages tacksamt även här
Jag har flera frysar och inga kantareller, tyvärr. Mina krikon är supergoda nu; det gäller att ta dem färdigmogna. :d
 
Kaoskväll i köket som sedan faktiskt blev bra. Jag och en kompis skulle göra pokébowl med salmalax. Allt väl så långt. Nånstans halvvägs in i förberedelserna tappar jag ett vattenglas i köket så det blir glassplitter och vatten överallt, samtidigt som vi kokar sushiris och friterar jordärtskockschips (pallade jordärtskockor!). Drar fram dammsugaren för att bli av med allt splitter, men skär upp fingret på en glasbit så då adderar vi även momentant extremt blodflöde till situationen :angel: Vi brände sushiriset (nåja, nedersta hälften av totala rismängden) men resten lyckades vi lösa. Så det blev snarare sashimibowls (lite mindre mängd ris än tänkt). Avokado, mango, algsallad, kimchi, picklad rödlök, asiatisk gurka, sojabönor, jordärtskockschips, vårlök, koriander, srirachamayo och säkert något mer jag glömt, men det blev kanongott ihop. Rullade laxbiten i svarta och vita sesamfrön innan den skars upp, mycket effektfullt. Smälte verkligen i munnen! Lite rödvin till och chilichoklad till dessert. Fingret har slutat blöda nu.
 
Sparrispaj med fetaost och knaprig bacon ovanpå. En sallad på mandolinad fänkål och polkabetor, apelsin, vinäger och pinjenötter.
Det blev vansinnigt gott!


@Petruska tycker din mathållning spårat ur. Var är bihustrun och fiskpinnarna?
 
Kaoskväll i köket som sedan faktiskt blev bra. Jag och en kompis skulle göra pokébowl med salmalax. Allt väl så långt. Nånstans halvvägs in i förberedelserna tappar jag ett vattenglas i köket så det blir glassplitter och vatten överallt, samtidigt som vi kokar sushiris och friterar jordärtskockschips (pallade jordärtskockor!). Drar fram dammsugaren för att bli av med allt splitter, men skär upp fingret på en glasbit så då adderar vi även momentant extremt blodflöde till situationen :angel: Vi brände sushiriset (nåja, nedersta hälften av totala rismängden) men resten lyckades vi lösa. Så det blev snarare sashimibowls (lite mindre mängd ris än tänkt). Avokado, mango, algsallad, kimchi, picklad rödlök, asiatisk gurka, sojabönor, jordärtskockschips, vårlök, koriander, srirachamayo och säkert något mer jag glömt, men det blev kanongott ihop. Rullade laxbiten i svarta och vita sesamfrön innan den skars upp, mycket effektfullt. Smälte verkligen i munnen! Lite rödvin till och chilichoklad till dessert. Fingret har slutat blöda nu.

Åh, en helkväll på alla sätt. :)
 
Vad brukar du göra av dem? Har frusit krikon här också idag, utan kärnorna. Packade dem i mängd som kan passa till paj (älskar paj av alla slag :d) - nåt du har provat? Jag har bara ätit mina färska tidigare.
Jag tycker att de är goda till ungefär allt. Noga räknat vet jag inte exakt vad krikon är. Jag kallar dem blå plommon, men har blivit rättad så många gånger nu att jag har börjat kalla dem krikon. Goda till paj, chutney, marmelad....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 583
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 408
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
354
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp