Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags drabbades jag av akut sug efter prinskorv och stekt ägg efter att ha fyndat just prinskorv på kort datum. Sagt och gjort. Så gott med en klyftad tomat till. Riktigt lyxig fredagsmat! ;)

I lördags blev jag hysteriskt sugen på två saker - extra stark chorizo och nudlar. Inte två saker jag brukar äta ihop men jag slantade korven och fräste med en massa wokgrönsaker och vände sedan ner kokta nudlar och en försvarlig mängd sriracha. Det blev jättegott och inte alls så märkligt som det lät först.

Igår fyllde en god vän år och jag bjöd hem henne på middag. Baconlindad kycklingfilé i ugnen med purjolök, paprika, lite crème fraiche och lite gratängost. Basmatiris till det och prinsesstårta som lokala Ica bjöd på när jag fyllde år (sån där fryst alltså) till efterrätt. Till maten dracks ett nytt bubbelvatten jag hittade på Ica (jag köper vanligtvis inte vatten men min SodaStream-flaska har gått ut och ville ha något roligare än kranvatten just till "fest"), deras eget märke med ananas och citrongrässmak. Gott!
 
Senast ändrad:
Jag tror att jag har gjort en missbedömning. :(
Har länge gått och sneglat på "energibars" i affären och förfasat mig över hur dyra och onyttiga de verkar. Behöver man energi kan man ju lika gärna ta en frukt... Men jag har ändå varit lite nyfiken på dem.

I alla fall, i senaste Buffé fanns det med recept på egna energibars och de såg ju toppengoda ut. :d

Sagt och gjort. Ingredienser inhandlades. Dadlar och aprikoser och cashewnötter och torkade bananer och dinkelflingor och allt möjligt annat. Allt himla ekologiskt och fint. Och jäkligt dyrt, men det kan det ju vara värt om det blir gott. Men seriöst - jag tror att jag gjort en fatal missbedömning.:crazy:

Jag gjorde två sorter och jag är seriöst skeptiskt till om någon av dem går att äta med något som helst nöje. :( De ska stelna i kylen nu och sedan provsmakas "på riktigt", men jag är inte hoppfull.

Den ena smaken var med citron och lakrits, den andra choklad med banancrisp. Tänk vad mycket billigare och mindre arbetskrävande det hade varit att köpa en energibar, konstatera att den är äcklig och baka bullar i stället.:banghead:
 
Partner visade sig från sin goda sida och gjorde vinbladsdolmar med lammfärs, ris och kryddor i. Vinbladen härrörde sig från min fina vinstock på landet. Till detta åt vi bondbönor. Alltså bondbönor. Man skördar en spann full. Man spritar dem. Skalen fyller i princip hela spannen, själva bönorna ryms i en liten skål. Efter förvällning skalar man av innerskalen, dessa fyller den mindre skålen, och själva de gröna bönorna ryms i en ännu mindre skål. Men gott är det!
 
Två decimeter höga ungefär och lika breda. Alltså det blir ju ingen jätteskörd på ett par plantor. Men nyplockade kikärter är gröna och supergoda.
Jätteskörd vill jag inte ens ha. Jag är mer typen som odlar 35 sorter på varsin kvadratdecimeter. Jag tycker överlag att den biologiska mångfalden är av särskilt intresse just när man äter av den. Men jag funderade på att prova kikärter inne nu under hösten-vintern, och uppenbarligen passar plantans storlek ypperligt för det. Så nu ska jag testa. Det brukar ju funka att grodda vanliga kikärtor man köper som mat, så jag antar att man även kan så dem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 201
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 342
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
325
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp