Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tärnad squash, svamp (jag hade champinjoner som behövde ätas upp) och rödlök. Jag fräste alltihopa lagom tid (först svampen, sedan squashen och sist rödlöken) i rybsolja och smör. På med lite havtornssalt (jag fick det och squashen av @tanten) och peppar samt en skvätt konjak som fick fräsa tills alkoholen var borta. Konjaken och havtornen gav en angenäm skarp sötma. Vässad liksom, inte jolmig.
 
Idag har ugnen använts hela dagen för att torka trattkantareller, så det har inte blivit så mycket bakat som jag planerade :p !

Däremot har jag dekorerat min tårta och tog chokladkakorna jag gjorde igår och kombinerade dem med färskostkrämen som blev över efter täckningen av tårtan :up:

21752300_10155111102977582_8369070465318874767_n.jpg

21740426_10155111437167582_3672360880691871571_n.jpg
 
Idag har ugnen använts hela dagen för att torka trattkantareller, så det har inte blivit så mycket bakat som jag planerade :p !

Däremot har jag dekorerat min tårta och tog chokladkakorna jag gjorde igår och kombinerade dem med färskostkrämen som blev över efter täckningen av tårtan :up:

21752300_10155111102977582_8369070465318874767_n.jpg

21740426_10155111437167582_3672360880691871571_n.jpg


Vad är det för blobbar du dekorerat med?
 
Planerat maten som ska lagas för resten av veckan;

  • Större kok med korvstroganoff (brukar räcka till runt 6-8 portioner mat för mig och maken, perfekt vardagsmat att ha till lunch och middag :up: )
  • Rådjursgryta (på egenstyckat rådjur) med färska kantareller (troligtvis dagsfärskt plockade)
  • Kantarellrisotto
 
Haft en helt fenomenal helg med mat, trevligt sällskap och mängder av svamp :love:

I fredags blev det broccolipasta med pumpakärnor, ruccola, tomater från svärföräldrarnas växthus och fetaost. Rött vin till - jag som typ aldrig dricker rött vin tyckte det var fantastiskt gott :) Sen en äpplepaj till efterrätt, gjord efter ett recept av Roy Fares. Så god! och snygg (om jag får säga det själv), lite som en tecknad paj i Kalle Anka :D

På lördagen åts det lunch på spinneriet, deras fröbröd med avocado, jordgubbar, hyvlad morot, färskost, örtcreme och picklade fläderbär.
Till middag blev det lax i ugn kryddad med soja och chili ihop med spetskål och purjolök. Nudlar och en srirachamajonäs till det samt bubbel i glaset.

På söndagen blev det chokladfrukost, det är verkligen ett trevligt koncept tycker jag! Det är kul att sötsakerna varierar men att basen är densamma för då vet en ungefär vad en får men men några överraskningar. Den här gången ingick även en kula av deras hemgjorda glass vilket i mitt fall blev deras manhosorbet. Sen åt jag typ inget mer på hela dagen :o

Idag använde jag mig av helgens sopp-skörd efter all svampplockning och gjorde köttfärssås med Karl-Johan, morötter, selleri och parmaskinka samt lite muskot. Åts med linguine och parmesan.
 
Här är det den ena måltiden mer misärbetonad än den andra. Sallad från studentutfodringen till lunch, torftig macka till sen middag.
Imorgon ska plast BARNBARNET och jag laga middag tillsammans. Vederbörande kommer att föreslå köttbullar och makaroner, och då menar det köpeköttbullar. Jag kommer att föreslå något annat, funderar på vad. Lutar lite åt mandelpotatismos, pannbiffar, lingon och picklad lök.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
658
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 336
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 376
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
331
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp