Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Potatiskaka med gravad lax, lime och romsås. Vi kör en test på matkasse, men Attans trista recept. Lingonen byttes mot laxen...
 
@Miao det finns ett recept från arla på dubbel kladdkaka med kokosfyllning (baserad på karamelliserad mjölk eller möjligen kondenserad) - ett tips om du gillar kokos. Typ samma princip som med den du bakade idag och löjligt god :)

Tack för tips :bow: ! Jag är personligen inte överförtjust i kokos, men jag vill kunna baka alla möjliga sorters kakor för olika smaker (och så har jag typ 500 g riven kokos i bakskåpet som behöver komma till användning :D ) så alla tips är välkomna!

Ska googla :up: !
 
Tack för tips :bow: ! Jag är personligen inte överförtjust i kokos, men jag vill kunna baka alla möjliga sorters kakor för olika smaker (och så har jag typ 500 g riven kokos i bakskåpet som behöver komma till användning :D ) så alla tips är välkomna!

Ska googla :up: !
Hä, jag tänkte du skulle slippa googla så jag delar med mig av länken istället ;) :D Det är det här jag tänkte på - ett mycket bra sätt att konsumera kokos på :)

https://www.arla.se/recept/kladdkaka-med-kokosgomma/
 

Here you go :) !
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 0,5 g vaniljsocler
  • 4 msk kakao
  • 1 krm salt
  • 2 dl vetemjöl
  • 0,5-1 burk karamelliserad mjölk
  1. Ugn 175 g
  2. Smörj en form ca 20-22 cm i diameter.
  3. Smält smöret i kastrull, ta kastrullen av värmen när smöret smält till hälften och rör om tills allt smält
  4. Med kastrullen fortfarande från spisen, knäck i äggen och tillsätt strsocker, vaniljsocker, kakao och salt. Vispa ordentlig med handvisp så allt blandas
  5. Tillsätt vetemjölet och vispa till jämn smet
  6. Häll i hälften av smeten i den smorda formen och bred ut den. Bred på den karamelliserade mjölken. Häll på resten av kladdkakesmeten ovanpå och bred ut den.
  7. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter eller till den har lite "dallrig" kladdkakekonsistens i mitten. Låt svalna ordentligt innan servering
 
Blunda nu @Mineur :D!

Idag blev det 6 matlådor med korvstroganoff (paprika i olika färg, gul lök, falukorv med hög köttprocent, paprikapulver, socker, tomatpuré, köttbuljong och grädde), och sedan testade jag på ett nytt kakrecept eftersom jag hade en halv burk karamelliserad mjölk att bli av med :D ! Resultatet blev en chokladkaka fylld emd dulche de leche, serverad med vaniljvisp!

21617662_10155116279022582_8854781704861947041_n.jpg


Tog nog en lite för stor springform, borde ha tagit en typ 3 cm mindre. Men nu har jag iaf testat på "lager på lager" bakning för första gången :up: !
Äsch just nu räcker det med att jag tänker på dina inlägg och vad de brukar innehålla för att dreglandet ska sätta igång, så det blir kanske lite bortkastat med spoilers trots allt.

Det verkar underbart att baka så mycket som du gör! (och att vara i närheten när du gör det... :angel:)
Dubai är typiskt INTE världens ände!
Äsch, löften om en tur till Fjärås ska nog locka hem honom! Vem behöver Dubai, när man kan ha Fjärås?
 
Här har det blivit svampgryta på högrev med ris :d:love:

Vi testar en sån matkasse för första gången för att få lite ny inspiration till matlagning och slippa fundera varje dag på vad vi ska äta idag. Jag tycker recepten låter riktigt trevliga, sambon är mer skeptisk... återkommer i helgen hur första rätterna blivit.
 
I min fars familj gäller just Förlanda som Världens Ände.

Jag läste Frölunda och tänkte att NU är vi väl lite känsliga ändå :D

Igår skulle jag iväg på evenemang igen (en otroligt intressant och skojig föreläsning vid namn Rapport från Rymden på Stadsbiblioteket) så det blev en macka på jobbet på eftermiddagen, en liten wrap med mango, fetaost, sötpotatiskräm och svarta bönor på bibblans kafé och sedan när jag kom hem på kvällen - håll i er - SNABBNUDLAR. Jag hittade en liten bit torr nudel i hårknuten imorse dessutom, förhoppningsvis var den från torrvara och inte en bit som på något vis transporterat upp i huvudhöjd och torkat där :laugh:
 
Jag läste Frölunda och tänkte att NU är vi väl lite känsliga ändå :D
HERREGUD vad övre-medelklass-bortskämt det hade varit! :eek:

Förlanda är faktiskt en annan sak. Dock tror jag att det främst var på 50-talet denna ort (eller brist därpå) utropades till världens ände av familjen. Jag tror att världens ände sedan dess har förflyttat sig ytterligare en bit bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
8 296
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp