Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färsk pasta (papardelle), pesto på basilika från fönstret, pumpafrön och parmesan, champinjoner med en skvätt vitt vin som fick koka in och en massa persilja. Jag gjorde som ett berg av alltsammans och malde svartpeppar över. Helt ok vardag. Vatten, tyvärr inte vin. Nu kaffe. Middagen tenderar att bli lite sen så här års. Det är något med sommartiden, det blir liksom aldrig kväll.

Underbart, men jag sover för lite.
 
Laxen igår var fin och vi åt den i trädgården med en sallad på svarta bönor och kapris, snabbgrillad grön sparris och en grönsallad. Melon till efterrätt. Myggbettspremiär. Idyll.

Idag pastalunch, farfalle med en röra på rödlök, paprika och squash toppad med svartpeppar, basilika och parmesan. Maten blir så lätt väldigt medelhavig såhär års. Lättlagat.
 
Jag gjorde det väldigt enkelt för mig - men jag gjorde nåt i alla fall ;) rostbiff, en bra rökt skinka och potatissallad, nån god som som Ica har som inte smakar så mycket majonnäs och där potäterna har vettigt tuggmotstånd. Bladspenat till, det blev en finfin matlåda till imorgon också.
 
Dagens middag; Lammfärsbiffar kryddade med vitlök och spiskummin, sås med balsamico créme, grädde och zucchini samt bulgur blandat med tomater och persilja.
Jag var nog lite snål med kryddorna för det smakade inte så himla mycket, men den smaken som fanns var himla trevlig. Bra vardagsmat liksom :)
 
Jag har faktiskt lagat riktig mat lange nu, men har inte riktigt haft tid att titta in har. :cautious: Nu har sommaren kommit och jag vagrar att laga mat i koket. Gor jag det maste jag satta pa ACn, men annars ar det sa kallt pa kvallar och natter att det inte finns behovs sa all mat lagas pa grillen tills ACn aker pa. :p
I dag blev det grillad pizza med Prosciutto, oliver, svamp, korsbars tomater och annat smatt och gott. Getost och riven "merlot ost" pa gjorde det syndigt gott. :d Tyvarr tappade jag hela saltkaret bland majs karnorna efter att jag grillat och skalat av karnorna fran (raa) majs kolvar. :arghh: Da vi nu har mogen lokal, vit, majs lar det bli manga fler ... och jag kommer INTE att tappa saltkaret i bunken.:angel:
 
Middag på LOKAL, ett veganskt ställe med naturviner. Jag åt pulled jackfruit i berberibröd med massa tillbehör och drack ett rött franskt biodynamiskt-nånting vin. Bra tisdag :up:

Jackfruit har jag läst om på en del ställen men aldrig sett i affären. Var det gott? Hur smakar det?
 
Jackfruit har jag läst om på en del ställen men aldrig sett i affären. Var det gott? Hur smakar det?

Exakt som Petruska skriver :) Har också gjort det själv, burken heter Aroy D, Jackfruit in brine, på asiatiska butiker. Numer finns den på mitt Ica också, men dubbelt så dyr ;)
Neutral i smaken så allt hänger på din marinad/sås. Konsistens som en blandning mellan pulled pork och något lite "mjukare" konsistens.
 
Exakt som Petruska skriver :) Har också gjort det själv, burken heter Aroy D, Jackfruit in brine, på asiatiska butiker. Numer finns den på mitt Ica också, men dubbelt så dyr ;)
Neutral i smaken så allt hänger på din marinad/sås. Konsistens som en blandning mellan pulled pork och något lite "mjukare" konsistens.
Det finns jackfruit bland konserverna på min Hemköp också. Antagligen dubbelt så dyr som på de asiatiska butikerna, men i gengäld på samma ställe som jag handlar mycket annat.
 
Kokt sparris med bröd!?

Japp! Helt galet gott. Ovanpå var det lättsaltad stenbitsrom och gräddfil, som tillbehör en ramslöksröra och en goood sallad med färsk grön sparris, skivad rädisa och solrosfrön, vid sidan varma rotfruktschips. Och en lättöl till. Lycka i bröd?

Ska äta på fredag men laga själv, då skippar jag korvbrödet och delar sparrisen.
 
Japp! Helt galet gott. Ovanpå var det lättsaltad stenbitsrom och gräddfil, som tillbehör en ramslöksröra och en goood sallad med färsk grön sparris, skivad rädisa och solrosfrön, vid sidan varma rotfruktschips. Och en lättöl till. Lycka i bröd?

Ska äta på fredag men laga själv, då skippar jag korvbrödet och delar sparrisen.
Möjligen ser det ut som en lite väl lätt lunch? Men man kan ju äta två stycken!
 
Idag är en matdag.

Vanlig frukost. Skulle ju ändå till jobbet, så ingen tid med extravaganser.

Lunch på Vigårda med kollegorna. Jag åt en bistroburgare med bacon, gruyèreost och karamelliserad lök. Pommes till och cola i glaset. Min chef gav mig lyxig choklad från Flickorna Kanold, men provsmakning av den får vänta till dess att den kan åtnjutas på rätt sätt.

Efter lunch åkte vi till ponnystallet för att barnet skulle rida. För att njuta av vädret passade vi mitt i ridturen på att ta en fikapaus med lite medtagna croissanter. Barnet drack Mer till. Jag drack Resorb. Ponnyn var lycklig och åt gräs. Bjuder på bild för att illustrera idyllen.
18664428_10210939175773528_1071407066262199249_n.jpg


Sedan kom vi hem och åt pannkakstårta. Och därefter fick jag födelsedagspresenter. En av presenterna var en korg med goda grejer, så nu har jag ätit både chips och snacksalami. Planerar att fortsätta dagen med ätande. För som en av mina Facebookgratulanter uttryckte det: "Blommor, kalorier, kärlek och gåvor i måttlös omfattning tillkommer jubilaren."
 
Idag är en matdag.

Vanlig frukost. Skulle ju ändå till jobbet, så ingen tid med extravaganser.

Lunch på Vigårda med kollegorna. Jag åt en bistroburgare med bacon, gruyèreost och karamelliserad lök. Pommes till och cola i glaset. Min chef gav mig lyxig choklad från Flickorna Kanold, men provsmakning av den får vänta till dess att den kan åtnjutas på rätt sätt.

Efter lunch åkte vi till ponnystallet för att barnet skulle rida. För att njuta av vädret passade vi mitt i ridturen på att ta en fikapaus med lite medtagna croissanter. Barnet drack Mer till. Jag drack Resorb. Ponnyn var lycklig och åt gräs. Bjuder på bild för att illustrera idyllen.
18664428_10210939175773528_1071407066262199249_n.jpg


Sedan kom vi hem och åt pannkakstårta. Och därefter fick jag födelsedagspresenter. En av presenterna var en korg med goda grejer, så nu har jag ätit både chips och snacksalami. Planerar att fortsätta dagen med ätande. För som en av mina Facebookgratulanter uttryckte det: "Blommor, kalorier, kärlek och gåvor i måttlös omfattning tillkommer jubilaren."

Bortsett från att du inte alls ser ut sådär; grattis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 434
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
107 423
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 987
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 185
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp