Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så tvärtemot all rimlighet ska jag önska mig en lång tid av övergångsbesvär?

Kemisk glädje är också glädje, som vi brukar säga(ssri är bortkastat på mig, jag blir bara sömnlös).
Alltså, ska man tro Agnes Wold så är hela grejen med övergångsbesvär snarast ett slags misogyn myt. Övergångslycka, tycks vara en beskrivning som ligger närmare sanningen, enligt henne. (Obs, källan är det jag sporadiskt hörde av hennes sommarprogram för ett antal år sedan. Lasta inte Wold för detta referat.)

Kemisk glädje är den enda glädjen, om du frågar mig! Jag har inte haft tillstymmelse till ångest på flera månader. En unik upplevelse, förra gången måste ha varit för puberteten (apropå en period som inte är livets lyckligaste).
 
Alltså, ska man tro Agnes Wold så är hela grejen med övergångsbesvär snarast ett slags misogyn myt. Övergångslycka, tycks vara en beskrivning som ligger närmare sanningen, enligt henne. (Obs, källan är det jag sporadiskt hörde av hennes sommarprogram för ett antal år sedan. Lasta inte Wold för detta referat.)

Kemisk glädje är den enda glädjen, om du frågar mig! Jag har inte haft tillstymmelse till ångest på flera månader. En unik upplevelse, förra gången måste ha varit för puberteten (apropå en period som inte är livets lyckligaste).
Jag väljer att på motsvarande sätt som med livskvaliteten som bara blir högre betrakta även detta som sanning. Övergångslycka, var det.

Det låter ju helt fantastiskt bra att du har så god effekt av SSRI! Så bra att du provade! Och puberteten. Mörker.
 
Om jag säger nässellasagne, vad säger ni då? Vad ska det tex vara i den mer än nässlor? Jag funderar på, förutom lasagneplattor, nässlor, ost och hasselnötter. Men vad mer? Bechamel? Mer? Lax? Då blir det hasselnötter och lax, hur funkar det?
 
Om jag säger nässellasagne, vad säger ni då? Vad ska det tex vara i den mer än nässlor? Jag funderar på, förutom lasagneplattor, nässlor, ost och hasselnötter. Men vad mer? Bechamel? Mer? Lax? Då blir det hasselnötter och lax, hur funkar det?
Nässla, muskot, rostade hasselnötter och ?
 
Alltså, ska man tro Agnes Wold så är hela grejen med övergångsbesvär snarast ett slags misogyn myt. Övergångslycka, tycks vara en beskrivning som ligger närmare sanningen, enligt henne. (Obs, källan är det jag sporadiskt hörde av hennes sommarprogram för ett antal år sedan. Lasta inte Wold för detta referat.)

Kemisk glädje är den enda glädjen, om du frågar mig! Jag har inte haft tillstymmelse till ångest på flera månader. En unik upplevelse, förra gången måste ha varit för puberteten (apropå en period som inte är livets lyckligaste).
Jamen det är ju bullshit. Att det är en myt, alltså. Kroppen genomgår en stor hormonell omställning, självklart ger det effekter. Och de är inte positiva. Agnes Wold (som jag har stor respekt för) kan få mina svidande slemhinnor i underlivet, min skenande migrän, mina två-tre sömnlösa timmar mitt i natten och mina extrakilon på magen.
 
Och då är ju frågan vad ? står för.

Jag känner mig skeptisk till både nötter och lax i samma rätt, det känns lite tvesovlat.
Valnötter och små bitar rökt lax kan jag föreställa mig ihop med nässlor, men med ost dessutom blir jag lite tveksam. Frågetecken, ja - tänker vi grönsak? Muskot, nässla, citron, hasselnöt, västerbotten?
 
Jamen det är ju bullshit. Att det är en myt, alltså. Kroppen genomgår en stor hormonell omställning, självklart ger det effekter. Och de är inte positiva. Agnes Wold (som jag har stor respekt för) kan få mina svidande slemhinnor i underlivet, min skenande migrän, mina två-tre sömnlösa timmar mitt i natten och mina extrakilon på magen.
LALALALALALALA Bättre och bättre dag för dag! LALALALA:angel:
 
Jamen det är ju bullshit. Att det är en myt, alltså. Kroppen genomgår en stor hormonell omställning, självklart ger det effekter. Och de är inte positiva. Agnes Wold (som jag har stor respekt för) kan få mina svidande slemhinnor i underlivet, min skenande migrän, mina två-tre sömnlösa timmar mitt i natten och mina extrakilon på magen.
Ja, jag anar också något av en förenkling där, i Wolds fall.

Men icke förty, och trots sådant som du beskriver, så ska alltså åldersspannet vara något av en lyckotopp i kvinnors liv, enligt någon statistisk studie. Just det är ju en tilltalande tanke, ändå.

Jag har tänkt på det som en åldersfas då många kvinnor kan få något som åtminstone liknar makt över sitt liv, men utflugna barn och färre män som visslar, tafsar, fäller kommentarer osv.
 
Valnötter och små bitar rökt lax kan jag föreställa mig ihop med nässlor, men med ost dessutom blir jag lite tveksam. Frågetecken, ja - tänker vi grönsak? Muskot, nässla, citron, hasselnöt, västerbotten?
Ost tänkte jag nog mest på för att det brukar vara ost i lasagne. Eller i alla fall ovanpå.

Jag vet inte vad jag tänker. Jag vet att jag inte tänker tomatsås, för det är så fult med en grön och en röd fyllning som flyter ihop.
 
Ja, jag anar också något av en förenkling där, i Wolds fall.

Men icke förty, och trots sådant som du beskriver, så ska alltså åldersspannet vara något av en lyckotopp i kvinnors liv, enligt någon statistisk studie. Just det är ju en tilltalande tanke, ändå.

Jag har tänkt på det som en åldersfas då många kvinnor kan få något som åtminstone liknar makt över sitt liv, men utflugna barn och färre män som visslar, tafsar, fäller kommentarer osv.
Statistik låter inte som bästa metoden att säga något om den känslomässiga upplevelsen av klimakteriet.

Och jag VET att man ska tycka att pratet om klimakterieproblem är överdrivet, att det varierar mellan kulturer och att det inte aaaaalls anses lika negativt hos andra som det gör hos oss, att man faktiskt bör omfamna det som en naturlig övergång i livet, att det man ska känna att man är fri och lycklig. Jag ska försöka känna mig sån om jag bara får sova några nätter, får mindre migrän och mindre sveda i underlivet, jag lovar. Då blir jag kanske också mindre bitter på beskrivningar som underskattar väldigt påtagliga problem som en del av oss faktiskt har.
 
Statistik låter inte som bästa metoden att säga något om den känslomässiga upplevelsen av klimakteriet.

Och jag VET att man ska tycka att pratet om klimakterieproblem är överdrivet, att det varierar mellan kulturer och att det inte aaaaalls anses lika negativt hos andra som det gör hos oss, att man faktiskt bör omfamna det som en naturlig övergång i livet, att det man ska känna att man är fri och lycklig. Jag ska försöka känna mig sån om jag bara får sova några nätter, får mindre migrän och mindre sveda i underlivet, jag lovar. Då blir jag kanske också mindre bitter på beskrivningar som underskattar väldigt påtagliga problem som en del av oss faktiskt har.
Alltså, om folk i nån sorts enkät självskattar hur de mår/trivs/liknande, så säger det väl något?

Däremot säger det ju inget alls om någon enskild.

Om det nu är så att åldersspannet statistiskt är en lycklig fas i livet, trots att många mår dåligt, så verkar ju de som mår bra må helt fantastiskt bra.
 
Alltså, om folk i nån sorts enkät självskattar hur de mår/trivs/liknande, så säger det väl något?

Däremot säger det ju inget alls om någon enskild.

Om det nu är så att åldersspannet statistiskt är en lycklig fas i livet, trots att många mår dåligt, så verkar ju de som mår bra må helt fantastiskt bra.
Trots att vi mår så bra är det tydligen 80 procent av oss som söker läkarhjälp för klimakterierelaterde besvär. (http://www.netdoktor.se/klimakterie...bor-inte-vara-radda-for-ostrogenbehandlinged/) Agnes Wolds inställning är att vi ska strunta i klimakteriet så hon skulle antagligen tycka att vi var sjåpiga och sökte vård i onödan.

(Den rättshaveristiska tidpunkten för det här inlägget betyder bara att jag har min vanliga sömnlösa period mitt i natten)
 
I kvall var det grillad kalkon burgare med portabello svamp istallet for brod. Mycket gott ... men nasta gang kommer jag att tanka lite mer Mexicanskt i kryddningen da jag tycker kalkonen behover det.
Till det blev det sodavatten (sodastream) med citron. Det var val attan om jag inte skulle ga ner de sista 4 kilona innan jag ar nojd. :meh: Och kan borja ga upp igen.:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 309
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
106 318
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 861
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp