Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ska äta korv med bröd till helgen (och kolla på fotboll - därav matval, det blir mer rätt på det viset än att äta något annat :D) men jag har fastnat lite på vad vi ska ha till.
Min tanke är att dom andra får roliga sortera lite lyxigare korv, jag ska göra friterad vegochorizo till mig själv samt ev något mer.

Sen blir det hembakt surdegskorvbröd, karamelliserad lök, potatismos, senapscreme, gurksallad och jalapenocoleslaw till. Behöver vi mer? I så fall vad?
Kommer även bli öl till för dom som vill så dryckesvalet är avklarat :D

Och efterrätt? Behöver en det? :D
 
Firat att det snart är sommarlov i kvällssolen på balkongen med trevligt sällskap. Chips till förrätt under gemensamt grönsaksskärande, sedan sommarrullar med jordnötssås och lime- och sojasås. Bubbel i glasen som sedermera övergick i några av mina likörer. Crème brûlée till efterrätt.
 
Sallad av tråkigare buffé-sort till lunch på studentutspisningsställe och en lite roligare sallad till middag. Det har varit så våldsamt varmt att sallad var det enda tänkbara och i värmen tycktes affären ligga alltför för långt bort(60 meter?). Vattenmelon, picklad rödlök, rostade valnötter, fetaost och bladspenat med en bulgurrest innehållande stekt aubergine, vitlök och fänkål.
 
Jag har grill. Jag har en massa som är gott att grilla. Det är fredag. Men jag vet f-n inte om jag pallar att grilla i värmen :arghh: Igår drack jag för lite när jag var ute och grejade i trädgården så jag blev ordentligt yr och var tvungen att gå in.

Det finns risk för sallad idag faktiskt... :cautious: #villgrillaegentligen
 
Jag har grill. Jag har en massa som är gott att grilla. Det är fredag. Men jag vet f-n inte om jag pallar att grilla i värmen :arghh: Igår drack jag för lite när jag var ute och grejade i trädgården så jag blev ordentligt yr och var tvungen att gå in.

Det finns risk för sallad idag faktiskt... :cautious: #villgrillaegentligen
Jag fixar knappt ens att sätta på spisen. Varför skulle jag vilja ha något som är ännu varmare än jag själv? Kaffe undantaget.
 
Holy Greens Geta-Beta till middag igår, på en brygga innan champagneprovningen.
Sedan massa smarrig champagne! Har lärt mig massor om tillverkningen och de olika områdena och årgångar och vilka smakbilder jag gillar bäst. I blindprovningen med 5 st fick man välja två favoriter, mina visade sig vara den billigaste och den dyraste :D Men den billigaste var tydligen en extremt välgjord men som försökt slå sig in på Systemets ordinariesortiment och därför har de pressat ned priserna, hon som höll i provningen sa att den kommer dubbla priset inom två år nu när den är inne på ordinarie och folk börjar känna igen etiketten.
 
Igår fick jag ett par halvtråkiga snittar på releasefest till förrätt (dock var marmeladen på en briesnitt helt underbart god) och väl hemma åt jag lite rökt skinka och potatissallad som behövde ätas upp. Potatissalladen faller under kategorin "saker jag har köpt för jättelängesen när jag antagligen var hungrig under handlingen och som sedan stått i kylen till sista förbrukningsdatum" men den var väl förhållandevis god.

Ikväll får jag stekt makrill i Hunnebo :love:
 
Holy Greens Geta-Beta till middag igår, på en brygga innan champagneprovningen.
Sedan massa smarrig champagne! Har lärt mig massor om tillverkningen och de olika områdena och årgångar och vilka smakbilder jag gillar bäst. I blindprovningen med 5 st fick man välja två favoriter, mina visade sig vara den billigaste och den dyraste :D Men den billigaste var tydligen en extremt välgjord men som försökt slå sig in på Systemets ordinariesortiment och därför har de pressat ned priserna, hon som höll i provningen sa att den kommer dubbla priset inom två år nu när den är inne på ordinarie och folk börjar känna igen etiketten.
Den billigaste, vad hette den? Finns den på Systemet nu?
 
Igår till middag var jag hos en granne och det blev rårakor (ni vet så där tunna och knaperstekta :d ) med kalix löjrom, finhackad rödlök och en klick gräddfil. Kan knappt bli enklare men FY SATAN vad gött!
Till det drack vi detta vin: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/sancerre-les-roches-551401
Nåja, enklare i betydelsen mer lättlagat är det ju mycket som inte är. Enklare i betydelsen mindre svindyrt (och mindre skrytbetonat) är det ju däremot rätt enkelt att få till.

Men det låter jättegott! Jag orkar aldrig göra rårakorna tunna nog.
 
Jadå! Direkt från fiskaffärn på Strandgatan, så vitt jag vet :) Mor och far har inte fiskat någon egen ännu i år som jag vet, meta makrill börjar man med först på Börjedagen ;)

I måndags fick jag massor av fryst torskfilé och torskrygg samt kolja som de drog upp i Nordnorge i april dock så jag är bortskämd i allmänhet.
Ja, den makrill jag har sett har varit fångad typ utanför Frankrike. Då brukar jag inte köpa den, för det förstår ju vem som helst att då är den inte som den ska. Inte ens fiskhandlaren rekommenderar mig den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 827
Senast: MJLee
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
326
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 126
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 818
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp