Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker massor på mat :D Har alltid gjort, sedan högstadiet är tidigaste minnena tror jag, en av mina kompisar var likadan så vi kunde prata om massa maträtter i skolan och hur man lagade dem. På jobbet har jag tre likasinnade bland kollegorna varav en är lite matsnobb :D. Många på jobbet är vegetarianer, eller har egen lamm/fårproduktion, honungsbin, plockar "ogräs" och gör mycket egna saker. Ibland kommer det mail från någon kollega att de säljer lammköttslåda, eller honung osv. Kulturgruppen på vårt jobb har anordnat flera matrelaterade aktiviteter, typ en syrningskurs, en kombucha-kurs, kaffeprovning osv. Det är också via kollegor jag har fått reda på var bästa björnbärsstället finns, och de vilda jordärtskockorna, och ramslökslunden.

Bland mina vänner är det också mycket mat- och vinintresse. Jag har en nära vän som jag provar Michelin/finkrogar med. Jag är med i två middagsklubbar, en som provar restauranger och en där vi lagar mat och bjuder varandra. Och så bor jag ju i Malmö där jag upplever matintresset och restaurangutbudet som stort generellt :)
 
Och apropå middagsklubb var jag ute och åt med restaurangklubben igår :D

Vi tog en kockens val-meny på fyra rätter. Den genomgående tråden var vårigt och fräscht! Sauvignon blanc till maten. Förrätten var vit sparris, perfekt krispig och lite ljum, med dukkah, hasselnötter, hollandaise och dill. Väldigt gott och lite oväntad smakbrytning med dukkah till de annars ganska klassiska smakerna. Andra rätter var lätt bakad röding med hyvlad grön sparris, tunna rabarberstrimlor, rostad fiskbensbuljong. Godaste rätten! Tredje var ekologisk majskyckling från någon gård i regionen, mangold, hyvlade champinjoner och lite buljong. Och desserten utgjordes av en syrlig men mörk chokladmousse, briochecrumbles, rosmarinolivolja och en lite sorbetig mjölkchokladglasskula. Jättegott! Inte alls sötsliskigt utan syrligt och smakrikt. Rosmarinoljan band verkligen ihop rätten.
 
Jag funderar på en sak som jag gärna resonerar lite med er om.

Jag undrar, upplever ni att ni tänker på mat mycket mer än de flesta andra omkring er?

Och så undrar jag om andra omkring er påpekar att ni tänker väldigt mycket på mat?

Ja och ja. Och döden, det är mitt andra stora område. Men jag vet vad jag och partner åt när vi träffades första gången, men inte datum (eller år, om vi ska vara ärliga) eller vad nån hade på sig.
Jag börjar fundera på middag vid frukost, och kan ägna orimligt mycket tid åt planering av matinköp mm.
Dels är jag väldigt road av mat, dels tror jag att min ätstörda läggning spelar in.
 
jag besökte sommargågatan på Rörstrandsgatan med kollegor efter jobbet (helt klart värt ett besök för övrigt! :up:)

Jag bor ju här så har mest hängt i kvarteret och insupit (bokstavligen hähä :angel: ) sommarfeelingen. Men häromdagen gjorde jag slag i saken och slängde ihop en laxtårta.

Smulade kavring fint och tillsatte lite smält smör så att det blev lite lättarbetat och kladdigt. Tryckte ut i en form precis bara så att det tog ihop och täckte botten. Lät sen svalna i kylskåpet.
Mosade sen varmrökt lax och vände sedan ihop med två stora förp philadelfiaost. Tillsatte därefter pepparrotsvisp (typ en halv tub, men smaka av!). Till sist finklippte jag en kruka gräslök och vände ner. Blandningen åkte därefter i formen och trycktes försiktigt ut på kavringsbotten.
Lät stå i kylen medan jag skalade räkor som jag sedan dekorerade med, tillsammans med lite löjrom och lite mer gräslök i snygga formationer.

Kan rekommenderas! Blir gott om det får stå lite så man kan göra allt i förväg, bara dekorera med räkorna och löjrommen precis innan!

Såhär blir dom!


FFE515F6-D99D-48AF-A2C3-8171936804A9.jpeg
 
Senast ändrad av en moderator:
Enkel middag här, men fantastiskt gott!
HUR gott är inte sparris stekt i smör med lite flingsalt? Det blev lax i ugn (gör alltid laxen så den är lite lite rosa i mitten, finns inget värre än torr övergjord lax. Sen stekt sparris och lite färskpotatis. Svängde ihop en hollandaise till. Barnsligt gott och barnsligt enkelt!
Till det ett gott och välkylt vitt vin såklart!
 
5500BC31-AEE1-4E23-B5B8-0D035D4DFB34.jpeg

En sorts ljummen sallad här. Ångade blomkål och broccoli med lite gröna sojabönor från frysen och dressade sen med citronolja, vitvinsvinäger och grov dijon. På med en burk tonfisk, ett knippe rädisor i kvartar och en liten bit smulad fetaost. Citronpeppar på och voilà. För mig som älskar tonfisk är det en delikatess men det gäller definitivt inte alla.
 
Onsdag, ledig, maximal urballning i köket i vanlig ording. Försökte baka frallor, den här gången var torrjästen för gammal, haha. Ställde degbunken i varmvattenbad så jäste den lite ändå. Rivna morötter, sesamfrön och solroskärnor i. Blev förhållandevis bra och gick förvånansvärt snabbt, så jag kanske borde köpa ny jäst och fortsätta baka...

Nu till middagen. Gjorde fooled pork på jackfruit (från Jävligt Gotts recept) med ris och en jättejättegod sallad! Spetskål, salladslök, rödbeta, morot, tomat, persilja och gul paprika. Själva jackfruitdelen av rätten var lite omständig, men god. Inte makalös, men god! Klart intressant konsistens på fruktköttet, liknar mitt vaga minne av fläskkött. Till detta det jätteroliga vitvinet, ety jag är icke längre bakfull.
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-298743753.jpg
    tmp-cam-298743753.jpg
    61,6 KB · Visningar: 14
En nödpasta, färsk tortellini. Till stekte jag mängder med grönkål i olivolja och vitlök, vände ner pastan (den fick en kanna kokande vatten över sig först) och rörde ner en ramslökspesto (ramslök, hasselnötter, mandlar, pinjenötter, olivolja, salt/peppar och citronzest, lite parmesan också). Vitt vin till, nåt gott, banalt lättdrucket från kylen, aka Gascogne.


Däckade sen i soffan, fick jordgubbar med handvispad (jätteviktigt, elvisp blir inte samma sak) grädde uppblandad med grekisk yoghurt och ännu mer rostade hasselnötter. Nu paltkoma.
 
Färdigköpt sparrisrisotto från kyldisken. Gott tugg i riset men lite smaklös. Därefter islatte i solen med god vän. Nu sitter jag här vid min dator och försöker tänka igen. Plö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 821
Senast: MJLee
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
325
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 126
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 814
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp