Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, en vacker dag ska jag ta mig iväg på en riktig Burns Supper! En av restaurangerna här i våra kvarter är till exempel väldigt kända för sin, så jag har alla förutsättningar för det, men det känns som att det alltid smyger sig på så plötsligt att jag inte hinner planera för mer än butiksköpt haggis och hemgjorda tillbehör vid matbordet här hemma :p
Tycker den kommer så plötsligt att jag ett tag funderade om den firades flera ggr/år.
 
Igår åt vi enchiladas med svarta bönor och massor av ost :d

Idag var vi bortbjudna på lunch med den sudanesiska delen av släkten, vilket innebar en enorm måltid med allt från hemmagjord falafel och foul till grillat lamm, auberginesallad och spenatgryta. Hembakad baklava till efterrätt. Vi är fortfarande mätta såhär 7-8 timmar efter avslutad måltid, så någon middag blev det inte tal om. Ska äta lite keso och frukt i förebyggande syfte snart, annars kan jag ge mig den på att jag blir hungrig i precis samma stund som jag för in tandborsten i munnen ;)
 
Vi hade en massa köttfärs som behövde användas. Så jag gjorde en dunderladdning chili con carne med ris till. Den fick puttra rätt länge (utom bönorna). Så den blev himla mustig och god. Sambo hatar chili con carne egentligen. Men älskar den här. Så mina planerade måltider kommande vecka försvann till stor del. 😅
 
Gjorde någon slags potatissallad med kokt kall potatis, lite gröna blad (tror det var mangold, ruccola och spenat), kokt ägg, gurka, rödlök och kapris. Dressing av yoghurt, olivolja, lite majonnäs, senap, dill och ramslök (frysta), salt, peppar. Gott!

Åts med Anammas vegokorv som är god men var helt överflödig här, både tillräckligt mättande med potatissalladen och det passade inte jättebra ihop. 😆
 
Jag har hittills den här veckan levt på en plåt med ugnsrostade grönsaker/rotfrukter och kyckling, med en sås på turkisk yoghurt smaksatt med honung, citron och min hemgjorda sriracha.

Sedan har jag också gjort en stor laddning risgrynsgröt. Brukar varje jul tänka att man borde göra det oftare, och nu har det äntligen blivit av. Hittade ett recept där man slängde ner alla ingredienserna i grytan och ställde direkt i ugnen, så arbetsinsatsen var ju nära noll. Såå gott med smörgrotta, kanel och lite socker :d
 
Jag har hittills den här veckan levt på en plåt med ugnsrostade grönsaker/rotfrukter och kyckling, med en sås på turkisk yoghurt smaksatt med honung, citron och min hemgjorda sriracha.

Sedan har jag också gjort en stor laddning risgrynsgröt. Brukar varje jul tänka att man borde göra det oftare, och nu har det äntligen blivit av. Hittade ett recept där man slängde ner alla ingredienserna i grytan och ställde direkt i ugnen, så arbetsinsatsen var ju nära noll. Såå gott med smörgrotta, kanel och lite socker :d
Åh, jag har haft precis samma tanke men inte kommit till skott! Risgrynsgröt är ju egentligen oslagbart gott i princip året om, eller åtminstone på vinterhalvåret. Det blir till att göra en omgång här också nån dag snart!
 
Jag är ensammen hemma medan maken är ute på galej med jobbet, så jag passade på att rensa ur frysen lite. Jag hittade ett paket av vad som väl bäst kan beskrivas som platta arancini med spenat, svamp och cheddar som jag köpte som nödmat för ett antal månader sedan. Körde in dem i ugnen och åt sedan med en god men lite småtråkig sallad (vi åker på skidresa på lördag och försöker låta bli att köpa hem mat som inte håller sig tills vi kommer hem) dressad med balsamico. Det var fruktansvärt gott! Helfabrikat ändå, ibland är det baske mig riktigt bra :heart
 
Hade två kycklingfiléer tinade igår som behövde bli nånting, de blev delade på längden, mjölade och friterade. Så. Sjukt. Gott.
 
Hade kvar några stekta lövbiffar från häromdagen så jag strimlade dem och ett paket bacon. Stekte på lök, vitlök, tärnad paprika, bacon och i med lövbiffen. Creme fraiche, färskost, fond, soja, dijonsenap och lite kryddor åkte också ner i stekpannan och allt fick gotta ihop sig. Serverades med potatis, hade passat utmärkt till nån god pasta också.
 
Körde en enkel "klassiker" idag som jag ganska ofta gör när jag är lite lat.
Tärnade och stekte ihop aubergine, zuccini, sparris, rödlök, röd och gul paprika, halloumi och finhackad vitlök. Rörde ihop med quinoa som jag förkokt. Hackade i lite färsk koriander och strösslade över lite extra flingsalt.
Snabb-stekte en laxfilé till och serverkade med klick tsatziki vid sidan.
Enkelt och gott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp