Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev så sugen efter att ha sett Great Australian Bake Off på Lamb Wellington. Det finns tom en grej så man kan göra ett spjälverk på smördegen. Rosa lamm med en fyllning runtom av svamp, hackad lök, spenat, vitlök och lite annat godis.

1707488160351.png
 
Körde en enkel "klassiker" idag som jag ganska ofta gör när jag är lite lat.
Tärnade och stekte ihop aubergine, zuccini, sparris, rödlök, röd och gul paprika, halloumi och finhackad vitlök. Rörde ihop med quinoa som jag förkokt. Hackade i lite färsk koriander och strösslade över lite extra flingsalt.
Snabb-stekte en laxfilé till och serverkade med klick tsatziki vid sidan.
Enkelt och gott!

Lat är: koka vatten i vattenkokaren. Häll över ramen snabbnudlar i en djup tallrik. Stoppa in i micron på högsta temperatur i tre minuter. Rör om efter en och en halv minut. Ta ut. häll på smakpåsen. Ät.
 
Förvisso igår men….
Fredagkväll och trötta då är pinsa perfekt. I mitt tycke godare än pizza. Kan knappast kallas för matlagning efter som jag inte la 19 timmar på att göra egen deg.
Toppade med liiite tomatsås, mozzarella, parmesan, tryffel, pinjenötter och prosciutto.
7483C0E0-A796-4E43-AB9B-1C29E4745220.jpeg
 
Förvisso igår men….
Fredagkväll och trötta då är pinsa perfekt. I mitt tycke godare än pizza. Kan knappast kallas för matlagning efter som jag inte la 19 timmar på att göra egen deg.
Toppade med liiite tomatsås, mozzarella, parmesan, tryffel, pinjenötter och prosciutto.
Visa bifogad fil 138745

Pinsa är så gott och smidigt! Min lokala italienare tar in en galet god pinsa, Zetas kan slänga sig i väggen! Förra gången de fick leverans köpte jag en hel låda... :o :D
 
Vår butik har bara Zetas så det fick bli den.
Men det är ju så smidigt att bara nappa åt sig en och lite prylar till topping på väg hem från jobbet. Klart på en kvart typ.👍

Ja, den funkar helt ok men jag blev ju "förstörd" direkt för den första pinsan jag provade var just från lokala delin. Jag kan fortfarande inte komma över att vi har en italiensk deli i lilla byhåla :love: Tidigare i veckan köpte jag en gorgonzola som var to die for, jag är egentligen inte så förtjust i gorgonzola men den här var magisk.
 
Jag planerar att steka lammframdel i ugnen. Vätskan som droppar från framdelen ner på stekplåten brukar jag ha i såsen. Problemet är att den är väldigt fet så såsen skär sig.

Någon som har tips på hur jag kan skumma av den största delen av fettet? Skulle det fungera att sila den genom en torkhandduk i en sil?
 
Jag planerar att steka lammframdel i ugnen. Vätskan som droppar från framdelen ner på stekplåten brukar jag ha i såsen. Problemet är att den är väldigt fet så såsen skär sig.

Någon som har tips på hur jag kan skumma av den största delen av fettet? Skulle det fungera att sila den genom en torkhandduk i en sil?
Kan du inte slå den med äggula så fettet emulgerar med den? Stavmixer eller blender fixar på under en minut. Det tycker jag är ett bra sätt att maxa fetthalt, näringstäthet och smak i sås.
 
Kan du inte slå den med äggula så fettet emulgerar med den? Stavmixer eller blender fixar på under en minut. Det tycker jag är ett bra sätt att maxa fetthalt, näringstäthet och smak i sås.

Nja, vill helst göra såsen så mager som möjligt. Dvs vill ha smaken av lammet men inte fettet i skyn.
 
Jag planerar att steka lammframdel i ugnen. Vätskan som droppar från framdelen ner på stekplåten brukar jag ha i såsen. Problemet är att den är väldigt fet så såsen skär sig.

Någon som har tips på hur jag kan skumma av den största delen av fettet? Skulle det fungera att sila den genom en torkhandduk i en sil?

Låt skyn svalna och plocka sedan upp fettkakan som stelnar överst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp