Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför lammfett?
Allt fett! Haha. Nej men lamm är jättegott. Brukar använda lammtalg till leverpastej. :d Eller den där fettkakan skulle jag bara lägga i en soppa när jag värmer upp den och sedan mixa med några äggulor för en underbart krämig, smakrik och näringstät soppa.

Animaliskt fett är också lättsmält för kroppen (förutsatt magsyran är i form). Att öka de (framför allt) animaliska fetterna en massa har hjälpt mig med ofrivillig viktnedgång.
 
:arghh: Såsen har redan skurit sig, innan jag hällt i skyn från lammet. Vad gör jag nu?
Vad har du gjort för sås? Jag gör inte sås jätteofta men jag brukar nog börja från "andra hållet", dvs jag har en sky som jag sedan tillsätter grädde/mjölk och redning till. Kan du inte bara börja om med skyn som du har?
 
Vad har du gjort för sås? Jag gör inte sås jätteofta men jag brukar nog börja från "andra hållet", dvs jag har en sky som jag sedan tillsätter grädde/mjölk och redning till. Kan du inte bara börja om med skyn som du har?

Jag slog i för mycket mjölk. Nu har jag ingen mjölk kvar öht
 
Vad har du gjort för sås? Jag gör inte sås jätteofta men jag brukar nog börja från "andra hållet", dvs jag har en sky som jag sedan tillsätter grädde/mjölk och redning till. Kan du inte bara börja om med skyn som du har?

Såsen är så jäkla god. Tror jag försöker rädda den med två äggulor.

Om det inte fungerar så får jag äta den skuren.
 
Vitlöksbröd med mozzarella och lätt ruccola- och tomatsallad till förrätt, huvudrätt potatisgratäng och grönsaker stekta i smör (champinjoner, svartkål, salladslöksrester, sellerirester) och rödvinssky och rostad vitlökssås till en helstekt och väldigt noga och kärleksfullt öst och smörstekt rostas i bit. Så in i bombens gott. Och nu väntar vi på en äpple-cobbler med vaniljglass och vaniljsås - men vete fasiken om nån orkar inta sin…..
 
Igår åt vi biff med smörstekt blomkål, smörstekta skogschampinjoner, lite ungsade rotfrukter och rödvinssås. Gott! 😍
Efterrätt jordens godaste semlor.
Idag får vi pinsa bianco med färsk mozzarella, diverse spanskt kallskuret, oliver , romanticatomater, feta och sen på med ruccola, pinjenötter och lite honung. 😍
 
LRqM7GV.jpeg

Hamburgertallrik! 😁
 
Åt kladdkaka med lingon och kolasås fyllning samt vispad grädde till sent eftermiddagsfika igår. Ljuvligt.
Sen orkade jag inte varken fixa eller äta någon middag, så gjorde en smörgås på vedugnsgräddat knäckebröd med pepparrotsfärskost och kallrökt lax till kvällsfika istället. Fika är bra grejer.
 
Igår blev det en lite avslappnad middag med vänner. Då alla är veg eller pescetarian så körde jag safe och gjorde en paj. Stekte de grönsaker jag hade (paprika, aubergine, zucchini, lök, vitlök) och la ner i pajen tillsammans med soltorkade tomater, svarta oliver, en kruka färsk basilika och smulade feta över. Sen en parmesanig stanning över. Blev gott!

264E3197-30AC-4675-9382-64E1E9D464AA.jpeg


Till förrätt åt vi crustader med löjrom, smetana och finhackad rödlök. Och drack en cremant till det. De stackare som inte åt löjrom fick nöja sig med tångkaviar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp