Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Då vill jag ha majstips! Tycker mest jag stöter på det i sallad på lunchrestauranger (säg att du är allergiskt mot tomat och i 99% av fallen slängs det på en näve majs;) )

Har en gång gjort majsbiffar med chili, goda, men klistriga i konsistensen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gör majsfritters! Riven spenat (50-100gr) och majs (ca 3dl) + chipotle i typ samma smet som amerikanska pannkakor (bakpulver är ett nyckelord) fast i storleken typ 2 matskedar/fritter och fräs upp i panna i smör, servera med en salsa av svarta oliver, kapris och fetaost! Mums! :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Majs kan endast atas om den ar farsk. Och helst vit ... eller atminstone blandad gul och vit.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det gäller väl de allra flesta livsmedel, de är godast som färska. Fast ibland tjänar vissa saker på konservering/frysning också.

Jag har några 'grannar' som i säsong odlar sötmajs som jag handlar av ibland men då är det 'bara' gul. Skulle det vara någon större smakskillnad på gul och vit? Jag själv satte röd majs en gång, den smakade precis som den gula. Däremot kan jag avråda från att palla fodermajs en mörk natt - fodermajs smakar inget annat än trä och torrt trä och trä. :o
Sen måste jag påstå att den godaste majsen på kolv, är den färdigkokta på burk på ica. Så krispigt god och lagom söt som ingen färsk kolv kan mäta sig med.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Däremot kan jag avråda från att palla fodermajs en mörk natt - fodermajs smakar inget annat än trä och torrt trä och trä. :o

Ha ha! Gud straffar somliga genast! Jag har pallat både fodermajs och foderbönor (åkerbönor, ser ut som bondbönor, smakar som det sträva ämnet som finns i skalen på bönor) och jag fick mitt omedelbara straff då jag försökte äta stöldgodset.

Jag gillar majs - utom på burk, som jag tycker mest smakar just burk - men min partner gillar det inte och skyller på diabetes. :mad:

Den utbredda vanan att servera konserverad majs i enklare salladsbufféer förstår jag mig inte på.

En gång fick jag stuvad majs som vegetariskt alternativ någonstans, det var verkligen ingen höjdare. Så stärkelserika grönsaker blir inte bättre av att simma i en mjölstuvning. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stuvad majs till kokt potatis och småländskt riktigt rökt isterband är en delikatess! :d

Jag brukar sällan eller aldrig äta från 'enklare' salladsbufféer, det känns som snuskburkar rakt igenom när det står framme och alla gräver i det.

Men men, somliga gillar konserverad majs, andra gillar konserverade champinjoner. (urrk!) Det är tur smaken är delad. Och att det finns majs på katong också. Vi som inte har färsk majs året runt. :up:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja alltså.... Konserverade champinjoner i kasslergryta med purjo och massor av chili... Det kan jag få sug efter. Majsen är jag skeptisk mot.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Jag behöver lite seriös input om pulled pork.

Jag valde det enklaste recept jag hittade och köttet blev jättegott. Men - såsen. Ska det se ut så här, verkligen?



Såsen hade alltså delat sig och var mest olja. Dessutom smakade den bara RÖÖÖKT och inget annat alls. (Slumpvis vald BBQ-sås från Ica).

Jag drog inte isär köttet förrän jag tagit upp för jag ville inte ha det så geggigt som det skulle bli i den oljiga såsen. Och sen slängde jag såsen.

Men så ska det väl inte vara? Ska det inte bli mindre och tjockare sås så att man drar isär köttet nere i såsen - och får det lagom geggigt?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag häller bort såsen (och använder den som grund för gryta, en annan dag)
Men köttet drar jag sen isär, och 'rostar' i typ 200' ugn i ca 15 minuter på plåt, så det inte blir så sås-slafsigt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag drar isär köttet och sedan häller jag över så mycket av såsen som behövs för att det inte ska bli torrt, innan jag värmer upp det igen. Resten av såsen har jag reducerat rätt hårdhänt en stund, och sedan serverat som ett av tillbehören.

Jag brukar bli förvånad över hur mycket vätska köttet ger ifrån sig, och tycker att jag därför kan återföra lite vid värmningen.

Om jag skulle vara lite seriös så där, och tyckte att såsen såg för fet ut, skulle jag möjligen kyla såsen, ta bort fettet och sedan göra som ovan beskrivet.

Jag tycker inte att det ser misslyckat ut på din bild.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ok, tack båda... Hur får man det inte bara smaka rökt, då? Har ni tips på bra BBQ-såser? Den jag köpte var tamej*** inte ätlig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gör egen. Här min variant till 1 kg fläskkarré:
2 stora gula lökar
4 klyftor vitlök
1 dl chilisås
½-1 msk chipotlepasta
1 msk farinsocker
1 tsk mald koriander
½ msk mald spiskummin
Svarpeppar
1 klutt HP
1 msk rökt flingsalt
1 skvätt rött vin
1 skvätt whisky eller annan trevlig smakrik sprit
1 skvätt buljong (grönsak)
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ok, tack båda... Hur får man det inte bara smaka rökt, då? Har ni tips på bra BBQ-såser? Den jag köpte var tamej*** inte ätlig.

Jag försökte, men blev inte mogen att köpa färdig bbq-sås. Dessutom gillar jag inte ordet. Tycker inte att det låter gott, och kommer att tänka på absurda grillfester och enorma köttbitar per person. :p

Jag har inte använt något jag skulle kalla så, helt enkelt.

Rökt salt och rökt paprika i själva marinaden till köttet, men det gör inte att det bara smakar rök. För den effekten behöver man nog en rejäl skvätt Liquid smoke, vilket jag aldrig har använt. Inte ens efter reduceringen har såsen smakat bara rök.

Sen gjorde jag en quacamole till, förutom den reducerade såsen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den här:

Original.jpg


Jag skulle ju gärna vilja hitta någon färdig med bättre smak... Matlagning är jag så ointresserad av så att hysta färdig flaska i gryta passar min nivå perfekt. Men det är kanske inte rocket science att egengjord, t ex din, är mycket godare:cautious:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har aldrig sett den där men jag vet att santa maria har en hickorybarbecue som är väldigt god. Nu kommer jag inte ihåg om du var en anti-santa maria men ändå.
Egengjord är dock enkelt, bara man har ingredienserna. Det är bara att hysta ihop, blanda.

edit: denna:
Grill.Santa+maria+BBQ+Sauce.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tittade efter Santa Marias faktiskt (är alltså pro:D) men den hyllan var helt tom. Uppenbarligen har den gott rykte. Får hugga en nästa gång den finns inne.

Problemet med din är bara att jag skulle få köpa whisky och rött vin bara för att ha till just det här, dricker varken det ena eller andra annars. I många recept som jag ratade såg jag just whisky så jag förstår att det ger rätt smak.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kör snikvarianten - en god vän som är kock skulle sätta sin pp en sen kväll men hade ingen whisky till såsen hemma, så han tömde en julklappschokladkartong med whiskyfylld mörk choklad, mosade i såsen och blev jättenöjd. Han skrockade glatt om det senast idag. :D

Och rött vin, köp en liten flaska, finns för typ 40kr på bolaget - frys in i iskubslådor!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp