Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kör snikvarianten - en god vän som är kock skulle sätta sin pp en sen kväll men hade ingen whisky till såsen hemma, så han tömde en julklappschokladkartong med whiskyfylld mörk choklad, mosade i såsen och blev jättenöjd. Han skrockade glatt om det senast idag. :D

Och rött vin, köp en liten flaska, finns för typ 40kr på bolaget - frys in i iskubslådor!

Bra tips! Chokladkartongen är ju kanon, jag gillar ändå inte spritpralinerna:D

Jag använder det här receptet. Ingen sprit och ingen röksmak, bara jättegott!

Toppen, ingen röksmak! Det ska jag komma ihåg till nästa gång... Tonys krydda, det är alltså den där creoleblandningen som tanten skrev om här nån gång? Den har jag sett på min Ica. Och harissa borde de väl också ha.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bra! Tror du alltså att den skulle funka i receptet som Klara länkar till?

Det tror jag nog, även om jag vil ha min pp mer åt det rökta hållet. Kryddburken har bra recept för det mesta.

Grön? Hur kan den vara grön, höll jag på att säga? Grön chili istället för röd i den, alltså? (Det låter inte lika snyggt.)

Tja, du får väl närma dig ett santa maria-ställ och titta. Jag använder den ibland i yoghurtsås till grillat tex.

Green_Harissa_WEB_s.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag undrade mest för att jag i så hög grad associerar den nordafrikanska maten med röda kryddor och kryddblandingar, och för att jag en gång blev lite traumatiserad av grön thailändsk curry, och sedan dess är lite misstänksam mot gröna kryddpastor. :p

Jag har alltså inga som helst aversioner mot Santa Maria, förutom att jag ofta tycker att kryddburkarna är för små.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Helt KL.

Använder ni teflonpannor eller järngrytor/stekpannor? Jag är urless på mina teflonpannor, där beläggningen lossnar efter bara några månader. Jag vill köpa rejäla stekpannor av järn. Nån sort ni rekommenderar? de är DYRA har jag insett....... :nailbiting:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag använder av sentimentala skäl gjutjärn från Skeppshult.

Jag gillar dem, men gissningsvis är det inte de allra, allra bästa om man skulle göra en gedigen jämförelse mellan alla på marknaden. Jag har å andra sidan inget behov av det allra bästa.

Gillar inte teflon och liknande.

Jag gillar att gjutjärnet är så tungt, men om man har ledproblem eller svaga handleder/händer, så är mina gjutjärnsgrejer för tunga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag grämer mig så otroligt över att jag inte behäll min mammas gamla, fina gjutjärnspanna från mitt barndomshem, den som fixade allt från stek till knäck!

Jag har en grillpanna av gjutjärn, som jag använder då och då, men den är verkligen supertung! Kräver två starka handleder för att lyftas!

Ska nog önska mig gjutjärnspannor i present hädanefter......

Kräver dessa oerhört mycket mer fett än teflon? Jag tycker även teflon behöver fett för att inte bli knastertorrt och bränt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Helt KL.

Använder ni teflonpannor eller järngrytor/stekpannor? Jag är urless på mina teflonpannor, där beläggningen lossnar efter bara några månader. Jag vill köpa rejäla stekpannor av järn. Nån sort ni rekommenderar? de är DYRA har jag insett....... :nailbiting:

Gjutjärn, skeppshult. Jag köpte den för 100:- på åhlens som ett klubberbjudande för typ 25 år sedan. Den är som ny fortfarande. Bara diskad i varmvatten och inoljad. Järngryta likaså skeppshult, samt grillpanna gjutjärn från skeppshult. Jag har en liiiiten teflonpanna som jag steker ägg och pannkakor i, vet inte märke på den men den är den enda teflon jag haft som inte skapat sig en rund botten. Den har hållt i minst tio år, annars brukar de vara runda och förbrukade på bara ett par användningar.

Ett bra tips brukar vara att önska sig skeppshultsaker i födelsedagspresent/morsdag/julklappspresent, typ. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kött suger inte till sig fett (med reservation för panering) så jag förstår inte vad teflonet ska vara bra för. Stek i fett och låt rinna av.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

<snip>
Sen måste jag påstå att den godaste majsen på kolv, är den färdigkokta på burk på ica. Så krispigt god och lagom söt som ingen färsk kolv kan mäta sig med.

ryyyyssss;) Majsen har ar betydligt "smakrikare" och sotare an i Sverige och den vita har mest smak och sotma av alla. Sedan har jag lart mig har att man inte kokar majs ... man kokar upp vatten utan salt (saltet gor majsen seg sa den fastnar mellan tanderna) och ploppar i majskolvarna och slar av plattan innan det kokar igen. Den allra godaste majsen ar dock nar man haller kokande vatten i en kylvaska av hardplast och lagger ner majskolvarna i ett par timmar. Da blir de inte overkokade, utan haller sig perfecta hur lange som helst.
Jag kokar oftast kolvar och skar av majsen sjalv, lite bokigt, men sa mycket godare. Sedan serveras majsen med smor, salt och valfri krydda.

<snip>

Den utbredda vanan att servera konserverad majs i enklare salladsbufféer förstår jag mig inte på.
<snip>

Jag holl pa bli tokig pa all acklig burk majs pa sallader nar jag var i Sverige sist. Till sist havdade jag bestamt att jag var allergisk sa jag kunde inte ha majs. :o

<snip>

Men så ska det väl inte vara? Ska det inte bli mindre och tjockare sås så att man drar isär köttet nere i såsen - och får det lagom geggigt?

Yep, det ar precis sa det "ska" vara. Den sasen ser onekligen fet ut. Jag skulle ocksa kyla och ta bort fettet men behalla sasen. I orginal utforande drar man isar kottet med tva gafflar sa det blir riktigt tradigt och blandar med sasen. Min sas bestar mest av vad jag har hemma och vad jag ar sugen pa just da.
Det har ar en typisk South Carolina sas till Pulled Pork ... (en 'cup' ar ungefar 2 dl) man blandar ihop allt och later det sta i kylen i ett par dagar innan man anvander sasen.

1 1/2 cup cider vinegar
1/2 cup ketchup
1/2 cup water
1 tablespoon sugar
1 teaspoon salt
1/4 teaspoon red pepper flakes

Har ar en annan typisk South Carolina sas till Pulled Pork, den har med senap. I SC och Georgia har man ofta senap till lite allt mojligt, nagot som jag upptakt att jag tagit efter.:p

1 cup prepared yellow mustard (gul "French" senap)
1/2 cup balsamic vinegar
1/3 cup brown sugar
2 tablespoons butter
1 tablespoon Worcestershire sauce
1 tablespoon lemon juice

Sjud pa svag varme i 30 minuter.

:d
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kräver dessa oerhört mycket mer fett än teflon? Jag tycker även teflon behöver fett för att inte bli knastertorrt och bränt.

Jag har en absurt stor samling gjutjärnsgrejer, därför att min pappa hade som hobby att åka till Skeppshult och köpa presenter till mig ett tag. Grillpannan är nog den tyngsta jag har, det är ju en massa extra gjutgods i den pga räfflorna.

Jag är inte så bekymrad om fett, och tycker som du att teflon ändå kräver fett för att stekytan ska bli vettig. Jag tror inte att skillnaden är så stor, om gjutjärnspannan är väl instekt och inte diskas för flitigt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kött suger inte till sig fett (med reservation för panering) så jag förstår inte vad teflonet ska vara bra för. Stek i fett och låt rinna av.

Teflon är bra för vissa saker, så man behöver inte dissa det helt. Jag wokar tex i en wokpanna i teflon, den glömde jag räkna upp i tidigare post.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Teflon är bra för vissa saker, så man behöver inte dissa det helt. Jag wokar tex i en wokpanna i teflon, den glömde jag räkna upp i tidigare post.

Wok, ja! Det hade jag ju tänkt fråga om. Använder ni wok? Då vi bodde i England och hade gasspis med låga, wokade vi jätteofta. Men funkar det egentligen med vanlig spis med platta? Spelar det nån roll? Jag har alltid tänkt att man behöver lågorna som går upp på sidorna av pannan.

Jag kom att tänka på det häromdagen, hur vi alltid wokade och hur vansinnigt gott det var - vi gjorde mycket Thaimat med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har en absurt stor samling gjutjärnsgrejer, därför att min pappa hade som hobby att åka till Skeppshult och köpa presenter till mig ett tag. Grillpannan är nog den tyngsta jag har, det är ju en massa extra gjutgods i den pga räfflorna.

Jag är inte så bekymrad om fett, och tycker som du att teflon ändå kräver fett för att stekytan ska bli vettig. Jag tror inte att skillnaden är så stor, om gjutjärnspannan är väl instekt och inte diskas för flitigt.

Vilken pappa! Den sortens presenter är ju inte helt fel!

Den enda jag har just nu är en grillpanna, dvs med räfflor i botten. Den är nästan omöjlig att få ren efter användning, allt samlas, kolsvart, i fårorna och jag måste skrapa med kniv för att få bort det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Wok, ja! Det hade jag ju tänkt fråga om. Använder ni wok? Då vi bodde i England och hade gasspis med låga, wokade vi jätteofta. Men funkar det egentligen med vanlig spis med platta? Spelar det nån roll? Jag har alltid tänkt att man behöver lågorna som går upp på sidorna av pannan.

Jag kom att tänka på det häromdagen, hur vi alltid wokade och hur vansinnigt gott det var - vi gjorde mycket Thaimat med den.

Det är ju inte samma sak som med en gasspis, men det funkar. Värmen är ju koncentrerad till botten, det går inte lika fort och effektivt som med gasspis. Sommartid wokar jag mest ovanpå grillen, min muurikka blev stulen i somras när jag glömde den nere vid sjön, annars wokade jag mer på den. Tanken har liksom inte ens slagit mig att woka i platt gjutjärnspanna, så...tja. Utan wokpannan skulle jag nog inte woka alls annat än sommartid när man kan tända på grillen eller muurikkan(när man inköpt ny sån)...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp