Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev fastfood idag, ugnsrostade grönsaker av vanlig och sötpotatis, gula lökar, några morötter, ett halvt blomkålshuvud, ett par skivor lufttorkad spansk skinka, och snabbt smörfräst grönkål & persilja med lite riven pepparrot och ett par skedar surkål.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rotsakslasagne med gröna plattor, gurkskivor, crema di balsamico, surdegsbaguette.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Omelett med mozzarella och tomat samt några prinskorvar till lunch. Ikväll blir det ost+kex+vin+sharonfrukt+kiwi-middag :D

Ser fram emot att testa Roquefort- och portvinsbrie kan jag meddela.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gårdagen bjöd på en omfattande meny på norskt tema! Norskt! Mycket exotiskt, och en hel del av det var riktigt gott.

Idag lagar jag pasta bolognese. Såsen har fått koka i över två timmar, så det ska nog bli gott. Sonen kommer förbi och äter här.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nyårsmiddagen blev hembaktpizza med diverse grönsaker och mozzarella på, till det sallad på romansallad, purjo, avocado, brysselkål och granatäpple. Granatäpplet var verkligen väldigt gott i sallad.
Till efterrätt banoffepaj och massor av te.

Samma till lunch idag :).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ost- & skinkpaj till lunch och pyttipanna till middag, båda med julskinka så nu är den äntligen slut.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår; Bruschettas, varmrökt lax, friterad potatis, pata negra, sallad. Vit chokladmousse med granatäpple & hallon.
Idag; Frukost; vegetarisk lasagne på aubergine, lök, grönkål, tomatsås av svarta kumato, ostsås på ricotta & VB. Middag; Kokt potatis, gulash & surkål, vitt saltbröd. Efterrätt; fruktsallad på blodapelsin, pomelo, röd grape, IM-äpple, fikon och salta solrosfrön och chokladsås som blev över på en ganache jag gjorde på en beställning.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mycket god mixad rödbetssoppa, kryddad med spiskummin och lite annat. En klick turkisk youghurt i tallriken och vitt bröd med ost till. Vatten i glaset idag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En chili på nötfärs, riven lök, morot och tärnad kallrökt bacon av vildsvin. Kryddat med svartpeppar, vitlök, cayenne, chipotle, ananas, tomatpasta, ajvar. Ris till, + massa persilja och kajp som jag hittade i frysen. Vatten i glaset.

Faen, nu när jag skrev det så insåg jag att jag igår råkade öppna ett sånt där vacuumpaket med vitlöksbaguetter, när jag insåg att jag ju hade nybakat saltbröd, så jag stoppade baguetterna i en påse och tänkte att det är bäst vi äter upp dem idag. Och så glömde jag det. Attans. :mad:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lax med lime, romsås och potuttismos med muskot.
Helt vad jag behövde idag, efter nyår i skogen där allt man diskuterar börjar med " om du var en mus, hur hade du tänkt då...?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

hur gör du den? recept?

2 stora eller 4 små burkar majs (ca 400g)
1-3 msk tacokrydda (krydda efter egen smak, jag hade 2½ typ)
salt
4 dl vatten+2 dl iMat (ELLER 6 dl vatten)
1 grönsaksbuljong
2 msk Yofu

Blanda lite olja och majs i en kastrull och låt stekas lite, tillsätt kryddan, rör runt.
I med vattnet och iMaten och in med grönsaksbuljongen. Låt koka i 10 min.
Smaka av och kolla om du behöver mer salt och tacokrydda.
Precis innan du ska ta av grytan från plattan tillsätt Yofun.
Mixa med stavmixer till önskad konsistens.

Och detta är Yofu.

Man kan även ha i lite lök om man vill, men det gjorde jag inte :) Vill man ha lite mer sting så kan man även tillsätta lite chili.

Om man nu är "anti" helt vegansk så kan man byta ut iMat mot grädde/matlagningsgrädde och yofu mot creme fraiche.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Istället för burkmajs, prova Findus frysta majs. Den är så god, ljusår från burkmajs.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Istället för burkmajs, prova Findus frysta majs. Den är så god, ljusår från burkmajs.

Eller ännu hellre denna; ljusår ännu godare än den frysta, och då håller jag med om att den frysta är god! Dessutom ekologisk:
gourmet-majs-ekologisk-280g.png
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej! Majs är oätligt! Sött och läskigt! Kan möjligen funka grillad, ingnuggad i vitlök med smör, salt och vitpeppar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:d Nej, inte alls, gottgott och går att variera i oändlighet, Mycket användbart! :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp