Bukefalos 28 år!

Tjock om magen

Sv: Tjock om magen

I sådana fall får de avlas på innan de släpps ut och gör karriär som utekatter. Min åsikt är att alla lösgående katter ska vara kastrerade, inte bryr jag mig om huruvida de har stamtavla eller inte. Inte tusan säljer jag en intakt katt till en uppfödare som låter sina avelskatter gå lösa utomhus, inte en chans.
Gäller det även bengaler som är en katt med ganska ycket instinkter och vilddjur kvar? Detta är uppgifter jag fått ifrån uppfödare, jag har inte själv har någon bengal.
Sen spelar det eg ingen roll om du vill sälja katter till människor som låter dem gå ut. Det är ju ditt val och alla kan ju inte tycka lika. det har ingen betydelse i den här disskusionen eg.

Förutsatt att det sker kontrollerat och att man gör lämpliga tester. Är det planerad avel och uppfödaren har den kunskap som krävs för att bedriva sund avel struntar jag blankt i om det är huskatter eller raskatter man avlar på. Inom min ras paras det in andra raser med jämna mellanrum för att bredda genpolen, något som bara är sunt och bra.
Tack för svaret. :bow:

Priset avgör inte om en katt är lämplig för avel eller inte.
Detta var menat till skribenten vars inlägg jag svarade på och antydde till hennes påstående.

Och den miljö katten behöver för att må bra behöver inte vara "oändlig tillgång på mark och frigång". I dagens samhälle är det väl snarare så att medelådern på utekatter är lägre än den hos innekatter. Av många olika skäl givetvis, många släpper ut katter i olämpliga miljöer (det fatkum att Banverkets statistik visar att det dör minst 44 katter/dag i trafiken visar på att folk i allmänhet inte är så jäkla nogräknade med vart de släpper ut sina katter) och det faktum att folk släpper ut KATTUNGAR lösa drar ju ner medelåldern drastiskt. Farliga miljöer tar kål på fler katter, kattungar klarar sig inte lika bra ute som vuxna katter...
Ska man vra grym så kan man ju säga att anledningen till att katter kan få ungar året runt, och får flera samtidigt, beror ju på att alla inte klarra sig. Skulle alla klara sig skulle vi få överbefolkning. Vilket ni ju anser att vi har. En tanke...

Medelåldern.. jadu, inte när det gäller katter som dör av ålder vad jag förstår. Och det säger ju en hel del isf. Men där har jag inget konkret att hänvisa till. Samtidigt vill jag inte påstå att alla innekatter far illa. Jag menar på att psykisk ohälsa leder till ett kortare liv vilket kanske betyder att man lider mer än vad en utomstående kanske tror.

Hur kom vi föreresten in på kattungar ute ensamma? Talar vi om kattungar som föds ute?

Njae... det har faktiskt gjort oändliga försök genom historien och det har visat sig vara väldigt svårt att domesticera älgen, földaktligen har håller vi inte älgar som husdjur. Andra arter var helt enkelt mycket lättare att domesticera.
Nä, men bara för att vi tycker att katter passar bättre som husdjur än älgar så ger det oss fortfarande inte rätt att bestämma hur de ska leva om det skadar dem.

Varför skulle vi inte anpassa katten efter oss, vi gör det med alla andra domesticerade arter? Jag kan förstå att man kan tycka att man INGEN art ska anpassas efter människan, men jag kan inte förstå dubbelmoralen att det går bra med andra djur men inte just med katten.
Jag påstår inte att vi ska domesticera någon art. Men efter som att så är fallet så är det ju tyvärr ingenting vi kan göra. Det har sina fördelar och att katten hamnade hos människan är också katten delaktig i. Det jag inte förstår är varför andra varelser ska anpassa sig efter oss, som om vi hade större rätt till världen än dom. Förstår du hur jag menar? Detsamma gäller hundar, hästar, etc etc.. jag anser att alla djur ska hållas så som de själva vill leva i den mån samhället tillåter.

Har man sedan inställningen att inga djur ska anpassa efter människan borde man följdaktligen öht. inte hålla djur. Att hålla djur är alltid en kompromiss och man anpassar dem genom att rikta aveln mot djur som verkar trivas i den situation vi håller dem. Vem lider av att vi föder upp djur som trivs med oss, på det sätt vi håller dem?
Men vänta nu här. Att hålla djur är en helt annan sak. Att hålla djur kan vara frivilligt från djurens sida - och då handlar det inte längre om att vi anpassar djuren efter oss. Då anpassar sig dom efter oss. Om ett djur VILL vara hos oss, så är det upp till djuret. Jag tvingar inget djur att vara hos mig. Det är inte mitt djur, det är sitt eget. Just därför får mina katter komma och gå som dom vill. Jag ger därför min häst största möjliga ytan att vistas på, och jag rider honom därför utan träns, grimma eller spö.

Om ett djur inte vill vara med mig så har jag två val: antingen att låta den löpa, eller att övertyuga den om att den vill vara hos mig.

Det är klart man måste se till att katten lever i en miljö där den mår bra. Det är det väl ingen som har ifrågasatt?
Jag vet inte riktigt. När folk börjar lägga fram egoistiska anledningar så blir jag fundersam på hur mycket man faktiskt tänker på detta. Men nej, jag tror inte att någon här påstått att katter ska leva i något annat än en miljö som de mår bra i.
 
Sv: Tjock om magen

Detta är ett egoistiskt och trångsynt sätt att se på saker, anser jag. För om vi ser till det stora hela så är människan den som skapat flest problem i världen, och den som orsakat mest lidande för andra. Vi är, enligt mig, den varelsen som har bör ha minst status. Men visst gör vi också nytta, såklart.

Och oavsätt det så har vi INGENSTANNS mer rätt till jorden än någon annan. Mao ska vi inte heller hindra andra varelser från att leva här.

Och vad har det med saken att göra? Fler lider om en människa dör än om en katt. Ska man inte sträva efter så lite lidande som möjligt?
 
Sv: Tjock om magen

F.ö vill jag skriva att jag håller med dig om vissa av dina åsikter, bl.a blir JAG mer ledsen av att en okänd katt dör än en okänd människa.
JAG tycker djur är lika mycket värda som människor, men samhället tycker inte det och vi lever i samhället.

Förresten blir jag lite fundersam till hur du mäter djurs värde, vad är förresten en insekt värd för dig och varför?
Om du mäter en individs värde genom intelligens så blir ju då människan mer värd än katten, liksom katten är mer värd än insekten.
Svävar kanske iväg från ämnet nu men jag är nyfiken. :)
 
Sv: Tjock om magen

Gäller det även bengaler som är en katt med ganska ycket instinkter och vilddjur kvar? Detta är uppgifter jag fått ifrån uppfödare, jag har inte själv har någon bengal.

Ja, det gäller även bengaler. Det ska inte springa omkring lösa utomhus okastrerade heller. Sedan kan det väl diskuteras hur "vilda" svenska bengaler är. De som får användas i avel är alla minst F5:or.

Jag personligen har aldrig stött på en bengal-uppfödare som hävdat att de skulle ha något särskilt behov av frihet. Tvärtom kämpar de jag har pratat med för att folk ska komma över konstiga föreställningar om att bengalen skulle vara vildare än någon annan kattras.

Ska man vra grym så kan man ju säga att anledningen till att katter kan få ungar året runt, och får flera samtidigt, beror ju på att alla inte klarra sig. Skulle alla klara sig skulle vi få överbefolkning. Vilket ni ju anser att vi har. En tanke...

Vad har detta med någonting jag skrev att göra? :crazy: Men visst, som det är idag dör tyvärr inte tillräckligt många utefödda katter för med 100 000 hemlösa/förvildade katter i Sverige har vi en för stor population hemlösa katter.

Medelåldern.. jadu, inte när det gäller katter som dör av ålder vad jag förstår. Och det säger ju en hel del isf. Men där har jag inget konkret att hänvisa till. Samtidigt vill jag inte påstå att alla innekatter far illa. Jag menar på att psykisk ohälsa leder till ett kortare liv vilket kanske betyder att man lider mer än vad en utomstående kanske tror.

Hur kom vi föreresten in på kattungar ute ensamma? Talar vi om kattungar som föds ute?

Har du någon statistik att stödja dig på när du skriver att utekatter som dör av ålder och inte yttre orsaker blir äldre än innekatter?

Hur kom vi in på ensamma kattungar utomhus? Jo, det faktum att folk släpper ut kattungar ensamma gör att medelåldern på utekatter dras ner eftersom kattungar är mer sårbara än vuxna katter.

Nä, men bara för att vi tycker att katter passar bättre som husdjur än älgar så ger det oss fortfarande inte rätt att bestämma hur de ska leva om det skadar dem.

Och igen, är det någon som har påstått det? Det enda som sägs är att det faktum att man inte låter sina katter springa lösa utomhus innebär inte att katterna mår dåligt och tar skada av det. Det går att hålla katter på sätt som gynnar dem, och oss, utan att de tar skada av det.

Det jag inte förstår är varför andra varelser ska anpassa sig efter oss, som om vi hade större rätt till världen än dom. Förstår du hur jag menar? Detsamma gäller hundar, hästar, etc etc.. jag anser att alla djur ska hållas så som de själva vill leva i den mån samhället tillåter.

Precis, i den mån samhället tillåter det.

Men vänta nu här. Att hålla djur är en helt annan sak. Att hålla djur kan vara frivilligt från djurens sida - och då handlar det inte längre om att vi anpassar djuren efter oss. Då anpassar sig dom efter oss. Om ett djur VILL vara hos oss, så är det upp till djuret. Jag tvingar inget djur att vara hos mig. Det är inte mitt djur, det är sitt eget. Just därför får mina katter komma och gå som dom vill. Jag ger därför min häst största möjliga ytan att vistas på, och jag rider honom därför utan träns, grimma eller spö.

Och din häst springer således lös, eller? Jag tror man ljuger för sig själv när man resonerar såhär. Vi skapar ju ett beroende. Vi gör andra djur beroende av oss genom att mata dem och genom att erbjuda dem skydd.

Om ett djur inte vill vara med mig så har jag två val: antingen att låta den löpa, eller att övertyuga den om att den vill vara hos mig.

Och låter du verkligen din häst löpa om den inte vill vara kvar hos dig? Folk gör så med katter hela tiden, tyvärr, men gör du verkligen så med något annat djur? Skulle du låta en häst eller hund löpa?

Hur skulle du "övertyga" djuret att stanna hos dig?
 
Sv: Tjock om magen

men vänta nu...om du inte gillar domesticering av djur och anser att djuren ska ha det så naturligt som möjligt...Varför sjutton har du då djur i din ägo och låter dem försöka sig så att du kan bidra ännu mer till domesticeringen av djuren då du kommer sälja ungarna till hem där ägarna förmodligen inte kommer behandla din katt så som du önskar?:crazy:
 
Sv: Tjock om magen

Och låter du verkligen din häst löpa om den inte vill vara kvar hos dig? Folk gör så med katter hela tiden, tyvärr, men gör du verkligen så med något annat djur? Skulle du låta en häst eller hund löpa?

Hur skulle du "övertyga" djuret att stanna hos dig?

Undra jag också..För det första skulle det klassas som en olaglig gärning, för det andra rider du ju på ett djur som inte är skapt att bära vikt på sin rygg. Du behåller således din häst av egoistiska själ.

Jag har haft katt och häst. Har hund nu och jag anser också att dom ska få så mycket för dem naturlig stimulans som möjligt, men iom att det ligger flera tusen år bakom häst, katt och hundavel och dessa djur inte är anpassade på samma sätt såsom zebra, varg och tiger att bo i det vilda . Vi har helt enkelt förmesat dem ja, men eftersom att vi inte bara kan släppa ut dem och skita i dem. ..Får vi ta vårat ansvar och ta hand om dem på bästa sätt.
 
Sv: Tjock om magen

Jag tycker mer synd om en katt som vantrivs med sin omgivning, än om en människa som förlorar en kattvän. Och återigen - som jag skrev inlägget härovan. Oavsätt hur tråkigt vi tycker att det är när en annan varelse där, så är det inte vårat liv utan den varelsens. Och vi har ingen rätt till att hålla något annat djurfånget mot dess vilja, och orsaka skada, för att VI ska behöva lida mindre.

Så priset avgör kattens värde och om den får finnas eller inte? Jag vet folk som har birmor både som stallkatter och som vanliga utekatter. Bör dessa inte heller avlas på? Och huskatter som hålls inne, får man avla på dem? handlar det om vad man tar betalt för katten? Om jag tar 5000 för min huskatt får jag avla då? Eller om jag gör detsamma med en birma?

Ni har så mkt fördommar och förutfattade meningar att jag undrar om ni ens funderat över detta eller om ni bara upprepar vad andra människor sagt. Eller så handlar nog detta om att vi har helt olika åsikter i en fråga där saker och ting inte är svart och vitt. Jag menar, handlar detta om att katter är mindre värda än människor så kan vi nog inte kommma längre. För där tycker vi helt enkelt olika utan att kanske eg kunna argumentera mot eller för tillräckligt. Värderingar är något som är svårt många gånger. Men då anser jag att ni ska tänka på vad ni säger - påstå inte att det ni gör har med kattens höga status att göra om ni anser att vi ska behandla katter på detta vis för att vi är mer värda än dem. Ta åt er ni som vill.

Så du menar att fysiska smärtor är värre än psykiska smärtor? Då har vi olika syn på det också. kanske är också det individuellt. Men det är trots allt vetenskapligt bevisat att djur (och människor) som inte får leva i en miljö som de behöver lever kortare liv, utan att visa några som helst fysiska problem. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Jag skiter rent ut sagt i ägaren vars katt blir överkörd, jag tycker bara otroligt synd om katten som behövde få ett sånt slut på livet. Ägaren har ju valt det själv och då tycker inte jag man kan bli ledsen och arg över att Nisse blev överkörd. Att tvärbromsa för en katt kan ju orsaka mycket mer skada än att köra på den.
En överkörd katt är lätt att förhindra genom att ha innekatt, inhägnad eller gå ut med katten i koppel som vi ju faktist gör med hundar en katt får också vänjas vid det.

"Vanligt" folk anser uppenbarligen att en katt inte är värd nåt. Hur många birmor, skogkatter eller perser finns det som är hemlösa t. ex? Det är ju huskatterna som är hemlösa, som är gratis eller kostar en 50 lapp eller så.
Som jag sagt förut tycker jag inte man ska avla på huskatter just nu eftersom problemet med de hemlösa huskatterna är så stort. När det är fixat kanske man kan fixa en kontrollerad seriös avel på huskatter där man testat föräldrarna.

Jag anser att man kan få en katt att trivas inne om man har andra katter, leksaker osv. De är ju trots allt husdjur. En katt behöver inte ränna ute för att vara lycklig.
 
Sv: Tjock om magen

har din katt fått nåra ungar än? :) nu är det som det är, Hon kan ju inte göra abort(stavning?) nu!!! Om hon vill ha kattungar är det ju upp till henne, det är samma sak som om ja säger att ni inte får skaffa barn, för att ni kan ju adoptera en istället! det finns så många barn som behöver nya hem!!!!
 
Sv: Tjock om magen

har din katt fått nåra ungar än? :) nu är det som det är, Hon kan ju inte göra abort(stavning?) nu!!! Om hon vill ha kattungar är det ju upp till henne, det är samma sak som om ja säger att ni inte får skaffa barn, för att ni kan ju adoptera en istället! det finns så många barn som behöver nya hem!!!!

Människorna drivs av instinkten att föra sina gener vidare, vi har inga instinkter över att sprida våra katters gener vidare.
Och om det inte var så förbaskat dyrt att adoptera barn så skulle nog fler adoptera. Det kostar närmare 100 000 eller mer vad jag vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock om magen

Och vad har det med saken att göra? Fler lider om en människa dör än om en katt. Ska man inte sträva efter så lite lidande som möjligt?
Om du vill undvika lidande, kör inte bil då.

Och att ersätta ett lidande med ett annat, är inte ett sätt att undvika lidande. Inte heller är "ev. lidande" en anledning för dig att ta en annan varelse till fånga. Så får man inte göra med människor, så får man inte göra med djur. Oavsätt om samhället gör det svårt för oss så har vi i det här fallet ändå ett val fortfarande.

F.ö vill jag skriva att jag håller med dig om vissa av dina åsikter, bl.a blir JAG mer ledsen av att en okänd katt dör än en okänd människa.
JAG tycker djur är lika mycket värda som människor, men samhället tycker inte det och vi lever i samhället.

Förresten blir jag lite fundersam till hur du mäter djurs värde, vad är förresten en insekt värd för dig och varför?
Om du mäter en individs värde genom intelligens så blir ju då människan mer värd än katten, liksom katten är mer värd än insekten.
Svävar kanske iväg från ämnet nu men jag är nyfiken.
Då har vi lika åsiker där. Jag sörjer också ett djur mer än en människa om dem för mig är okända. Antagligen lägger jag skuld på människan men inte på katten. Jätteintressant diskussion det med, varför är det så? Men så långt kanske vi inte ska gå. Låt oss utgå från att vi ska vara jämställda.

Vi lever i samhället, men vi kan fortfarande hitta lösningar som fungerar för djuren. Som i det här fallet, med katten.

Insekter sen. Jag värderar den som alla andra. Jag dödar inte varken myror eller getingar. Jag vet inte om de har känslor eller medvetande. För mig har alla varelser ett syfte. En del av kedjan som alla måste få vara här. Därför har vi ju också samma rätt att vara på jorden. Insekter är livsviktiga för att allt ska fungera. Precis som en mya försvarar sin stack mot främlingar, försvarar också jag mitt hem mot inkräktare. Men efter som att jag har möjligheten att avvisa dem på ett sätt som inte skadar dem, så väljer jag det i första hand. Jag äger inte ens en flugsmälla. Skulle aldrig falla mig i att döda en geting eller fluga i mitt hem, jag släpper självklart ut den.

Blir jag biten av en mygga så reagerar jag reflexmässigt genom att ta dit handen. Om myggen hamnar iklämm är det en risk han tog av egen fri vilja, och han vet att han angriper, även om det inte är illa mena - om de ens kan tänka så långt, vilket jag tvivlar på. Men just därför att de lever på att angripa så har de också ett försvar, reflexer som gör att de kan undkomma dessa reaktioner från oss människor eller andra djur. Det är en del av naturens gång att man ger och tar. Det är som sagt farligt att leva. Att varelser dör är ett måste i vår värld, det som jag inte accepterar är när man skadar andra varelser på rent nöje, eller hindrar dem från att få sina behov tillgodosedda. Att ta frihet från en varelse är inte rätt oavsätt om det handlar om en människa, en katt eller en geting.

Min åsikt.
 
Sv: Tjock om magen

Ja, det gäller även bengaler. Det ska inte springa omkring lösa utomhus okastrerade heller. Sedan kan det väl diskuteras hur "vilda" svenska bengaler är. De som får användas i avel är alla minst F5r.

Jag personligen har aldrig stött på en bengal-uppfödare som hävdat att de skulle ha något särskilt behov av frihet. Tvärtom kämpar de jag har pratat med för att folk ska komma över konstiga föreställningar om att bengalen skulle vara vildare än någon annan kattras.
Där har vi olika erfarenheter då. Jag har ju dock inte pratat med alla uppfödare, men ett antal. Alla har inte samma åsikt, men när man pratar vidare anser alla att det är en ganska "vild" ras. En ras som har mycket kvar i jämförelse med andra raser. För några veckor sedan talade jag med en uppfödare som endast sålde sina ungar som utekatter, efter som att de i de flesta fall behöver det för att må bra, enligt henne. Men ok, där kanske jag ska backa. Jag har inte forskat mer kring just den rasen så jag kan inte påstå att jag sitter inne med konkreta fakta.

Vad har detta med någonting jag skrev att göra? Men visst, som det är idag dör tyvärr inte tillräckligt många utefödda katter för med 100 000 hemlösa/förvildade katter i Sverige har vi en för stor population hemlösa katter
Vad det har med saken att göra - det är en del av naturens gång. Om man vill se det på det sättet.

Har du någon statistik att stödja dig på när du skriver att utekatter som dör av ålder och inte yttre orsaker blir äldre än innekatter?

Hur kom vi in på ensamma kattungar utomhus? Jo, det faktum att folk släpper ut kattungar ensamma gör att medelåldern på utekatter dras ner eftersom kattungar är mer sårbara än vuxna katter.
Jag har ju inte det längre. Varför jag också skrev "vad jag förstår". Jag vet inte heller om nya undersökningar gjorts.

Okej, men just därför så håller sig ju också en kattunge nära hemmet. Jag släpper heller inte ut en liten kattunge utan tillsyn om det är det du oroar dig för.

Och igen, är det någon som har påstått det? Det enda som sägs är att det faktum att man inte låter sina katter springa lösa utomhus innebär inte att katterna mår dåligt och tar skada av det. Det går att hålla katter på sätt som gynnar dem, och oss, utan att de tar skada av det.
Jag vet inte riktigt om någon påstått det. Om inte så förstr jag inte varför vi ens diskuterar. Jag har redan från början sagt att det är ok att ha innekatter om det är på deras villkor. Har detta inte gått fram? För om det har det - vad är det du vill ha fram till mig?

Precis, i den mån samhället tillåter det.
Och samhället tillåter utekatter på flera platser. Mao: ska du ha katt, som inte vill vara inne, så får du flytta till en omgivning där den har möjlighet att gå ut. Om DU väljer att ha katt så är det DITT ansvar att ge dem rätt miljö.

Och din häst springer således lös, eller? Jag tror man ljuger för sig själv när man resonerar såhär. Vi skapar ju ett beroende. Vi gör andra djur beroende av oss genom att mata dem och genom att erbjuda dem skydd.
Ja min häst springer lös i största möjliga mån. Tyvärr har inte hästar den förmånen som katter har, också för att de inte klarar sig på samma sätt de flesta raser som vi håller i Sverige. Min häst är beroende av mig, och därför har jag ansvar gentemot honom. Men oavsätt hur beroende han är så får jag inte försämra hans levnadsstandard eller hålla honom fången mot hans vilja. Vilket jag inte heller behöver. Som djurägare måste jag ju då vara en så bra människa, och ge honom det han har behov har för att han ska vilja stanna hos mig. Om min häst är olycklig med mig så måste jag ta reda på varför. Och kan jag inte åtgärda det som är fel så har jag ingen rätt att ha honom hos mig. Då är jag inte lämplig att hålla häst. Just därför är jag mycket mån om att alltid jobba med mig själv i relation till djuren. Jag måste lära mig hur jag ska vara för att de ska trivas med mig. Det är mitt ansvar mot dem.

Och låter du verkligen din häst löpa om den inte vill vara kvar hos dig? Folk gör så med katter hela tiden, tyvärr, men gör du verkligen så med något annat djur? Skulle du låta en häst eller hund löpa?

Hur skulle du "övertyga" djuret att stanna hos dig?
Ja, jag låter honom löpa. Jag hanterar min häst fri vilket innebär att han mao kan löpa när som helst. Det har hänt att han gjort det också. Då behöver jag arbeta med mig själv och tala om för honom att han är trygg hos mig. Hur får en ledare sin flock att stanna? Agera som en ledare så vill din häst vara med dig. Och aldrig någonsin har en ledarhäst tvingat en annan häst att vara där, eller hur?

Min häst går i så stor hage jag kunde hitta, han har fri tillgång på mat efter som att han inte har möjlighet att vandra längre sträckor efter nya betesmarker och efter som att han är av en ras som inte skulle klara av Sveriges vinter utan mat, framförallt inte samtidigt som vi rider och tränar tillsammans. Han leds, hanteras och rids helt fritt och jag är lyhörd för hans åsikter.

Katter är klurigare, efter som att de inte är flockdjur. Men istället kan man utnyttja andra egenskaper hos dem. De väljer gärna av sig sjävla att utnyttja oss, efter som att det var så de lärde sig att gra för länge sen. De får värme, mat och närhet, vilket de tycker om. Att ströva i skogen är viktigt, men de har sällan något emot en varm säng och en skål med mat när hungern faller på. Eller annars heller. De trivs med oss, de vill vara hos oss.

Hundar är flockdjur och också mycket lätta att arbeta med just därför. Ännu lättare än med hästar efter som att deras flocksituation är mer lik våran än vad hästarnas är.
 
Sv: Tjock om magen

men vänta nu...om du inte gillar domesticering av djur och anser att djuren ska ha det så naturligt som möjligt...Varför sjutton har du då djur i din ägo och låter dem försöka sig så att du kan bidra ännu mer till domesticeringen av djuren då du kommer sälja ungarna till hem där ägarna förmodligen inte kommer behandla din katt så som du önskar?:crazy:
För att djuren redan är domesticerade. Det jag ogillar är att vi inte lär oss av misstaget. Och vem säger att de antagligen inte kommer att behandla katten så som jag önskar?? :confused:
 
Sv: Tjock om magen

Jag skiter rent ut sagt i ägaren vars katt blir överkörd, jag tycker bara otroligt synd om katten som behövde få ett sånt slut på livet. Ägaren har ju valt det själv och då tycker inte jag man kan bli ledsen och arg över att Nisse blev överkörd. Att tvärbromsa för en katt kan ju orsaka mycket mer skada än att köra på den.
En överkörd katt är lätt att förhindra genom att ha innekatt, inhägnad eller gå ut med katten i koppel som vi ju faktist gör med hundar en katt får också vänjas vid det.

"Vanligt" folk anser uppenbarligen att en katt inte är värd nåt. Hur många birmor, skogkatter eller perser finns det som är hemlösa t. ex? Det är ju huskatterna som är hemlösa, som är gratis eller kostar en 50 lapp eller så.
Som jag sagt förut tycker jag inte man ska avla på huskatter just nu eftersom problemet med de hemlösa huskatterna är så stort. När det är fixat kanske man kan fixa en kontrollerad seriös avel på huskatter där man testat föräldrarna.

Jag anser att man kan få en katt att trivas inne om man har andra katter, leksaker osv. De är ju trots allt husdjur. En katt behöver inte ränna ute för att vara lycklig.

Ang. skada en katt kan orsaka människor i trafiken. Det är en risk vi tar. Och varför ska katterna behöva lida (stängas in) bara för att de utgör en risk för oss? Kör inte bil då om du är rädd för att dö pga av en katt. Detta är vad jag menar med egoism.

Men du behöver inte utgå från katter som säljs för 50:- st efter som att vet att det inte är vad jag begär för mina katter. Dessutom låter jag henne få en kull med möjligheten att ta tillbaka eller behålla ungarna om hemmen inte passar dem.

Och när det handlar om behovet att vara ute så tycker jag att du ska se dig omkring. För om du påstår att ingen katt behöver vara ute för att må bra så är du okunnig eller bara nonchalant. Du kan få låna min ena en stund och prova. ;)
 
Sv: Tjock om magen

Där har vi olika erfarenheter då. Jag har ju dock inte pratat med alla uppfödare, men ett antal. Alla har inte samma åsikt, men när man pratar vidare anser alla att det är en ganska "vild" ras. En ras som har mycket kvar i jämförelse med andra raser. För några veckor sedan talade jag med en uppfödare som endast sålde sina ungar som utekatter, efter som att de i de flesta fall behöver det för att må bra, enligt henne. Men ok, där kanske jag ska backa. Jag har inte forskat mer kring just den rasen så jag kan inte påstå att jag sitter inne med konkreta fakta.

Frågan är om de verkligen menar att bengalen är vildare som i ordets rätta bemärkelse eller om de menar att det är en väldigt aktiv ras som kräver mycket stimulans, både fysiskt och psykiskt. Jag har själv en av de antagligen mest energiska raser vi har och det är inga problem att att ha dem inomhus. I Sverige är det som sagt inte lagligt att avla på bengaler som har mycket vilt i sig. Pratar man men amerikanska uppfödare som kan ha både F1or och F2or blir det ju en annan sak och när man håller sådana hybrider anser jag att det är oetiskt just för att de då räknas som vilda (iaf enligt SJV).

Okej, men just därför så håller sig ju också en kattunge nära hemmet. Jag släpper heller inte ut en liten kattunge utan tillsyn om det är det du oroar dig för.

Men väldigt många släpper ut kattungar utan uppsyn och jag menar att det drar ner medelåldern på utekatter eftersom dessa kattungar är mer sårbara för rovdjur och trafik än vuxna katter. Bara på detta forum läser man med jämna mellanrum om kattungar som "försvinner" från gårdar. Det är inte acceptabelt att hålla katter på det sättet, tycker jag.

Och samhället tillåter utekatter på flera platser. Mao: ska du ha katt, som inte vill vara inne, så får du flytta till en omgivning där den har möjlighet att gå ut. Om DU väljer att ha katt så är det DITT ansvar att ge dem rätt miljö.

Ja, absolut. Har man en katt som inte trivs inomhus är det klart att den måste omplaceras eller att man måste flytta till ett ställe där katten kan gå lös ute (kastrerad) men idag är det tyvärr så att väldigt många utgår från första början att det inte går att ha katten som innekatt, att koppel och rastgård inte är bra alternativa sätt att låta katten vistas ute på.

Ja min häst springer lös i största möjliga mån. Tyvärr har inte hästar den förmånen som katter har, också för att de inte klarar sig på samma sätt de flesta raser som vi håller i Sverige. Min häst är beroende av mig, och därför har jag ansvar gentemot honom. Men oavsätt hur beroende han är så får jag inte försämra hans levnadsstandard eller hålla honom fången mot hans vilja. Vilket jag inte heller behöver. Som djurägare måste jag ju då vara en så bra människa, och ge honom det han har behov har för att han ska vilja stanna hos mig. Om min häst är olycklig med mig så måste jag ta reda på varför. Och kan jag inte åtgärda det som är fel så har jag ingen rätt att ha honom hos mig. Då är jag inte lämplig att hålla häst. Just därför är jag mycket mån om att alltid jobba med mig själv i relation till djuren. Jag måste lära mig hur jag ska vara för att de ska trivas med mig. Det är mitt ansvar mot dem.

Jag resonerar på precis samma sätt om katter också... däremot skiljer vi oss fortfarande i det där med att det sker på djurets villkor. Ett djur som föds i fångenskap har redan från början berövats sin fria vilja. Gå ur och tämj en verkligt vild häst om du vill att det ska ske helt på djurets villkor. ;) Sedan är jag övertygad om att många hästar visst skulle klara sig bra på egen hand i Sverige. Det finns ju raser som är bättre och sämre anpassade för det bara... de som inte skulle klara av det skulle dö, naturens gång.

Min häst går i så stor hage jag kunde hitta, han har fri tillgång på mat efter som att han inte har möjlighet att vandra längre sträckor efter nya betesmarker och efter som att han är av en ras som inte skulle klara av Sveriges vinter utan mat, framförallt inte samtidigt som vi rider och tränar tillsammans. Han leds, hanteras och rids helt fritt och jag är lyhörd för hans åsikter.

Din häst går i en hage så du HINDRAR honom mao. från att löpa som han vill. Det finns ingenting som säger att han inte drömmer om att sticka på natten när du sover när han är instängd. Det vet du ju inte, eller hur? Inte förrän alla stängsel är bortplockade helt kan du veta att hästen verkligen stannar av egen vilja och som sagt... inte ens då kan du vara säker på det eftersom hästen (antar jag) är född i fångenskap och redan från början "indoktrinerad" (vilket inte alls behöver vara negativt för någon part).

Jag säger absolut inte att din häst mår dåligt, men jag anser inte att din häst är fri.
 
Sv: Tjock om magen

Och när det handlar om behovet att vara ute så tycker jag att du ska se dig omkring. För om du påstår att ingen katt behöver vara ute för att må bra så är du okunnig eller bara nonchalant. Du kan få låna min ena en stund och prova. ;)

Som sagt, en del människor som skaffar katt tror att katten måste vara ute, vilket den absolut inte behöver, iaf inte fritt.
Det är att ta sitt ansvar att hålla katten under uppsikt.
Hundar trivs ju bra med att gå i koppel så varför skulle inte en katt det? Vet många katter som trivs med det.
 
Sv: Tjock om magen

Om nu TS bor så att det är möjligt att låta katten löpa som den vill, varför inte liksom? Men i större delar av landet är det en ren utopi, det är därför diskussionen blir som den blir.
Jag tycker alla ska ta några katthemskatter var och kastrera dem och låta dem leva så länge de lever, så om tjugofem år kanske de som vill kan börja avla på huskatter under kontrollerade former.
Just därför är mina katter kastrerade - hur mycket jag än vill ha ungar på min hona som är den bästa katt psykiskt och fysiskt som jag nånsin stött på -, jag vill bidra till en minskning av huskatter tills "rasen" är under kontroll som alla andra raser"!
 
Sv: Tjock om magen

Om nu TS bor så att det är möjligt att låta katten löpa som den vill, varför inte liksom?

Därför att katten är fertil och således dräktig nu. ;) Annars har iaf inte jag något emot utekatter i lämpliga områden men kastrering är ett måste om man har katten lös ute, tycker jag.
 
Sv: Tjock om magen

:rofl: visste att jag hade missat nåt! ber om ursäkt, sol, jag ska inte skriva när jag är trött ;) dessutom så hade diskussionen bytt ämne femton gånger och jag tänkte inte på att det var kattens fria sexualitet det handlade om... :o
 
Sv: Tjock om magen

Men väldigt många släpper ut kattungar utan uppsyn och jag menar att det drar ner medelåldern på utekatter eftersom dessa kattungar är mer sårbara för rovdjur och trafik än vuxna katter. Bara på detta forum läser man med jämna mellanrum om kattungar som "försvinner" från gårdar. Det är inte acceptabelt att hålla katter på det sättet, tycker jag.
Ja, det är tragiskt att folk tror att en kattunge ska klara sig själv.

Ja, absolut. Har man en katt som inte trivs inomhus är det klart att den måste omplaceras eller att man måste flytta till ett ställe där katten kan gå lös ute (kastrerad) men idag är det tyvärr så att väldigt många utgår från första början att det inte går att ha katten som innekatt, att koppel och rastgård inte är bra alternativa sätt att låta katten vistas ute på.
NU talar vi samma språk!

Jag resonerar på precis samma sätt om katter också... däremot skiljer vi oss fortfarande i det där med att det sker på djurets villkor. Ett djur som föds i fångenskap har redan från början berövats sin fria vilja. Gå ur och tämj en verkligt vild häst om du vill att det ska ske helt på djurets villkor. Sedan är jag övertygad om att många hästar visst skulle klara sig bra på egen hand i Sverige. Det finns ju raser som är bättre och sämre anpassade för det bara... de som inte skulle klara av det skulle dö, naturens gång.
Jag anser inte att en fånges avkomma lider mindre än den som tagits tillfånga. Faktiskt. Men sålänge man ger djuret vad den behöver och vill vara hos människan så anser jag inte att djuret är berövad sin frihet. Och mycket sant, en häst skulle i vissa fall klara sig i naturen. Inte i den mån som katter men ändå. Tyvärr tillåter inte samhället det. Med katter har vi fortfarande möjligheten att låta dem leva i frihet och det tyker jag att vi ska ta vara på.

Din häst går i en hage så du HINDRAR honom mao. från att löpa som han vill. Det finns ingenting som säger att han inte drömmer om att sticka på natten när du sover när han är instängd. Det vet du ju inte, eller hur? Inte förrän alla stängsel är bortplockade helt kan du veta att hästen verkligen stannar av egen vilja och som sagt... inte ens då kan du vara säker på det eftersom hästen (antar jag) är född i fångenskap och redan från början "indoktrinerad" (vilket inte alls behöver vara negativt för någon part).

Jag säger absolut inte att din häst mår dåligt, men jag anser inte att din häst är fri.
Återigen, det är pga av att samhället kräver det som jag har honom inhägnad. Jag kan inte säga vad han drömmer om, men jag kan hänvisa till hans drifter. Nr. 1 Flocken - en häst lämnar aldrig sin flock. Nr 2. Födan - en flock som har föda så det räcker stannar gärna tills betet börjar ta slut. Det hela handlar om trygghet och överlevnad.

Och om det var så att han ville lämna flocken, födan och människan, så har han ypperligt med tillfälle varje dag. Precis so jag ger mina katter tillfälle varje dag. Vill de gå, så kan de gå. Jag har varken rep eller staket för att hålla honom. Han stannar, för att han får sina behov tillgodosedda här. Varför skulle han gå??

Jag anser att jag gör allt jag kan för att ge honom möjligheten att välja, ta reda på vad han saknar och låta honom styra sitt eget liv i den mån samhället tillåter. Samhället tillåter inte att hästar vistas i totalfrihet, därför är det vårat ansvar att se till att de vill vara hos oss.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 798
Senast: Diabetikern
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 498
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 810
Senast: MJLee
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
555
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp