Bukefalos 28 år!

Tjock om magen

Sv: Tjock om magen

Hur vet du att din katt är lycklig? Hur vet du att din katt mår bra?

Jag har lång erfarenhet av katter och jag träffar många katter, jag anser mig besitta gedigen kunskap av katter och jag anser mig kunna tolka mina katters betéenden. Baserat på detta drar jag slutsatsen att mina katter mår alldeles utmärkt, precis som du antagligen drar slutsatsen att din katt mår alldeles utmärkt baserat på din erfarenet och dina kunskaper om katten.

När jag anser att mina katter mår bra, när veterinären anser att de mår bra, när domarna säger att katterna är i toppform och mår bra samt uppfödare och andra kattkunniga människor anser att mina katter mår bra... då är oddsen rätt höga för att det faktiskt kan vara så.
 
Sv: Tjock om magen

Det låter på dig som om alla katter mår bäst av att gå ute bara att de inte inser det själva.

Jag skulle tycka det var skönt att slippa köra när det är mörkt och smyga fram bara för att det kan hoppa fram en katt. Jag skulle absolut inte vilja köra på en katt och jag hoppas att jag slipper det. Den kanske inte ens dör med en gång och då ska man lösa det så den slipper lida. Sen ska man leta reda på ägaren... :cry: Jag hoppas innerligt att jag slipper det. Jag menar folk har ju katter springandes ute mitt i stan, lika vanligt som ute i glesbyggden. En katt kan ju bli överkörd var som helst. 44 katter om dagen är jävligt mycket.

Jag hoppas din katt är märkt (då menar jag tatuering eller chip, som är bestående i större grad än halsband) iaf så man hittar dig om man råkat köra på henne.

Tillbaka till utgångsfrågan eller diskussionen. Visst ha din katt ute men bidra inte till att huskatterna blir fler, det blir de även om vi inte hjälper till. Katthemmen har nog att göra ändå.
Vill man riskera att katten försvinner, blir påkörd och kanske få lida de sista minuterna av sitt liv så visst, men klaga då inte över att ni inte har nån katt längre (har läst massor av inlägg där ägaren är så ledsen för att deras utekatt blev överkörd) det är ju en risk man tagit när man låter katten gå ute. Det är synd att katten ska behöva lida om det går illa bara.
 
Sv: Tjock om magen

Okej, så om jag har förstått dig rätt så tycker du hellre att man har sin hona lös utomhus runt dagarna vid den beräknade nedkomsten och riskerar 100-tals katters framtida lidande?
Istället för att en katt kanske kommer att lida väldigt lindrigt under en kort period?
Jag förstår det faktiskt inte i så fall..
 
Sv: Tjock om magen

När jag läser ditt inlägg kom jag att tänka på en sak, det att lösspringande katter i bebyggda områden kan orsaka mycket lidande för människor. Folk som väjer i ren instinkt och åker av vägen, de som kör på katter och gråter över det resten av sitt liv.
Och även om man som Tintilar håller sina katter i glesbebyggda områden, så är det mycket möjligt att hennes hona föder utomhus, ungarna växer upp till skygga katter som föder skygga katter; som sprider sig och flyttar till bebyggda områden och där orsakar olyckor.

Så förutom att dessa skygga katter som hankar sig fram (i nuet) i ständig kamp efter föda och för att inte förfrysa mer än öron och svans, så kan dessa katter orsaka fysiskt och psykiskt lidande för människorna.
 
Sv: Tjock om magen

Hur vet du att din katt är lycklig? Hur vet du att din katt mår bra?
Det kan jag absolut inte veta. Och just därför, pga av våran okunskap och bristande förståelse för djuren, så anser jag att vi ska lägga oss i så lite som möjligt.

Jag har lång erfarenhet av katter och jag träffar många katter, jag anser mig besitta gedigen kunskap av katter och jag anser mig kunna tolka mina katters betéenden. Baserat på detta drar jag slutsatsen att mina katter mår alldeles utmärkt, precis som du antagligen drar slutsatsen att din katt mår alldeles utmärkt baserat på din erfarenet och dina kunskaper om katten.

När jag anser att mina katter mår bra, när veterinären anser att de mår bra, när domarna säger att katterna är i toppform och mår bra samt uppfödare och andra kattkunniga människor anser att mina katter mår bra... då är oddsen rätt höga för att det faktiskt kan vara så.
Har man aldrig sätt ett konkret, garanterat exempel på en lycklig katt så kan du ju heller inte avgöra om dina är en sån, eller hur? Och med vår begränsade kunskap, tror du verkligen att du garanterat kan säga hur din katt mår? För det finns mycket, mycket vi människor inte känner till om världen och andra varelser. Men något vi kan vara väldigt säkra på är att det existerar något som vi kallar för individuallitet. Vilket gör att vi inte ens alltid förstår vår eget art.

Odds??.. Ja men om det nu är ok att tala om risker och odds så visst. Tyckte att du tidigare talade om att det var att skjuta ifrån sig problemet.
 
Sv: Tjock om magen

Det låter på dig som om alla katter mår bäst av att gå ute bara att de inte inser det själva.
Men det är inte vad jag har sagt, eller hur? Så slå bort den tanken.

Jag skulle tycka det var skönt att slippa köra när det är mörkt och smyga fram bara för att det kan hoppa fram en katt. Jag skulle absolut inte vilja köra på en katt och jag hoppas att jag slipper det. Den kanske inte ens dör med en gång och då ska man lösa det så den slipper lida. Sen ska man leta reda på ägaren... Jag hoppas innerligt att jag slipper det. Jag menar folk har ju katter springandes ute mitt i stan, lika vanligt som ute i glesbyggden. En katt kan ju bli överkörd var som helst. 44 katter om dagen är jävligt mycket.
Så om det inte fanns katter skulle du köra lugnare? Det finns ju även andra djur i naturen, är dessa inte värda att sakta ner för? Och sen tycker jag att det nog var den mest korkade anledningen till varför katter ska hållas inne. Bara för att du inte orkar hålla ner farten så ska katter sitta fågna inomhus??

Tillbaka till utgångsfrågan eller diskussionen. Visst ha din katt ute men bidra inte till att huskatterna blir fler, det blir de även om vi inte hjälper till. Katthemmen har nog att göra ändå.
Vill man riskera att katten försvinner, blir påkörd och kanske få lida de sista minuterna av sitt liv så visst, men klaga då inte över att ni inte har nån katt längre (har läst massor av inlägg där ägaren är så ledsen för att deras utekatt blev överkörd) det är ju en risk man tagit när man låter katten gå ute. Det är synd att katten ska behöva lida om det går illa bara.
Riskera? Det är inte upp till dig att riskera. Katterna lever för sin egen skull. De är inte varken våra ägodelar eller våra slavar. Som jag ser det iaf.

En fråga: En huskatt hur definerar du det? Är det detsamma som en utekatt utan hem? För annars förstår jag inte varför katthemmen skulle behöva bry sig.
 
Sv: Tjock om magen

Eftersom jag är kattägare själv och gillar katter väldigt mycket så skulle det kännas jobbigare att köra på en katt, är det svårt att förstå? Jag menar det är ju lätt att fixa så det slipper bli så. Jag kör väldigt laglydigt när jag kör ska jag be att få säga.


Det kan knappast vara kul att köra på en katt? Ett djur som antagligen har ett hem. Det blir ju då mitt ansvar att se till att den inte lider det sista om den inte dör med en gång, eller hur? Hur kul är det att tvingas döda ett djur?!

En huskatt är en katt utan stamtavla. Vilket är den vanligaste "rasen" som hamnar på katthem av diverse olika anledningar.
Var det inte du som sålde dina kattungar som utekatter? Hur vet du då om deras ägare tar sitt ansvar och kastrerar dem? Gör de det inte så kan din katts avkommor bidra till fler hemlösa katter. Det behövs verkligen inte fler huskatter, speciellt inte när de har så lågt värde i mångas ögon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjock om magen

Okej, så om jag har förstått dig rätt så tycker du hellre att man har sin hona lös utomhus runt dagarna vid den beräknade nedkomsten och riskerar 100-tals katters framtida lidande?
Istället för att en katt kanske kommer att lida väldigt lindrigt under en kort period?
Jag förstår det faktiskt inte i så fall..
Det var en bra tanke. Återigen spelar risken in. Med tanke på hur liten risken är och hur mycket just min katt skulle lida av det, så är det så jag väljer att göra. Ja.

När jag läser ditt inlägg kom jag att tänka på en sak, det att lösspringande katter i bebyggda områden kan orsaka mycket lidande för människor. Folk som väjer i ren instinkt och åker av vägen, de som kör på katter och gråter över det resten av sitt liv.
Och även om man som Tintilar håller sina katter i glesbebyggda områden, så är det mycket möjligt att hennes hona föder utomhus, ungarna växer upp till skygga katter som föder skygga katter; som sprider sig och flyttar till bebyggda områden och där orsakar olyckor.
Du pratar om att kattens status ska höjas. I detta uttalande tycker jag att du tvärt om sänker ner katten till att vara en lägre stående varelse än människan? Jag kan inte förstå hur ni kan säga att kattens status ska höjas och sen lägga fram anledningar som talar för människans fördel men kattens nackdel. detta är dubbla budksp i mina öron, och låter mer som ett desperat försök att komma på anledningar till sin fördel, än konkreta fördelar för katten som innekatt.
 
Sv: Tjock om magen

Du pratar om att kattens status ska höjas. I detta uttalande tycker jag att du tvärt om sänker ner katten till att vara en lägre stående varelse än människan? Jag kan inte förstå hur ni kan säga att kattens status ska höjas och sen lägga fram anledningar som talar för människans fördel men kattens nackdel. detta är dubbla budksp i mina öron, och låter mer som ett desperat försök att komma på anledningar till sin fördel, än konkreta fördelar för katten som innekatt.

En katt är ju inte en människa, en katt fattar inte alltid att en väg kan vara farlig, även om den gör det kan den vara så inne i att jaga smådjur att den ändå springer upp på vägen utan att tänka. En överkörd katt är en nackdel.
 
Sv: Tjock om magen

Eftersom jag är kattägare själv och gillar katter väldigt mycket så skulle det kännas jobbigare att köra på en katt, är det svårt att förstå? Jag menar det är ju lätt att fixa så det slipper bli så. Jag kör väldigt laglydigt när jag kör ska jag be att få säga.
Samma här. Det jag stannar även för näbbmöss och annat som springer över vägen. För att jag värnar om alla varelser, oavsätt om dem står mig nära eller inte. Men också därför ser jag hellre att jag får anstränga mig en smula extra än att alla dessa djur ska behöva lida i fångenskap.

Det kan knappast vara kul att köra på en katt? Ett djur som antagligen har ett hem. Det blir ju då mitt ansvar att se till att den inte lider det sista om den inte dör med en gång, eller hur? Hur kul är det att tvingas döda ett djur?!
Är det roligare att köra på en hare? Helt allvarligt alltså. Skulle du inte hålla ner farten trota att alla katter försvann från vägarna? Det finns andra varelser som sagt. Lika mycket värda som en katt anser jag. Men det kan ju vara olika.

En huskatt är en katt utan stamtavla. Vilket är den vanligaste "rasen" som hamnar på katthem av diverse olika anledningar.
Var det inte du som sålde dina kattungar som utekatter? Hur vet du då om deras ägare tar sitt ansvar och kastrerar dem? Gör de det inte så kan din katts avkommor bidra till fler hemlösa katter. Det behövs verkligen inte fler huskatter, speciellt inte när de har så lågt värde i mångas ögon.
Då har vi samma definition av huskatter. :) Detta anser jag är en "ras" som vi bör värna om efter som att just den fortfarande har en hel del egenskaper som ger dem möjlighet att klara sig mycket på egen hand.
 
Sv: Tjock om magen

En katt är ju inte en människa, en katt fattar inte alltid att en väg kan vara farlig, även om den gör det kan den vara så inne i att jaga smådjur att den ändå springer upp på vägen utan att tänka. En överkörd katt är en nackdel.
Men en lidande katt är också en nackdel. Jag anser att det är upp till oss som skapat bilen, och väljer att köra den, att anpassa vår körning efter vår omgivning. Inte att anpassa omgivningen efter oss.

Ett rådjur tänker inte heller att bilarna är farliga. Och ffa inte älgar. Dom lunkar på i behaglig mak oavsätt om det står en bil 1 meter ifrån han. ;) Tro mig, vi har en hel del härute.
 
Sv: Tjock om magen

Det kan jag absolut inte veta. Och just därför, pga av våran okunskap och bristande förståelse för djuren, så anser jag att vi ska lägga oss i så lite som möjligt.

Och varför i herrans namn har du då djur öht?

Har man aldrig sätt ett konkret, garanterat exempel på en lycklig katt så kan du ju heller inte avgöra om dina är en sån, eller hur? Och med vår begränsade kunskap, tror du verkligen att du garanterat kan säga hur din katt mår? För det finns mycket, mycket vi människor inte känner till om världen och andra varelser. Men något vi kan vara väldigt säkra på är att det existerar något som vi kallar för individuallitet. Vilket gör att vi inte ens alltid förstår vår eget art.

Efter att ha levt med katter i över 10 år och efter att ha följt katterna genom hela sina liv anser jag att jag känner dem, känner dem väl. Absolut tillräckligt väl för att veta om de mår bra eller inte. Jag garanterar dig att mina katter mår bra, sedan får du misstro mig så mycket du vill. Visst förstår vi inte allt och alla men de människor och andra djur jag lever med anser jag mig känna och förstå.

Odds??.. Ja men om det nu är ok att tala om risker och odds så visst. Tyckte att du tidigare talade om att det var att skjuta ifrån sig problemet.

Det är ett sätt att uttrycka sig. :smirk:
 
Sv: Tjock om magen

Klart att katten ska ha sin frihet, men eftersom den är under vårat ansvar, ska vi då inte göra allt som står i vår makt för att skydda individerna?

Det är nog den enda frågan som finns kvar, jag tror att det mesta är genomgånget och utrett, även om inte alla har lagt ihop dina inlägg till en helhet.
Så om du inte bor nära trafikerad väg att utsätta din katt för, om du vaccinerar, blodgruppsprovar, chippar/tatuerar din katt, om du överväger p-piller (du accepterade ändå förslaget) - kanske en period efter första kullen nu så att hon får vila? - om du alltså inte tvingar din katt att vara ute utan faktiskt ser att hon trivs inomhus hos dig (om än inte enbart inomhus) och vill arbeta för att hon föder inomhus (kanske minska rastutsläppen allteftersom dräktigheten går längre) och att du uppfostrar ungarna inomhus till trevliga sociala individer som litar på människor. Vad är då problemet?
Det enda problemet som jag ser det är att du fortfarande propsar för din katts fria sexualitet. Din katt är inte gammal, hade du låtit en könsmogen dotter (11-14 år) ha en fri sexualitet? Fast jag ska inte vara för hård om detta eftersom det inte var din mening att hon skulle bli dräktig såhär tidigt... Men just det här med fri sexualitet gör att katten kan bli väldigt oansvarig - eftersom det är du som har ansvaret för henne och inte hon själv, hur fri hon än är - och kanske till och med bli parad mot sin vilja av en fysiskt överlägsen hanne, eller att hon parar sig för att hon vill det trots att hon kanske inte orkar med en kull just då, m.m. m.m.
Så överväg p-piller, och överväg att hålla koll på hennes pojkvänner.

Katten är inte lägre stående än människan, snarare tvärtom, men betyder inte det att vi i högre grad har skyldighet att beskydda dessa våra käraste från ett farligt samhälle vi faktiskt skapade EFTER att vi domesticerade katten?

Fler rastgårdar åt katterna! :banana:
 
Sv: Tjock om magen

Och varför i herrans namn har du då djur öht?
Helt och hållet för min egen skull. Jag njuter av deras sällskap och jag njuter av att ge dem kärlek. Varför har du djur?

Efter att ha levt med katter i över 10 år och efter att ha följt katterna genom hela sina liv anser jag att jag känner dem, känner dem väl. Absolut tillräckligt väl för att veta om de mår bra eller inte. Jag garanterar dig att mina katter mår bra, sedan får du misstro mig så mycket du vill. Visst förstår vi inte allt och alla men de människor och andra djur jag lever med anser jag mig känna och förstå.
Du behöver inte garantera mig någonting, jag tror inte ens att du kan det. Det är inte jag som behöver tillfredsställas, det är djuren. Jag tror säkert att dina katter mår bra. Jag önskar dem och dig ingenting annat.

Det är ett sätt att uttrycka sig.
Detta förstod jag inte. Men det kanske gör detsamma. ;)
 
Sv: Tjock om magen

Klart att katten ska ha sin frihet, men eftersom den är under vårat ansvar, ska vi då inte göra allt som står i vår makt för att skydda individerna?
Skydda dem från vad? Du kan aldrig skydda den från allt, du måste välja. Efter som att det finns för och nackdelar med alla alternativ.

Så om du inte bor nära trafikerad väg att utsätta din katt för, om du vaccinerar, blodgruppsprovar, chippar/tatuerar din katt, om du överväger p-piller (du accepterade ändå förslaget) - kanske en period efter första kullen nu så att hon får vila? - om du alltså inte tvingar din katt att vara ute utan faktiskt ser att hon trivs inomhus hos dig (om än inte enbart inomhus) och vill arbeta för att hon föder inomhus (kanske minska rastutsläppen allteftersom dräktigheten går längre) och att du uppfostrar ungarna inomhus till trevliga sociala individer som litar på människor. Vad är då problemet?

TACK, äntligen någon som läst och lyssnat på det jag har skrivit. ;) Absolut vill jag inte att hon får en till kull genast. Först vill jag se vad som händer med denna kull. Och sen måste jag avgöra vad jag vill göra i framtiden.

Jag kommer dock inte att uppfostra mina kattungar till innekatter. Det är något dom väljer själva att bli.

Problemet? Finns det något problem här mer än att vi har lite olika uppfattning om saker? Om man ens kan kalla det för problem. Jag anser att det är bra.

Det enda problemet som jag ser det är att du fortfarande propsar för din katts fria sexualitet. Din katt är inte gammal, hade du låtit en könsmogen dotter (11-14 år) ha en fri sexualitet? Fast jag ska inte vara för hård om detta eftersom det inte var din mening att hon skulle bli dräktig såhär tidigt... Men just det här med fri sexualitet gör att katten kan bli väldigt oansvarig - eftersom det är du som har ansvaret för henne och inte hon själv, hur fri hon än är - och kanske till och med bli parad mot sin vilja av en fysiskt överlägsen hanne, eller att hon parar sig för att hon vill det trots att hon kanske inte orkar med en kull just då, m.m. m.m.
Så överväg p-piller, och överväg att hålla koll på hennes pojkvänner.
Det är något jag kan acceptera. För som jag sa, redan från början, så tycker jag ju att det blev lite väl tidigt för hennes del.

Katten är inte lägre stående än människan, snarare tvärtom, men betyder inte det att vi i högre grad har skyldighet att beskydda dessa våra käraste från ett farligt samhälle vi faktiskt skapade EFTER att vi domesticerade katten?
Och här tycker vi helt enkelt olika. Jag anser att katten i regel INTE är så pass domesticerad att den passar att ha inomhus i alla lägen. Därför låter jag mina komma och gå som dom själv behagar.
 
Sv: Tjock om magen

Det var en bra tanke. Återigen spelar risken in. Med tanke på hur liten risken är och hur mycket just min katt skulle lida av det, så är det så jag väljer att göra. Ja.


Du pratar om att kattens status ska höjas. I detta uttalande tycker jag att du tvärt om sänker ner katten till att vara en lägre stående varelse än människan? Jag kan inte förstå hur ni kan säga att kattens status ska höjas och sen lägga fram anledningar som talar för människans fördel men kattens nackdel. detta är dubbla budksp i mina öron, och låter mer som ett desperat försök att komma på anledningar till sin fördel, än konkreta fördelar för katten som innekatt.

Ja, katter är mindre värda än människor.
Mest för att det finns fler som älskar människor och det skulle innebära att en hel släkt+vänner skulle lida enormt mycket om en människa dog.
När en katt dör så är lidandet begränsat till den närmaste familjen.
 
Sv: Tjock om magen

Samma här. Det jag stannar även för näbbmöss och annat som springer över vägen. För att jag värnar om alla varelser, oavsätt om dem står mig nära eller inte. Men också därför ser jag hellre att jag får anstränga mig en smula extra än att alla dessa djur ska behöva lida i fångenskap.

Är det roligare att köra på en hare? Helt allvarligt alltså. Skulle du inte hålla ner farten trota att alla katter försvann från vägarna? Det finns andra varelser som sagt. Lika mycket värda som en katt anser jag. Men det kan ju vara olika.

Då har vi samma definition av huskatter. :) Detta anser jag är en "ras" som vi bör värna om efter som att just den fortfarande har en hel del egenskaper som ger dem möjlighet att klara sig mycket på egen hand.

Det är inte roligt att köra på nåt djur och det har jag inte sagt heller. Men det skulle nog kännas mer eftersom katter är ett husdjur, att nån förhoppningsvis saknar katten. Hur kul är det att säga till ägaren att man kört på deras katt?

Det är ingen större skillnad på katt och katt enligt mig, att huskatter är de som blir utslängda är pga deras låga värde. En katt man kan få gratis av en bonde kanske inte betyder lika mycker för "vanligt" folk som en raskatt som kostar några tusen. Den blir ungefär lika mycket värd som en råtta.
Det jag säger om och om igen är att jag tycker inte man ska avla på huskatter eftersom det finns så många som inte ens har ett hem! Jag tycker vi ska ta hand om dem först, vad är det som är fel med det? Det är ju människan som skapat problemet och då får hon ju försöka få ordning på det. Om det nu gäller att avliva kolonier, kastrera och släppa ut igen eller att hitta hem åt dem. Sen för att minska problemet bör det vara lag på att kastrera och ID-märka sina katter och speciellt utekatter.

Och vi har kommit fram till att endel katter vill gå ut och endel inte eller? Jag tycker det är ok sålänge man inte släpper ut katten omärkt och okastrerad och att man gärna bor på landet en bra bit ifrån väl traffikerade vägar.

Men en lidande katt är också en nackdel. Jag anser att det är upp till oss som skapat bilen, och väljer att köra den, att anpassa vår körning efter vår omgivning. Inte att anpassa omgivningen efter oss.

Ett rådjur tänker inte heller att bilarna är farliga. Och ffa inte älgar. Dom lunkar på i behaglig mak oavsätt om det står en bil 1 meter ifrån han. ;) Tro mig, vi har en hel del härute.

Om katten hålls inne så lider den ju inte av svåra smärtor iaf.
Vi har tagit hit katten också en katt hör inte hemma här uppe i norden så vi har fixat båda problemen.

Nej men för dem finns det ju viltstängsel, vi har ju ändå gjort något för att minska risken att köra på en älg. En katt tar sig väldigt lätt över ett sånt. Vi gör nåt för att älgarna inte ska bli påkörda men inget för att en katt inte ska bli det? Är det enbart för att en älg orsakar mer fysisk skada?
Ha utekatt men långt ifrån vägar och se till att den är märkt och kastrerad. Så får vi hoppas att den slipper lida.
 
Sv: Tjock om magen

Ja, katter är mindre värda än människor.
Mest för att det finns fler som älskar människor och det skulle innebära att en hel släkt+vänner skulle lida enormt mycket om en människa dog.
När en katt dör så är lidandet begränsat till den närmaste familjen.

Detta är ett egoistiskt och trångsynt sätt att se på saker, anser jag. För om vi ser till det stora hela så är människan den som skapat flest problem i världen, och den som orsakat mest lidande för andra. Vi är, enligt mig, den varelsen som har bör ha minst status. Men visst gör vi också nytta, såklart.

Och oavsätt det så har vi INGENSTANNS mer rätt till jorden än någon annan. Mao ska vi inte heller hindra andra varelser från att leva här.
 
Sv: Tjock om magen

Det är inte roligt att köra på nåt djur och det har jag inte sagt heller. Men det skulle nog kännas mer eftersom katter är ett husdjur, att nån förhoppningsvis saknar katten. Hur kul är det att säga till ägaren att man kört på deras katt?
Jag tycker mer synd om en katt som vantrivs med sin omgivning, än om en människa som förlorar en kattvän. Och återigen - som jag skrev inlägget härovan. Oavsätt hur tråkigt vi tycker att det är när en annan varelse där, så är det inte vårat liv utan den varelsens. Och vi har ingen rätt till att hålla något annat djurfånget mot dess vilja, och orsaka skada, för att VI ska behöva lida mindre.

Det är ingen större skillnad på katt och katt enligt mig, att huskatter är de som blir utslängda är pga deras låga värde. En katt man kan få gratis av en bonde kanske inte betyder lika mycker för "vanligt" folk som en raskatt som kostar några tusen. Den blir ungefär lika mycket värd som en råtta.
Det jag säger om och om igen är att jag tycker inte man ska avla på huskatter eftersom det finns så många som inte ens har ett hem! Jag tycker vi ska ta hand om dem först, vad är det som är fel med det? Det är ju människan som skapat problemet och då får hon ju försöka få ordning på det. Om det nu gäller att avliva kolonier, kastrera och släppa ut igen eller att hitta hem åt dem. Sen för att minska problemet bör det vara lag på att kastrera och ID-märka sina katter och speciellt utekatter.
Så priset avgör kattens värde och om den får finnas eller inte? Jag vet folk som har birmor både som stallkatter och som vanliga utekatter. Bör dessa inte heller avlas på? Och huskatter som hålls inne, får man avla på dem? handlar det om vad man tar betalt för katten? Om jag tar 5000 för min huskatt får jag avla då? Eller om jag gör detsamma med en birma?

Ni har så mkt fördommar och förutfattade meningar att jag undrar om ni ens funderat över detta eller om ni bara upprepar vad andra människor sagt. Eller så handlar nog detta om att vi har helt olika åsikter i en fråga där saker och ting inte är svart och vitt. Jag menar, handlar detta om att katter är mindre värda än människor så kan vi nog inte kommma längre. För där tycker vi helt enkelt olika utan att kanske eg kunna argumentera mot eller för tillräckligt. Värderingar är något som är svårt många gånger. Men då anser jag att ni ska tänka på vad ni säger - påstå inte att det ni gör har med kattens höga status att göra om ni anser att vi ska behandla katter på detta vis för att vi är mer värda än dem. Ta åt er ni som vill.

Och vi har kommit fram till att endel katter vill gå ut och endel inte eller? Jag tycker det är ok sålänge man inte släpper ut katten omärkt och okastrerad och att man gärna bor på landet en bra bit ifrån väl traffikerade vägar.
Va bra! :)

Om katten hålls inne så lider den ju inte av svåra smärtor iaf.
Vi har tagit hit katten också en katt hör inte hemma här uppe i norden så vi har fixat båda problemen.

Nej men för dem finns det ju viltstängsel, vi har ju ändå gjort något för att minska risken att köra på en älg. En katt tar sig väldigt lätt över ett sånt. Vi gör nåt för att älgarna inte ska bli påkörda men inget för att en katt inte ska bli det? Är det enbart för att en älg orsakar mer fysisk skada?
Ha utekatt men långt ifrån vägar och se till att den är märkt och kastrerad. Så får vi hoppas att den slipper lida.
Så du menar att fysiska smärtor är värre än psykiska smärtor? Då har vi olika syn på det också. kanske är också det individuellt. Men det är trots allt vetenskapligt bevisat att djur (och människor) som inte får leva i en miljö som de behöver lever kortare liv, utan att visa några som helst fysiska problem. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Ang. älgar så skulle vi ju kunna domesticera dem också. Och hålla dem instängda.

När det gäller älgar så anpassar vi ju oss efter deras värld. Vi ser till att hålla våra vägar avstängda så att djuren inte hamnar där de inte ska vara. Men med katter tycker vi att vi kan anpassa dem. jag anser att samma sak ska gälla för katter. Om man har katt så har man också ett ansvar. Ett ansvar att ge den en miljö som passar den. Mao. får man helt enkelt flytta ut till ett bättre område eller så får man skaffa en katt som vill vara inne. Annars ska man inte ha katt. För vi har ingenstans rätt till att behandla dem hur vi vill. Och bara för att psykiskt lidande är mindre synligt så betyder det inte att det är mer acceptabelt än något annat.
 
Sv: Tjock om magen

Så priset avgör kattens värde och om den får finnas eller inte? Jag vet folk som har birmor både som stallkatter och som vanliga utekatter. Bör dessa inte heller avlas på?

I sådana fall får de avlas på innan de släpps ut och gör karriär som utekatter. Min åsikt är att alla lösgående katter ska vara kastrerade, inte bryr jag mig om huruvida de har stamtavla eller inte. Inte tusan säljer jag en intakt katt till en uppfödare som låter sina avelskatter gå lösa utomhus, inte en chans.

Och huskatter som hålls inne, får man avla på dem? handlar det om vad man tar betalt för katten?

Förutsatt att det sker kontrollerat och att man gör lämpliga tester. Är det planerad avel och uppfödaren har den kunskap som krävs för att bedriva sund avel struntar jag blankt i om det är huskatter eller raskatter man avlar på. Inom min ras paras det in andra raser med jämna mellanrum för att bredda genpolen, något som bara är sunt och bra.

Om jag tar 5000 för min huskatt får jag avla då? Eller om jag gör detsamma med en birma?

Priset avgör inte om en katt är lämplig för avel eller inte.

Men det är trots allt vetenskapligt bevisat att djur (och människor) som inte får leva i en miljö som de behöver lever kortare liv, utan att visa några som helst fysiska problem. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Och den miljö katten behöver för att må bra behöver inte vara "oändlig tillgång på mark och frigång". ;) I dagens samhälle är det väl snarare så att medelådern på utekatter är lägre än den hos innekatter. Av många olika skäl givetvis, många släpper ut katter i olämpliga miljöer (det fatkum att Banverkets statistik visar att det dör minst 44 katter/dag i trafiken visar på att folk i allmänhet inte är så jäkla nogräknade med vart de släpper ut sina katter) och det faktum att folk släpper ut KATTUNGAR lösa drar ju ner medelåldern drastiskt. Farliga miljöer tar kål på fler katter, kattungar klarar sig inte lika bra ute som vuxna katter...

Ang. älgar så skulle vi ju kunna domesticera dem också. Och hålla dem instängda.

Njae... det har faktiskt gjort oändliga försök genom historien och det har visat sig vara väldigt svårt att domesticera älgen, földaktligen har håller vi inte älgar som husdjur. Andra arter var helt enkelt mycket lättare att domesticera.

När det gäller älgar så anpassar vi ju oss efter deras värld. Vi ser till att hålla våra vägar avstängda så att djuren inte hamnar där de inte ska vara. Men med katter tycker vi att vi kan anpassa dem. jag anser att samma sak ska gälla för katter.

Jag säger det igen. Älgen=vilt art, katten=domesticerad art. Det är ingen defintionsfråga om katten är domesticerad eller inte, det är ett faktum. Domesticerade art är per definition skapade av människan och anpassade för att leva med oss för vissa ändamål (matproduktion, skadedjursbekämpning, som sällskap etc.).

Varför skulle vi inte anpassa katten efter oss, vi gör det med alla andra domesticerade arter? Jag kan förstå att man kan tycka att man INGEN art ska anpassas efter människan, men jag kan inte förstå dubbelmoralen att det går bra med andra djur men inte just med katten.

Har man sedan inställningen att inga djur ska anpassa efter människan borde man följdaktligen öht. inte hålla djur. Att hålla djur är alltid en kompromiss och man anpassar dem genom att rikta aveln mot djur som verkar trivas i den situation vi håller dem. Vem lider av att vi föder upp djur som trivs med oss, på det sätt vi håller dem?

Om man har katt så har man också ett ansvar. Ett ansvar att ge den en miljö som passar den. Mao. får man helt enkelt flytta ut till ett bättre område eller så får man skaffa en katt som vill vara inne. Annars ska man inte ha katt. För vi har ingenstans rätt till att behandla dem hur vi vill. Och bara för att psykiskt lidande är mindre synligt så betyder det inte att det är mer acceptabelt än något annat.

Det är klart man måste se till att katten lever i en miljö där den mår bra. Det är det väl ingen som har ifrågasatt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 795
Senast: Diabetikern
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 810
Senast: MJLee
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
555
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp