Bukefalos 28 år!

Tjock om magen

Sv: Tjock om magen

Nej, under de 9000 år katten har levt MED människan har den stått under människans vård. Den har fått mat och skydd av människan men visst, den har föröka sig på egen hand och gått fritt men den har stått under människans omsorg.
Precis, och det är precis vad jag anser att de ska få fortsätta göra. Olika katter behöver olika mkt utevistelse.

Jag har aldrig hört talats om att blodprov eller vaccinationer gjort katter sterila. P-piller... i extrema undantagsfall (många katter lyckas tvärtom bli dräktiga trots p-piller). Kvinnor blev sterila av p-piller i p-pillrens begynnelse, men vaccinationer... det vet jag faktiskt inte särskilt mycket om men på kattsidan finns iaf inte den tendensen så det är irrelevant i sammanhanget.
Det handlade i början om att antingen kastrera katten eller att ha den inomhus. Eller hur?? Dessa två saker är ngt jag väljer att inte göra, det är detta jag disskuterar. Har vi samma åsikt där så behöver vi ju inte föra diskussionen vidare. Jag har även skrivit att katterna vaccineras och avmaskas precis enligt konstens regler. jag även upprepat att detta inte är något jag sätter mig emot. Jag hoppas att jag slipper upprepa det.

Har du sett hur förvildade katter i Sverige mår? Ett lodjur klarar sig (det är ju en vild art så det är inte så konstigt), en tamkatt hankar sig fram. Inte mer än så. Senvår och sommar går ju hur bra som helst, men hösten och vintern i Sverige är inte nådig på katterna. Gissa varför det finns så få hemlösa/förvildade katter norr om Dalälven? Inte är det för att vi tar bättre hand om katterna där iaf...
Men om det nu är så, så har mina katter ju möjlighet att komma hem. Jag har dem mycket gärna hemma. Det är ju deras val om de föredrar att vara ute - eller hur? Jag har ingenstans skrivit att jag anser att katter är vilda djur som klarar sig hur bra som helst på egen hand i vårt land. Jag talar om att de trotts det har drifter och behöver en viss mån av frihet att röra sig utomhus för att må bra - i många fall. Återigen upprepar jag mig - jag ger mina katter friheten att välja själva i vilken mån de vill bli omhändertagna av mig. Jag stänger dem inte ute eller struntar i att köpa mat åt dem när jag har dåligt med pengar om det är den uppfattningen du fått.
 
Sv: Tjock om magen

Men Reykur, snälla. Läs mina inlägg innan du skriver, så att jag slipper upprepa mig. Prova med mitt sista till Sol.
 
Sv: Tjock om magen

Dessa katter har inte valt det själva, de har blivit födda utomhus utan kontakt med människor så att de är för rädda för att be oss om hjälp.
Varför de föds utomhus?
Pga. att folk inte kastrerar sina katter, alla katter väljer inte att föda hemma.
Det är ett annat problem. Men fortfarande. Ska man då ha sina katter inlåsta istället? För jag menar, en katt jag ju föda utomhus trots att hanen är noga utvald och parning skett under de mest kontrollerade former.

Och där håller jag isf inte alls med.
 
Sv: Tjock om magen

Alla djur har drifter, inte bara katten men det är bara med katten man driver det in till absurdum. Det är bara med katten inhägnader och inte räcker till utomhus. Vi som provat de varianterna har som regel väldigt bra erfarenhet av dem och de är bra alternativ till att släppa fertila katter lösa.
 
Sv: Tjock om magen

Det är ett annat problem. Men fortfarande. Ska man då ha sina katter inlåsta istället? För jag menar, en katt jag ju föda utomhus trots att hanen är noga utvald och parning skett under de mest kontrollerade former.

Och där håller jag isf inte alls med.

Man får se till att ha katten inomhus när den beräknas föda dvs. från dag 60 fram tills ungarna är födda. Taskigt? Kanske, men det är så förbannat mycket mer taskigt att låta honkatten och kattungar dö av eventuella komplikationer för att honan väljer att föda någon annanstans än i närheten av husse/matte så att ingen hjälp finns att få när det går fel.
 
Sv: Tjock om magen

Alla djur har drifter, inte bara katten men det är bara med katten man driver det in till absurdum. Det är bara med katten inhägnader och inte räcker till utomhus. Vi som provat de varianterna har som regel väldigt bra erfarenhet av dem och de är bra alternativ till att släppa fertila katter lösa.
Men då undrar jag. Är det inte BRA att vi ändå ser till drifterna hos något av dessa djur? Personligen skulle jag också kunna ha min katt i en hage på 30 hektar precis som min häst - men den skulle förmodligen inte stanna därinne och varför sätta upp ett mkt tätt staket på 30 hektar mark när man kan ha katten helt fri. Det går ju inte med hästar pga av hur vårat samhälle ser ut. Om det är något man ska kämpa för så är det väl att dessa andra djur också ska få bättre levnadsstandard, inte att begränsa det enda djuret som har stora fördelar? Eller talar du om rättvisa mellan arterna? Isf trycker jag att vi gör detsamma med oss människor.

Man får se till att ha katten inomhus när den beräknas föda dvs. från dag 60 fram tills ungarna är födda. Taskigt? Kanske, men det är så förbannat mycket mer taskigt att låta honkatten och kattungar dö av eventuella komplikationer för att honan väljer att föda någon annanstans än i närheten av husse/matte så att ingen hjälp finns att få när det går fel.
Jo om katten accepterar det. Men det kan också leda till att katten blir orolig och vidare till komplikationer.
 
Sv: Tjock om magen

Alla djur har drifter, inte bara katten men det är bara med katten man driver det in till absurdum. Det är bara med katten inhägnader och inte räcker till utomhus. Vi som provat de varianterna har som regel väldigt bra erfarenhet av dem och de är bra alternativ till att släppa fertila katter lösa.
Men då undrar jag. Är det inte BRA att vi ändå ser till drifterna hos något av dessa djur? Personligen skulle jag också kunna ha min katt i en hage på 30 hektar precis som min häst - men den skulle förmodligen inte ens notera stängslet. Varför sätta upp ett mkt tätt och högt staket på 30 hektar mark när man fortfarande kan ha katten helt fri? Det går ju inte med hästar pga av hur vårat samhälle ser ut. Om det är något man ska kämpa för så är det väl att dessa andra djur också ska få bättre levnadsstandard, inte att begränsa det enda djuret som har stora fördelar? Eller talar du om rättvisa mellan arterna? Isf trycker jag att vi gör detsamma med oss människor.

Man får se till att ha katten inomhus när den beräknas föda dvs. från dag 60 fram tills ungarna är födda. Taskigt? Kanske, men det är så förbannat mycket mer taskigt att låta honkatten och kattungar dö av eventuella komplikationer för att honan väljer att föda någon annanstans än i närheten av husse/matte så att ingen hjälp finns att få när det går fel.
Jo om katten accepterar det. Men det kan också leda till att katten blir orolig och vidare till komplikationer.
 
Sv: Tjock om magen

Men då undrar jag. Är det inte BRA att vi ändå ser till drifterna hos något av dessa djur? Personligen skulle jag också kunna ha min katt i en hage på 30 hektar precis som min häst - men den skulle förmodligen inte stanna därinne och varför sätta upp ett mkt tätt staket på 30 hektar mark när man kan ha katten helt fri. Det går ju inte med hästar pga av hur vårat samhälle ser ut. Om det är något man ska kämpa för så är det väl att dessa andra djur också ska få bättre levnadsstandard, inte att begränsa det enda djuret som har stora fördelar? Eller talar du om rättvisa mellan arterna? Isf trycker jag att vi gör detsamma med oss människor.

Drifterna kan tillfredsställas på andra sätt än genom att släppa dem lösa. Vi lyckas ju med alla andra djur så varför skulle vi inte lyckas med katten? De flesta katter behöver inte 30 hektar att röra sig över. Hur stora ytor rör sig vilda hästar och hundar över? Hur stora gör vi deras inhägnader i förhållande till deras "naturliga habitat"?

Jag hävdar att vårat samhälle till största delen faktiskt inte är lämpligt att släppa katter lösa i. 44 döda katter i trafiken per dag samt tusentals hemlösa och/eller förvildade katter vittnar ju om att det är någonting som gått fel när katten släppts lös på det sätt som sker idag.

Jo om katten accepterar det. Men det kan också leda till att katten blir orolig och vidare till komplikationer.

Ett av skälen till varför avelskatter inte ska gå lösa ute. Risken för att de inte tolererar att bli hållna under kontroll när det är dags för förlossning. Sedan tror jag inte ens att det finns någon som provat varianten att låta den högdräktiga honan ha tillgång till en rastgård... den varianten kanske skulle fungera? När det gäller katthållning är folk inte det allra minsta kreativa.
 
Sv: Tjock om magen

Drifterna kan tillfredsställas på andra sätt än genom att släppa dem lösa. Vi lyckas ju med alla andra djur så varför skulle vi inte lyckas med katten?
Jaså det tycker du? Tycker du att vi har lyckats att ge hästar en livssituation som passar dem? Då har du nog inte så stor koll på hur hästar fungerar.

De flesta katter behöver inte 30 hektar att röra sig över. Hur stora ytor rör sig vilda hästar och hundar över? Hur stora gör vi deras inhägnader i förhållande till deras "naturliga habitat"?
Jag kan inte säga hur stor yta en katt behöver. Men mina rör sig på åtskilliga hektar iaf. Olika beroende på individ. Om du läser igen så ser du också att anledningen till att vi inte kan hålla hästar och hundar lika "rätt" som katter beror på att vårt samhälle inte tillåter det. Nu tycker jag att jag borde få slippa upprepa mig. Eller anser du att vi har samma möjligheter med alla djur? Svara gärna på mina frågor. :bow:

Jag hävdar att vårat samhälle till största delen faktiskt inte är lämpligt att släppa katter lösa i. 44 döda katter i trafiken per dag samt tusentals hemlösa och/eller förvildade katter vittnar ju om att det är någonting som gått fel när katten släppts lös på det sätt som sker idag.
Men detta ger väl inte oss rätt att hålla dem fågna och hindra dem från att få utlopp för sina behov och bete sig naturligt. Vi människor tror att vi kan gå in och göra precis som vi vill men hur ska du kunna motivera för din katt att den kan dö om den går ut?? Som jag sa tidigare - vi lever alla med risker. Och trots att vi vet om dem så tar vi ändå onödigt många. Hur många människor dör inte i bilolyckor varje dag? Eller ännu värre - blir allvarligt skadade för livet? Kör/åker du bil?

Bara för att du tycker att din katt inte ska dö så ger dig inte rätt att hindra den från att leva. Hellre ett kort lyclkligt liv än ett långt olyckligt. Framförallt när det gäller djur som verkligen lever för dagen.
 
Sv: Tjock om magen

Jo om katten accepterar det. Men det kan också leda till att katten blir orolig och vidare till komplikationer.

Om katten blir såpass orolig av det så skulle jag inte kalla det en tamkatt öht. :confused:
Bättre att göra så för att förhindra att hundratals katter (några ungar föder några kullar ,som föder några kullar osv...) inte vågar be om vår hjälp och utsätts för onödigt lidande, där spelar det ingen roll att de lever för dagen, varje dag är lika plågsam för dem. Svält, frostskador osv är saker som de får uppleva varje dag, varje vinter.
Stor fördel att leva i nuet där...

Så om man kan förhindra allt detta av stänga in en hona ett tag, eller ta så stor hänsyn till henne att man ordnar ett ostört rum eller en rastgård så är det värt det tycker jag.
 
Sv: Tjock om magen

Om katten blir såpass orolig av det så skulle jag inte kalla det en tamkatt öht.
Bättre att göra så för att förhindra att hundratals katter (några ungar föder några kullar ,som föder några kullar osv...) inte vågar be om vår hjälp och utsätts för onödigt lidande, där spelar det ingen roll att de lever för dagen, varje dag är lika plågsam för dem. Svält, frostskador osv är saker som de får uppleva varje dag, varje vinter.
Stor fördel att leva i nuet där...

Så om man kan förhindra allt detta av stänga in en hona ett tag, eller ta så stor hänsyn till henne att man ordnar ett ostört rum eller en rastgård så är det värt det tycker jag.
Kan hända att du tycker det. Men hur ska du kunna avgöra om din katt är orolig? Det är inte alltid syligt. Även om det inte bidrar till fysiska komplikationer så kan det ju ändå finnas oro. Och varför skulle din katt välja att föda ute om du har en ultimat plats inne? Kanske bör du då istället ändra på omgivningen inne?
 
Sv: Tjock om magen

Nej, det är inte alltid synligt men då tvivlar jag på att rör sig om mer än lätt oro och då är det definitivt befogat att hålla katten inomhus under den tiden för att förhindra det jag skrev om i mitt förra inlägg.
En ultimat plats för en katt vet ingen utom katten hur det ska vara, men avskildhet brukar de vilja ha och det kan man ge dem under den perioden.
Om katten inte har haft ett ostört rum tidigare så vet den ju inte att den ska få det när det är dags att föda heller, därför kan den ge sig av.
 
Sv: Tjock om magen

En ultimat plats för en katt vet ingen utom katten hur det ska vara, men avskildhet brukar de vilja ha och det kan man ge dem under den perioden.
Tack för ett trevligt inlägg. Precis. Vi vet inte. Varför jag tycker att vi ska lägga oss i så lite som möjligt. Sen ska man alltid gå tillväga med individen utgångspunkt. Vilket gör att det egentligen aldrig finns varke rätt eller fel. I mitt fall, men min katt, bedömmer jag att det vore fel att hålla henne instängd. För hennes eget bästa. Och jag bedömmer att chansen att hon skulle föda ute någonstans (längre bort än vår egen tomt) är så pass liten att jag tar den risken. Men för att lugna alla kan jag informera om att hon fått vara inne på dagarna nu en hel del. Sålänge hon inte stått vid dörren och jamat. Endast för min egen skull dock - jag ser ju helst att hon föder hos mig, när jag är där.. gärna bredvid min säng. :angel:
 
Sv: Tjock om magen

Ska du kastrera henne sen? Eller ska du ta fler kullar?
 
Sv: Tjock om magen

Jaså det tycker du? Tycker du att vi har lyckats att ge hästar en livssituation som passar dem? Då har du nog inte så stor koll på hur hästar fungerar.

Jag vet inte hur du håller hästar men de hästar jag har skött om under min uppväxt har alla gått ute i flock i stora hagar, året runt med tillgång till vindskydd. Bättre än så har jag svårt att se vi kan göra det för hästar.

Jag kan inte säga hur stor yta en katt behöver. Men mina rör sig på åtskilliga hektar iaf. Olika beroende på individ. Om du läser igen så ser du också att anledningen till att vi inte kan hålla hästar och hundar lika "rätt" som katter beror på att vårt samhälle inte tillåter det. Nu tycker jag att jag borde få slippa upprepa mig. Eller anser du att vi har samma möjligheter med alla djur? Svara gärna på mina frågor. :bow:

Varför kan vi inte släppa hundar och hästar lösa som vi gör med katter? Katter orsakar olägenheter för omgivningen, de klarar sig inte bättre lösa än hundar och hästar. Jag anser inte att samhället tillåter lösdrift av katter lika lite som den tillåter lösdrift av några andra djur. Vad det handlar om är ju "tradition". Vi håller av tradition ekonomiskt värdefulla djur på ett annat, säkrare sätt, än djur som inte är ekonomiskt värdefulla.

Jag anser inte att vi har goda möjligheter att hålla NÅGRA djur lösa i dagens samhälle. Det finns enstaka platser där det går att hålla tex. katter lösa (ute i den riktiga glesbygden) men där är det heller inga problem att hålla höns, hundar... tom. hästar lösa.

Men detta ger väl inte oss rätt att hålla dem fågna och hindra dem från att få utlopp för sina behov och bete sig naturligt. Vi människor tror att vi kan gå in och göra precis som vi vill men hur ska du kunna motivera för din katt att den kan dö om den går ut?? Som jag sa tidigare - vi lever alla med risker. Och trots att vi vet om dem så tar vi ändå onödigt många. Hur många människor dör inte i bilolyckor varje dag? Eller ännu värre - blir allvarligt skadade för livet? Kör/åker du bil?

Bara för att du tycker att din katt inte ska dö så ger dig inte rätt att hindra den från att leva. Hellre ett kort lyclkligt liv än ett långt olyckligt. Framförallt när det gäller djur som verkligen lever för dagen.

Få utlopp för sina behov och bete sig naturligt kan djur göra utan att springa lösa! Hur många gånger ska jag behöva upprepa den frasen? Mina katter (som inte får springa lösa utomhus) jagar, klättrar, stärker sitt revir, upptäcker världen etc. bara det att de gör det med mig i andra änden av ett koppel, lösa i en rastgård, på en innätad balkong eller inomhus.

Vad gäller antal trafikdödade människor så ligger den siffran på ungefär 1/dag. Katter... 44 st/dag. Det är viss skillnad eller hur. Det ligger även en skillnad i att jag vet att det inte är lämpligt att springa rakt ut i vägen, det gör inte katter eller små barn så därför är det rent av olämpligt att låta dem vistas nära trafikerade vägar utan uppsyn. Ett djur eller ett litet barn kan inte kalkyra risker på samma sätt som en vuxen människa och är därmed beroende av att vi hjälper dem med det.

Jag hindrar inte mina katter från att leva, jag låter dem leva i en relativt säker miljö där de inte stör sin omgivning. De mår alldeles utmärkt.

Sist men inte minst. Jag blir pissless på detta argument: "Hellre ett kort lyclkligt liv än ett långt olyckligt". Varför?
1. Ett långt liv (underförstått liv utan möjlighet att gå lös ute) är inte=ett olyckligt liv.
2. Katter lever precis som du säger för dagen så när katten väl ligger i diket och sakta dör pga. inre blödningar, då tänker inte den på det lyckliga liv den har levt utan den ligger och dör i svåra smärtor, med stark dödsångest. När jag såg min gamle huskatt släpa sig uppför garageuppfarten med bara sina framben såg jag inte en katt som tänkte på de gamla goda dagarna, en katt som var tacksam för sitt lyckliga liv. Det var en katt i svåra smärtor och med dödsångest. Helt i onödan.

Jag kan för allt i världen inte förstå varför folk ska dra likhetstecken mellan kontrollerad utomhusvistelse och "olycklighet". Menar du på fullaste allvar att varenda tamdjur i Sverige förutom katter som får gå ute och göra som de vill lever olyckliga liv?
 
Sv: Tjock om magen

Det bestämmer jag efter denna kull. kanske kastrering, kanske p-piller. Kanske varken eller. ;) Det beror på.

Jag ville ha minst en kull efter denna dam. Vilket jag förhoppningsvis får nu. Om jag sen väljer att göra något annat får vi se. Vem vet, jag kanske börjar ta emot katter för omplacering - räddar djur som inte har några hem. Det är något jag gärna skulle hålla på med och har tänkt på då vi nu har platsen och möjligheterna. Men måste först ha en hel del mer kunskap om vad för slags verksamhet det skulle kunna vara. Och jag ens lämpar mig för en sån sak. ;) Det verkar ju inte så.


Så ja, det blir till att vänta o se. Vad tycker du?
 
Sv: Tjock om magen

Jag vet inte hur du håller hästar men de hästar jag har skött om under min uppväxt har alla gått ute i flock i stora hagar, året runt med tillgång till vindskydd. Bättre än så har jag svårt att se vi kan göra det för hästar.
Så du anser att detta är hur vi (alltså människan) håller hästar? Mycket sällan skulle jag vilja säga. Och anser du att detta är ultimat? Ja men då är det ju jättebra. Ytterligare en varelse som vi ger en bra livsstandard. Mycket glad över att höra att du är en av få som håller dina hästar på ett så ultimat sätt som vi kan i Sverige. En eloge till dig.

Varför kan vi inte släppa hundar och hästar lösa som vi gör med katter? Katter orsakar olägenheter för omgivningen, de klarar sig inte bättre lösa än hundar och hästar. Jag anser inte att samhället tillåter lösdrift av katter lika lite som den tillåter lösdrift av några andra djur. Vad det handlar om är ju "tradition". Vi håller av tradition ekonomiskt värdefulla djur på ett annat, säkrare sätt, än djur som inte är ekonomiskt värdefulla.

Jag anser inte att vi har goda möjligheter att hålla NÅGRA djur lösa i dagens samhälle. Det finns enstaka platser där det går att hålla tex. katter lösa (ute i den riktiga glesbygden) men där är det heller inga problem att hålla höns, hundar... tom. hästar lösa.
Men nu tycker jag ju igen att jag får upprepa mig. ;) Anledning: För att det inte tillåts av samhället. Men det finns platser i landet, ganska många faktiskt, där man fortfarande kan ha katter lösa. Bör man inte då värna om det? Man kan inte ha häst överallt heller - varför ska katter anpassa sig till levnadsförhållanden som inte passar dem bara för att det "går"?

Och det går bra att ha katter i frihet trots att det finns vägar och hus i närheten. Det är både tillåtet och tryggt. Kanske skiljer sig våra åsikter åt där? Isf är det ju en smaksak. Och det är ju bra att inte alla tycker lika.

Få utlopp för sina behov och bete sig naturligt kan djur göra utan att springa lösa! Hur många gånger ska jag behöva upprepa den frasen? Mina katter (som inte får springa lösa utomhus) jagar, klättrar, stärker sitt revir, upptäcker världen etc. bara det att de gör det med mig i andra änden av ett koppel, lösa i en rastgård, på en innätad balkong eller inomhus.
Jag hoppas bara att dina katter tycker samma sak. det gör jag verkligen. Jag hade inte tyckt som du där, som många andra. Det kanske är något du bör ha i bakhuvudet. Att det finns en möjlighet att du har fel där. Även om det inte alls behöver vara så heller. Och sen säger jag igen - man ska alltid utgå från individen.

Vad gäller antal trafikdödade människor så ligger den siffran på ungefär 1/dag. Katter... 44 st/dag. Det är viss skillnad eller hur. Det ligger även en skillnad i att jag vet att det inte är lämpligt att springa rakt ut i vägen, det gör inte katter eller små barn så därför är det rent av olämpligt att låta dem vistas nära trafikerade vägar utan uppsyn. Ett djur eller ett litet barn kan inte kalkyra risker på samma sätt som en vuxen människa och är därmed beroende av att vi hjälper dem med det.
Tack, jag uppskattar konkreta siffror. :) Just därför kanske man inte ska ha katt om man bor nära mycket trafik? Precis som jag inte heller skulle bo nära en mycket hårt trafikerad väg om jag hade barn. Jag flyttade även från tidigare område pga att jag ansåg att det inte passade att ha katt där. För mina djurs skull som inte mådde bra av att leva inne.

Jag hindrar inte mina katter från att leva, jag låter dem leva i en relativt säker miljö där de inte stör sin omgivning. De mår alldeles utmärkt.
Detta kan du inte veta säkert. Det vet vi båda.

Sist men inte minst. Jag blir pissless på detta argument: "Hellre ett kort lyclkligt liv än ett långt olyckligt". Varför?
1. Ett långt liv (underförstått liv utan möjlighet att gå lös ute) är inte=ett olyckligt liv.
Återigen - hur kan du veta det?

2. Katter lever precis som du säger för dagen så när katten väl ligger i diket och sakta dör pga. inre blödningar, då tänker inte den på det lyckliga liv den har levt utan den ligger och dör i svåra smärtor, med stark dödsångest. När jag såg min gamle huskatt släpa sig uppför garageuppfarten med bara sina framben såg jag inte en katt som tänkte på de gamla goda dagarna, en katt som var tacksam för sitt lyckliga liv. Det var en katt i svåra smärtor och med dödsångest. Helt i onödan.
Vem säger att en katt som lever ett olyckligt liv och dör på ett mer stillsamt sätt mår bättre när den dör? Tvärt om kan djur också dö av psykiska skäl.

Jag kan för allt i världen inte förstå varför folk ska dra likhetstecken mellan kontrollerad utomhusvistelse och "olycklighet". Menar du på fullaste allvar att varenda tamdjur i Sverige förutom katter som får gå ute och göra som de vill lever olyckliga liv?
Nej, varför läser du inte mina inlägg Sol. ;) jag skriver KLART OCH TYDLIGT att det är individuellt och att jag inte är emot innekatt. Sålänge katten i fråga trivs med det och väljer det. Vi hade en sån katt. Vad ska man göra om hon inte vill gå ut? Att hon sen blev en mkt trevligare och mer harmonisk katt när hon till slut (vid 2 års ålder) blev utekatt är ju eg inget vi som människor kan förutse. Jag säger bara "se möjligheten, se logiken, gör vad du kan för att undvika psykist ohälsa". Lyssna på djuren.


Oj, nu blir det såna här mastodontinlägg.. ska försöka bättra mig. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 833
Senast: Diabetikern
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 657
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 851
Senast: MJLee
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp