Tjuvparning!

MariaK

Trådstartare
Hej! Min granne skulle passa deras hundar och mina medans jag var inne. Kommer ut då skriker hon att dom sitter ihop! Nu blev hon dräktig. Hon vägrade abort som jag sa att jag kunde betala men det ville hon inte. Föddes 9 valpar men 5 dog då hon trodde det skulle sköta sig själv och aldrig haft valpar... vet inte om hon para dom med flit. Har jag inga rättigheter då dom hade ansvaret att hålla koll på hundarna? Känner mig så överkörd.. det är 5 raser varav 3 är väldigt krävande.
 
Hej! Min granne skulle passa deras hundar och mina medans jag var inne. Kommer ut då skriker hon att dom sitter ihop! Nu blev hon dräktig. Hon vägrade abort som jag sa att jag kunde betala men det ville hon inte. Föddes 9 valpar men 5 dog då hon trodde det skulle sköta sig själv och aldrig haft valpar... vet inte om hon para dom med flit. Har jag inga rättigheter då dom hade ansvaret att hålla koll på hundarna? Känner mig så överkörd.. det är 5 raser varav 3 är väldigt krävande.
Jag antar att hanen var din? Då har du knappast nåt att kräva, tyvärr. Men låt aldrig människan passa din hund igen. Hoppas hon lärt sig en läxa. Fruktansvärt är bara förnamnet..... Vågar knappt fråga vilka raser det gäller, även om det delvis är ovidkommande.
 
Det gäller alltså din hanhund och grannens tik? Då har du inga rättigheter egentligen nej. Det du kan göra är att anmäla grannen till länsstyrelsen för bristande djurhållning om det var på grund av det valparna dog och du är orolig för resten av dem och tiken.
 
Det gäller alltså din hanhund och grannens tik? Då har du inga rättigheter egentligen nej. Det du kan göra är att anmäla grannen till länsstyrelsen för bristande djurhållning om det var på grund av det valparna dog och du är orolig för resten av dem och tiken.

Men alltså..

Valpar dör ibland i samband med/strax efter valpning även för de som kan massor och är väldigt seriösa, så att anmäla det i efterhand till lsty som då kanske åker dit och ser en välmående tik med lika välmående valpar, vad ger det? Annat än ett slöseri med resurser och personal.

Som hanhundsägare har ts rent krasst noll med kullen att göra.
 
För min hane inte visade intresse för tiken och tiken visade inget intresse för hanen. vi kastade Boll med dom och hade verkligen koll på dom till vanligt . Aldrig varit problem förut
 
Men alltså..

Valpar dör ibland i samband med/strax efter valpning även för de som kan massor och är väldigt seriösa, så att anmäla det i efterhand till lsty som då kanske åker dit och ser en välmående tik med lika välmående valpar, vad ger det? Annat än ett slöseri med resurser och personal.

Som hanhundsägare har ts rent krasst noll med kullen att göra.
Läs mitt inlägg igen?
"om det var på grund av det valparna dog och du är orolig för resten av dem och tiken"

Är man orolig för djurs välmående ska man anmäla. Självklart ska man inte slentriananmäla bara för att man har en beef med någon. Hittar länsstyrelsen välmående vovvar så vore det ju toppen.

Och jag skrev "om" just för att valpar kan dö av en mängd orsaker. Tagga ner lite.
 
För min hane inte visade intresse för tiken och tiken visade inget intresse för hanen. vi kastade Boll med dom och hade verkligen koll på dom till vanligt . Aldrig varit problem förut

Nu är det visserligen för sent, men jag skulle aldrig lita på en löpande tik och en hane tillsammans utan extremt strikt uppsikt, oavsett hur ointresserade de verkade vara av varandra. Det räcker med ett ögonblicks bristande uppmärksamhet så kan de hinna inse att "fan, den där jycken är ju riktigt läcker ändå" och vips så blir det parning.

Skulle absolut inte låta den människan passa min hund mer, hon verkar rätt olämplig som hundägare öht på det du skriver. Håller med ovanstående om att ett samtal med länsstyrelsen kan vara på sin plats.
 
Hade fullständigt koll på båda när dom var ute. men det hade inte hon tydligen. vet inte om det var med flit som hon gjorde så
 
Men snälla min hane var mer intresserad av en boll än henne och jag hade koll på dom till 100 %. ska jag få skit för att dom sket i att kasta boll å lät dom dra iväg ihop??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 200
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej, Har en blandras (jakthund) på 2,5 år som alltid har varit superlätt att ha och göra med kring människor. Han har aldrig haft någon...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp