Bukefalos 28 år!

Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

När man har legat med pinnvärkar i 24 timmar och BM talar om att man inte är tillräckligt öppen för att få EDA så är det ganska enkelt att skrika. :crazy: Inget annat hjälpte heller så det kändes som ett relativt bra sätt att bli av med lite frustration.

Men nu låg ju Elin fel och hela min kropp signalerade att det var något fel, och det slutade med akutsnitt och läkaren tyckte efteråt att de borde ha insett tidigare att det inte skulle fungera.

Eller som med Fredrik då jag just skulle till att krysta och läkaren skriker "krysta inte" så verkade det oxå vettigt att skrika för att släppa ut den energin som jag hade laddat upp.

Återigen, ens egen förlossning är inte likadan som någon annans och ens känslor är ens egna.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Men du , du är ju en av de få som påstår att det inte gör ont att föda så varför får de inte visa verkligheten?hur det faktiskt är för andra bara för att du inte hade ont?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Den går i repris på lördag 10.55 i kanal 1 och på söndag i kanal 1 00.10

Tror jag väljer att se reprisen på lördag :)
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Jo det förstår jag ju.
Men ett allmänt skrikande för skrikandets skull liksom.
Varför då?
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Jag kunde inte låta bli att skrika när jag krystade, det var inget jag kunde kontrollera själv.

Modell brottar/karatevrål då eller?
Nu tar jag i allt vad jag pallar liksom.

Nej jag hörde verkligen inget skrikande när jag var där.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Modell brottar/karatevrål då eller?
Nu tar jag i allt vad jag pallar liksom.

Nej jag hörde verkligen inget skrikande när jag var där.

Jag skrek när krystvärkarna kom, eller skrek, skulle snarare kalla de någon form av vrål precis så så tynglyftarna vrålar när de tar i av bara f*n och lyfter sina 300kg eller vad de nu lyfter. Inget jag kunde kontrollera och det var väl för kraften i värkarna var så stor att allt inte kunde komma ut nedåt utan behövde släppas ut lite uppåt oxå ;)

Min sambon uppfattade inte "lätet" som att jag hade ont, utan tog i av bara f*n, skrek av smärta gjorde jag när bm körde ner båda händerna på magen på mig och la hela sin tyngt för att moderkakan inte ville lossna.

Och jag kände redan när vi åkte hem från BB att det här vill jag göra om igen, och skulle de gå redan imorgon ;)
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Jo det förstår jag ju.
Men ett allmänt skrikande för skrikandets skull liksom.
Varför då?

Jag var helt lugn i början när värkarna gradvis blev tätare och starkare, det räckte med att koncentrera sig och andas.
Men plötsligt hände allt på en gång.
Tidigare hade smärtan ökat från 1 till 2 till 3 på en skala men när vattnet plötsligt gick och värkarna gick från en 3a till 10a på ont-skalan, DÅ vrålade jag! På 5 minuter hann det komma 3 monstervärkar och därmed också 3 avgrundsvrål, sambon säger att jag lät som ett djur, det fanns inget mänskligt i mina skrik.
Efter de 3 värkarna var det bara att krysta ut bäbisen och då upplevde jag inte längre någon smärta överhuvudtaget, vid första krystningen stönade jag ändå av någon anledning men då beordrade BM att jag skulle behålla luften i lungorna för att kunna trycka på bättre så resten av förlossningen höll jag tyst ;)

Men de 3 skriken som kom hade jag ALDRIG kunnat hålla inne, jag vet inte varför jag skrek men jag antar att det var för att smärtan ökade så otroligt mycket på bara en sekund, jag hängde nog inte riktigt med på den förändringen.
Dessutom hade BM just sagt att jag skulle räkna med att ha bäbisen ute om 6-7 timmar och när jag på fullt allvar trodde att det skulle kännas just så i 7 timmar ville jag bara självdö men 20 minuter senare var underverket ute och ont hade jag bara under just dom 5 minuterna.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Första barnmorskan tror jag det var, hon som förlöste tjejen vars kille var polis.

Den barnmorskan är väldigt barsk. Inte otrevlig men bestämd. Det kan ju upplevas som otrevligt om man är känslig och har ont. Jag träffade just henne när jag var på KS Huddinge för att kolla inför förlossningen.

När jag sen kom dit för att föda fick jag en annan barnmorksa som var helt underbar. Hon är inte med i serien dock.

All personal vi träffade på Huddinge var heeelt fantastiska med undantag för nån enstaka bara...
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Då födde du inte samtidigt som jag - för från mitt rum hördes nog många avgrundsvrål. :D
Jag kunde inte låta bli att skrika när jag krystade, det var inget jag kunde kontrollera själv. Jag trodde inte att något skulle bli "bättre" av att jag skrek, och jag är verkligen ingen högljudd person i vanliga fall, men som andra påpekat tidigare så är ju alla förlossningar olika.

Jag skrek också när jag krystade. Det var mer som ett avgrundsvrål av kraft snarare än av smärta.

Det bara kom, gick inte att stoppa!

Jag var hes i två dagar efteråt:)
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

På Huddinge är jag själv född, men det var ju ett tag sedan. :D Jag förstår inte snacket om att barnmorskorna var otrevlig, jag tyckte det var jättesöta, och att man skulle blir skrämd av att föda förstår jag inte heller. Jag har inte fött barn och har inga planer på att göra det heller de närmsta åren, men jag blev snarare lugnad än skrämd. De överlevde ju. :angel: :p

Jag tyckte programmet var jättegulligt. Jag satt och lipade, villket är väldigt olikt mig. Har funderat ett bra tag på att jag skulle vilja bli barnmorksa och känner ännu starkare för det nu. Jobbigt bara att det är en lång utbildning och att det blir till att byta inriktning fullständigt. Men men. Ska helt klart fortsätta följa serien. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

*kl*

1. Det gör ont att föda barn. Mer eller mindre för alla.

2. Jag skrek, för att det gjorde just ONT under ett tag då jag blev vägrad den bedövning jag ville ha och lustgasen inte hjälpte ett skit.
Men vem skriker för skrikandets skull??
Det blir kanske inte bättre av att skrika, men knappast sämre heller??

3. Detta var första programmet. I följande kan det komma mammor som precis som pmm inte har nått större ont alls.


Trots att jag tyckte att det gjorde jävulsk ont ett tag och bara ville gå hem och inte föda nått barn alls så tycker jag att det var en enormt häftig känsla att föda barn. Jag längtar efter att det är dags nästa gång. Men då vet jag vad jag ger mig in på på ett annat sätt och vågar då ställa lite mer krav.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Sen tycker jag det var väldig "skrämselfilmat" när de filmar i korridoren och man hör hur de vrålar från förlossningsrummen! Låter ju som om det verkligen gör skitont att föda barn.

Ja, men för många gör det ju det!

Du hade ju tur som hade en sådan lättsam förlossning, men alla har inte den turen. Det blir lite fel att gå runt och säga att det inte gör ont att föda barn bara för att man själv upplevt det så. Då är det bättre att säga att "jag hade en så bra förlossning som inte gjorde speciellt ont".
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

KL

Såg programmet igår kväll. Tyckte det var helt underbart:love:
Jag har inga barn, men skulle mer än gärna föda där om jag hade bott i närheten.
Den första barnmorskan, hon som var med i början, (sen gick hon av sitt skift, och kom tillbaka dagen därpå), hon tycker jag verkade helt underbar. En sådan barnmorska vill jag ha. Ngn som hjälper mej, peppar om jag tappar orken, och så gullig som hon var.
Tyckte inte alls om den barnmorskan som bytte av henne, hon var så tyst, verkar lite otäckt med en tyst barnmorska tycker jag....

Tårarna kom då den siste föddes, den lilla pojken. Otroligt starka känslor fick man, då man såg pappans kärlek och glädje:love:.

Har som sagt inga egna barn, men varit med på några förlossningar. Det var otroligt olika från kvinna till kvinna, hur deras förlossningarbete gick, om de skrek lr var tysta, ville sitta, stå, lr ligga. Om de klarade sig på lustgas, lr behövde/ville ha EDA.

En sak vet jag. Det måste bli ngt fruktansvärt om jag ber om en EDA den dagen det är dax. Hua, jag har varit med vid operationer, kejsarsnitt, förlossningar, och allt möjligt, utan ngra som helst problem, men när de satte EDA på en kvinna, då svartnade det för ögonen på mej. Fick gå ut, och vänta tills det var klart.

Ska garanterat se nästa avsnitt. Har skrivit upp i kalendern, så jaginte glömmer det.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Tyckte inte alls om den barnmorskan som bytte av henne, hon var så tyst, verkar lite otäckt med en tyst barnmorska tycker jag....

Vi får ju komma ihåg att vi ser kanske 10 minuter av en förlossning som varade i 14-15 timmar!
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Ja, men för många gör det ju det!

Du hade ju tur som hade en sådan lättsam förlossning, men alla har inte den turen. Det blir lite fel att gå runt och säga att det inte gör ont att föda barn bara för att man själv upplevt det så. Då är det bättre att säga att "jag hade en så bra förlossning som inte gjorde speciellt ont".

Men jag skrek/vrålade oxå när jag krystade, men inte av smärta utan den otroliga kraften, jag försökte hålla inne vrålet så den kraften kom nedåt istället men det var för mkt kraft i värkarna för min lilla kropp så jag var tvungen att släppa ut den uppåt också.

Sambon uppfatade det inte alls som jag hade ont och skrek därför, utan för jag tog i av bara f*n ;)


Därför tycker jag det hade vart bättre med en förklaring istället för ett fniss när man hörde henne krysta, tror inte många ens anar vilken kraft det är i krystvärkarna om man aldrig fött barn.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Vi får ju komma ihåg att vi ser kanske 10 minuter av en förlossning som varade i 14-15 timmar!


Ja jag kom att tänka på det senare, efter att jag skrivit detta.
För det är ju väldigt lite tid man får se, mot hur lång tid förlossningen varade.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Men jag skrek/vrålade oxå när jag krystade, men inte av smärta utan den otroliga kraften, jag försökte hålla inne vrålet så den kraften kom nedåt istället men det var för mkt kraft i värkarna för min lilla kropp så jag var tvungen att släppa ut den uppåt också.
.


Ungefär som kraftsportares brölande?

Dock, om det samtidigt med vrålet kommer ett "AJ AJ AJ AJ AJ..." eller ett "AAAAAAJJJJJJJJJ", då behöver man inte undra om skriket kommer pga smärta eller kraftansträngning va ;)?
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Precis, hade jag använt kraften till att göra marklyft hade jag nog vart världsmästare ;)


AAAAJJJJJ vrålade jag inte först allt var klart och BM hängde på mig för att få loss moderkakan :crazy:
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

KL

Mölndals BB måste vara ljudisolerat för jag har inte hört ett knyst från rummen bredvid under mina 2 förlossningar där...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 916
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 864
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 736
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 203
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp