Bukefalos 28 år!

TNRM lösning för förvildade katter

Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Det gör man inte så de jägare som gör på det viset sköter inte sin uppgift enligt de föreskrifter vi har.

Då hänger jag inte med :o Skrev du inte att det borde vara lika mycket djurplågeri att fånga in dom, stänga in dom i bur och ta till veterinär som att ta in en skygg katt i ett hem? Eller förstod jag dig fel?
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Då hänger jag inte med :o Skrev du inte att det borde vara lika mycket djurplågeri att fånga in dom, stänga in dom i bur och ta till veterinär som att ta in en skygg katt i ett hem? Eller förstod jag dig fel?

Du förstod mig fel. Att fånga in en förvildad katt, transportera den (utan lugnande förmodar jag) till veterinär, kastrera den, låta den vakna upp i främmande miljö, transportera tillbaks den till kolonin och släppas ut är i min mening lika mycket djurplågeri som att ta den förvildade katten till en främmande miljö och försöka tämja den.

För dessa katter skulle jag se den mest skonsamma lösningen som att fångas in och avlivas. Såvida inte veterinären är på plats vid kolonin och kastrerar på plats men det förutsätter jag aldrig händer i Sverige.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Du förstod mig fel. Att fånga in en förvildad katt, transportera den (utan lugnande förmodar jag) till veterinär, kastrera den, låta den vakna upp i främmande miljö, transportera tillbaks den till kolonin och släppas ut är i min mening lika mycket djurplågeri som att ta den förvildade katten till en främmande miljö och försöka tämja den.

För dessa katter skulle jag se den mest skonsamma lösningen som att fångas in och avlivas. Såvida inte veterinären är på plats vid kolonin och kastrerar på plats men det förutsätter jag aldrig händer i Sverige.

Aha, du menar så. Då är jag med.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

KL

Ni som tycker att denna typ av "djurhantering" är vettig...

Har ni aldrig varit med om att en av de första naturliga reaktionerna för ett sjukt djur är att dra sej undan?
Dölja sin sjukdom/svaghet så länge det går och sedan "göra sej osynlig"!

Vitsen med att fånga in - hantera - kastrera - hantera - släppa ut en katt utan vettig efterbevakning/med en efterbevakning som skapar massiv stress försvinner liksom om man inser att man ändå kommer missa merparten av de skador/sjukdomar som katten riskerar drabbas av!

Först vill man "plåga" en individ för att "rädda" den... Och sedan kommer man med stor sannorlikhet ändå inte kunna hjälpa den OM problem skulle uppstå!
Och även om man skulle lyckas lokalisera en katt och inse att den tex har problem med pinkandet - ett VANLIGT problem - vad skall man göra då?
Fånga den igen?
Skjuta den...?
Behandla den trots all den stress det innebär?

/Swat
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Nu är jag inte så insatt i hur man gör just TNR, men tanken är väl oftast att omedelbart få stopp på "tillverkningen" och på sikt ta in för att skaffa hem åt. Detta görs ju i kolonier som är under uppsikt av människor och jag tror att det inte är tänkt att dessa katter ska leva ute resten av sina liv.
Men jag vet inte, jag bara tror.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag kan inte säga hur det är just nu men jag har varit med vid infångningar flera gånger då veterinär har funnits på plats och kastrerat,vaccinerat,märkt m.m.Men man ska ändå inte släppa ut en katt direkt efter kastreringen.

Det ser ut som de har olika policy när det gäller avlivning av katter.Där jag bor finns en överenskommelse att katten inte avlivas förrän efter 3 dagar för att en ev ägare ska kunna höra av sig.Sen kan det finnas undantag där man med säkerhet vet vad det är för katter och att de inte har någon ägare.

Viltvårdarna eller vad de nu kallas har till uppgift att fånga in och även avliva katter vid behov.Men de har många andra arbetsuppgifter också och ibland kan de arbeta utanför stan.Kattfällor ställs ut men katterna kan få sitta i många timmar innan de kollas, beroende på vilka andra arbetsuppgifter viltvårdarna har och var.Jag tror det står att fällor ska kollas minst 2 ggr om dygnet, men de kollas oftare om de har tid.

Katten kanske går in i fällan i slutet på dagen och det ska kollas noggrant om katten är ID-märkt. Viltvårdarna här har berättat att de tar en timme för varje katt, även för kattungar.Då avlivas inte katten den dagen utan den får sitta i ett förvaringsutrymme för katter. Det är inte altid katter går in i fällan när man har tänkt det och nästa dag kan viltvårdarna ha något de måste göra långt därifrån och så får katten sitta ett dygn till.
Den får mat och toalåda.

Katter kan få sitta lika länge när de ska avlivas som när det är ett TNR-projekt.

Sen förekommer det också avskjutning av katter utan någon koll.T.ex var det nyligen en mamma med halsband på sig som sköts och en av ungarna.Det har hänt många gånger att katter har skjutits men det har inte kollats om det finns några ungar.Ibland har de hittats av kattvänner men alla hittas inte utan svälter ihjäl eller hackas ihjäl av kråkor.
Det tycker jag är djurplågeri.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

I flera fall har kolonierna funnits där i åratal och personer har gått där och matat nästan lika länge.Det vore önskvärt att de tog in den i många fall tama/halvtama katten innan kolonin börjar växa men det fungerar inte alltid så.Katterna har lärt sig att människor kommer med mat.

Jag har sett förvildade katter som har fått mat men när de har hört människan som de är mest van vid vissla har de lämnat maten och sprungit till honom.

Vid TNRM brukar färre katter släppas tillbaks än vad som finns där från början och matarna som också innan kände igen varenda katt kan hålla koll på vilka som är där eller håller sig borta.
När kattantalet har minskat kan även de skyggaste (lågrankade) katterna våga sig fram tidigare då det är mindre med högrankade katter som vill äta först och inte släpper fram någon annan till maten.

De lågrankade katterna blir modigare och är inte längre lika rädda för människorna.Jag vet katter som har kommit fram och visat ett sår på en sida , ett skadat öga eller dyl för den som matar.

Blir katten sjuk eller skadad får man fånga in den igen, ibland går det bra med fälla annars kan man använda sig av en drop- trap.
En del katter går faktiskt in i fällor flera gånger trots att de inte ska fångas in.

Sen är det olika från fall till fall om katten ska behandlas eller om det är bäst för den att avlivas.
Om det krävs en längre behandlingsperiod och man ändå inte vet om det kommer att hjälpa där kan man överväga avlivning.
Sen kan även förvildade katter känna att det onda försvinner då de får hjälp.

Jag har och har haft flera katter från kolonier inomhus och visst har de gömt sig i början men ofta har jag haft flera och då har de stöttat varann och blivit modigare.
De fick också träffa mina äldre lugna katter och även om nykomlingarna inte gillade mig från början så har de gillat mina katter.
I en del fall kan en skygg katt känna trygghet hos en kattvan hund.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag har tidigare skrivit att vid avskjutning av en koloni kommer det dit nya katter eller gamla katter kommer tillbaks.Det är inte något som har förekommit i enstaka kolonier,den s.k" vacuumeffekten"är välkänd i världen.
http://www.alleycat.org/NetCommunity/Page.aspx?pid=488

Men det TILLKOMMER ju knappast nya katter bara för att man skjuter av/avlivar andra? De förökar sig ju inte bara för att de är döda. De katter som kommer dit när plats finns i reviret är ju katter som fanns innan också, bara det att de flyttar.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

På en liten ö 12X 8 miles stor, söder om sydfrika lämnades 5 okastrerade katter 1949.1975 beräknades det finnas 2500 katter där.
Det spreds kattpest? som dödade 65 % av katterna, terrierhundar användes för att få fram katterna som var kvar .Katterna sköts, till slut användes gift.
Det tog 16 år innan alla katter hade dödats, oftast på grymma sätt.
All detta på en begränsad yta pch det är inte svenska mil det är frågan om


I Golden park i San fransisco skyllde man på katterna när antalet sångfåglar minskade.Men människorna som gick dit och matade både katter och fåglar- en del hade gått där i 20 år-såg att fågelantalet minskade då parken gjordes om och undervegetationen togs bort.Fåglarna behövde det till sina bon och det var också där de sökte föda.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

På en liten ö 12X 8 miles stor, söder om sydfrika lämnades 5 okastrerade katter 1949.1975 beräknades det finnas 2500 katter där.
Det spreds kattpest? som dödade 65 % av katterna, terrierhundar användes för att få fram katterna som var kvar .Katterna sköts, till slut användes gift.
Det tog 16 år innan alla katter hade dödats, oftast på grymma sätt.
All detta på en begränsad yta pch det är inte svenska mil det är frågan om.

Nu vet jag inte riktigt vad du vill med inlägget men om det handlar om attge belägg för att TNRM är bättre så funkar ju inte det om du inte har något att jämföra med. Finns det något annat isolerat ekosystem där man haft ungefär samma kattpopulation och snabbare lyckas få bort katterna genom TNRM?

Att andra lösa katter kan komma in på ett område där man avlivat alla katter säger ingen emot. Dock kommer ju de katter som tar över området någonstans ifrån. De katterna har ju inte varit luft och ingenting innan. De har bara funnits någon annanstans. En död katt reproducerar sig som sagt lika lite som en kastrerad. Om man dessutom sköter avlivningen på ett sätt som inte skingrar kolonier (dvs. fångar in och avlivar så att övriga katter inte märker av det) finns ingen anledning att tro att avlivning skulle vara mindre effektiv.

Etiken kan diskuteras, men avlivning är lika effektivt i att förhindra reproduktion som kastrering.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Med katterna på ön ville jag visa på att trots att fastän det inte kom dit katter utifrån tog det lång tid innan alla katter hade dödats och förmodligen dog andra djur där också av giftet.

Vid Newburyport,Massachusetts fanns det då TNRM-projektet startade 1992 c:a 300 katter.Under det första året fångades det in 200 katter varav hälften adopterades ut.
1998 var alla katter kastrerade.
2007 fanns det 6 kastrerade katter kvar.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag har nu läst att det finns en katt kvar i Massachusetsprojektet.
Vanligtvis skulle andra hemlösa katter strömma till enligt vacuumeffekten men det har det inte gjort.
Jag kan tänka mig att projektet debatterades flitigt innan det drogs igång och att vikten av att kastrera sina egna katter också poängterades.
Det är möjligt att det fanns eller att det öppnades en lågkostnadsklinik som gjorde att låginkomsttagare också hade råd att kastrera sina katter.
Kanske det ordnades det utbildningar i kattskötsel ev med hjälp av tv/radio och folk insåg att katter har ett värde och inte skulle dumpas.
Hursomhelst är det så ett TNRM-projekt ska fungera, det ska inte bli några katter kvar och man får också försöka utbilda kattägare i kattvett.

Det kan finnas ställen där man vill ha kvar katter som råttfångare i t.ex. stall
men det är inga problem att få tag på nya katter om de gamla katterna dör.
Jag vet att det finns flera som vill ha några okastrerade katter där för att de inte ska vara utan katt.Men många gånger går det inte som man har tänkt, katten kan gömma ungarna och jag har sett att det lätt går överstyr.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

I Majorna i västra Göteborg finns ett koloniområde som kallas för Slottsskogskolonin.Det är 150 stugor och den drivs som förening.
Området har funnits sen 1916, när de första katterna kom dit och avskjutning började är väl oklar men föreningen hyrde in en skytt varje höst för att få bort katterna.
Det var dock bara en tillfällig minskning av katterna ,flera kullar med kattungar föddes snart var de många igen och de katter som var kvar blev allt skyggare.
En kolonist på området hittade information om TNRM via Göteborgs katthjälp och lade fram förslag om det på höstmötet.
Det bestämdes att det skulle provas, om det fanns 14 frivilliga och en utvärdering skulle göras efter 2 år.
Katterna fångades in höst-vinter 2007/2008 och blev kastrerade,
ID-märkta ,vaccinerade och hälsoundersökta.De fotograferades också innan de släpptes tillbaks.
Det var 19 vuxna katter och 12 kattungar,kattungarna togs omhand av Göteborgs katthjälp.
Det fanns en bod där katterna kunde gå in och sov och matplatser ordnades.
De 14 frivilliga turades om med matningen.
Katterna blev mindre skygga och fick finare päls,man såg katter leka med varann.
En del katter höll sig närmare matområdet och en katt blev så tam att hon var klappbar.
I år hade kattantalet minskat till 17 och det bestämdes att projektet skulle permanentas.
De pengar som tidigare hade gått till skytten går numera till kattgruppen.
En sidoeffekt är att kattgruppen har fått en trevlig gemenskap.
Intresserade som vill komma och hälsa på är hjärtligt välkomna, information och foton på katterna finns på en anslagstavla mitt i området.
Det går också att få en guidning i området av en av voluntärerna.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

I ett koloniområde i Malmö har det funnits katter i många år.
Katten som kallades morfar föddes på området och han blev 18 år trots att det flera gånger hyrdes in jägare för att skjuta av katterna.
Vid en avskjutning är det många katter som hinner försvinna men i Morfars fall hade han nog sina vänner bland kolonisterna och det hade även andra katter.

Kolonin växte sig större trots avskjutningar och Rädda katten som tog hand om och omplacerade ett stort antal kattungar.
Styrelsen informeras om TNR vintern 2008 och var positiva till idén, en kartläggning påbörjades 2009.
Rädda katten står bakom projektet men Göteborgs katthjälp har bistått med råd om hur man går tillväga.
Över 45 katter har fångats in och ett 20-tal har fått stödhem eller permanenta hem.
2009 fångades det in 17 kattungar, 2010 var det en kattungekull på kolonin och den fångades in.
Det är mycket viktigt att ha koll på om nya katter dyker upp och kattmamman till den senare kullen var okänd för de som jobbade med projektet.
Hon kan ha flyttat in från ett annat område.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Här är en berättelse om katten Sixten från Rädda kattens TNR-koloni

Sixten har synts på båda koloniområden i över 10 års tid, vandrat mellan många olika matare för att få mat och lite välbehövd omsorg. Han är en dominant katt som ibland har haft svårt att dra jämnt med de andra katterna och har därför oftast bara synts med andra katter vid matningstillfällena. I vintras delade han vinterhus med unga Isolde och såg väldigt lycklig ut med detta arrangemang. Men i våras hände det som inte fick hända, lilla Isolde sprang rakt ut framför en bil och förolyckades. Sedan dess trivdes inte Sixten och lämnade platsen. Han är väldigt populär hos många kolonister p g a sin egensinnighet och det finns en kvinna som Sixten har ett extra gott förhållande till, dit begav han sig och spenderade resten av sommaren hos henne.
Efter kastrering blev Sixten betydligt mer social, både mot människor men även mot andra katter. T o m så kontaktsökande att han gärna gick in och la sig i kolonistugan tillsammans med kvinnans egna katter.
När det var dags att lämna stugan för ett vinterliv i stan packades väskorna, katterna sattes i transportburarna, men denna gång fanns en extra transportbur på plats.
Äntligen blev det Sixtens tur efter över 10 år som hemlös! Utan ett knyst satt han trygg och glad i sin bur på väg till sitt nya permanenta hem. Idag talade jag med kvinnan som berättade att Sixten verkade trivas utmärkt med sitt nya pensionärsliv tillsammans med hennes andra katter. Särskilt förtjust har han blivit i den vackra katthonan Saga som han gärna ses mysa med. Borta är den vrånga, dominanta och okastrerade hanen som aldrig backade ur ett slagsmål.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

TNR i Holland
Fakta: (mars 2006)
· Antal TNR-projekt i Holland: ca 200
· Antal TNR katter som kastreras årligen: ca 9 000
· Antal per år av djurhem omhändertagna kattungar: ca 12 000
· "De Dierenbescherning " (paraplyorganisation jämförbart med Djurskyddet Sverige) förespråkar TNR-metoden sedan 1980 och anser att metoden respekterar både djur och människor.
· Paraplyorganisationen har dispens från den holländska regeringen att genom anslutna föreningar genomföra TNR-projekt och att märka kastrerade katter med s.k. eartip.
· Årligen rapporteras antalet infångade och kastrerade katter till regeringen.
(Mer information på göteborgs katthjälp)

De jobbar också med TNR i bl.a. Norge,Bulgarien,Rumänien,Grekland
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Ja det är som rubriken säger... Det finns en annons ute på blocket där det är många dräktiga katt honor som behöver komma in i...
2
Svar
26
· Visningar
2 181
V
Övr. Katt Jag vill återanvända en del material från en annan tråd och presentera ett sätt att jobba med vildkatter som är rätt vanlig i de länder...
Svar
2
· Visningar
1 431
Senast: LenaLF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp