Bukefalos 28 år!

TNRM lösning för förvildade katter

Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag har læst om liknande projekt hær i Norge. Dom har kommit underfund om att om man avlivar alla vildkatter i ett område så dyker det snart upp nya från reviren runtomkring. Dærfør bættre att kastrera dom som bor dær och slæppa ut dom igen.

Och vart håller de katter som dyker upp när en koloni försvinner hus om kolonin stannar? Rimligtvis existerar de då också, bara inte på samma geografiska område.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Det finns vilda katter, trots att de inte är vilda djur - varför avliva?

De hör inte hemma i vår svenska fauna- de är husdjur och ska inte hållas som vilda djur. Jag tycker inte att vi ska ha vildhundskolonier heller oavsett om de matas av människan eller inte. En död katt lider inte men jag är övertygad om att kattkolonier (oavsett om de har hem, matas eller inte matas) påverkar ekosystemet, på flera sätt, det är naivt att tro annat.
Dessutom kommer kattens status aldrig öka om vi godkänner den som ett "vilt" djur som klarar sig själv. Det ska inte finnas herrelösa katter, över huvud taget.


VARFÖR ska vi istället ha vildkattskolonier? Jag ser ingen som helst anledning till detta och ser därför ingen anledning till att INTE avliva.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

I många fall finns TNRMkattkolonierna i städerna,t.ex i industriområden där det inte är så mycket natur.Där är det människan och utsläppen som påverkar omgivningarna, tas katterna bort kanske det blir mer råttor och möss.
Ett TNRM-projekt påverkar inte omgivningarna mer än katter i stall ,ladugårdar eller utekatter i samhällen.Dessutom är de kastrerade i TNRM-kolonin och det är alltför många okastrerade utekatter som ägs av privatpersoner.

När en kattkoloni skjuts av kommer det att finnas katter som hinner undan eller som inte är där när avskjutningen sker.Det finns också katter som är födda i kolonin men som har jagats bort av de dominerande katterna när de har blivit könsmogna.
I ett TNRMprojekt i Uppsala höll vi på ett år innan alla katter var kastrerade.Det var många katter som kom tillbaks en lång tid efter den stora infångningen skedde.
TNRM-kolonin i Slottsparken,Norrköping är ett exempel på att kolonin som sköts av blev lika stor igen efter ett par år.I stället för ännu en avskjutning blev det ett TNRM-projekt, många katter togs in i jourhem och en del släpptes ut kastrerade.
Det var flera år sen och idag är det inte många katter kvar i kolonin och dom är kastrerade.Har det kommit dit katter som tidigare har tillhört kolonin, då märker matarna det och så får man ordna med jourhem eller kastrering och släppa ut.

När det gäller att höja kattens status så har avskjutning skett i många år och antalet övergivna katter och kattungar verkar inte minska.Varje höst brukar katthemmen säga att i år är det värre än någonsin med alla övergivna tama kattungar,ungkatter som dyker upp.
Avlivning ger en signal til oansvariga ägare att det är bara att slänga ut katten så kan man ta in en ny gullig kattunge istället.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag köper inte att det skulle blir FLER katter för att man skjuter av än om man kastrerar, döda katter förökar sig ju lika lite som kastrerade. Jag ser lixom ingen som helst anledning till att inte avliva. Varför vill man ha vildkattskolonier, är grundtanken att de ska hålla borta råttor eller är det för att man inte vill avliva?

Avlivning ger en signal til oansvariga ägare att det är bara att slänga ut katten så kan man ta in en ny gullig kattunge istället.
Jaha, så folk tar lättare på att deras sommarkatter skjuts av än att någon annan kostar på kastrering och matar katten resten av livet så den iallafall får det bra trots att man inte tar ansvar för den söta lilla kattungen längre? Förstår inte alls det argumenter, utveckla gärna.

Ska vi göra samma sak med alla blockethundar och alla avdankade travare? Kastrera och släpp ut i naturen så kan frivilliga sköta vården.

Argumentet med att de inte gör mer skada än utekatter biter inte heller på mig eftersom jag tycker att hela konceptet med utekatter är förjävligt.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

De hör inte hemma i vår svenska fauna- de är husdjur och ska inte hållas som vilda djur. Jag tycker inte att vi ska ha vildhundskolonier heller oavsett om de matas av människan eller inte. En död katt lider inte men jag är övertygad om att kattkolonier (oavsett om de har hem, matas eller inte matas) påverkar ekosystemet, på flera sätt, det är naivt att tro annat.

Tänker du på städernas ekosystem nu där de här kolonierna bruka befinna sig? De har dock en rad andra faktorer som påverkar ekosystemet och på ett betydligare allvarligare sätt, uppröjning av buskage, trafik, utsläpp etc.
Råttorna har dock anpassat sig väl till denna miljö och är katternas främsta byte. Speciellt vildkatter fokuserar mestadels på gnagarna och låter fåglarna vara ifred till stor del eftersom fåglarna är ett mycket mer svårtaget byte (om de inte är gamla, skadade eller sjuka) och främst är dagaktiva då dessa katter håller sig undan.

Dessutom kommer kattens status aldrig öka om vi godkänner den som ett "vilt" djur som klarar sig själv. Det ska inte finnas herrelösa katter, över huvud taget.

Är din definition på att klara sig själv att de får veterinärvård, mat och skydd mot kylan? Det är bara goset med människor de "saknar" men det är knappast något katter behöver. Jag tycker inget djur behöver "herrar", det är knappast där det ligger i att kattens status är så låg.

VARFÖR ska vi istället ha vildkattskolonier? Jag ser ingen som helst anledning till detta och ser därför ingen anledning till att INTE avliva.

VARFÖR ska vi döda dem när det finns andra alternativ?
Uppenbarligen så fungerar det bättre med att hålla uppsikt över vildkattskolonier med kastrering, mat och skydd än att skjuta av dem enligt det fall Majvi presenterat. Väldigt troligen pga. att folk håller nästintill daglig uppsikt över dem och då kan rapportera så fort det söker sig okastrerade katter dit (vilka lockas dit av tillgången till maten och skyddet) och därefter kan förhindras producera fler ungar då de kastrerar dem i sin tur.
Det måste vara mycket bättre än för att istället bara skjuta av och glömma bort kolonin då det givetvis finns några som hinner undan och så börjar det om på nytt när andra okastrerade katter drar sig dit för att para sig med dessa.
Det här är inget som är upp till dig att köpa, det finns ju uppenbarligen dokumenterad fakta av att det fungerar bra, eller man kan ju anta att någon på forumet ljuger men det vill jag inte gärna göra när jag kan se logiken själv.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Tänker du på städernas ekosystem nu där de här kolonierna bruka befinna sig? De har dock en rad andra faktorer som påverkar ekosystemet och på ett betydligare allvarligare sätt, uppröjning av buskage, trafik, utsläpp etc.
Det gamla vanliga argumentet "två fel gör ett rätt", så bara för att vi har nåt skit för oss ska vi tillåta allt?
Jag förstår fortfarande inte självändamålet med att ha vildkattskolonier, tycker du att vi ska hålla vilda kolonier av andra sällskapsdjur också, hund, häst?

Är din definition på att klara sig själv att de får veterinärvård, mat och skydd mot kylan? Det är bara goset med människor de "saknar" men det är knappast något katter behöver. Jag tycker inget djur behöver "herrar", det är knappast där det ligger i att kattens status är så låg.
VARFÖR hålla HUSdjur herrelösa? Är inte själva grejen med husdjur att de ska fungera som sällskap åt sin ÄGARE?


VARFÖR ska vi döda dem när det finns andra alternativ?
För att katten inte är en naturlig del i sveriges fauna. För att de skitar ner (skiter i sandlådor t.ex.) stör (slåss och väsnas) och framförallt, för att de stör ekosystemet. Det FINNS forskning på hur mycket katter förstör, inte bara kastrerade herrelösa katter utan utekatter i största allmänhet. Ska se om jag kan hitta dessa artiklar, kattproblemet hag disuterats friskt på andra forum men något säger mig att du inte kommer ta mig på orden på samma vis som du köpe "fakta" från de som argumenterar för samma sak som du så jag ska försöka fixa källor åt dig..
Uppenbarligen så fungerar det bättre med att hålla uppsikt över vildkattskolonier med kastrering, mat och skydd än att skjuta av dem enligt det fall Majvi presenterat.
I jämförelse med vad? I jämförelse med att skita i problemet, i jämförelse med att skjuta av en gång vart tionde år? Om man lägger ner all tid och energi och pengar som dessa kattmatare lägger ner på att istället utrota sveriges vildkattsbestånd och UTBILDA kattägare så kanske man skulle nå minst lika bra resultat? Man kan inte jämför att göra något med att göra ingenting, man får ju jämföra med att göra något och att göra något annat.

Det här är inget som är upp till dig att köpa, det finns ju uppenbarligen dokumenterad fakta av att det fungerar bra, eller man kan ju anta att någon på forumet ljuger men det vill jag inte gärna göra när jag kan se logiken själv.
Nähä så ditt ord är lag plötsligt? Jag har inte sett några forskningsresultat eller statistiska underlag som säger att det här är för katternas och ekosystemets bästa. Jag har bara hört lösa ganska ogrundade argment från annonyma användare här på buke, det ser jag inte som tillräckligt seriöst för att jag ska köpa allt ni säger utan tt vara kritisk över huvud taget. Fortfarande har ingen förklarat självendamålet med att ha vildkattskolonier -vem är det bra för?
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Man behöver inte skjuta katterna så att man skingrar kolonin och katter kommer undan och bygger upp nya kolonier. Man kan fånga in dem och istället för att kastrera dem kan en veterinär avliva dem.

Jag har ingen koll på hur det ser ut men är tendensen med hemlösa katter nedåtgående, stabil eller ökande? Hinner katthemmen med? Om vi har en ökande trend så fyller vi med TNR bara på med fler och fler katter ute i det fria. Jag påstår inte att hemlösa katter sabbar mer än ägda och omhuldade utekatter, utekatter är olämpliga i många miljöer och under vissa delar av året bör de likt jakthundar inte få vistas fritt ute. Något som de flesta antagligen inte ägnar en tanke för katten kan inte göra skada ute, de tar ju bara skadedjur...:grin:
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag har skrivit tidigare att vi höll på ett år med en koloni i Uppsala.Det var ingen avskjutning alls utan katterna fångades in i fälla och togs till veterinären för kastrering, men ändå var det flera som drog iväg.Dessutom är det flera katter som har blivit bortjagade från kolonin som kommer tillbaks då det har blivit lugnare där.Jag antar att där en kattkoloni är att det är den minst dåliga platsen i de omgivningarna.
Vem har tålamodet att sitta och vakta fällor under den perioden?Jag tror inte att kattvänner brinner för att sitta sent på kvällarna och vakta fällor för att sen ta katterna till veterinären för avlivning.
Det finns flera kolonier där man jobbar på att ta in katterna men man hinner inte hitta nya jourhem innan nästa kattungekull föds.Har man kastrerat katterna då hinner det inte bli 20 katter istället för 5 som ska tas in.

Det fylls på med nya övergivna katter hela tiden och vi behöver jobba mycket med det förebyggande arbetet också.Det behövs riksomfattande kampanjer, med information och sänkta priser på kastreringar.En del föreningar i djurens vänner har kastreringsdagar då de betalar en del av kastreringssumman, en del veterinärer har billigare perioder. Jag tror de hette Stockholms katthjälp som hade flera projekt där sponsorer betalade för kastreringDet behövs mer av det över hela Sverige.
En del struntar i att kastrera katten ,men det finns fortfarande många som tror att katten måste få en kull innan den kastreras och det ändras med rätt information.Sen finns det flera som ska kastrera katten men har fått höra att katten ska vara könsmogen först och så får deras utekatt ungar fast de trodde att hon var för ung för det.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Det gamla vanliga argumentet "två fel gör ett rätt", så bara för att vi har nåt skit för oss ska vi tillåta allt?
Jag förstår fortfarande inte självändamålet med att ha vildkattskolonier, tycker du att vi ska hålla vilda kolonier av andra sällskapsdjur också, hund, häst?

Nej, det handlar inte om det. Det handlar om att bedöma faktiska konsekvenser och icke reella sådana.

VARFÖR hålla HUSdjur herrelösa? Är inte själva grejen med husdjur att de ska fungera som sällskap åt sin ÄGARE?

Varför kallar du katter födda ute för HUSdjur?
Många av dessa djur är i princip lika lite domesticerade som den europeiska vildkatten.

För att katten inte är en naturlig del i sveriges fauna. För att de skitar ner (skiter i sandlådor t.ex.) stör (slåss och väsnas) och framförallt, för att de stör ekosystemet. Det FINNS forskning på hur mycket katter förstör, inte bara kastrerade herrelösa katter utan utekatter i största allmänhet. Ska se om jag kan hitta dessa artiklar, kattproblemet hag disuterats friskt på andra forum men något säger mig att du inte kommer ta mig på orden på samma vis som du köpe "fakta" från de som argumenterar för samma sak som du så jag ska försöka fixa källor åt dig..


Kastrerade katter slåss väldigt sällan då det inte finns något behov av att slåss t.ex. om rätten att få para sig och den territoriella aggressionen minskar kraftigt vid kastrering. Det är även fakta att vildkatter som har en matkälla att samlas kring slåss mycket mindre.
Ja, utekatter i allmänhet kan absolut störa naturen, där handlar det ofta om katter som bor nära känsliga habitat, dessa finns väldigt sällan i betonggrunderna i förorterna där vildkatter tenderar att skapa sina kolonier. Skadorna handlar oftast om t.ex. katter i ett villaområde som bor nära ett häckningsområde för en känslig fågelart. Sådana studier har jag läst.

Jag ska se om jag kan hitta mina källor för jag har gjort ett stort arbete om detta för ett par månader sedan och har nyligen fått en "advance award" i kattbeteendevetenskap av det.


I jämförelse med vad? I jämförelse med att skita i problemet, i jämförelse med att skjuta av en gång vart tionde år? Om man lägger ner all tid och energi och pengar som dessa kattmatare lägger ner på att istället utrota sveriges vildkattsbestånd och UTBILDA kattägare så kanske man skulle nå minst lika bra resultat? Man kan inte jämför att göra något med att göra ingenting, man får ju jämföra med att göra något och att göra något annat.

I jämförelse just med att skjuta ned dem som jag skrev. Lycka till att få kattvännerna att vakta kväll ut och kväll in och lägga ned pengar på katter som ska skjutas. Utbilda kattägare kan man göra utan att skjuta vildkatter som folk kan se efter. Enskilda, lidande vildkatter som ingen har ork att se efter finner jag bäst att skjuta av.

Nähä så ditt ord är lag plötsligt? Jag har inte sett några forskningsresultat eller statistiska underlag som säger att det här är för katternas och ekosystemets bästa. Jag har bara hört lösa ganska ogrundade argment från annonyma användare här på buke, det ser jag inte som tillräckligt seriöst för att jag ska köpa allt ni säger utan tt vara kritisk över huvud taget. Fortfarande har ingen förklarat självendamålet med att ha vildkattskolonier -vem är det bra för?

Haha, mitt ord lag? Kallas det så när man argumenterar för en sak?
Jag anser att om man motstrider en detaljerad berättelse om ett faktiskt exempel som lätt skulle gå att kolla upp så kan man lika gärna säga rakt ut att personen troligen ljuger om man inte köper det.

Jag anser att vildkattskolonierna är bra för sig själva, de liksom många djur behöver inte tjäna något syfte utan har rätt att leva ändå anser jag.
Just det här med att döda lider inte är en sådan klyscha tycker jag, visst stämmer det - men det finns en moralisk aspekt i det hela annars är det bara fritt fram att mörda hemlösa människor utan familj. Jag jämställer absolut inte dessa handlingar moraliskt då jag anser att människor har ett högre värde dock är principen just det att man drar fram samma gamla klyscha: "Döda lider inte".

Jag sätter värde på djur som individer, de behöver inte uppfylla något syfte utan har rätt att existera i sig själva. Om de lider får de veterinärvård eller avlivas, jag förespråkar inte att hålla en hord magra, skadade katter levande då mår de inte längre bra.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Varför kallar du katter födda ute för HUSdjur?
Många av dessa djur är i princip lika lite domesticerade som den europeiska vildkatten.

Struntsnack. Tamkatten är domesticerad sedan minst 9000 år tillbaka i tiden. Att jämföra den med europeisk vildkatt är okunnigt. Den europeiska vildkatten är mycket svår att tämja, en faktor som starkt talar emot att tamkatten skulle härstamma från den europeiska vildkatten. DNA-sekvensering har sedemera bekräftat detta. Det finns ett visst inslag av europeisk vildkatt i tamkatten men den härstammar från falbkatten.

Beskyddare av förvildade tamkatter brukar trycka just på att dessa förvildade katter inte är vilda och otämjbara, som den europeiska vildkatten. Tänker du säga emot det?
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag gissar att de katter som drog iväg hade återvänt om man fortsatt ställa ut mat där kolonin levde, om man istället för att kastrera hade avlivat katterna.

Om det nu hela tiden fylls på med hemlösa katter låter det för mig än mer angeläget att faktiskt snabbt få ner antalet hemlösa katter. Innan vi kommer upp till USAs problematik. De har ca 0,2 st hemlösa katter per invånare. Skulle vi komma upp till den siffran i Sverige skulle det handla om ca 1,8 miljoner hemlösa katter. Ungefär likställt med att alla katter som finns i Sverige idag skulle vara hemlösa.

Då kan vi snacka påverkan på ekosystemet.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Kan också tillägga att hålla vildkattskolonier i känsliga habitat inte är något jag förespråkar. Jag kan bara tala för de kattkolonier jag har mest erfarenhet av och de har alla bott i betonggrunder i städerna där det finns ett naturligt skydd och många gnagare som håller sig nära människan.
Det förekommer dock i vissa fall på bondgårdar och då får man evaluera om det bor någon känslig art där som har ett stort biologiskt värde och som möjligen kan skadas av predationen.

Tilläggas bör också att det faktiskt mestadels är tama utekatter som jagar fåglar eftersom vildkatter främst går efter de byten som tar minst energi att fånga. Därför ser man ofta tamkatter jaga t.ex. fjärilar och flugor som är ett byte som tar mer energi från katten än det ger, därför ser man sällan vildkatter ödsla tid på dessa. Fåglar är dessutom bland de bytesdjur som är svårast att fånga samt aktiva dagtid och vildkatter, åtminstone de här i stadsbebyggelsen, kommer sällan fram förrän i skymningen när omgivningen har lugnat ned sig och gnagardjuren kommer fram (dessa bytesdjur är nattaktiva).
Matade, kastrerade katter kommer heller inte aktivt söka efter byten på samma sätt utan de får ett mindre jaktrevir som en konsekvens av kastreringen. De kommer dock döda de djur de stöter på då jaktinstinkten ändå finns där, därför får man se till att hålla koll på de känsliga arter som bor i deras absoluta närhet (känner inte till några ekologiskt känsliga exempel i stadsmiljö i Sverige).

Många byten som fångas får man också ta i beaktning att de är dödade in "a compensatory way and not additive". I en studie fann de att de fångade fåglarna ofta hade en markant mindre fett och muskelmassa än t.ex. trafikdödade fåglar, något som tyder på en svaghet som snart skulle resulterat i att fågeln dog utan inblandning av katten. I en seriös studie ska det forskas i huruvida (orkar inte översätta till svenska):

"the physical condition of the birds killed by cats in order to estimate whether cat predation are likely to be additive or compensatory to natural mortality, the age/breeding/condition of the prey should be reviewed, also factors such as age, sex, access to outdoors, location of the cats should be carefully analysed before making assumptions."

"To investigate the density of cats, the numbers of different species of birds killed by cats and compared those figures with estimates of breeding density and productivity at each site is also highly important. And to examine the physical condition of the birds killed by cats in order to estimate whether cat predation was likely to be additive or compensatory to natural mortality."

Tyvärr finns det ont om studier som tagit allt detta i beaktning men dock är det redan ett faktum att tama utekatter i känsliga habitat påverka ekologin negativt och därför bör man som utekattsägare hålla koll på vilka sådana som lever i närheten. Detta är dock inte en diskussion om dem utan en diskussion om vildkattskolonier, dessa håller sig på en relativt liten yta om de kastreras och matas samt lockar dit andra vildkatter utifrån som i sin tur kastreras och troligen stannar.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Struntsnack. Tamkatten är domesticerad sedan minst 9000 år tillbaka i tiden. Att jämföra den med europeisk vildkatt är okunnigt. Den europeiska vildkatten är mycket svår att tämja, en faktor som starkt talar emot att tamkatten skulle härstamma från den europeiska vildkatten. DNA-sekvensering har sedemera bekräftat detta. Det finns ett visst inslag av europeisk vildkatt i tamkatten men den härstammar från falbkatten.

Beskyddare av förvildade tamkatter brukar trycka just på att dessa förvildade katter inte är vilda och otämjbara, som den europeiska vildkatten. Tänker du säga emot det?

Jag jämförde med den europeiska för att den lever geografiskt närmare än den afrikanska vildkatten som tamkatten härstammar ifrån. Dessa kan i sällsynta fall tämjas om man hanterar dem mellan 2-8 veckor, efter det kan det bli mycket stora problem och jag anser det vara en för stor psykisk påfrestning för katten att försöka än att låta den vara vild.
De vildkatter som bor här och är utefödda kan vara mycket svåra att tämja och det innebär en enorm psykisk påfrestning för dem att tas in som vuxna på ett begränsat utrymme för att tämjas - till vilken nytta?

Och vad menar du med domesticerad? Att katter har hållt sig nära människor i långa tider är en sak, dock har det inte förekommit medveten avel på dem förrän för bara ett par hundra år sedan - en extremt liten tid biologiskt sett. Inte i närheten av den rasavel vi har haft på hundar.

Det går att tämja det mesta, frågan är hur mycket djuret lider på vägen?
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Domesticerad som i att människan har påverkat (förädlat?) arten. Det behöver inte ske genom selektiv avel utan i sin mildaste grad handlar det helt enkelt om att människan gynnar de individer som uppvisar önskvärda egenskaper. Hos katt skulle man kunna tro att de katter som uppvisat aggressivt beteendet har missgynnats starkt medan katter som inte varit aggressiva har gynnats genom att tex. få leva i människans närhet och då ökad tillgång till föda. Katter som tom. har varit sociala och trevliga har kanske ytterligare gynnats genom att få större tillgång till "det mänskliga rummet". De kanske fick skydd för väder och vind i människans bostad. Under goda tider kanske de tom. fick matrester.

Domesticering behöver inte betyda selektiv avel även om det ofta leder till det.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Domesticerad som i att människan har påverkat (förädlat?) arten. Det behöver inte ske genom selektiv avel utan i sin mildaste grad handlar det helt enkelt om att människan gynnar de individer som uppvisar önskvärda egenskaper. Hos katt skulle man kunna tro att de katter som uppvisat aggressivt beteendet har missgynnats starkt medan katter som inte varit aggressiva har gynnats genom att tex. få leva i människans närhet och då ökad tillgång till föda. Katter som tom. har varit sociala och trevliga har kanske ytterligare gynnats genom att få större tillgång till "det mänskliga rummet". De kanske fick skydd för väder och vind i människans bostad. Under goda tider kanske de tom. fick matrester.

Domesticering behöver inte betyda selektiv avel även om det ofta leder till det.

Katter började söka sig till oss när vi började med jordbruk och lagra säden som drog till sig skadedjur som katten festade på och vi lät den vara för att den var till nytta. De gynnsamma egenskaper som vi premierade var främst hur framgångsrikt rovdjur den var.
Men visst är det sant att i några kulturer som t.ex. romarna så höll vissa de mest sociala individerna bland katter som husdjur och det var ju så katten kom till norra Europa - med romarna.

Men den övervägande delen av kattpopulationen historiskt sett har varit fritt levande och höll sig nära människornas bostäder av andra anledningar än att de hade ett socialt band med oss, i motsats till hunden.
Jag törs anta att aggressiva beteenden bland dessa frilevande katter inte förekom mot människor i någon större utsträckning då de inte hölls instängda och så ledes inte hade någon anledning att uppvisa aggressivitet utan helt enkelt undvek människan.
Men det är när man stänger in en vuxen vilt levande katt på en begränsad yta och ska tämja den som det vilda psyket träder fram på ett helt annat sätt och då man ser den enorma skillnaden i domesticering mellan katt och hund.

Hur det än är så har alla katter fått para sig ganska fritt historiskt sett, aggressiva som vänliga. Vissa sociala individer har hållits som husdjur, men så gott som inga har hållts som exklusivt innelevande så som många katter hålls i modern tid och som ställer helt andra krav på en katt.

Katten har även förföljts i Europa sedan pesten och fram till någon gång på 1700-talet när den bruna råttan invaderade oss och häxprocesserna började avta.
Man kan tro att de katter som höll sig närmast människobostäder här under denna tid gick åt i dessa förekommande massavrättningar av dem. Under denna tid hade katten ett väldigt långt glapp som husdjur levande nära människor här i Europa om vissa individer så klart hölls kära.

Sedan tvivlar jag inte på att en tamkatt är mer domesticerad än för flera tusen år sedan, då de individer som finns idag är de som har hållit sig mestadels nära människor, men det mesta handlar egentligen om att hantera katten mycket under perioden 2-8 veckor, efter det så blir det betydligt svårare ju äldre katten blir utan mänsklig kontakt. Att ta in en vuxen vilt levande katt som inte haft mänsklig kontakt och tämja den tycker jag gränsar till djurplågeri. Hellre TNRM eller avliva.
 
Senast ändrad:
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Du tycker det är djurplågeri att försöka tämja en förvildad katt, men inte att fånga in den, ta den till en veterinär (där den förmodligen hanteras med klämbur), kastrera den och låta den vakna upp i en bur?

Jag är helt med på att avlivning av förvildade katter i många fall sannolikt är det mest djurvänliga. Jag tycker dock att man kan bespara de katterna infångande, transport till veterinär, kastrering, uppvak och utsläppning.

Vad gäller min hypotes om domesticering går den inte emot din. Jag tänker dock inte diskutera om tamkatten är domesticerad eller inte. Jag lutar mig på vetenskapen som konstaterat att tamkatten är domesticerad. Alternativet är ju att den är vild, som art.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Du tycker det är djurplågeri att försöka tämja en förvildad katt, men inte att fånga in den, ta den till en veterinär (där den förmodligen hanteras med klämbur), kastrera den och låta den vakna upp i en bur?

Jag tycker inte att ett par dagars lidande uppväger en livstid nej. Att ta in en vuxen katt som levt utan människokontakt hela livet och tämja den handlar däremot om flera månader, ja t.o.m. upp till år och det är mycket möjligt att katten aldrig kan leva ett normalt liv utan blir onödigt stressad av de mest vardagliga situationer.
Jag ser inte riktigt nyttan med att tämja och hålla dessa som husdjur när deras psyke sällan håller för att leva det livet drägligt och först efter mycket kämpande.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag köper inte att det skulle blir FLER katter för att man skjuter av än om man kastrerar, döda katter förökar sig ju lika lite som kastrerade. Jag ser lixom ingen som helst anledning till att inte avliva. Varför vill man ha vildkattskolonier, är grundtanken att de ska hålla borta råttor eller är det för att man inte vill avliva?


Jaha, så folk tar lättare på att deras sommarkatter skjuts av än att någon annan kostar på kastrering och matar katten resten av livet så den iallafall får det bra trots att man inte tar ansvar för den söta lilla kattungen längre? Förstår inte alls det argumenter, utveckla gärna.

Ska vi göra samma sak med alla blockethundar och alla avdankade travare? Kastrera och släpp ut i naturen så kan frivilliga sköta vården.

Argumentet med att de inte gör mer skada än utekatter biter inte heller på mig eftersom jag tycker att hela konceptet med utekatter är förjävligt.

Döda katter förökar sig inte men den som kommer dit för att skjuta katterna skjuter de katter som finns där och för det mesta vet dom inte hur många katter som finns i kolonin.Det är många gånger som kattföreningarna hittar kattungar efter en avskjutning.Katter blir skrämda och försöker springa sin väg när det skjuts.En del kommer undan och kommer sen tillbaks men det kan ta lång tid , flera månader.

De kommer tillbaks för där kolonin var var ändå det minst dåliga alternativet om man är en hemlös katt.Kanske någon lägger ut mat eller det finns gott om bytesdjur.Finns det inte så många katter kvar då får de överlevande katterna bättre villkor, fler kattungar överlever och kolonin ökar i en snabbare takt än tidigare.Det beräknas att en honkatt kan få 120 ungar under sin livstid och det går väldigt snabbt att det blir en stor koloni igen.

Även om man fångar in katterna med fällor och sedan avlivar så kollas fällorna för det mesta inte så ofta och katter som är kvar ute blir skrämda och vill inte gå in i fällorna.
När kattföreningarna fångar in katter sitter man för det mesta och väntar vid fällan och tar katten direkt då fällan slår igen.

Det är vanligt att katthemmen jobbar med att få in katter där det från början kan vara t.ex.5 katter men man väntar på att det ska finnas plats åt dom.
Det kan vara tama katter som har haft ägare.
Medan man väntar på plats på katthemmet får katterna ungar och i stället för 5 katter har man 20 katter som man ska tas in och det ska sökas hem till.Ibland kan det ta tid innan kattungarna visar sig och när man har lyckats hitta hem till kattfamiljerna då kan kattmamman mycket väl vara dräktig igen.
Ser man till att kastrera katterna innan de får kattungar och släpper ut dom igen i väntan på att det finns plats då blir det ingen stor koloni där.

Målet med TNRMkolonierna är att det inte ska födas fler kattungar ute och att man på sikt ska kunna avveckla kolonin.En del katter dör , andra har hunnit bli tamare då de träffar människor ofta och det kan plötsligt hittas hem till de få som är kvar.Hur många år det kan ta innan inga katter är kvar är olika beroende på vad det finns för förutsättningar.


Många av katterna som överges hamnar inte i TNRMkolonier utan hos katthemmen. Katthemmen lägger ut katterna på hemsidan, ibland kan de få tidningarna att skriva om dom och det finns med bilder på de övergivna katterna.Det brukar också gå att kommentera och folk brukar skriva nåt om hemska människor som gör sånt mot djuren.
Barnen i familjen som har övergett katten kanske ser det eller deras kompisar , grannar och de känner igen katten som X hade och de gillar det inte.
Det sociala trycket kan då göra att X inte skaffar fler kattungar och slänger ut.
Skjuts katterna, och det brukar inte kollas om det är tama eler förvildade katter då märks det inte vad X har gjort.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Ja det är som rubriken säger... Det finns en annons ute på blocket där det är många dräktiga katt honor som behöver komma in i...
2
Svar
26
· Visningar
2 181
V
Övr. Katt Jag vill återanvända en del material från en annan tråd och presentera ett sätt att jobba med vildkatter som är rätt vanlig i de länder...
Svar
2
· Visningar
1 431
Senast: LenaLF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp