Bukefalos 28 år!

TNRM lösning för förvildade katter

veterinären avlivar!!!

Jo, låt veterinären agera bödel och avliva alla dessa problematiska katter!

Man studerar 5,5 år för att man tycker om djur, vill bota sjukdomar osv. Inte för att avliva katter som folk tröttnat på.

Det är ju lätt att låta nån annan göra skitjobbet och får leva med det dåliga samvetet av att avliva friska djur som slängts ut pga andra människors bristande ansvar och medkänsla för sina husdjur
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

:bow::bow:

Att agera "bödel" kan i detta fall vara likvärdigt med att låta djuret slippa svälta och frysa ihjäl eller plågas till döds av en skada eller sjukdom!

/Swat
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Jag har läst igenom det mesta nu och det var roligt att höra att det funkar så bra för koloniträdgårdarna. Jag har läst om liknande projekt i Norge som också fungerar bra! Har däremot inte egen erfarenhet.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Kommer det en eller flera katter till stallet/ladugården som man inte hittar ägaren till och man kastrerar dom, ser till att de har mat och vatten och ett torrt och någorlunda varmt krypin då är det också TNR.
Man fångar dom, kastrerar dom,släpper ut dom OCH SKÖTER OM DOM.

Det är inte TNR att bara kastrera en katt,släppa ut den och sen strunta i den.
TNR-katter fryser eller svälter inte ihjäl, däremot kan de precis som alla katter som får gå ut drabbas av olyckor,t.ex bli påkörda.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Alla som älskar katter har inte möjlighet att ta hem en katt.Det kan vara allergier, katten hemma avskyr andra katter, man reser mycket i jobbet m.m.
En dag kanske förhållandena ändras och man kan ta in en kolonikatt som man har matat länge och fäst sig vid och som litar på en.Ibland kommer inga sådana möjligheter men man är ändå fäst vid katten.

Ett farväl till en kolonikatt

"Detta farväl kommer i efterhand, vissa farväl är särskilt jobbiga att ta. Dagen innan nyårsafton upptäckte de fantastiska kvinnor som matar katten Stor-Erik att allt inte stod rätt till. Trots akut veterinärvård kunde Stor-Eriks liv inte gå att rädda.
Denna ståtliga härliga hane som välkomnade alla på kolonin (särskilt de som såg ut till att kunna bjuda på något gott) följde stillsamt med i transportbur till veterinären. Trygg och lugn sa han farväl till underbara Karin och somnade in fridfullt.
Härlige Stor-Erik, nu finns du i ett land där sjukdom och smärta aldrig existerar. Igår då jag besökte kolonin var saknaden efter dig stor, du satte tassavtryck i mångas hjärtan där du för evigt stannar kvar.
Vila i frid, du store katt. TACK Karin för att du gjorde Eriks sista dag så fin!"
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

TNRM metoden är jag helt för. Hellre kastrerade katter i kattkoloni än 30 000 katter till varje år från en okastrerad hona. Men jag ser inte TNRM som en permanent lösning utan mer som ett medel för att stoppa förökningen bland kattkolonierna tills dess att katthemmen kan ta in dem.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

De arbetar med TNR i Singapore också .CWS startade 1999, då avlivades 13000 hemlösa katter årligen.Sedan var det c:a 10000 katter årligen som avlivades.2009 hade det minskat till 8000 katter.
2010 kastrerades det 40% fler hemlösa katter än tidigare år och avlivningssiffran hamnade på 2556 katter.

I USA beräknar APCA och HSUS att mindre än 4 miljoner katter och hundar kommer att avlivas 2011.Det är oerhört många djur men på 70-talet låg siffran på 12-20 miljoner och precis som i Sverige har antalet katter totalt ökat.
I en video från 2008 kan jag läsa om 8-10 miljoner katter som avlivas, den siffran kan vara några år gammal.
På flera ställen har man startat lågkostnads/gratis kastreringskliniker och där kan man se att avlivningssiffran sjunker drastiskt. Om det bosätter sig några katter på en bakgård till någons hus kan man låna fälla av katthemmet/föreningen,boka tid för kastrering och vaccinering och sen får antingen katten bo kvar där permanent eller så söker man nåt annat ställe åt dom, men under tiden förökar de sig inte.
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Men varför?
Jag kan inte förstår hur du kan rättfärdiga att man skall fånga in och hantera vilda katter med all den stress det innebär, för att sedan släppa ut dem vind för våg igen?

Hur många av dessa tvångshanterade vildkatter tror du inte kommer svälta och/eller frysa ihjäl eller dö pga skador/sjukdommar?

Och hur många av de vildkatter som fångas in och " skolas om" till innekatter kommer ändå sluta hos vet. för en för tidigt avlivning pga att de inte klarar omställningen?

Sedan vet jag inte hur siffror från Singapore skulle kunna vara relevanta för Svenska katter? Katter på de bredgraderna behöver ju inte riskera att släppas ut till snö och extrem kyla.
Det samma gäller ju vissa delar av USA med för den delen.

Varför inte försöka fånga in och avliva så många vildkatter vi kan innan vintern kommer på allvar? För att slippa se dem frusna och hungriga rotandes i soptunnor och kurandes i soprum?

/Swat
 
Sv: TNRM lösning för förvildade katter

Tror du missat nått nu. Eller så har jag missat nått. Vid TNRM släpper man väl förvisso ut, men man fortsätter mata? Det handlar om nått man gör i stora kolonier som man har koll på och matar, men istället för att dom ska fortsätta föröka sig så kastrerar man och släpper ut igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Ja det är som rubriken säger... Det finns en annons ute på blocket där det är många dräktiga katt honor som behöver komma in i...
2
Svar
26
· Visningar
2 177
V
Övr. Katt Jag vill återanvända en del material från en annan tråd och presentera ett sätt att jobba med vildkatter som är rätt vanlig i de länder...
Svar
2
· Visningar
1 426
Senast: LenaLF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp