Bukefalos 28 år!

Toastmadame

Mineur

Trådstartare
Moderator
En nära anhörig ska gifta sig på traditionellt vis i sommar och jag har fått frågan om jag vill vara toastmadame. Jag tackade glatt ja och insåg sedan att jag inte har en susning om vad det egentligen är jag tackat ja till... Har aldrig varit på bröllop i Sverige och har dålig koll på hur det går till. Jag har förstått att toastmadame kan innebära en väldig massa olika saker, men jag är nyfiken på att höra om era erfarenheter. Någon som varit toastmadame och kan berätta vad det innebar i just ditt fall, om det var något som var svårt/jobbigt och något särskilt man ska tänka på?

Jag har pratat med brudparet som gett mig en ganska bra idé om vad som förväntas av mig, men det vore ändå kul att höra om andras erfarenheter!
 
Jag skulle dels prata med brudparet, vad är det de förväntar sig. På ett bröllop förväntar jag mig att "toastmaster" kanske håller något eget tal, påar andras tal, läser upp eventuella meddelanden och kanske presenterar mat och eventuell underhållning. Vet inte hur vanligt det är med sånger, men om brudparet vill ha lite sång under middagen kanske denne även sånganför lite.

Har bara provat göra något liknande själv en gång (inte bröllop), och jag hade en partner in crime. Det var så mycket lättare att ha någon att bolla med än att stå och hålla låda själv. Vi körde exempelvis flygande reporter, där jag ville ha uppdateringar från andra bord hur stämningen var, nyårslöften, framtidshopp.. Detta var alltså en nyårsmiddag med ungefär 170 gäster.
 
När vi var toastpar "styrde vi upp" middagen. Planerade in alla talen, fixade lite lekar, såg till att allt flöt på med att ha talen på bra ställen och inte mitt i middagen. Vi hjälpte också till med lite övrig fix under bröllopsdagen. Helt enkelt såg till att brudparet kunde njuta utan att bry sig om annat än att ta sig till festen typ. 😝

Men det är nog väldigt olika beroende på vad brudparet tänkt sig för bröllop.
Hon som var vår toastmadame vad samma person som vi sen var toastpar åt. Vi hade väldigt lika upplägg och förväntningar.
 
En nära anhörig ska gifta sig på traditionellt vis i sommar och jag har fått frågan om jag vill vara toastmadame. Jag tackade glatt ja och insåg sedan att jag inte har en susning om vad det egentligen är jag tackat ja till... Har aldrig varit på bröllop i Sverige och har dålig koll på hur det går till. Jag har förstått att toastmadame kan innebära en väldig massa olika saker, men jag är nyfiken på att höra om era erfarenheter. Någon som varit toastmadame och kan berätta vad det innebar i just ditt fall, om det var något som var svårt/jobbigt och något särskilt man ska tänka på?

Jag har pratat med brudparet som gett mig en ganska bra idé om vad som förväntas av mig, men det vore ändå kul att höra om andras erfarenheter!
De jag stött på presenterar talare och introducerar ev sjungande och skålande. Så man får anmäla sig till toastmadame om man vill säga någonting så att hon kan planera in det enligt rätterna på middagen. Så att folk hinner äta ibland och lyssna ibland. Toastmadame kan också om hon är sträng sätta en maxtaltid osv men det är kanske jobbigt. Toastmadame kan ställa sig tidigt upp och berätta att hon introducerar talare och att alla som plötsligt får behov av att tala måste anmäla sig till henne först för att bli presenterade när det passar. Men vanliga tal kan komma in på mail tidigt.

Det kan finnas två också typ en toastmaster och en toastmadame som bollar mellan varandra och samarbetar. Eller att den ene introducerar skålar och leder sång, (då heter det något annat, plötsligt flög ur huvudet på mig) medan den andra introducerar talare. Toastmadame kan vara lite rolig om det ligger för henne. Har nog inte varit med om någon som pratat länge eller hållit eget tal egentligen, utan hen brukar vara kort och koncis och kanske kul.

När vi valde toastmaster så blev det en tjej som var väldigt ordningsam, bra på att prata och tyckte det var kul, men som inte var en av de närmsta vännerna, så hon höll inget tal själv. Det enda hon skulle göra var att introducera talare och käk. Men vi misstänker att hon nog styrde upp personalen också ev. (hon var någon gammal 3q och vi hade ett gäng nationsköksrävar i köket (frågade efter studenter men... :) ) (och caterad mat). (i korthet gjorde vi ingenting alls för att festen skulle flyta, under festen, men det gjorde den ändå, så... Men vi fixade såklart allting innan med dukning och så och städade själva dagen efter.)
 
Senast ändrad:
En nära anhörig ska gifta sig på traditionellt vis i sommar och jag har fått frågan om jag vill vara toastmadame. Jag tackade glatt ja och insåg sedan att jag inte har en susning om vad det egentligen är jag tackat ja till... Har aldrig varit på bröllop i Sverige och har dålig koll på hur det går till. Jag har förstått att toastmadame kan innebära en väldig massa olika saker, men jag är nyfiken på att höra om era erfarenheter. Någon som varit toastmadame och kan berätta vad det innebar i just ditt fall, om det var något som var svårt/jobbigt och något särskilt man ska tänka på?

Jag har pratat med brudparet som gett mig en ganska bra idé om vad som förväntas av mig, men det vore ändå kul att höra om andras erfarenheter!
Man brukar också åka på att göra middagshäftet. Förbered dig på att det kan ta ganska mycket tid i anspråk. Vem står för den kostnaden?

Och har de inte underhållning blir man underhållningen.
Ta reda på om det är du eller någon annan som ska skåla för brudparet vid ankomst.
Samla upp inkomna telegram och lägg in dom där de passar under kvällen. Dirigera upp talen när gästerna anländer.. Ett tips där kan vara att då ta reda på talarens koppling till brudparet, så att de som inte känner alla på bröllopet, får en uppfattning om vem som håller tal. Lämna en kopia på den listan till köket och stäm av med dom.

Ta reda på om du eller värden hjälper folk till sin plats. Vid vigseln ligger det på värden, men sedan kan det vara oklart. Många uppgifter kan landa på dig.

När det är dags att sätta sig till bords, drar man en körplan (hur kvällen kommer att se ut i stora drag, var toaletter finns, var rökare röker, var hundägare luftar sina fyrbenta, var man hittar kvarglömda prylar och överförfriskaade personer, osv.) och presenterar ofta menyn, eller ropar in köksansvarige.

Alla saker man har tänkt göra, behöver inte brudparet veta. Men utgångspunkten är att man ska vara väldigt snäll och se till att dagen handlar om dom, samt inte gör något de ev. skulle ta illa vid sig av.

Meddela talare att de inte får prata för länge. 5 minuter räcker. Man kan komma överens om en signal, att när man fyller på sitt eller deras vattenglas, är det dags att avsluta osv.
Värdparet brukar styra upp presenterna, dels var de ska vara, dels om de öppnas. Så att rätt kort hamnar på rätt paket.
Börjar folk bli trötta under middagen, om den blir låång, släng ut alla utomhus i 5 minuter och sätt upp tempot på tal/telegram när de kommer in, så det blir klart någon gång. Får inte krocka med någon mat bara. ;)

Kul när det flyter, men som toastmadam/master, hinner du sällan slappna av så mycket.
Alla frågar dig allt, hela kvällen, så fort de undrar något. :) Även om middagen är avslutad och egentligen ditt uppdrag med.
En rulle Leukopor och värktabletter att bra att ha med sig (till andra). Svimmar någon under kvällen rekommenderar jag en burk cola och ett par chokladbitar, brukar funka. :D
Jag skulle säga att det tar ca 20 timmar om man har tur och inga ändringar görs. Kan fort bli mycket mer. Det kan komma hur mycket samtal som helst.
Lycka till och ha kul!
 
Man brukar också åka på att göra middagshäftet. Förbered dig på att det kan ta ganska mycket tid i anspråk. Vem står för den kostnaden?

Och har de inte underhållning blir man underhållningen.
Ta reda på om det är du eller någon annan som ska skåla för brudparet vid ankomst.
Samla upp inkomna telegram och lägg in dom där de passar under kvällen. Dirigera upp talen när gästerna anländer.. Ett tips där kan vara att då ta reda på talarens koppling till brudparet, så att de som inte känner alla på bröllopet, får en uppfattning om vem som håller tal. Lämna en kopia på den listan till köket och stäm av med dom.

Ta reda på om du eller värden hjälper folk till sin plats. Vid vigseln ligger det på värden, men sedan kan det vara oklart. Många uppgifter kan landa på dig.

När det är dags att sätta sig till bords, drar man en körplan (hur kvällen kommer att se ut i stora drag, var toaletter finns, var rökare röker, var hundägare luftar sina fyrbenta, var man hittar kvarglömda prylar och överförfriskaade personer, osv.) och presenterar ofta menyn, eller ropar in köksansvarige.

Alla saker man har tänkt göra, behöver inte brudparet veta. Men utgångspunkten är att man ska vara väldigt snäll och se till att dagen handlar om dom, samt inte gör något de ev. skulle ta illa vid sig av.

Meddela talare att de inte får prata för länge. 5 minuter räcker. Man kan komma överens om en signal, att när man fyller på sitt eller deras vattenglas, är det dags att avsluta osv.
Värdparet brukar styra upp presenterna, dels var de ska vara, dels om de öppnas. Så att rätt kort hamnar på rätt paket.
Börjar folk bli trötta under middagen, om den blir låång, släng ut alla utomhus i 5 minuter och sätt upp tempot på tal/telegram när de kommer in, så det blir klart någon gång. Får inte krocka med någon mat bara. ;)

Kul när det flyter, men som toastmadam/master, hinner du sällan slappna av så mycket.
Alla frågar dig allt, hela kvällen, så fort de undrar något. :) Även om middagen är avslutad och egentligen ditt uppdrag med.
En rulle Leukopor och värktabletter att bra att ha med sig (till andra). Svimmar någon under kvällen rekommenderar jag en burk cola och ett par chokladbitar, brukar funka. :D
Jag skulle säga att det tar ca 20 timmar om man har tur och inga ändringar görs. Kan fort bli mycket mer. Det kan komma hur mycket samtal som helst.
Lycka till och ha kul!
Tror jag aldrig varit med om att det varit separata personer som värdar och som toastar!
 

Liknande trådar

Tjatter Det är dags för mig att vara toastmadame igen på ett litet intimt trädgårds bröllop i sommar. Sist jag var toastis så fick ja tips här...
Svar
9
· Visningar
16 127
Senast: Catsu
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 921
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 755
Senast: jemeni
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp