Bukefalos 28 år!

Tömkörning

maria_b

Trådstartare
Hur sätter ni fast tömmarna i bett/gjord när ni tömkör? I vilket syfte sätter ni tömmarna på just det viset? Vilka tömsättningar anser ni är "tabu" och finns det något sätt ni anser är "standard" och bör följas? Jag antar att det kommer bli många olika svar ang detta precis som diskussionerna runt bettsling, graman etc.

Jag har satt tömmarna på lite olika sätt när jag tömkört mina hästar. Hästar jag tömkört på volt har jag låtit innertömmen löpa från gjorden till bettet och sen rakt ut till min hand, som ne ledande tygel. Men hästen jag har nu tränar jag en hel del övningar och vägar med och då vill jag ju ha likadant på båda sidor eftersom jag byter varv och gör serpentiner, skänkelvikningar osv.

Så nu vill jag få upp detta till diskussion med för och nackdelar, bilder, tips mm då jag tror att det finns många läror kring detta.

Och för att rätta mig själv så kanske jag ska kalla det arbete på töm istället för tömkörning, då det enligt en intervju med Anders Eriksson är två helt olika saker. Så jag menar alltså när man markarbetar hästen på töm, inte när man förbereder den för inkörning!;)
 
Sv: Tömkörning

Precis som du säger; olika.

En häst som är lättlätt och mjuk i handen på allra enklast vis; yttertömmen bettring–gjord–hand. Innertömmen ledande gjord–bettring–hand.

Är hästen stark kan jag sätta gramaninspänning, antingen på båda eller kanske bara på yttertömmen för att vara lite stadig där.
Gör HELST dock inte detta då jag tycker denna inspänning reagerar långsammare vid eftergift.

Tömkör jag ute (vilket jag ofta gör faktiskt) så tar jag bettring–gjord–hand på båda. Fast häromdagen då jag gjorde mkt skolor satte jag m tömmen på ena sidan i taget enl variant 1 ovan för att kunna använda innertömmen lite på den bogen. (Sen fick jag ju byta när jag bytte sida för skolan).

Så kan man ju tömköra också även på böjt spår men det kan lätt bli att hästen tappar ut ytterbogen tycker jag; den inre tömmen verkar ju då bara bakåt. Men är hästen välutbildad och välgymnastiserad kan det ju gå ändå.

Härom dagen när ena hästen roade sig med att »sprutta iväg« vid voltarbete i galopp satte jag innertömmen direkt i bettringen så att jag verkligen kunde ta huvudet emot mig.

Jag kan också – om det behövs – kombinera tömmarna med en inspänning, fast det är sällan – på starka svåra hästar som »springer ifrån mig«.
 
Sv: Tömkörning

Intresant att höra! Jag har mestadels gjort som du också, däremot så använder jag nog mest första varianten på hästar jag mest jobbar på volt och som inte kommit så långt än, för det blir ju lite dumt att göra serpentiner, skänkelvikning på diagonalen etc med en oliksidig inspänning.

På en del hästar har jag kört bettring-gjord-hand på båda sidor. Prövade det på min häst igår och hon lyssnande bra och var mjuk i handen men blev lite för lång i kroppen och låg i formen då. Jag prövade då att sätta gjord-bett-gjord och då alltså sätta knäppet ganska högt upp så inte huvudet dras neråt. Då blev hon jättefin, gick att samla på ett helt annant sätt, kom upp lite i formen och fick mer tryck i traven och blev rundare i galoppen. Frågan är om jag alltid ska tömköra på detta sätt då hon blev bättre så eller om jag ska variera och använda metod två ändå. Om man översätter till gramananvändning så är det sällan jag rider på graman på hästar för jag vill klara jobbet utan. Men är det "fusk" i tömkörningen att koppla såhär även om hon går i en bättre form?

Mvh ;Maria
 
Sv: Tömkörning

Fusk och fusk... Det är väl bättre hästen jobbar rätt...tycker jag. När man rider har man ju många sätt att inverka; skänkel, hand, säte/vikt, spö, röst. När man tömkör byts flera av dessa ut mot enbart det drivande faktum att man är bakom/bredvid hästen med en pisk och röst. Så det är inte så konstigt att man inte alltid förmår »hålla ihop« hästen så som man gör uppsuttet tycker jag. Men testa som sagt att bara ha den »stadigare« gramaninspänningen på yttersidan medans innersidan fortf fungerar lite ledande på »vanligt« vis.

Jag brukar inte fundera så mkt på vad jag VILL/BÖR klara utan hjälpmedel. Ytterst sällan jag använder graman också, men om jag någongång tar det som hjälp ett pass eller en period så ser jag inte det som ngt misslyckande utan bara ett konstaterande att det just DÅ funkar lite bättre på det viset och »fusket« brukar sällan bli långvarigt.
 
Sv: Tömkörning

Okej! Men en tanke är hur jag ska kunna jobba henne på serpentiner, djagonalskänkelvikningar mm när ena sidan är kopplad som ledande. När man jobbar på volt och ställer igenom osv så är det ju jättebra, men jag tränar gärna lite andra moment med henne iochmed att hon är väldigt fin på töm och lätt att arbeta så.

Jag menar självklart inte att graman är ett misslyckande men den bör brukas med ett speciellt syfte. Jag sätter på den sällan, men det händer på vissa hästar och då är det oftast för att få igenom en viss sak. Nu är det några år sedan jag använde graman men använde den förr på min ena häst ur säkerhetssynpunkt vid uteritter för att hålla huvudet nere när hon stegrade och bockade för fullt.

Det jag menade var om spänningen jag sätter när jag tömkör kan jämställas med graman och att jag därför bör sträva mot att koppla tömmarna på annat sätt, eller om det är helt ok att jag har tömmarna på detta sätt då jag kommer åt henne bättre så? Hon är alltså inte stark alls när jag tar direkt från bettringen genom gjorden och till hand, det är bara det att jag lyckas samla ihop kroppen bättre och jobba henne i en lite högre form (alltså den form jag och min tränare är överens om att jag ska rida henne i, inte speciellt högt egentligen) när jagn har det på det sätt jag använder.

Mvh Maria
 
Sv: Tömkörning

Jag utgår alltid från denna spänningen:
DSC08262.jpg


Ibland flyttar jag ner den inre tömmen lite, ibland spänner jag den gjord-bettring-hand istället, beror helt på hur hästen är.

Grammanspänningen är jag inte så jätteglad för, precis som jag inte är glad för gramman heller..:smirk: Där finns i ett moment som jag tycker den är ganska ok. Och det är om man har en häst som är svår att få igenom i galoppen så kan det hjälpa om man kan få hästen lite rund i nacken och man sedan driver på i mellan/ökad galopp på större volt så kan man få igång ryggen lite. Men helst vill jag kunan lösa det på vanlg spänning, gramman för MIG är ett misslyckande i ridningen, och enda anldeningen till att jag tycker dte är lite mer ok i töm är för att då kan ju jag inte inverka så mycket som jag kan när jag sitter på.
 
Sv: Tömkörning

Håller mig i klubben till oanstående skribent. Ibland har jag även yttertömmen runt rumpan på hästen.
 
Sv: Tömkörning

Och för att rätta mig själv så kanske jag ska kalla det arbete på töm istället för tömkörning, då det enligt en intervju med Anders Eriksson är två helt olika saker. Så jag menar alltså när man markarbetar hästen på töm, inte när man förbereder den för inkörning!;)

Jasså han har ändrat sig lite om det nu. Vi har haft en del diskussioner om det, men jag misstänker att han tyckte jag mest var en besvärlig jänta som ställde en massa "jobbiga" frågor :rofl:. För att inte det skall bli några missförstånd så tycker jag att AE är mycket duktig, men vi har som sagt haft våra diskussioner om allt från tömsättning till själva tömkörningen.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Man kan inte riktigt jämföra gramansättning när man arbetar på töm och när man rider. Den stora skillnaden mot att ha gramansättning eller inte är att hästen uppfattar yttetömmen mycket tydligare men gramansättningen.

En häst som inte följer yttertömmen vid enkel inspänning (från bett direkt till ringen i gjorden till handen) kan bli väldigt stabil när man använder gramaninspänningen.

Syftet med graman när jag rider är att hästen skall ta ner sitt huvud. Syftet med gramanen när jag tömkör är att förstärka/förtydliga ytterhanden.

Med en häst som är så pass skolad att den följer och tar yttertömmen på ett korrekt sätt så behövs oftast inte gramaninspänningen.

Vad man väljer för inspänning beror helt på vad man vill göra med sin häst och hur mycket den är skolad.

En unghäst som skall tömköras in sätter jag tömmarna i bettet till övre ringarna på gjorden och direkt till handen. Men då är jag också ute på en väg och tömkör. Jag jobbar inte på volt eller fyrkantsspår. När hästen kan start och stopp och svänger för tömmen så kan man börja jobba i en paddock. Tömsättningen är då för innertömmen gjord-bett-hand och ytter är gramansättning. I detta fallet är gramansättningen inte för att dra ner huvudet på hästen (som många felaktigt tror) utan för att förtydliga yttertömmen och för att rama in hästen yttersida.

När hästen är lika jämn på både ytter som innerhand så kopplar jag om yttertömmen till enkel tömsättning. Känner jag att hästen inte tar yttertömmen på ett korrekt sätt så jobbar jag på med gramansättningen lite till.

Sen är det ju inte bara hur man sättet tömmarna som spelar roll utan också på vilken höjd man sätter dem. Både direkt i gjorden och i de stående ringar som sitter på gjorden.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Jag tömkör min med lite olika, mest för att jag vill att hästen ska kunna jobba i rätt form i de olika inspänningarna. men den som jag och hästen fungerar bäst på är den då man har graman inspänning på ytter och ledande på inner.

Alltså att tömmen på ytter leder från högsta ringen till bettet och igenom bettet tillbaka till gjorden och spänns fast i en av de lägre ringarna och på inner går tömmen från min hand till bettet och igenom bettet bak till gjorden och sätts fast realtift lågt. :)

Fungerar jätte bra!
 
Sv: Tömkörning

Jag länkar till artikeln som är skriven 2005.. http://http://www.hastfolk.se/2005-01/05013-Tomkorning.htm Ni är tydligen oense om var man ska tömköra när man lär hästen också, för han förespråkar inomhus eller möjligen paddock när hästen är grön pga säkerhetsskäl:angel:

Men vad tror du om min häst då. Hon lyssnar på mig och blir inte stark när jag bara sätter bett-gjord-hand men jag upplever då att hon lättare blir på bogarna och lite för lång i kroppen då. När jag sätter gjord-bett-gjord-hand så får jag henne i en mer korrekt form och hon samlar ihop kroppen bättre. Jag sätter spännet ganska högt upp så det får ingen effekt att hon drar huvudet neråt mer på så sätt.

Ang innertöm, med tanke på att jag gärna gör lite serpentiner, skänkelvikningar, vänder rakt upp, jobbar på åttvolt mm så känns det lite fel att ha innertömmen löpande direkt från bett till hand, är det inte ok att ha dem likadant satta??

Mvh Maria
 
Sv: Tömkörning

Innertöm - direkt i bettring och till hand
Yttertöm - genom tömringen till bett och till gjordens nedre ring, vilket jag tror är det ni kallar gramantömsättning.

Innertömmen har jag så av säkerhetsskäl + att jag tycker det känns friare att arbeta honom så, jag kan blir rörligare i handen och får bättre kontakt.

Yttertömmen sätter jag så efter att ha prövat lite andra varianter men tycker att han går stadigare på detta. Väldigt viktigt att vara mjuk i handen och lyhörd för hästen bara.

Vårt nästa steg är att lägga tömmen lite bakom rumpan och rama in lite mera. Det är på "klurstadiet" f n eftersom han blir så upprörd av detta. Ev får vi backa bandet lite och ha en ledare så att han känner sig lite tryggare i det nya.

Så jobbar vi - rätt eller fel vet jag inte för jag har gått mest på känn. Går hästen i vad jag tycker en trevlig form, har bra framåtbjudning och är stadig i munnen då kan vi komma till arbete - vilket ju är målet. Har både läst böcker, kollat in videomaterial och gått kurs men det är ändå individuellt vad som funkar på just den hästen.
 
Sv: Tömkörning

Jag länkar till artikeln som är skriven 2005.. http://http://www.hastfolk.se/2005-01/05013-Tomkorning.htm Ni är tydligen oense om var man ska tömköra när man lär hästen också, för han förespråkar inomhus eller möjligen paddock när hästen är grön pga säkerhetsskäl:angel:

Men vad tror du om min häst då. Hon lyssnar på mig och blir inte stark när jag bara sätter bett-gjord-hand men jag upplever då att hon lättare blir på bogarna och lite för lång i kroppen då. När jag sätter gjord-bett-gjord-hand så får jag henne i en mer korrekt form och hon samlar ihop kroppen bättre. Jag sätter spännet ganska högt upp så det får ingen effekt att hon drar huvudet neråt mer på så sätt.

Ang innertöm, med tanke på att jag gärna gör lite serpentiner, skänkelvikningar, vänder rakt upp, jobbar på åttvolt mm så känns det lite fel att ha innertömmen löpande direkt från bett till hand, är det inte ok att ha dem likadant satta??

Mvh Maria

Jag ser inget fel i att börja på ett inhängnat område när man börjar tömköra in en häst. Det är alltid en bra säkerhetsåtgärd. Man brukar ju känna sin häst och vet vad som fungerar. En för mig okänd häst tömkör jag alltid på inhängnat område innan jag har lärt känna den och vet vad som fungerar eller inte (det är ju inte alla hästar som uppför sig som små änglar).

Höjden på inspänningen beror på i vilket utbildningstadium hästen är. Ju mer skolad den är ju högre kan man sätta inspänningen. En oskolad häst skall ha långt ner.

Hästen brukar bli mer inramad och ytterhanden blir mycket tydligare när man har gramankoppling på yttersidan. När hästen är mer skolad och starkare så brukar man inte behöva den sortens inspänning.

Nackdelen med att ha innertömmen låst är att du inte kan ta ledande tömtag. Men frågar du tex AE så säger han att du kan göra det ändå. Frågar du tex Göran Lindstrand så säger han tvärtom.

Jag personligen tycker att det är skillnad på att ta ett ledande tygeltag på Görans sätt eller Anders sätt. AE är framför allt en mycket duktigt kusk och väldigt duktig på att tömköra körhästar. Men att rida en ridhäst och att köra en körhäst är det lite skillnad på. Av den anledningen så skiljer jag också på ridtömkörning och körtömkörning.

Du kan byta varv även om du har innertömmen gjord - bett - hand. Men hästen måste vara hyffsad skolad inom tömkörning.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Jag ska prova på AE på en kurs 1 maj, ska bli intressant att se hur han arbetar!

Själv är jag upplärd av Göran Lindstrand och Bo Jenå via kurser på Flyinge.
Båda har visat rätt olika tömsättningar för olika hästar, man får helt enkelt prova sig fram vad som passar sin häst och de röresler man ämnar utföra.
Min standardtömsättning är som för flera andra, yttern går från bett, genom stora ringen på däckeln och till handen (dvs ej gramansättning) och innern går från däckelns högsta sidoring till bettet och direkt till min hand.
Ibland använder jag en "ställare" på innertömmen (dvs en lös löpring som sitter i en snokrem lågt på däckeln) innan den tas till min hans, men det är inte ofta.
Använder jag gramansättning på yttertömmen på min häst krullar han ihop sig och blir tvärkort i nacken.

Jag hakar också upp mig på att man blir lite bunden vid att göra ena sidans rörelser i taget när man har en innertömsättning och provar ibland att ha tömmarna direkt från bettet, genom däckelns stora ringar och till händerna, men hästen blir kort i nacken och är svår att ställa.
Försöker lite med enkla byten på detta sätt, men har svårt med ställningarna och att det ska bli "lagom".

På fredag ska jag till Flyinge igen på en till kurs med Jenå, så jag hoppas få med mig massor av inspiration hem! :)
 
Sv: Tömkörning

Oj vad kul med kurs på Flyinge! Synd att man bor 50 mil ifrån:( Tänkte höra om Andres Eriksson kunde ha kurs hemma hos oss men såg på hemsidan att han var uppbokad hela 2008. Visserligen skulle han vara på ett par ställen här i trakten så man kan ju höra om det finns plats. Skulle så gärna vilja lära mig att arbeta på tömmen riktigt bra! Någon som vet någon annan som är riktigt duktig på detta i Östergötlandanstrakten? Skulle vara kul o fixa en kurs här hemma!
 
Sv: Tömkörning

Jag ringde Anders i höstas, tror det var i oktober, och frågade om han kunde komma till vår klubb och hålla kurs. Då var han fullbokad t o m sommaren 2008 alla helger.
Men efter lite diskuterande och titt i kalendern så kom vi fram till att 1 maj var en möjlighet.
Annars hade han en del luckor, även med kortare varsel, på vardagar - så försök!
Annars är det väl en bra idé just att hoppa på ett redan anordnat arrangemang. Du bor ju inte jättelångt ifrån Sörmland, så annars får du väl åka till honom, kanske på ett par dagar?

Vad gäller Flyinge är jag eld och lågor - som alltid när jag åker dit ner. Det är så otroligt inspirerande och förmånligt att bara få komma dit med sin häst och ta del av de skickliga tränare som finns där. Och vilken atmosfär...:love:
Jag har 18 mil, vilket tar 2½ h att köra rätt exakt. Helt ok med övernattning.
 
Sv: Tömkörning

Jag hakar också upp mig på att man blir lite bunden vid att göra ena sidans rörelser i taget när man har en innertömsättning och provar ibland att ha tömmarna direkt från bettet, genom däckelns stora ringar och till händerna, men hästen blir kort i nacken och är svår att ställa.
Försöker lite med enkla byten på detta sätt, men har svårt med ställningarna och att det ska bli "lagom".

På fredag ska jag till Flyinge igen på en till kurs med Jenå, så jag hoppas få med mig massor av inspiration hem! :)

Man kan tömköra på detta sättet men det kräver en häst som är ordentligt skolad. Dvs den reagerar inte bara på tömmar utan även på kroppspråk. Dvs den flyttar, svänger, stannar, börjar galoppera osv på dina kroppsignaler.

Det kan också underlätta om man sätter tömmarna i ett ringarna som sitter längre ner på gjorden än de som är högst upp (beror givetvis lite på hur gjorden ser ut).

Man kan också lägga ut två bommar på kanske 20 meter avstånd från varandra. Man travar fram till bommen för att precis innan sakta av till skritt. Skritta över och precis när hästen kommit över bommen travar fram till nästa bom för att där precis innan sakta av till skritt och skritta över för att sedan börja trava preci igen efter bommen. Sen kan man variera detta med trav över bommen och skritt mellan bommarna. När det fungerar bra så går man över till galopp. Avståndet mellan bommarna behöver alltså inte vara relaterat då bommarna inte används på det sättet. Men det är en suvären början till vad som till slut kommer att bli enkla byten.

Det finns hur många övningar som helst med bla konor som är perfekta som grundarbeten för byten men de är inte helt enkla att förklara här.

Men ta du upp problemet på kursen så att du kan få övningarna visade. Det är ju en helt annan sak att läsa om övningar än att göra övningarna.

Det är ju det som igentligen då det riktigt roliga börjar när man kan börja göra lite rörelser som enkla byten och liknade.

Hade varit kul att höra hur det gick på träningarna.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Jag har funderat på att låta tömmarna löpa genom ringarna under de stora, men har varit bekymrad över att det kan bli mer problem att tömmarna fastnar lite när man går snett bakom och byter sida. Det kanske inte är så, får prova. Det är bara översta ringarna som är stående på min gjord, men det borde inte skapa problem ändå.
Ska absolut ta upp frågan i helgen och kanske ta ena passet med rak tömsättning på båda sidor!

Det vore så roligt att få ta tömkörningen "upp ett snäpp" i svårighetsgrad, för just nu känns det som att vi (hästen och jag tillsammans) kan det mesta vi övar på rätt bra och behöver nya utmaningar!

Tack för ditt tips med bomövningen, det ska jag absolut prova framöver! :bow:
 
Sv: Tömkörning

Ett till tips:

Om du har liggande ringar och vill ha stående så ta ett buntband (finns att köpa i bygghandeln) och dra åt längst ner på ringen (den delen som sitter fast i gjorden). Risken är nog annars att tömmen blir lite hängade i ringarna när man har den så pass långt ner.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Buntband har jag massor på jobbet, så där saknas inte ett par om jag "lånar".
Men de liggande ringarna är D-ringar och gjorden av läder (Tärnsjö, men inte som de ser ut nu). Hur menar du att man sätter buntbandet? Runt ringen och hela däckeln? Förstår inte riktigt hur det kan få ringen att stå upp? Fast om den vore rund kanske det hade funkat.
Funderar om man kan spänna mot de stående ringarna kanske? De är ju stilla.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är medryttare på ett fullblod som jag har börjat tömköra lite. Ibland brukar jag sätta innertömmen genom bettet och sedan till...
2
Svar
29
· Visningar
4 502
Senast: Lucifero
·
Ridning Vad är rätt och fel när det gäller tömkörning? Finns det rätt och fel eller är det bara olika tömsättning för olika hästars behov...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Oh_really
·
Körning Jag är väldigt intresserad av körning, men jag kan i princip ingenting mer än det jag läst i olika böcker. Jag har tömkört för Anders...
Svar
16
· Visningar
1 526
Senast: Pallas
·
S
Körning Har lite frågor.. Hur lär man hästen skänkelvikning, öppna o sluta vid tömkörning? När man har hästen på volt runt sig, ska då tömmarna...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp