Bukefalos 28 år!

Tömkörning

Sv: Tömkörning

Jag tror inte att hästen lider av att gå på banan. Den kanske har dåliga erfarenheter eller tycker att det är trist.

gör roliga saker o beröm mkt= glad o arbetsvillig häst.

Om livet alltid vore så enkelt...

Mitt sätt att hålla hästen glad och arbetsvillig på banan (förutom omväxling och beröm i överflöd) är att göra det i kortare pass. Då funkar det bra och hästen tycker det är kul.
Tömkörning är alltid kul enligt hästen (och mig för den delen), så där kan vi vara på banan hur mycket som helst! :)
 
Sv: Tömkörning

Hmmm..funderar lite.... Ahh :idea:. Nu har jag det en hockeyhjälm med visir!!!!!!:D

Mvh

Tora

Har faktiskt funderat på det, men framförallt tänkt att det nog är rätt så vettigt med säkerhetsväst när man tömkör en häst som kan vara lite lätt i rumpan emellanåt...
Du skulle ha sett nere på Flyinge vilken stil han körde med galopp på stället när han blev frustrerad, liksom laddade för en Courbette. Slog bara ut en gång (med Bosse vid tömmen, oj vad arg han blev...) dock.
Matte log lite lätt inom sig under "galopppiafferna" (nytt begrepp?) och tyckte det var nyttigt för de obefintliga rumpmusklerna. :p
 
Sv: Tömkörning

Det kanske är med du som tycker att det är tråkigt;)

Icke!

Jag kanske skulle tillägga att min häst är väldigt flegmatisk, vilket blir mer påtagligt under dressyrarbete på bana förstås eftersom jag kräver bjudning på ett annat sätt i de lägena.
Hästen är undermusklad (av olika anledningar) vilket gör det hela extra jobbigt förstås.
 
Sv: Tömkörning

Har faktiskt funderat på det, men framförallt tänkt att det nog är rätt så vettigt med säkerhetsväst när man tömkör en häst som kan vara lite lätt i rumpan emellanåt...
Du skulle ha sett nere på Flyinge vilken stil han körde med galopp på stället när han blev frustrerad, liksom laddade för en Courbette. Slog bara ut en gång (med Bosse vid tömmen, oj vad arg han blev...) dock.
Matte log lite lätt inom sig under "galopppiafferna" (nytt begrepp?) och tyckte det var nyttigt för de obefintliga rumpmusklerna. :p

Ja, jo vissa skall alltid hålla på och stila med dessa svåra rörelser som galoppiaff :mad::D.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Det var ju en "Fortsättningskurs"!

Och Bosse kommenterade efteråt att detta var högsta nivå på tömkörningskurs han någonsin hållit i Sverige. Det var bara i USA de var mer avancerade. :p (Jag undrar jag om de börjat med galoppiaffer där???)
(Nej, det var inte skryt, bara ett konstaterande att det kanske mest är "nybörjare" som går kurs, sedan kör man på själv hemma?)
Det var ett par hästar som piafferades och påbörjades passage på också - jätteduktiga!
Men jag vet ju också att fler tömkörningsinstruktörer är betydligt mer rörliga är Jenå på hemmaplan och därmed säkert möter mer välutbildade ekipage. T ex KG Svensson eller Göran Lindstrand.
Jag misstänker att Anders E inte använder så mycket samlande rörelser? Eller är det förutfattade meningar?
Jag har ju en träning för AE bokad 1 maj, så det ger sig kanske.
 
Sv: Tömkörning

Icke!

Jag kanske skulle tillägga att min häst är väldigt flegmatisk, vilket blir mer påtagligt under dressyrarbete på bana förstås eftersom jag kräver bjudning på ett annat sätt i de lägena.
Hästen är undermusklad (av olika anledningar) vilket gör det hela extra jobbigt förstås.
OK, men....:angel:
Jag skulle rida med bjudning överallt:confused:
Inte forcera eller kräva att den är framför skänkeln bara på banan.
Klart det blir trist- om den dessutom är svag.

"Dör" den bara den träder in där?
Eller blir den motvillig efter ett tag?
 
Sv: Tömkörning

Håller jag passen korta så är framåtbjudningen ok. Dvs har ridit fram ute i terrängen (där han är framåt utan att vara överenergisk) och avslutar på ridbanan.
Med det upplägget är han skapligt pigg och intresserad hela tiden.
När jag börjar på mer normala pass tidsmässigt regelbundet så dör han bara jag går in på banan faktiskt. Vet vad som väntas och vill inte.

Jag är helt övertygad om att det går över när han blir starkare. Det är en ung häst som haft en hel del otur med kroppen efter vägen (kiropraktiskt, inte hältor), så musklerna har inte satt sig som de borde.
Jag är glad för att tömkörningen är "populär" och tränar det mesta seriösa dressyrarbetet den vägen! :)
Han är en smula "stoig" på det sättet, man får liksom lura honom lite på vägen. Övningar på skogsvägen utförs givetvis också!
 
Sv: Tömkörning

Men han kanske har varit besvärad tidigare o kommer ihåg..
Jag skulle nog ta den först en stund på banan o sen ut. Då har du piggheten i början o viljan ute.
Tror att han kan stärka sig fortare så.

kul att du är så seriös med tömkörning. Själv är jag lat o bekväm numera:o
går dock ganska mkt med dem:angel:
 
Sv: Tömkörning

Det är nog en mix av lite av varje. Jag gör det som fungerar och låser mig inte vid något. Det gäller att vara lyhörd och utnyttja det som hästen finner är roligt och samtidigt leder mot mina utbildningsmål.
Det kanske blir lite krokig väg dit, men fram kommer vi förhoppningsvis!
Jag kan tillägga att bland det bästa han vet är att galoppera på grusvägarna i mörkret med pannlampa! ;)
Det är väl enda nackdelen med att det är så mycket ljusare på kvällarna nu... Han är lite "special".
 
Sv: Tömkörning

När jag tänkte på avancerat så är det nog snarare med tanke på den som tömkör än hästens utbildningsståndpunkt.

De två åsnor jag har hemma tar nog ett tag innan de kan göra piaff (den ena är 3 år och den andra är 15 men varit dräktig och därmed stått i 3 år).

Men när det står nybörjarkurs så kanske de menar hästen och inte tömköraren (vad kallas den som tömkör?). Vad tror du?

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

Helt klart syftar det till föraren!
Men att även som erfaren förare komma dit med en rå unghäst är nog inte så givande om det inte är så att man haft problem med unghästen och inte kommer vidare. Tycker och tror jag i alla fall.

Jag har varit på "nybörjarkursen" också och där var alla förare gröna och några hade även med sig helt gröna hästar, dvs 2-3-åringar.
Det är ju klart lättare att lära sig på en utbildad häst, även om den inte är tömkörd!
 
Sv: Tömkörning

Hur lägger man upp träningen? Är det individuellt eller gör alla samma övningar i "nybörjargruppen"?

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning

De två gånger jag har varit med har upplägget varit detsamma.

Först inleds det med teori i ett par timmar och indelning av grupper (dvs två och två). Indelningen har gjorts av deltagarna själva utefter målsättningen att bli så jämna par som möjligt (både häst och förare).
Därefter har det varit två körpass (med samma par) á 1 h/st (inklusive påklädning och uppvärmning) och kursen har avslutats med en frågestund och utvärdering.

Instruktören har hjälpt omväxlande de båda ekipagen, men varit mycket påpasslig och haft "ögon i nacken" om det blivit något tok med det ekipage som inte drillats för stunden. Man kör alltså omväxlande själv och omväxlande med instruktörens personliga hjälp. Instruktören tar även över tömmarna ibland för att visa eller kanske prova hästen på vissa övningar.

Några har med egen utrustning, andra lånar. Någon som kanske har sämre egen utrustning passar på att få använda lite finare på kursen. Flyinge har alltså både däcklar och tömmar för utlåning. Man få ha ett eget underlägg bara att lägga under däckeln (schabrak t ex).
Har då gått på kurs för Jenå och Lindstrand med dessa koncept.

Och för att svara på din fråga så blir träningarna väldigt individuella, även om "parekipaget" inte håller samma nivå.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är medryttare på ett fullblod som jag har börjat tömköra lite. Ibland brukar jag sätta innertömmen genom bettet och sedan till...
2
Svar
29
· Visningar
4 495
Senast: Lucifero
·
Ridning Vad är rätt och fel när det gäller tömkörning? Finns det rätt och fel eller är det bara olika tömsättning för olika hästars behov...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Oh_really
·
Körning Jag är väldigt intresserad av körning, men jag kan i princip ingenting mer än det jag läst i olika böcker. Jag har tömkört för Anders...
Svar
16
· Visningar
1 526
Senast: Pallas
·
S
Körning Har lite frågor.. Hur lär man hästen skänkelvikning, öppna o sluta vid tömkörning? När man har hästen på volt runt sig, ska då tömmarna...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp