Tömkörningsgjord från Hööks...

H

Hästbiten

Någon som har den? Är den bra? Varför, eller varför inte?
 
Jag har den och den funkar bra, det ända jag saknar är ett par ringar ytterligare lite längre ner men det kan man ju fixa själv om man är lite händig. Har haft en i läder innan som var för stor och jag tycker inte att denna är sämre den funkar helt ok.
 
Tömkörningsgjord från Hööks...

Jag har en sådan och tycker att den funkar helt okej! :cool:
Tycker att den är lätt att hantera och lätt att bära med sig, bra vid tömkörning och longering med inspänning! :)
 
Vi har en sån till stora hästen. Den är jättebra, fast en ifrån tärnsjö för hur mkt pengar som hälst skulle väl vara bättre. ;) Vi har haft den till både tömkörning och longering. :)
 
Okej! :)
Vad bra att den funkar bra!
Den verkar prisvärd och man har inte råd att köpa en för över tusen kronor ännu i alla fall ;)

Tack :bow:
 
Om du menar neoprenegjorden så har jag den, och är jättenöjd.

Det är klart att en "riktig" Tärnsjögjord med stående tömringar och stadigare uppbyggnad hade varit det bästa, men jag chansade och blev positivt överraskad! :)
 
Jag har den! är supernöjd! Den 'är lätt att reglera i olika storlekar och har tillräckligt många ringar på rätt ställen för att kunna reglera inspänningar i den nivån man önskar. Dessutom tycker jag att den är snygg och tillräckligt mjuk för att man ska slippa skav på hästarna.
 
Tack för alla åsikter om gjorden!
Ska åka till hööks i helgen och shoppa grejer till min nya häst (som kommer imorn :) Onödig info... jag vet ;)) och då hade jag tänkt att jag skulle köpa den!

Tack Tack :bow:
 
Har också den gjorden och tycker den är ok, skulle dock velat ha lite mer uppbyggda bossor i den då den trycker lite mot manken på min häst. Löser det med en mjuk padd men det blir ju inget mellanrum ändå.

Annars är den bra.
 
Jag kan annars rekommendera Chetak från Globus, superbra med bossor och stående ringar, värt priset! :)
 
Visst är chetak självklart bäst! :)
Men har inte råd att köpa en sån ännu, blir vid ett senare tillfälle.
 
Jag har också den. Men som någon skrev så är bossorna för små vilket gör att den trycker mot manken och blir ganska ostadig. Jag har en tjock skumgummi remsa under + ett tjockt schabrak och då funkar den helt okej.
 
Fast stoppar man upp mer stoppning i bossorna på en budgetgjor från hööks kommer den garanterat att bli ostadig, ta tex den från börjes som har mer stoppning är hööks modell, den åker runt på de flesta hästar jag har sett som har haft den.

Fö. så har jag också hööks gjord och jag är jättenöjd, bra med många ringar och det blir br tryckfördelning på gjorden, och så kan man byta gjorden mot en vanlig dressyrgjord.
 
Det var ju inte så bra... Men om man kan lösa det med en padd så är ju det bra :) Jag får bara hoppas att den ligger bra på honom, så jag slipper använda paddar...
 
Jag vill bra tillägga att chetak är värdelös för oss! Vi fick låna en sådan och den var stel och skavde mycket.
Nu har vi en KG gjord från Tärnsjö och den är suverän!
Chetak är bara en dålig kopia av tärnsjös tömkörningsgjord enl. de på tärnsjö och jag håller med!
Det är upp till var och en att välja vad man tycker är bäst men enl. mig så ska man satsa på riktiga grejer.
Vi tränar vår unghäst i tömkörning för en A-tränare och han märkte också skillnaden mellan de olika gjordarna som vi har provat.
Vi köpte KG gjorden begagnad (knappt använd) För 5000:- inkl. svanskappa och tömmar. Jag ser det som en investering då den håller i många år om den sköts väl.

/ sandra ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
987
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: LadySara
·
Utrustning Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de...
2
Svar
27
· Visningar
1 833
Senast: ameo
·
Utrustning Jag såg att Hööks har en tömkörningsgjord av märket Fairfield som påminner om Tärnsjös tömkörningsgjord. Är det någon som har den eller...
Svar
10
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp