Tömkörningsgjord

Bregen

Trådstartare
Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de extra pengarna för tärnsjögjorden. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa gjordar eller kanske båda och vad tycker ni?
 
Supernöjd med Lippos. Haft en Tärnsjö och absolut är kvaliten bättre. Men för mig nej inte värt priset. En annan sak om man tömkör x hästar per dag kanske.

Så, kan hästen ha Lippos gjord (däckelbågens kuddars vinkel passar inte alla) ser jag ingen anledning hosta upp för en tärnsjö
 
Jag har använt båda och gillar inte alls Lippos då jag tycker att den är för hårt stoppad i bossorna för att fungera bra.

Tärnsjös är trevlig men jag föredrar att använda en bredare gjord så jag har istället en måttsydd däckel som används ihop med en vanlig dressyrgjord.

Jag beställde den för ett antal år sedan av en kvinna i mitt område som annars syr selar för körning och trots att den är handsydd i bra läderkvalitet och stoppad med äkta ull blev den till och med något billigare än en Tärnsjögjord. Jag använder den mycket och kunde inte vara mer nöjd. 😍
 
Jag har en tärnsjö sedan många år, modellen innan däckelbåge, och den är i superbra skick fortfarande. Lädret är kanon och selen blir nästan finare med åren.

Jag saknar dock dubbla gjordstroppar och funderar på att lämna in den till sadelmakare för att åtgärda.
 
Jag har en tärnsjö sedan många år, modellen innan däckelbåge, och den är i superbra skick fortfarande. Lädret är kanon och selen blir nästan finare med åren.

Jag saknar dock dubbla gjordstroppar och funderar på att lämna in den till sadelmakare för att åtgärda.
Lite off topic kanske men har du sett att du kan köpa en adapter i läder som gör att du går från en till två stroppar? Ecoline hästsport har dem
 
Jag har en Globus Delux som ligger i samma prisnivå som de du tittat på. Ligger bra på hästen och har två stroppar till gjorden. Jag köpte min begagnad så den har ett antal år på nacken men inget har gått sönder, alla sömmar är hela osv.
 
Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de extra pengarna för tärnsjögjorden. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa gjordar eller kanske båda och vad tycker ni?
Tärnsjö alla gånger. Passar fler hästar och sitter bättre. Och bättre läder som håller i evigheter.
 
Jag har en tärnsjö som jag gillar men den är lite "tippig". Skulle därför kolla på en Globus Delux om jag skulle köpa en ny, två stroppar och lite stadigare på ngt sätt.
 
Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de extra pengarna för tärnsjögjorden. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa gjordar eller kanske båda och vad tycker ni?
Om jag hade pengarna så hade jag definitivt investerat i en Tärnsjögjord. Det är originalet med mycket tanke och kvalitet bakom. Svenskproducerat.
Kopiorna kan ofta bli på tok för tajta och eller hårda/för bulligt stoppade och skapa tryck.
 
Jag har en Globus Deluxe. Tycker den är helt ok och ligger bra på många olika typer av hästar. Känns väldigt tålig.
Har aldrig testat Lippos. Men har jobbat mkt med Tärnsjös AE-gjord. Jag tycker absolut det är fint hantverk och hög kvalitet på materialet.
Men jag vill ha en bredare gjord. När jag köpte min Globus Delux var nog det det enda som hade båge som var ledad och var så bred med två stroppar.
 
Hakar på den är tråden. Är det någon som har testat tömkörningsgjorden som Börjes säljer? Undrar snålänningen som gillar när det inte kostar så mycket... :p Länk
 
Hakar på den är tråden. Är det någon som har testat tömkörningsgjorden som Börjes säljer? Undrar snålänningen som gillar när det inte kostar så mycket... :p Länk
Jag har haft den ett par år. Föredrar Hööks med båge som jag har nu, lätt värt de extra hundralapparna :)
 
Vill tillägga att har man en väldigt droppformad häst funkar bågdäckel dåligt. Gjorden hamnar för långt ner och bågen tar i manken :meh:. Tärnsjö har nu en 'extrahög' båge man kan köpa till men då blir det ännu dyrare
 
Hakar på den är tråden. Är det någon som har testat tömkörningsgjorden som Börjes säljer? Undrar snålänningen som gillar när det inte kostar så mycket... :p Länk
Jag tror det är den jag har. Jag tömkör inte så ofta men tycker den funkar bra. Jag är nog inte så kräsen heller kanske...
Hur den håller i längden för användning flera dagar i veckan eller så vet jag inte.
 
Hakar på den är tråden. Är det någon som har testat tömkörningsgjorden som Börjes säljer? Undrar snålänningen som gillar när det inte kostar så mycket... :p Länk
Den ser likadan ut som Globus tidiga modell som jag har. Köpte den för ca 20 år sedan och jag har använt den flitigt på många olika typer av hästar och ponnyer och den funkar toppen och ser som ny ut fortfarande.

IMG_2383.png
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 096
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Linda_A
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp