Tömkörningsgjord

Vill tillägga att har man en väldigt droppformad häst funkar bågdäckel dåligt. Gjorden hamnar för långt ner och bågen tar i manken :meh:. Tärnsjö har nu en 'extrahög' båge man kan köpa till men då blir det ännu dyrare
Men även med Globus Deluxe? Tycker mig minnas att den bågen och bossarna ”möter ryggen” etc högre upp/närmre än tex Tärnsjö.
Inte helt säker dock!
 
Jag tror det är den jag har. Jag tömkör inte så ofta men tycker den funkar bra. Jag är nog inte så kräsen heller kanske...
Hur den håller i längden för användning flera dagar i veckan eller så vet jag inte.
Den ser likadan ut som Globus tidiga modell som jag har. Köpte den för ca 20 år sedan och jag har använt den flitigt på många olika typer av hästar och ponnyer och den funkar toppen och ser som ny ut fortfarande.

Visa bifogad fil 142745
tar med båda i citatet
Är det nån form av koppjärn i den eller passar den både runda och smalare ryggar?
Jag har haft den ett par år. Föredrar Hööks med båge som jag har nu, lätt värt de extra hundralapparna :)
Den enda jag hittar på Hööks som har båge kostar mer än dubbelt så mycket som den jag länkade till på Börjes. (prisskillnaden är typ en månadskostnad för hösilage hos mig)
 
tar med båda i citatet
Är det nån form av koppjärn i den eller passar den både runda och smalare ryggar?

Den enda jag hittar på Hööks som har båge kostar mer än dubbelt så mycket som den jag länkade till på Börjes. (prisskillnaden är typ en månadskostnad för hösilage hos mig)
Nä, inget koppjärn, men jag har haft den på lite olika hästar även om jag inte haft den på något riktigt nätt.
Den är liksom inte helt stel så den anpassar sig lite tycker jag (precis som däckeln på en bröstsele kan passa ett antal olika vidder på hästar).

Så frågan blir då vad du ska ha den på för hästar? Enda kag kan tänka mig att den kan ligga lite sämre på en som har en väldigt smal vidd i utrustning.
Men jag har inte provat så det kanske också går jättebra.

Den är inte helt bra på Mumma skulle jag säga.. Men det beror mest på att flärparna blir lite väl långa eftersom hon har innersta hålet på båda sidor (har strl full).
Inte att den inte funkar alls.

Funkar toppen på fjordingen, funkade fint på min lite nättare isis, och funkat bra på de SWB som testat.
 
Senast ändrad:
Den enda jag hittar på Hööks som har båge kostar mer än dubbelt så mycket som den jag länkade till på Börjes. (prisskillnaden är typ en månadskostnad för hösilage hos mig)
Jag köpte deras egna, har bestämt för mig att jag betalade 1999:- (så bara en femhundring upp) men nu ser jag inte den på hemsidan.. :(

Hade dock min Börjes gjord i flera år så den höll allt för det :)
 
Nä, inget koppjärn, men jag har haft den på lite olika hästar även om jag inte haft den på något riktigt nätt.
Den är liksom inte helt stel så den anpassar sig lite tycker jag (precis som däckeln på en bröstsele kan passa ett antal olika vidder på hästar).

Så frågan blir då vad du ska ha den på för hästar? Enda kag kan tänka mig att den kan ligga lite sämre på en som har en väldigt smal vidd i utrustning.
Men jag har inte provat så det kanske också går jättebra.

Den är inte helt bra på Mumma skulle jag säga.. Men det beror mest på att flärparna blir lite väl långa eftersom hon har innersta hålet på båda sidor (har strl full).
Inte att den inte funkar alls.

Funkar toppen på fjordingen, funkade fint på min lite nättare isis, och funkat bra på de SWB som testat.
Det är min (nyköpta) kallblodstravare som ska få använda den, tänkte jag. Och i det fallet är det ju bra att det inte är något koppjärn.
(mina parselar har det och är därför egentligen inte helt idealiska till platta shetlandsryggar, men det är ju iaf ingen tyngd på dem...)
 
Det är min (nyköpta) kallblodstravare som ska få använda den, tänkte jag. Och i det fallet är det ju bra att det inte är något koppjärn.
(mina parselar har det och är därför egentligen inte helt idealiska till platta shetlandsryggar, men det är ju iaf ingen tyngd på dem...)
Borde passa en kallblodstravare kan jag tycka. Men säker kan man ju aldrig vara såklart.
 
Hakar på den är tråden. Är det någon som har testat tömkörningsgjorden som Börjes säljer? Undrar snålänningen som gillar när det inte kostar så mycket... :p Länk
Jag köpte en sån. Den HAR ett typ koppjärn i däckeln, så den är ju inte helt anpassningsbar. Men den låg bra på min kallblodstravare i alla fall, så den duger nog till det vi ska använda den till. :) Ett rimligt budgetköp helt enkelt...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 095
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Linda_A
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp