Tonåring och sovtider

Vi har pratat och jag la vikt på maten och hunden. Vi har haft hunden i två år och han är liksom hela familjens även om det var 15 åringen som fick oss att skaffa den. Nästa år kommer hen åka bort ett år som utbytesstudent och då är ju hunden bara med oss andra ändå så omplacering är inte aktuellt bara för att tonåringen vill sova... däremot kan jag ta morgon och fm om hen tar resten utan protester.

Nu får vi se hur det här fungerar. Maten är allra viktigast, hen har inte direkt mycket att ta av.
Men ni har väl inte skaffat en hund i tanken att en då trettonåring skulle vara ansvarig för den? Under hela hundens livstid?

Att tonåringen inte accepterar "för att jag säger så", sätter jag på ungens pluskonto. Inte ens treåringar bör vara lydiga på det viset, enligt min mening.
 
Kan man komma överens om någon gyllene medelväg? Tex att tonåringen kan sova till kl 12?

Jag har några gånger i min tonårstid sovit till kl 13. Men de gångerna går att räkna på en hand. Förmodligen därför ingen i familjen ens nämnde det.
Annars låter man det va och låter tonåringen ha sin dygnsrytm när hon ändå är ledig.
 
Sånt här får det att klia lite i mig. Jag hade en förälder som ända upp i vuxen ålder (kunde lämna boet när jag var ~20-21) och hade jobb som jag skötte försökte styra över min sömn. Låt tonåringen få ha sina sömnrutiner så länge det inte skadar någon annan. Om hunden är tonåringens "förtjänst" så gör upp ett schema för vem som tar vilka dagar/tider för rastning/mat om det känns viktigt. Att lägga hela ansvaret för hunden på tonåringen känns väl sådär.
 
Jag hade nämnt att ljusmässigt är det lämpligt att vara vaken på dagen för hjärnans skull. Att sitta framför skärm nattetid gör att dygnsrytmen rubbas iom att hjärnan luras att tro att det är dag. Att sedan sova när det är ljust spär på. Sedan har jag personligen upplevt att folk lättare blir sjuka när de jobbar natt. Inte jättekul att sumpa hela lovet om han blir sjuk, tänker jag. Är i detta nu på språkresa med elever på Malta. De vill gärna vara uppe till två på natten, och sedan har de svårt att sova dagtid pga. ljuset. De faller som furor pga. halsont, huvudvärk och tråkigt.
 
Så kan man ju göra om man vill ha en dålig relation till sina vuxna barn.
Jag för min del föredrar att de kommer och hälsar på och sover ut och tar igen sig hos mig, även som vuxna.
Jag skulle aldrig drömma om att köra de argumenten.
Fast sova ut och ta igen sig är ju en sak. Det är nog ingen som tänker köra upp tonåringen kl 6 varje morgon på sommarlovet. Men att sova till 15-16-tiden varje dag? Att missa den största delen av dagen? Att missa de flesta måltider med resten av familjen?
 
Jag hade nämnt att ljusmässigt är det lämpligt att vara vaken på dagen för hjärnans skull. Att sitta framför skärm nattetid gör att dygnsrytmen rubbas iom att hjärnan luras att tro att det är dag. Att sedan sova när det är ljust spär på.

Läge för oss norröver att vara vaken dygnet runt då varje sommar, för här blir det inte ens mörkt om nätterna sommartid och längre norröver är ju solen uppe dygnet runt..
 
Nu sov jag aldrig så länge. Men när jag var i tonåren och sov längre än vad se vuxna i huset ansåg vettigt, och min bonusbror samt min lillebror sov hela dagarna (likt Madicks dotter) så började det plötsligt varje dag efter kl 11 att dammsugas en massa, även bakom soffor osv (dvs flyttande av möbler), det städades i kastrullskåpet, trimmades gräs utanför fönstret och helt enkelt var en massa "oljud". Inte helt subtilt men ett mycket effektivt sätt att få oss att vrida dygnsrytmen lite vettigare.

Motiveringen hemma var att vi var omyndiga och de måste ha koll på hur vi mår och att vi äter ordentligt och att det inte fungerade om vi inte var vaken någonting samtidigt med övriga.

Sen vet jag att den vridna dygnsrytmen inte var populär av rent "ni borde inte sova halva dagarna" men med tre tonåringar i huset var det slaget förlorat. Så fanns eg två regler - pallra er upp åtminstone till klockan 13, och stör inte andra som sover normala tider (dvs hörlurar på ang musik/tv på natten, inte möblera om rummet kl 02 på natten osv).
 
Så kan man ju göra om man vill ha en dålig relation till sina vuxna barn.
Jag för min del föredrar att de kommer och hälsar på och sover ut och tar igen sig hos mig, även som vuxna.
Jag skulle aldrig drömma om att köra de argumenten.

Det upp till var o en hur man gör.
 
Jag har samma.

Dock får Hen vara uppe hur länge hen vill så länge hen sköter sina uppgifter. När hunden är hemma få de ställa klockan, mat & rastning, samt vid vilka tider de ska äta speciellt lunch. Vi tar fram vad det är de ska laga men de måste vara uppe för att göra det.

Har fungerat bra. Trots att en annan skulle bli tokigt av att sitta inne på sitt rum och glo på en skärm från morgon till kväll.

Ena försökte med att hunden kunde hålla sig och inte gå ut. Jag fick helt enkelt förklara sonika att vi (jag och pappan) kommer låsa toalettdörren när vi går till jobbet sen får de be om lov när vi kommer hem om de får nyttja toaletten beroende på hur vi känner oss. Om vi som tonåringen uttrycket det är sjuuuukt trött så vi inte orkar låsa upp. Sen dess har de inte haft några som helst problem med att rasta hunden :D

Nu går vi snart alla på semester och då får de gå upp inte långt efter oss. Ska vi hinna göra något på dagarna så måste man komma upp i tid. Dessutom har vi förklarat att de måste vända tillbaks dygnet litegranna någon dag innan för att vi alla inte ska ha ihjäl varandra. :D
 
Både och, så klart. Jag ser inte problemet med det? Gillade inte du att sitta uppe på nätterna med kompisar när du var tonåring?
Inte varje natt? Jag plockade jordgubbar som sommarjobb varje sommar i några veckor, och då skulle vi vara på plats kl 6... Häst hade jag med, och av den anledningen hade det inte varit populärt om jag hade sovit till mitt på eftermiddagen.
 
Inte varje natt? Jag plockade jordgubbar som sommarjobb varje sommar i några veckor, och då skulle vi vara på plats kl 6... Häst hade jag med, och av den anledningen hade det inte varit populärt om jag hade sovit till mitt på eftermiddagen.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men det var väldigt mycket lättare att få sommarjobb när jag var tonåring än det är idag. Och den här ungen har ju inget sommarjobb, så vad ska hen då upp i ottan för?

Häst verkar barnet heller inte ha. Jag ser dock inte problemet på den punkten, min häst betar dygnet runt nu. Om jag kommer dit och rider på förmiddagen, eftermiddagen eller mitt i natten kvittar ju fullständigt. På samma vis var det med min ponny i tonåren.

Sen är det ju början av sommarlovet ännu. Det är väl självklart att det är skönt att "förfalla" lite och rå sig själv och sin tid efter ett skolår med schema att följa punkt för punkt och tidiga morgnar.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 721
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 034
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 323
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp