Tonåring och sovtider

Ja med maten ja men inte tiden.
Då så är det ätandet som man skall fokusera på inte sovandet.
TS skrev så här "hen äter dåligt, blir så trött av näringsbrist att hen inte "orkar" äta" i början av tråden, vilket jag tolkar som att det dåliga ätandet hör ihop med att barnet har vänt på dygnet? Så man kanske måste fokusera på sovandet på något vis ändå?
 
@Madick

Jag hade aldrig accepterat det. Visst man måste väl inte gå upp 06 men att sova bort halva dagarna tycker inte jag är okej. De tonåringar som jag känner som gör så är slöa och loja.
 
Fattar inte heller problemet med att vara uppe på natten och sova på dagen, sådan har jag alltid varit som person - och jag vänder på dygnet direkt vid ledighet.
Har fått hur mycket vänner som helst i hela landet pga gameingen med så känner inte att det påverkar något socialt heller.

Jag hade aldrig accepterat det. Visst man måste väl inte gå upp 06 men att sova bort halva dagarna tycker inte jag är okej. De tonåringar som jag känner som gör så är slöa och loja.

Varför är man slö och loj bara för man har annan dygnsrytmn än samhället i stort??
Jag har vänner som lever på esport, de flesta har ganska sne dygnsrytm i perioder ffa i tonåren, men utan det hade de inte haft sin karriär idag liksom.
 
Fattar inte heller problemet med att vara uppe på natten och sova på dagen, sådan har jag alltid varit som person - och jag vänder på dygnet direkt vid ledighet.
Har fått hur mycket vänner som helst i hela landet pga gameingen med så känner inte att det påverkar något socialt heller.



Varför är man slö och loj bara för man har annan dygnsrytmn än samhället i stort??
Jag har vänner som lever på esport, de flesta har ganska sne dygnsrytm i perioder ffa i tonåren, men utan det hade de inte haft sin karriär idag liksom.

Jag skrev att de tonåringar jag känner som sover halva dagarna är slöa och loja. Inte att alla är det. Glömde att man måste vara övertydlig :up:
 
Jag har begåvats med ett ifrågasättande barn som inte accepterar "för att jag tycker så"...

Hjälp mig med argument varför det inte är lämpligt för en växande tonåring att vara vaken till 04 och sova till 15-16 på dagen.

Tycker många moraliserar vilt i tråden och att TS kanske skapar ett problem som inte egentligen behöver finnas. Jag hörde förövrigt en snarlik diskussion IRL mellan en kompis och hennes 17- åring häromdagen och tänkte likadant, men sade självklart inget då det ju faktiskt inte är min sak att tycka när min synpunkt inte efterfrågades.

Självklart ska tonåringen ta sin del av ansvaret för hunden - t ex genom att aktivera den etc en stund på eftermiddagen och självklart behöver hen äta. Ett bra tillfälle är väl ordentlig , lagad middag med familjen vid 18 eller så och sedan något mer under natten (yoghurt, mackor, whatsoever) I övrigt - låt henom ha sina tider! Hela vuxenlivet är fullt av morgnar man måste upp och kvällar man måste lägga sig, och likaså skolterminerna för ett barn/ tonåring. Den här dygnsrytmen handlar om några sommarveckor!

Det är synnerligen generaliserande att påstå att (de flesta) ungdomar som sover bort dagarna blir slöa och oengagerade. Jag tror snarare att det är just en del av ungdomen att få hänga med kompisar på nätterna. Jag och måååånga av mina vänner gjorde det under lediga delar av somrarna i tonår och tjugoårsåldern och vi är samtliga skötsamma medborgare med jobb och fungerande liv i dag, och jag har många glada minnen från den tiden .

Hade det varit ett yngre barn som dessutom inte tog i fatt sömnen (t ex en 10- åring som ville vara uppe till 02 men ändå vaknade 08), eller om tonåringen gick och lade sig kl 03 när hen skulle upp till skolan hade jag sett problemet men nu gör jag det faktiskt inte.

Lycka till hur som!
 
Men du vet ju inte om de är pigga och kreativa på nätterna när du sover? Minst lika troligt är ju att du framstår som väldigt slö och trött som sover när de får som mest gjort.
Antagligen så känner jag de här barnen väldigt väl så att jag har belägg för det? Jisses, men du gör ALLTID såhär, ifrågasätter fast du inte har någon aning alls om nånting.
 
Jag tycker det är bra om man får lära sig av sina egna misstag. Låt ungen sova. Sedan kanske det inte är fel att åka iväg på någon rolig aktivitet på förmiddagen som vederbörande missar :angel:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 721
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 026
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 323
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp