Tonåring och sovtider

Det finns ju MÄNGDER med forskning på hur skadligt det är att jobba natt, d v s vända på dygnet. Det är väl den absolut främsta anledningen?

Fast hur mår man om man dag efter dag tvingas gå upp/sova på fel tid enligt ens biologiska klocka? En person som jag, som mår som bäst av att sova mellan 21-06 mår skit av att jobba natt precis som jag mår skit av att gå upp kl 3 eller att jobba till 22 men en person som mår bäst av att sova mellan 00-08 eller 03-12 mår ju skit om hen måste gå upp kl 3 men fixar galant att jobba fram till 22. Det finns mängder med studier som påtalar att barn med ickelutheransk dygnsrytm inte kan prestera i skolan på förmiddagen. Får de börja senare på förmiddagen så presterar de bättre. Visst kan det vara skadligt att jobba natt men jag tror att det är precis lika skadligt att inte få sova den tid ens kropp behöver oavsett när den tiden infaller. I många nattarbetares fall så handlar det om att de varken sover eller äter tillräckligt. De kan inte ställa om till omvärldens tid, sover för få timmar och/eller så kan de inte äta tillräckligt. Då är det ju inte själva nattarbetandet som är problemet utan att de trots nattarbete inte lever efter sina behov. Jag tror också att en tonåring som vänder på dygnet på sommarlovet skulle vända tillbaka dygnet om hen mådde bättre av det. Det gjorde iallafall mina barn när de var i tonåren och jag tror inte att de gjorde det för att de var så otroligt mycket klokare än alla andra.
 
Nu vet jag inte riktigt om tonåringen sitter väldigt mycket vid datorn, för i så fall kan det kanske också ha sin inverkan på sömnen:

"Även hos yngre kan dygnsrytmen rubbas på grund av ljuset. Exempelvis kan ljuset från en datorskärm på kvällen lura kroppen att tro att det är morgon. Man blir inte trött på kvällen, och det tar längre tid att somna."

Från samma artikel som jag länkade till förut.
 
@Madick , vad säger BARNET? för att jag antar att ni har haft en konversation om maten och hunden? Kan ni inte tillsammans komma fram till något som funkar? T ex, vad vill barnet att du köper hem? Kan barnet sätta alarm på mobilen när det är dags att äta? Varför vill/orkar barnet inte äta? Tycker att en tonåring är så pass mogen att hen borde kunna föra en diskussion och kunna vara med och påverka.

Kan du tillsammans med barnet göra kompromisser? T ex att hen får ha vilka sovtider som hen vill men endast om maten sköts?

Jag tycker många glömmer barnet i denna tråd. Det är liksom ingen 10 åring utan en tonåring som antagligen mår bra av att involveras i denna "problematik".
 
@Madick , vad säger BARNET? för att jag antar att ni har haft en konversation om maten och hunden? Kan ni inte tillsammans komma fram till något som funkar? T ex, vad vill barnet att du köper hem? Kan barnet sätta alarm på mobilen när det är dags att äta? Varför vill/orkar barnet inte äta? Tycker att en tonåring är så pass mogen att hen borde kunna föra en diskussion och kunna vara med och påverka.

Kan du tillsammans med barnet göra kompromisser? T ex att hen får ha vilka sovtider som hen vill men endast om maten sköts?

Jag tycker många glömmer barnet i denna tråd. Det är liksom ingen 10 åring utan en tonåring som antagligen mår bra av att involveras i denna "problematik".
Jodå, det är ju därför jag behöver argument för att kunna ha en vettig diskussion.

Nu har hen fått sova som hen vill ett tag vilket blev 16 idag. Vi pratade och kom fram till att det inte känns bra att sova så länge (för tonåringen) och att en maxtid vore bra. Larm kommer ställas på 13 nu så får vi se. Maten har funkat och hunden tar hen sina vakna tider (jag tar fm).
 
Jodå, det är ju därför jag behöver argument för att kunna ha en vettig diskussion.

Nu har hen fått sova som hen vill ett tag vilket blev 16 idag. Vi pratade och kom fram till att det inte känns bra att sova så länge (för tonåringen) och att en maxtid vore bra. Larm kommer ställas på 13 nu så får vi se. Maten har funkat och hunden tar hen sina vakna tider (jag tar fm).
Gick det bra idag :) ?
 
Har läst men inte kommenterat. Hela tråden får mig ambivalent... jag känner att Petruska mfl har helt rätt i sin poäng att låta hen välja och vad är problemet? Där kommer tonårsBjörk fram till stor del, som hade (har) en farsa som tidvis agerade jätteknepigt mot oss barn när vi sov länge. Och då är jag i grunden en morgonmänniska, liksom honom!

Han fick sina "ryck", förmodligen var det min mamma som hindrade honom att agera så jämt (mamma är kvälls/nattmänniska). De bestod i att om man sov typ efter kl 9 (!!!) en helgdag så slamrade han maximatl utanför ens dörr, körde dammsugaren in i dörren, knackade på (!!!) och kunde till och med stega in och barskt säga åt en att man skulle gå upp för halva dagen hade gått. :banghead:

Som vuxen har jag en period varit sambo med föräldrarna och visst, han hade inte det beteendet att "uppfostra" mig som 30plussare, men de mornar som jag inte hade morgonfodring (vi skötte om ett gäng hästar tillsammans) så kunde gräsklipparen starta utanför sovrumsfönstret kl 8 eller man hörde honom traska förbi fönstret i gruset vrålande på någon av hundarna... jag tror helt enkelt att han (som många män...) inte har lärt sig att visa HÄNSYN, inte att han gjorde det medvetet då.:crazy:

Å andra sidan är jag nog färgad av det där ändå... O_o jag har på senare år blivit mer kvällsmänniska, men kan ibland (oftare förut) känna någon slags skuld eller skam över att inte vara uppe ur sängen när kl är tio. Känns som om dagen blir längre om jag kommer upp tidigare ..

Tråden är supernyttig för mig gällande våra barn, om tre år har vi också en tonåring. Om han sover till klockan 16 så vete sjutton om inte "den präktiga, duktiga morgonmänniskan" i mig kommer att vilj kika fram. Men kanske är det bara farsan i mig som talar. Ska försöka hålla huvudet kallt så gott det går tror jag...
 
Det finns ju MÄNGDER med forskning på hur skadligt det är att jobba natt, d v s vända på dygnet. Det är väl den absolut främsta anledningen?
Det finns också mängder av forskning som visar på att det är extremt individuellt hur bra man tål att arbeta natt. Generellt ökar riskerna för en hel massa sjukdomar och problem men samtidigt är det många som mår bättre av att arbeta udda tider än 8-17. Sen måste jag säga att en del saker som ofta inte framgår i studierna och som jag kan tänka mig är rätt relevant är ifall nattarbetet är frivilligt valt eller påtvingat av arbetsgivaren eller ekonomiska anledningar. Arbetar själv natt och kan bara konstatera att det är en hel del lite speciella människor som nog inte annars heller skulle ha de allra hälsosammaste vanorna som är de som arbetar natt, i alla fall på min arbetsplats.
 
Det finns också mängder av forskning som visar på att det är extremt individuellt hur bra man tål att arbeta natt. Generellt ökar riskerna för en hel massa sjukdomar och problem men samtidigt är det många som mår bättre av att arbeta udda tider än 8-17. Sen måste jag säga att en del saker som ofta inte framgår i studierna och som jag kan tänka mig är rätt relevant är ifall nattarbetet är frivilligt valt eller påtvingat av arbetsgivaren eller ekonomiska anledningar. Arbetar själv natt och kan bara konstatera att det är en hel del lite speciella människor som nog inte annars heller skulle ha de allra hälsosammaste vanorna som är de som arbetar natt, i alla fall på min arbetsplats.

Och jag mår mycket bättre och är mycket piggare av att arbeta natt, trots långa nätter, än kontorstid.

Tycker också om man VALT att arbeta natt eller är tvingad borde framgå mer. Samt om det är ren natt eller skift.
 
Tonåringarna i det här huset får sova längre än vanligt när det är sommarlov. Men någon måtta på sovandet får det ändå vara, de brukar bli väckta och igångsatta före 12 nån gång.
Här idkar vi byteshandel. Vill man att föräldrarna ska ställa upp och skjutsa till träningar och tävlingar, så får man se till att avlasta föräldrarnas sysslor på gården de andra dagarna. Och det måste göras under dygnets ljusa timmar... Vissa sysslor kan även generera lite ökad mängd fickpengar.
 
Kan du inte ta upp hunden som argument? Tex det är inte schysst att hunden inte får kissa på så många timmar samt att har man djur har man ett ansvar.
Det borde väl en tonåring förstå?
Fast om de andra i familjen tar ut hunden på fm så klarar den ju sig till 16? Så det är väl inget argument? (Vilket jag förstod det som att de gjorde oavsett alltså?)
Hunden ska ju givetvis aktiveras och motioneras om det är avtalat, men varför det måste göras tidigare än 16 förstår jag inte.
 
Kan du inte ta upp hunden som argument? Tex det är inte schysst att hunden inte får kissa på så många timmar samt att har man djur har man ett ansvar.
Det borde väl en tonåring förstå?
Man kan tycka det. Jag har verkligen försökt pränta in att djur och små barn måste tas omhand först eftersom denne utelämnade till oss men det fastnar inte.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 788
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 283
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp