Top Reiter Bomlös!

Linda.B

Trådstartare
I helgen hade jag tur att få prova en Top Reiter bomlös av en av tjejerna i stallet. Jag satt genast otroligt mjukt & skönt samt att den hade rejäla knästöd - Jätteskön med andra ord!

Jag upplevde att hästen var mycket mer avslappnad än vid tidigare ridturer med min allroundsadel. Samt att sadeln låg alldeles stilla - Trots att vi klättrade både upp & ner i skogen!

Ni andra som har denna sadel - Vad tycker ni? Är den godkänd för tävling? //Linda
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

Hejsan!

Jag var och köpte min i måndags och testade sadeln igår en snabbis.
Men på den korta stunden jag testade sadeln var jag helt super nöjd! :D Min slappna av mera och hon har haft problem med traven, men nu satt den helt!

Enda jag negativa jag tyckte om sadeln var att min var så hal, men det kanske är för att den är ny :) Sen hade jag inte helskoddaridbyxer på mig heller.

Sadeln ska vara godkänd att tävla med.

//Jozzi
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

Tack så mycket!

Blev väldigt förtjust i den också - Sen att den inte gled - vilket alla sadlar jag provat på min häst har gjort! Så jag tror verkligen att den skulle passa oss. //Linda
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

Jag är också intresserad av bomlöst. Hur lång är denna sadeln?
Min häst är så kort i ryggen + överbyggd. Jag har i dagsläget en Wintec 17" som sitter bra, men är lite för lång. Jag har även en 16,5" som sitter ännu bättre, men jag själv får inte tillräckligt med plats. Vad jag sett finns Top Reiter bara i 18".
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

Det är en kort sadel - Så den borde även passa din häst! //Linda
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

Har också en bomlös TR, tycker att den är jätteskön att rida i och hästen gillar den.
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

När jag läst information om den står det att det är en kort sadel. //Linda
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

Den jag såg var längre än wintecs islandsadel men de kanske har bättrat på modellen nu.
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

Vad tycker ni ?

Kan man rida i BARA bomlösa sadlar eller är det bäst att växla ?

/Emma
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

fördelen med bomlös är ju att den inte trycker om den skulle råka vara lite för lång så länge man inte sitter för långt bak... den är godkännd för tävling. jag personligen tycker inte att man skall rida i den alltid utan varva lite och definitivt INTE rida unghästar i den om man inte har världens bästa balans! nackdelen tycker jag är att den lätt hamnar på manken om hästen inte är helt rund och så tycker jag att dom är för breda i sätet.. jag får kramp efter max en minut.. annars är det superbra sadlar!
 
Sv: Top Reiter Bomlös!

De nyaste modellen såg jag i går på tävling. Den var betydligt kortare och såg ut att vara smalare säte. Såg dock inte om den hade bättre mankfrihet än förut
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Jag panikköpte en Top Reiter JR Spezial eftersom vi stod utan passande bomsadel och min bomlösa sätter mig helt knasigt. Det jag börjat...
Svar
1
· Visningar
1 954
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 158
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 002
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp