Tornerspel - inspirationstråd 2009

kirrekorv

Trådstartare
Säsongen närmar sig och med den lusten att utveckla och förändra sin utrustning.
vad har ni tänkt att göra ?
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag ska sy ett nytt schabrak till Kirre och ett till Borkis
och måste fixa en ny tyngre lans och en Stridsklubba eftersom gissel ska inte ska användas på sm
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Behöver sy klart nya gambejackan och göra en ny lans.

Vet vi när och var SM hamnar nästa år?
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Men nej... inte på samma ställe igen! :( (För långt, samt att det SKA ju flytta runt, ju!)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

DEt var ingen annan förening som ville arrangera SM det är lite tråkigt att det är bra vi som vill ha sm
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag har försökt få min förening att ta det i flera år, har kommit med konkreta förslag på anläggningar som kan funka och så vidare. Ingen tar mig på allvar, de tror att det är skitkrångligt att anordna sånt. (Vilket är skitsnack, det är lätt om man bara har lite organisation.) Har anodrnat så pass många hästtävlingar de senaste åren att jag nog faktiskt skulle kunna arrangera hela klabbet själv ( :D ) men det är ju svårt att vara funktionär på 10 ställen samtidigt, så någonstans i kedjan kommer jag behöva hjälp i så fall. Men som sagt, ingen har ju nappat hittills, så det lär bli svårt. *surar*

Det går något elakartat rykte om att det är slitsamt och jobbigt att arrangera tävlingar. Men har man bara lite allmänt kunnande om hästar, ryttare och hur anläggningen bör se ut så är det rätt enkelt, faktiskt. :) (Kom igen nu, alla andra föreningar!)

Eloge till er som har tagit på er det för andra året i rad, dock! :love: Synd att det ska ligga så många timmars bilväg hemifrån mig bara.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Kirre: Jag tror fler med mig tyckte att SM var så pass bra anordnat i år att det liksom kändes bra att ni tog det nästa år igen. Då är anläggningen troligen ännu bättre, ni har erfarenheten från förra året och folk hittar =)

Gisburne: Visst är det långt, men om du vill åka kan vi anordna övernattning hos oss så både du och pållen kan vila er innan sista etappen. Härifrån är det cirka 30 mil nånting. Tar väl 4-5 timmar beroende på att köra. Det är som fram och tillbaka till skalhamra för min del ;) Vore kul om vi kunde skrapa ihop ett lag i år - fast jag är tyvärr ytterst tveksam till det...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Varför tveksam till ett lag? Det är ju så himla många i NK nu... För mig känns det som att man troligen kommer bli utanför de flesta tornerspelen, så jag hoppas på SM istället så man får rida i alla fall litegrann med rustning nästa år...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Angående resan så tror jag att det blir närmare för mig att åka raka vägen. Räknar på 6-7 timmar totalt.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

DEt var ingen annan förening som ville arrangera SM det är lite tråkigt att det är bra vi som vill ha sm

Som en "preemptive strike":
Vad tror ni om att slå påsar ihop till 2010 och arrangera både detta SM och en deltävling i Mounted Archery (MA) på samma plats?

För att utveckla:
Som synes i annan tråd kommer vi ju ha en första tävling i maj, och det arrangemanget torde ge mycket kunskap om hur man håller samman dylika events. (Vi kommer få hjälp av erfaret folk från Tyskland i detta fall)
Para ihop det med att jag ändå kommer ta tag i lite förhandlingar med olika ställen där det skulle finnas utrymme att ha MA-tävling under året som kommer, så borde det vara möjligt att under mitten av sommaren kunna vara möjligt att preliminärt bestämma att samarrangera till året därpå.

I det läget skulle det ju inte heller vara en enskild klubb som tog på sig att arrangera allt, utan istället en mer blandad grupp.

Kanske känns lite långt bort att fundera på 2010 redan, men jag kände att jag ville sätta bollen i spel i alla fall.

Så tänk gärna (noga) igenom både för- och nackdelar, så kan vi återkomma om typ ett halvår :)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Som en "preemptive strike":
Vad tror ni om att slå påsar ihop till 2010 och arrangera både detta SM och en deltävling i Mounted Archery (MA) på samma plats?

För att utveckla:
Som synes i annan tråd kommer vi ju ha en första tävling i maj, och det arrangemanget torde ge mycket kunskap om hur man håller samman dylika events. (Vi kommer få hjälp av erfaret folk från Tyskland i detta fall)
Para ihop det med att jag ändå kommer ta tag i lite förhandlingar med olika ställen där det skulle finnas utrymme att ha MA-tävling under året som kommer, så borde det vara möjligt att under mitten av sommaren kunna vara möjligt att preliminärt bestämma att samarrangera till året därpå.

I det läget skulle det ju inte heller vara en enskild klubb som tog på sig att arrangera allt, utan istället en mer blandad grupp.

Kanske känns lite långt bort att fundera på 2010 redan, men jag kände att jag ville sätta bollen i spel i alla fall.

Så tänk gärna (noga) igenom både för- och nackdelar, så kan vi återkomma om typ ett halvår :)
(Skrev ett jättebra svar som försvann! Börjar om... :devil: )

Det är en bra idé, men jag tror att det kan bli lite problematiskt. :o

Dels så är ju Rikstorneringen/SM SRS grej och måste följa SRS regler. Så vitt jag förstår så är det bara aktiva medlemmar i SRS som får anordna SM. (Man kanske kan tänja lite på det?)

Dels så är ju SM ett långdraget projekt när det väl kommer igång, och ibland känns det som att 2 dagar knappt räcker för att alla ska hinna starta i båda klasserna. Vet inte hur pass mycket MA som skulle få plats i schemat? Det beror nog på hur lång tid det tar att tävla i MA och hur mycket tävling ni vill få med?

Jag ser inte som alternativ att dela upp tävlingarna på två ridbanor för att hinna med, eftersom vi då blir konkurrenter om publiken och det vore väl tråkigt?

Men som sagt, det är nog inte omöjligt, bara lite byråkratiskt krångligt och sådär. ;) Ett samarbete är ju positivt i många bemärkelser annars.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

(Ett svar med undertiteln "Sömnlös i Tyskland"...)

Frågan om arrangör kommer man väl ganska enkelt runt, eller finns det krav på att alla som är funktionärer också måste vara medlemmar? Annars funkar ju en "huvudarrangör tillika ansvarig för SM är X, medarrangör tillika ansvarig för MA är Y" och dela på funktionärsuppgifterna.

Egentligen är det framförallt logistiken, inklusive ordnandet med plats, som jag ser som vinst. Tiden det tar att ha MA bror på 1) om vi kör en, två eller tre grenar (säg koreansk, mogu och ungersk) eller bara en och en halv gren (ungersk samt mogu mer på skoj) och 2) hur många deltagare.
Tidsåtgång: Räkna från 2X18+2x18+2x25+9x18 sekunder = 284 eller nästan fem minuter x (säg) 20-25 deltagare = mellan cirka 1,5 till 2 timmar + "dötid" när pilar plockas, poäng räknas, justera utrustning (tidtagaren krånglar, måltavla ramlar, pinnar/stolpar som håller banmarkering ramlar och allt annat sådant där fantastiskt oförutsägbart som man bara älskar) osv = 3-4 timmar, därav hälften per dag.

Men detta är en inspirationstråd, så vi kan plocka upp detta senare och återgå till huvudämnet. :)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

2 timmar per dag borde väl gå att knöka in, kanske. Om inte annat så brukar väl inte Rikstorneringen börja så överjordiskt tidigt på mornarna, så där finns det ju tid, samt på kvällen innan middagen.

Jag har ingen större koll på om funktionärerna måste vara medlemmar i något SRS-anslutet tornerlag, men det låter väl inte helt orimligt att göra som du föreslog annars. Men det kan ju inte jag bestämma, förstås, utan SRS. Misstänker att det kan bli en fråga för ett vår- eller höstmöte där tornerlagens utsända medlemmar får säga vad de tycker och tänker innan nåt klubbas igenom. Men lägger man bara upp det snyggt så är det nog inga större problem att få folk vänligt inställda. :)

Dessvärre är det väl så att det finns rätt många inom SRS (alltså alla tornerlag som är anslutna) som ogillar förändringar och som gärna pratar sig mer än varma för hur bra det var förr och hur dåligt det blir om vi ändrar på någonting. Dessa måste bearbetas över lång tid ibland om det ska bli någon förändring alls. ;)

Det här rör ju tornerspel lika mycket som MA, så jag tycker inte att det glider alltför långt ifrån huvudämnet. Tråden syfte borde ju vara att inspirera folk till att fortsätta med tornerspel och personligen behöver jag väldigt mycket inspiration just nu och kanske framförallt gällande ett SM som inte blir beläget så himlans långt hemifrån nästa gång. Det är ju svårt att göra alla glada och nöjda, men det här blir åtminstone 4:e året i rad som det innebär en hel dags körande för att komma till SM för mig. Så jag efterlyser mer geografisk spridning (typ, uppåt landet!) och som jag redan har skrivit så är jag beredd att ta tag i det själv men är väl medveten om att det inte går hela vägen i praktiken utan hjälp. :crazy:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Varför tveksam till ett lag? Det är ju så himla många i NK nu... För mig känns det som att man troligen kommer bli utanför de flesta tornerspelen, så jag hoppas på SM istället så man får rida i alla fall litegrann med rustning nästa år...

Det känns som vi är rätt få som är intresserade av SM men om vi som vill ser till att åka kan det nog bli ett lag. Som du själv skriver vet jag inte heller om man får rida så mycket i år... :confused:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Visst känns det trist? I senaste medlemstidningen lät det ju som att det kommer bli någon form av uttagningssystem till vartenda spel hela sommaren, och är de lika "diplomatiska" som 2008 så kan jag sälja rustningen redan nu, känns det som. :cry:

Men du och jag vill åka till SM, i alla fall. Vilka fler? Simon, kanske? Tranan, Tjädern? Vilden tror jag vill, är ganska säker på det. Bocken och Korpen borde vi kunna manipulera också... *smider planer*
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Simon har pensionerat gama daffy så jag vet inte om minna är redo för SM i år. Tranan kan vi nog få med oss, Peter, Vilden och tjädern så har vi ett lag...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Peter tror jag inte får vara med på grund av mankhöjdskravet, har för mig att han har sagt förut att hästen är lite för liten eller precis på gränsen eller hur det var. Tåls att tas reda på! :idea:

Förutom ett elakt broddtramp igår så är Doddolinen på gång nu och borde, om allt går bra, vara i snygg form tills första träningen 2009. Lämnar en liten parentes eftersom saker och ting har en tendens att skita sig så fort jag gör upp planer för hästarna - efter 2008 törs jag inte ens ta för givet att alla lever imorgon! :o
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Peter får sätta sulor på Hero ;) Kul att doddot är i gång. Här är det snarare ryttaren som felar men en det ena och en det andra
 

Liknande trådar

Fritid Jag tänkte att vi kunde ha en inspirationstråd för friluftsliv/ vandring/ utomhusaktiviteter etc. Har du varit på något speciellt ställe...
Svar
2
· Visningar
271
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 743
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp