Bukefalos 28 år!

Lin går visst att färga med växter, det är bara lite svårt att få det snyggt utan att det blir flammigt. Och jag har läst en beskrivning på schabrak sytt i lintyg med någon sorts silkesdetaljer... Sådeså! :D :p :D

Eh Guisborne....

Jag tror inte dom färgade lin under medeltiden. Har mkt bra kontakter med folk som forskar på medeltida tyger/kläder etc och har en viss koll på vad som var brukligt under den tiden.

Källa och datering på den beskrivningen tack.

/Kung Tulle (medeltidsarkeolog etc etc :) )
 
Om man färgade lin på medeltiden kan jag inte ge någon exakt info om, men på vingingatiden gjorde man det absolut! :p Vill inte låta sådär näsvis som vissa andra, men jag har också jobbat med sånt och forskat i det. Jag har hållt på med växtfärgning, garvning och tovning också, och jag skulle inte säga något om det om jag inte på allvar menade att jag vet vad jag pratar om.

Den info jag har framför mig just NU är ifrån 1216 och visar ett par schabrak i silke och brokad. Hästarna har även masker i läder och metall. Vill minnas att det står någonstans här att just dessa två ekipage tillhör kungligheter... *letar i texten*
 
Ursäkta mig men har man inte funnit blå och rödfärgat linne i både Birka och Osebergsgravarna?

Vad gäller skriftliga källor så vet jag att:

Röd lärft nämns i Stockholms stads skattebok 1460-1468.

Skriftliga belägg för växtfärgning finns i Olaus Magnus "Historia om de nordiska folken". Detta verk trycktes 1555 och där omtalas att man färgade och vävde lin i Norden.

Vidare har jag för mig att det färgades lin i Afrika redan f.Kr. och att det fanns import till europa. Källorna till detta är jag dock mer osäker på.

Att det var enklare att färga ylle betydde ju inte att man gav blankt fan i att färga lin. Borde snarare bara gjort ett bra färgad linnelärft ännu åtråvärdare.

Ska peta på polare som är betydligt mer insatt i ämnet.
 
*hyperventilerar*

Okej, Scorpan, vi säger så... vi säger så... *harkel* Jaja, who am I kidding, jag har ju faktiskt viscose i mitt shcabrak, så jag är inte helt oskyldig heller... :o
 
Där ser man. Vill minnas att jag läste något om Osebersgsgravarna jag med, men det var många år sedan, när jag jobbade med vikingatid. (Tittade, jag stavade rätt den här gången!) Minns inte exakt, men det gör detsamma.

Vill bara klargöra, att bara för att jag vet att man red i schabrak i lin, silkestyger och brokad, betyder inte det att jag inte tror er som hävdar att man red i ylleschabrak. Man gjorde såklart det också. Jag säger inget annat. :cool:
 
Lin, ja det är svårfärgat. När jag gick en kurs i agrarhistoria passerade vi Svenskt Diplomatarium, som katalogiserat runt 40 000 bevarade medeltida brev. Vi fick se några vackert skrivna brev, på pergament. Ett av dem hade vaxsigillet inbäddat i ett blått linnetygstycke, vilket fick mig att gå i gasen. Misstänkte vejdeblåfärgat, så jag ringde Margareta Nockert, som bl.a. skrivit om Högommannens textilier (Sundsvall, typ 500-tal). Jodå, man har analyserat sigilltextilierna oxå, färgämnet är indigotin, och den troligaste källan är vejde, då annan naturindigo som importerades vid denna tid användes när man framställde bläck. Det är så att lin är svårfärgat, enklare med vejden och mkt färgbeständigt! Indigotinet är inte som andra växtfärger lösligt i vatten, utan kräver en kyp, själv kör jag med vetekli och asklut.
Skitkul
 
Ett annat "kul" sätt att få blå är att ta massor med urin, vaska runt linet (eller annat tyg/väv) i det, gräva ner skiten i marken några dar och sen ta upp och tvätta! :D :o :eek: :angel: Inte jättetrevlig lukt eller så under själva processen, men det blir ganska snygg färg av det...

Jisses, vad den här tråden har spårat ur! :angel:
 
Den info jag har framför mig just NU är ifrån 1216 och visar ett par schabrak i silke och brokad. Hästarna har även masker i läder och metall. Vill minnas att det står någonstans här att just dessa två ekipage tillhör kungligheter... *letar i texten*

Snälla boktitel och helst sida!!! -jättenyfiken!-

/Kung Tulle

ps/ Ja men vi diskuterade ju LIN schabrak????? Eller? Har aldrig ifrågasatt silke, brokadtyger etc.
 
Problemet med att färga lintyg har jag förstått är inte att det inte går att färga utan att färgen inte stannar kvar bra i tyget. DVS att det mycket snart bleks ur och försvinner. (Kan ej uttala mig om vejdefärgningen).

Det skulle troligen då bara vara mycket rikt folk som tex färgade in ett säskilt plagg medvetna om att det var snyggt bara en kort tid. Tex till ett bröllop :).

Men ändå tänk vore det inte helsnyggt med ett schabrak i blå sidenbrokad! :0. Typ 700:-/meter eller så... Har hört att det finns ett särskilt väveri i Frankrike? där man kan få uppvävt tyger EXAKT efter gamla förebilder och i tidstypiska material. Tydligen är restpartier överkomliga för vanligt folk prismässigt! Och då kring 1000:-/meter!

~drägel~

/Kung Tulle
 
Hejsan alla!

Schabrak är forntida turkiska för sadeltäcke/stort praktfullt tygstycke. Stavas ursprungligen caprak. ;)
 
Ja, fast i svenskan kan man ju kalla allt som är relativt stort och åbäkit för "schabrak"...?
 
Japp det stämmer också :) Men om man snackar ursprungligen så är det turkiska, och var inte ett samlingsbegrepp för stort härke :D
 
Min man har precis börjat prova på detta med vår ena basjkir
och det ser ut att vara jättekul!

/ sandra
 
Vi har öppna träningar för dom som vill träna spel i Alsike, Knivsta. Fram till mars så tränar vi en gång i månaden och sedan två gånger i månaden. Intresserad?
Hör av er för tider och vägbeskrivning.
 
ja du...nog vet ja att du aldrig kan bestämma dejj...många schbrak har d blivit genom åren för din del...:p
men tornerspel e så himla kul...
d du skrev om fjordingen stämmer...vi tycker om honom vissa dagar... :p..men han va kul å se på uppvisningarna...men inte lika kul å rida... :)... :bump: kram marina
 
Tråden har ju spårat ur lite mot schabrak...så jag passar på att fråga om någon vet om ngn bra sida på nätet med sömnadsbeskrivning av just schabrak.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 633
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
827
Senast: Josefineeee
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp