Bukefalos 28 år!

hur mågna meter tyg går det åt till ett täcke. min häst har 145 i storlek på vanliga täcken. fick hem tygproverna idag och de såg fina ut. billiga var det med...
 
Beror på vilket mönster du använder. Men 5-6 meter kanske? Ett hett tips är dock att du köper något billigt skräptyg att sy några provschabrak i. Är alltid massa små ändringar som man kommer på efter hand när man börjar från scratch. Tyvärr får jag inte lämna ut de mönster som jag har eftersom de tillhör min grupp :(

Här har du i alla fall länk till det första test-schabraket jag sydde. Inte för att du ser några detaljer... Men det har hel nederkant och bälgar fram. Sytt i tyg från Bauhaus som kostade 10kr/m.

Här har du bilder på när jag provar skånska gripens schabrak. Det är det mönster jag tänker använda nu med vissa smärre förändringar. Ett lite mer praktiskt schabrak jämfört med mitt första.

Hoppas att bilderna kan hjälpa lite!
 
så inte så mkt men skånska gripens schabrak fick jag en bra överblick av. den är alltså öppen en bit på mitten...för att ge bättre rörelsefrihet då?
 
Framförallt för att släppa igenom sadelgjorden på ett vettigt sätt. På det första hade jag bara öppningar men de hamnade aldrig riktigt bra och gav bara upphov till en hel del spänningar i tyget om schabraket gled omkring lite. Se till att sy bakdelen med hjälp av kilar så ligger det mycket bättre. Annars finns en viss benägenhet till att det kasar på sidan efter ett tag.
 
okej...som en solfjäder i bak då eller hur menar du? vilken storlek på täcket har din häst? tänkte bara så jag har lite mått att gå efter. hur långt är schabraket på sidorna? andra tips att ge...sytt en del men aldrig ett riddarschabrak. vad bör jag mer tänka på?
 
Min är storlek 135. Tror att det gråa schabraket är 140cm i sidorna. Gör det så långt som du vågar :)

Ja, som en solfjäder kan man väl se det. Vitsen är i alla fall att omkretsen i nederkant ska bli mindre än om man bara gjort en ren halvcirkel bak. Då håller det sig på plats.

För övrigt var noga med att ryggsömmen hamnar på utsidan. Men det är ju ganska självklart :) Vet inte vad mer jag kan säga... :crazy:
 
Ylle slits inte i första taget!! Blir nog bara onödigt tungt, varmt och fuktigt. Transporterar ju inte bort svett lika bra som ylle. För att inte tala om hur jobbigt det blir att sy :crazy:
 
Jo, har tänkt (...) att han ska mätas...men mitt ögonmått är rädd för att han är under 148...*funderar på platåskor...* :crazy:
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 437
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
777
Senast: Josefineeee
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 185
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp