Bukefalos 28 år!

Om du hittar en så tala om det för mig är du snäll annars så är den HÄR kanske något att ha.
 
vi använder hästtäcken som mallar. Har ett täcke som ligger jättebra på hästen så det används som grundmallen...
 
Efter som vi diskuterar schabrak i tråden läger jag ochså in en fråga. Jag har ett schabrak som jag inte har någon sköld på. Har ni några tipps på hur jag på ett snygt och autentiskt sätt sätter på en sköld på schabraket? Någon som förstår? eller förvirar jag er?
 
Hur de ser ut...

Well - försök läsa på om de heraldiska reglerna.
Studera de redan existerande schabraken, surfa nätet och kolla på schabrak som används utomlands...
 
hur har ni gjort med schabraket under sadeln? helt eller har ni det delat på nått sätt? hur mkt tyg kan det tänkas gå åt till en travarkille som har 145 i täckesstorlek. hur långt ned på sidorna bör täcket gå?
 
jag gör dom precis som hästtäckena, bogveck, veck på rumpan o s v... längden brukar jag göra ner till knäna på hästen.

sadeln lägger jag ovanpå schabraket.
 
har du sett mitt med elden på? Visst är du Ann's kompis?
Mitt svarta är iaf sytt i krossad sammet och fodrat med rött bomullstyg. Mitt nya kommer jag sy i indisk bomull så att jag kan koka rent det.
 
ja Anns kompis här...*ler* är så himla sugen att testa tournerspel med min pålle när han blir helt frisk...älskar att sy så nu har jag blivit himla inspirerad tilla tt sy schabrak till pållen. har sett ditt med elden på men inte studerat det noga...

Är itne ylletyg bättre vad gäller andning och fall på tyget? har du några bra bilder som man kan se täcket på lite närmre håll?
 
jo det kan du ha rätt i...men bomull faller väl inte så snyggt? Är itne vidare förtjust i krossad sammet...känns inte direkt medeltida... :D

har studerat bilderna på din sida och tror jag vet hur jag ska göra nu...
 
Har läst era materialfunderingar med intresse. Rider själv med schabrak och vapenskjorta i ylle. Visst är det varmt men inte varmare än de bomullschabrak jag använt tidigare. Vi envisas ju också med att rida tornerspel när det är som varmast :D
Ylle har dessutom fördelen att vara väldigt svårt att antända, nödvändigt när man rider grenar med eld under tornerspelet.
 
Jepp, andas och värmer även om det är blött. Det regnar ju trots allt även under tornerspelen, "svensk sommar" inte san´t :rofl: Fast andas gör väl alla naturmaterial, alltså även bomull? :confused:
 
Har läst era materialfunderingar med intresse. Rider själv med schabrak och vapenskjorta i ylle.

Nu blir jag ju nyfiken - är du "Hertigen"?
Hej och välkommen hur som helst!

Hur är tjockt är yllet ni använder och var får ni tag på det? Det ylle jag hittar på är på tok för tjockt och dyrt :(
 
Du Beppo - ta en titt på Ann's schabrak. Det är välsytt och där kan du ju se hur det är gjort *komma på*
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 588
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
798
Senast: Josefineeee
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 218
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp