Olja/fett återfuktar inte. Torr hy behöver fukt.

Du har rätt i att fett inte återfuktar, men däremot så skyddar fett mot ytterligare uttorkning. Att tillföra fukt ger inte så mycket om det inte finns något fett som håller fukten kvar i huden. Olja är alltså inte så dumt, framförallt inte som rengöringsprodukt istället för tvål (som förstör hudens fettbarriär).

I övrigt är jag överens med dig och använder precis som dig dermalogicas produkter. Har dock övergett ultracalming cleanser för essential cleansing solution, men active moist är en ständig favorit!
 
En återfuktande kräm. Jag använde förut Oliva, tvättkräm och dagkräm från apoteket (baserad på olivolja) men har bytt till Dermalogica, Ultracalming cleanser och Active moist och hyn har blivit slätare och lugnare + jag får mkt mindre acne sen jag bytte. De är olje/fettfria.

Man kan använda olja/fett som skydd mot avdunstning men inte som återfuktare i sig.

Jag tvekar inte om att produkterna är bra och återfuktande men jag försöker precis som någon annan förstå vad det innebär så jag har googlat ingredienserna.
Det verkar som att de verksamma ämnena (det som står efter vatten i innehållsförteckningen) är ämnen som är utvunna ur fett.

Jag är dock inte alla insatt i kemi så någon som är bättre än jag kanske kan förklara vad som är skillnaden mellan återfuktande och fett?

Då jag har ständiga problem med torr hy över hela kroppen som jag håller i schack med feta krämer är jag naturligtvis mycket nyfiken på vad jag gör fel för jag tycker inte att fett och olja fungerar optimalt för mig.
 
Jag tvekar inte om att produkterna är bra och återfuktande men jag försöker precis som någon annan förstå vad det innebär så jag har googlat ingredienserna.
Det verkar som att de verksamma ämnena (det som står efter vatten i innehållsförteckningen) är ämnen som är utvunna ur fett.

Jag är dock inte alla insatt i kemi så någon som är bättre än jag kanske kan förklara vad som är skillnaden mellan återfuktande och fett?

Då jag har ständiga problem med torr hy över hela kroppen som jag håller i schack med feta krämer är jag naturligtvis mycket nyfiken på vad jag gör fel för jag tycker inte att fett och olja fungerar optimalt för mig.

Det hjälper inte att vara doktor i kemi, tro mig!

Hela hudvårdsgrejen är ganska pseudovetenskaplig om du frågar mig, och använder sig av egna begrepp som man inte hittar inom kemin i alla fall.

Kanske en hudläkare kan förklara skillnaden mellan återfuktande och fett. Jag får inte ihop det.
 
Jag har väldigt "dålig" hud, torr, spricker lätt, får lätt finnar, eksem.. You name it.

Fick tips om att använda "naturliga oljor" och krämer som innehåller dessa. Blev framförallt rekommenderad att använda estelle&thild, nån kräm som skulle vara bra för just känslig och torr hud.
HA! Fy fan vilka problem jag fick! Finnar, klåda, ännu torrare hud, svårläkta sår.. Tog ett tag innan jag kopplade ihop problemen med krämen. Sen den åkte i soptunnan har allt blivit mycket mycket bättre!

Använder Avene cicalfate nu. Fungerar perfekt, så länge man använder "lagom lite". Tar man för mycket blir det bara kladdigt.


Det är med fett och fukt. Fett ÄR återfuktande, men i för stora mängder lägger det sig bara som en hinna utanpå huden och orsakar problem. Vi är många som inte kan använda "rent fett" eller krämer med för mycket fett i.
Hud kan vara både torr och fet. Fettet ligger som en hinna utanpå huden, som i sin tur är supertorr.
Någon av alla hudläkare jag varit hos sa att det som gör en kräm återfuktande är att det är vatten+fett. Bara fett kan inte alltid "tas tillvara på" av en torr hud, medan vatten kan göra att hudens naturliga skydd bryts ner (spolas bort helt enkelt). En lagom mängd fett i kombination med vatten, då har du en återfuktande kräm!
Hudkrämsbranschen har ännu fler roliga uttryck för att få sälja mer ;)
 
Vad menas med fukt?

Jag har hört detta ganska mycket från hudterapeuter, men jag som kemist blir lite förvirrad.
-Din hud behöver fukt!
-Jaha, som vatten?
-Nej, fukt!
-Som fett?
Nej, FUKT!!

Som vadå? Jag fattar inte, vad är fukt?
Bra fråga, jag har tyvärr inget svar. Fukt är fukt helt enkelt. :laugh:
 
Många av de feta krämerna innehåller ju karbamid, alltså urea. Det är inte ett fett utan något helt annat (googla om ni törs!)
 
Bra fråga, jag har tyvärr inget svar. Fukt är fukt helt enkelt. :laugh:

Fast då ger jag inte mycket för ditt tips... Svårt att följa liksom; "tillsätt något som jag inte vet vad det är!" :p

Jag tror, som @tshu skrev ovan, fukt är en kombo av fett och vatten, eller något vattenbindande som urea.
Jag tror att överdrivet smörjande och överdrivet tvättande stör balansen, och då kan det bara svårt att hitta tillbaka.

Starka tensider som SLS och varmt vatten drar med sig nattligt förekommande fett i huden, så skippa tvål och långa varma duschar, det är mitt tips.

Olika oljor är olika lättadsorberande, man får testa sig fram. Mandelolja gillar jag!
 
Använd inte kokosolja eller olivolja, båda kan ge stora problem med finnar.
Använd avokadoolja som sminkborttagning (den har halverat min sminkborttagningstid dessutom) och mandelolja+vatten+aloe vera-gel, ger huden fett och fukt samt öppnar porerna:)
Viktigaste är att undvika silikoner och sulfater, och försöka ha så naturliga produkter som möjligt:)
Min hy har gått från katastrof med finnar och tusen röda utslag till helt jämn utan finnar och utslag:D
 
Senast ändrad:
Min torra hy, i ansiktet men även huden på ben och armbågar etc känns mycket bättre efter en tid med selen och zinktillskott.
 
@LillaMusse Varför ska man undvika silikoner?
Kommer faktiskt inte ihåg:D Min storasyster förklarade det typ fett invecklat en gång men jag somna nästan:D
Jag får iallafall stora problem med min hy så fort jag använder silikoner, och även mina syskon får det, men vi kanske bara är överkänsliga:D
Har dock tipsat några om att inte använda silikoner och de har fått mycket bättre hy när de slutat med silikoner:)
 
För mig är det bara olivolja eller kokosolja som funkar för min torra hy, har provat mängdvis. Fick "klartecken" från en hudterapeut som sa att olivolja är toppen. Smörjer medan hyn fortfarande är fuktig. Har inga problem med finnar, men då har jag aldrig haft det heller, utan det är bara torrt för mig.

Sen hjälper det för mig att äta mycket fett. Jag går på keto och det blir enorm skillnad när jag tar bort kolhydrater, men det där är ju individuellt. Och sen också - vatten!
 
Pröva köp hem en hudvårdsserie från Biotherm.

Jag har blivit sån ruskig Biotherm-nörd men det fungerar verkligen hur bra som helst o min hy är helt i balans nu! Alla finnar har försvunnit, rödheten/flammigheten borta o huden känns len. Inget fett-blänk eller torrt fnöske! Min arsenal ser numera ut såhär o jag har dessutom tredubbelt med ansiktstvålen så jag kan ha en i duschen, en i badrummet och en på jobbet...
wpid-dsc_0618_20140102201459466.jpg


Tvätta aldrig ansiktet med tvål/duschcreme. De torkar ut för mycket! Skaffa en ansiktstvål. Använd en lättare dagcreme och en rikare nattcreme. Gå till närmsta återförsäljare för Biotherm och be om hjälp. Det är dyrt men det fungerar så otroligt bra så det är värt varenda krona! O när man väl hittat sitt märke/sin serie så är det ju bara att shoppa på rabatter. Själv har jag iaf tre oöppnade produkter som jag köpt då det var rea trots att jag inte behövde just då.

Det bästa som jag upplever med Biotherm är att cremerna försvinner in i huden. Det ligger inte kvar någon fet känsla som om cremen bara la sig ovanpå. Två minuter efter applicering är det bara att börja sminka sig! Huden blir mjuk och len!

Tänk på oxå att på vintern kanske man behöver en rikare dagcreme än på sommaren.
 
Jag dricker mycket vatten och använder aprikoskärnolja alternativt vilken annan neutral massageolja jag råkar ha hemma på hela kroppen inklusive ansiktet. Det är faktiskt de enda produkter jag använder.

Sen jag upptäckte det för några år sedan har min torra vinterhy klarat vintrarna bättre och bättre. :)
 
Kokosolja! Finns att köpa på tex ICA, ekologisk på glasburk. Den är fast i formen men så fort man rör den med fingrarna smälter den.
 
Jag har lidit av extremt torr hy hela mitt liv typ, och provat det mesta. Vissa krämer har funkat bättre än andra, men ofta bara i perioder. Har även testat receptbelagda, men dom brände som eld. Provade även oljor som skulle vara så himla bra och naturligt, men det bara lade sig som en fet hinna utanpå huden medan det fortfarande stramade i skinnet.
Den stora skillnaden för mig kom när jag lade om kosten. Jag är fortfarande torr men inte extremt längre.
Och nu kan jag faktiskt använda oljor som mjukgörare! Dock vill jag tillägga att det är skillnad på hur feta olika oljor är. Ju fetare ju sämre tar huden till sig dom och ju torrare desto lättare och snabbare sjunker dom in.
Själv kombinerar jag en torr olja (nattljusolja) med en halvfet (mandelolja) i ansiktet, behöver jag extra tar jag jojobaolja (som egentligen är ett vax).
På kroppen har jag en ekologisk olivolja från mataffären.
Det som är viktigt är att smörja sig direkt efter dusch eller att man blötat ansiktet ordentligt så att huden är fuktig av vattnet. Då stannar också fukten (vattnet..) kvar i huden. Att smörja sig när man är torr är menlöst, iaf på min hud, det sugs liksom inte upp riktigt.
 
Återfuktande läkemedel innehåller ofta urinämne/ureum/karbamid Sedan kan de vara mer eller mindre feta.

Jag har mycket torr hy, ansiktet svider och känns som det ska spricka när jag duschat, trots att jag aldrig använder tvål i ansiktet. Jag smörjer mig numera alltid med Fenuril, men har tidigare använt bl a Calmuril, men den måste förvaras i kylskåp och det är lite bökigt.

Jag råder dig att uppsöka apotek och fråga efter återfuktare som är parfymfri (och inte innehåller "naturliga" ämnen som man kan vara allergisk mot). Det är tyvärr inte så lätt längre eftersom apoteken tycks ha förvandlats till sminkaffärer:banghead: Har haft mycket kontakter med hudläkare genom åren, det de skriver ut på recept är inga naturmedel eller skönhetskrämer, välj dem. Apotekspersonalen bör veta vilka dessa är, eller läs i FASS. http://www.fass.se/LIF/substance?userType=2&substanceId=IDE4POBUU91FVVERT1

Du måste dock bereda dig på att du inledningsvis troligen får sveda (bränner) och blir röd om din hud är mycket torr. Men håll ut - det går över. Om man börjar med en lite fetare blandning så brukar det gå bättre.
 
En sjuksköteska tipsade mig om La Roche Posay som ofta används vid extremt känslig hud. Det säljs på vissa av våra apotek. Fråga efter prover på både rengöring och fuktkräm så att du kan prova några dagar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
958
Senast: Tassa
·
Kläder & Bli fin Jag har väldigt torr hy, speciellt just nu när jag använder differin (en retinoid). Har en bra hudvårdsrutin som motverkar detta och det...
Svar
15
· Visningar
837
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 470
Senast: Badger
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp