... Den stora skillnaden för mig kom när jag lade om kosten. Jag är fortfarande torr men inte extremt längre.
Och nu kan jag faktiskt använda oljor som mjukgörare! Dock vill jag tillägga att det är skillnad på hur feta olika oljor är. Ju fetare ju sämre tar huden till sig dom och ju torrare desto lättare och snabbare sjunker dom in.
Själv kombinerar jag en torr olja (nattljusolja) med en halvfet (mandelolja) i ansiktet, behöver jag extra tar jag jojobaolja (som egentligen är ett vax).
På kroppen har jag en ekologisk olivolja från mataffären.
Det som är viktigt är att smörja sig direkt efter dusch eller att man blötat ansiktet ordentligt så att huden är fuktig av vattnet. Då stannar också fukten (vattnet..) kvar i huden. Att smörja sig när man är torr är menlöst, iaf på min hud, det sugs liksom inte upp riktigt.

Härligt! Jag har beställt en grön avokadoolja som jag fått rekommendationer på, så det ska bli spännande att se skillnaden mot olivoljan. Den i sig har gjort underverk med min fnöskehy. Använder inte vatten längre när jag tvättar av mig, utan torkar mig ren med en makeupsvamp med olja på. Det har gjort stor skillnad. Hört gott även om mandelolja.

Blev dock nyfiken, på vilket sätt har du lagt om kosten?
 
Blev dock nyfiken, på vilket sätt har du lagt om kosten?

Till lchf/paleo :)

Avokadoolja har jag också varit nyfiken på att köpa, du får skriva sen och berätta om du gillade den :D

När jag tvättar av mig sminket så blöter jag först ansiktet med (lagom) varmt vatten så mascara och hud mjukas upp lite, sen häller jag lite mandelolja i handen och masserar in hela ansiktet med det, extra noga på mascaran. Sen tar jag och blöter en handduk med varmt vatten och torkar försiktigt av hela ansiktet. Jätteskönt med den varma handduken! Och huden är så mjuk och skön sen!
Aldrig mera tvål!
 
Jag vet inte om det stämmer men en bekant som är läkare upplyste mig om att det är större risk att man utvecklar allergi mot preparat som man har på huden än som man äter. Av den anledningen tyckte inte han att man skulle ha sådant på huden som man äter (och som kan innehålla allergener). Detta för att man inte skulle riskera att bli allergisk mot något som man vill äta. Mandel kan ju vara allergiframkallande och borde i så fall inte vara så bra på huden, även om fettet i sig kan göra nytta. Avocado och olivolja skulle jag inte heller vilja ha på huden av samma anledning.

Jag som har allergiska anlag/tendenser skulle heller aldrig chansa med medel som innehåller växter som är kända allergiframkallare, korgblommiga, citrus, nötter t ex
 
Älskar min mandelolja :love:

De olika "återfuktande" lotions och krämer jag testat funkar inte på mig mer än ett par timmar. Sen är jag lika torr igen.

Jag använder den i ansiktet och på smalbenen som blir extremt torra och kliar vintertid.
 
Jag har lekt med aromaterapi i rätt många år nu. Har också extremt torr, exemig och känslig hud (ingen får skriva ut något som innehåller urea till mig, det blir praktiskt taget brännsår). Det enda som hjälper är jojoba, nyponfröolja och olivsqualane. Jag har så lite vatten som möjligt i ansiktet och sedan direkt på med olja. I oljan har jag oftast eteriska oljor från lavendel, blue tansy och engelsk kamomill. Fungerar helt perfekt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
958
Senast: Tassa
·
Kläder & Bli fin Jag har väldigt torr hy, speciellt just nu när jag använder differin (en retinoid). Har en bra hudvårdsrutin som motverkar detta och det...
Svar
15
· Visningar
837
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 470
Senast: Badger
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp