Totalt utskälld av granne

Han skyller på hästarna men är nog för snål .Vägsaltet kostar en del mellan 3,50-4 kr kg och det går åt ca 1,5-2 ton km i ett bostadsområde.Vi kör på 1T/km på skogsvägar men det är för lite i ett bostadsområde om saltet ska räcka hela sommaren .Så det viktigaste av allt det måste vattnas efteråt annars är det bortkastat
 
Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det sen, och kanske få lite input, råd eller bara en tröstande cyberklapp på axeln...

Vi bor längst upp på en grusväg (4 hus ligger innan oss) ute på landet. En vanlig, relativt bred grusväg. För ett par veckor sedan när jag hämtade posten så kom vår ena granne ut och sa till mig att han tyckte att jag körde för fort, att det dammade så mycket på hans bil och hus. Jag kör runt 20-25 km i timmen på den här vägen, så jag tycker ju inte att jag kör för fort. Men jag bad om ursäkt och sa att jag skulle tänka på det. Har sen dess försökt att köra ännu långsammare för att hålla god grannsämja, men eftersom det varit högsommar och varmt rätt länge nu så händer det ju faktiskt att det dammar även om man kör långsamt.

Så igår när min min man kom hem, så hade grannen blockerat vägen upp till oss med en skottkärra, och hade kommit ut och vrålat och skällt på min man om hans "feta lata fru med sin feta röv" som "körde som en idiot och som inte borde ha körkort" etc etc! Helt ut ur det blå, bara stått och skrikit och svurit mot min man som ju inte hade någonting med nått att göra?!

Jag kom hem ca 30-40 minuter igen, och då hade grannen återigen ställt ut skottkärran för att hindra min framfart upp till vårt hus så jag var tvungen att stanna, och kommer ut igen, begär att jag ska kliva ur bilen (vilket jag till en början vägrar) och börjar skrika och svära åt mig också att jag är en jävla idiot som fan inte borde få ha bil, att jag kör som en dåre och massa annat! Han får det att låta som att jag kör i typ 100 km och sladdar på vägen?!



Jag försöker hålla mig lugn och förklara att jag verkligen försöker hålla hastigheten och att jag tittar på hastighetsmätaren hela tiden och inte kör över 25 km i timmen, då fnyser han åt mig och svär och kallar mig jävla idiot igen, och skriker att sköter vi oss inte så kan vi fan flytta (som om han skulle vara någon hyresvärd/kung över oss?!). Då tänder jag till (lite, fast håller mig ändå rätt lugn) och kliver ur bilen och säger att jag inte accepterar att han står och skriker och svär åt mig och att han borde bete sig som en vuxen människa som pratar med en annan vuxen människa. Då taggar han ner lite grann, slutar svära och pratar i näsan normalt tonläge.

Det hela avslutas med att han ber (motvilligt) om ursäkt att han gapade och svor, och jag ber om ursäkt för mitt bilkörande och säger att jag ska köra ännu långsammare, och han flyttar då på sin skottkärra så jag "får lov" att köra hem.

Jag hoppas ju att detta ska vara helt överspelat och ur världen nu, jag började idag med att krypköra i ca 10 km i timmen på vägen. Men jag är fortfarande skakis inombords, tyckte det var en extremt obehaglig händelse :( . I min värld, om man har problem/är irriterad över något som en granne gör, så går man och knackar på och diskuterar det i ett normalt tonläge. Inte verbalt attackerar någon annan i familjen som inte har gjort någontin och går till personangrepp om hur dennes fru ser ut (vad det nu har med saken att göra?), inte blockerar vägen så man inte kan köra förbi, inte skriker och svär åt någon annan det första man gör när man startar en konversation.

Jag brukar inte använda detta ord, men jag känner mig faktiskt kränkt. Och förolämpad, attackerad, arg, ledsen och orolig i själen.

Så, kära buke, kan ni stilla mitt sinne lite och säga till mig att detta bara var en engångsföreteelse så jag kan släppa detta? Från min sida kommer jag ju att krypköra förbi grannen nästan överdrivet långsamt så det inte ska finnas något mer för honom att klaga på, men utöver det så tänker jag ju inte ta vilken skit som helst från honom.
Tycker grannen det dammar för mycket får dom väl salta vägen. Hur svårt kan det vara att salta vägen förbi ens gård?!

Sedan kanske grannens tålamod rann över om det ofta är folk som kör fort (även om det inte var du som brukar göra det) FAST det finns ingen anledning att skälla ut folk så där. När man står på sidan om ett fordon kan 30km/h verka fort om man står bredvid. Dålig uppfattning av grannen om hur fort en hastighet verkligen går.

Trist då man är beroende av grannsämja om man bor efter samma väg. Hoppas det löser sig för dig.
 
Han skyller på hästarna men är nog för snål .Vägsaltet kostar en del mellan 3,50-4 kr kg och det går åt ca 1,5-2 ton km i ett bostadsområde.Vi kör på 1T/km på skogsvägar men det är för lite i ett bostadsområde om saltet ska räcka hela sommaren .Så det viktigaste av allt det måste vattnas efteråt annars är det bortkastat

Finns det en vägsamfällighet ska dom betala saltet utan problem. Och man passar på att salta före ett regn.
 
Usch vilken jobbig granne! Förutsatt att du har kört så sakta som du skriver så hade jag ignorerat honom fullständigt. Skulle han då ställa skottkärran ivägen så jaa, stackars skottkärra!

Idioter som beter sig som svin mot en bara för att man är kvinna och de tror att de kan ger jag inget för. Risken är att jag hade kört extra fort förbi idiotens hus istället. Så svårt är det inte att salta vägen om det är ett så stort problem med dammet för honom!
 
Så igår när min min man kom hem, så hade grannen blockerat vägen upp till oss med en skottkärra, och hade kommit ut och vrålat och skällt på min man om hans "feta lata fru med sin feta röv" som "körde som en idiot och som inte borde ha körkort" etc etc! Helt ut ur det blå, bara stått och skrikit och svurit mot min man som ju inte hade någonting med nått att göra?!

Då tänder jag till (lite, fast håller mig ändå rätt lugn) och kliver ur bilen och säger att jag inte accepterar att han står och skriker och svär åt mig och att han borde bete sig som en vuxen människa som pratar med en annan vuxen människa. Då taggar han ner lite grann, slutar svära och pratar i näsan normalt tonläge.

Det hela avslutas med att han ber (motvilligt) om ursäkt att han gapade och svor, och jag ber om ursäkt för mitt bilkörande och säger att jag ska köra ännu långsammare, och han flyttar då på sin skottkärra så jag "får lov" att köra hem.

Jag hoppas ju att detta ska vara helt överspelat och ur världen nu, jag började idag med att krypköra i ca 10 km i timmen på vägen. Men jag är fortfarande skakis inombords, tyckte det var en extremt obehaglig händelse :( . I min värld, om man har problem/är irriterad över något som en granne gör, så går man och knackar på och diskuterar det i ett normalt tonläge. Inte verbalt attackerar någon annan i familjen som inte har gjort någontin och går till personangrepp om hur dennes fru ser ut (vad det nu har med saken att göra?), inte blockerar vägen så man inte kan köra förbi, inte skriker och svär åt någon annan det första man gör när man startar en konversation.

Jag brukar inte använda detta ord, men jag känner mig faktiskt kränkt. Och förolämpad, attackerad, arg, ledsen och orolig i själen.

Så, kära buke, kan ni stilla mitt sinne lite och säga till mig att detta bara var en engångsföreteelse så jag kan släppa detta? Från min sida kommer jag ju att krypköra förbi grannen nästan överdrivet långsamt så det inte ska finnas något mer för honom att klaga på, men utöver det så tänker jag ju inte ta vilken skit som helst från honom.

Du skötte dig fantastiskt, jag hade blivit vansinnig och då börjar jag hicklipa och får inte fram någonting. Att bli så orättvist anklagad är det värsta som kan hända.
Attacken på ditt utseende visar ju att han är ur balans. Kanske har det hänt något eller så tål han inte värmen eftersom han varit trevlig förut.
Men låt den dålig känslan du får av hans beteende vila på honom, släpp den som en oknuten ballong.
Och som du skrev - ta ingen mer skit.

Angående att köra förbi sakta. Jag bor med en väg som går genom min tomt - 3-4 m från husknuten.
Vad jag blir orolig för när folk kör förbi är att dom inte verkar ha uppsikt - hastigheten kan variera men dom som har fullt upp med att heja på mig som sitter på altanen 5 m vid sidan av vägen i en vinkel som man inte behöver titta i men kör på slangkopplingen som ligger på mittsträngen på vägen (medans vi fyller hästarnas vattenbalja). Det visar ju för mig att hade katten skuttat upp där hade dom klippt honom.
Eller granntjejen som kör förbi och messar...hon fick ett mess av mig; Hej du, antar att du inte såg mig när du körde förbi, jag och hunden skulle precis gå på en promenad och jag skulle uppskatta om du tittade på vägen när du kör förbi och inte på din telefon. Du såg oss inte alls va?
Jag fick snabbt svar; Jag ber verkligen om ursäkt, ska aldrig göra om det.

Så ibland är det mer än hastigheten som gör att man hajjar till.
Kanske är din granne av modellen som tycker att hälsa på honom är viktigare än att du kollar på vägen oavsett hur sakta du kör - tvärtom mot vad jag tycker.
 
Fast vägsamfällihgeten är ju inte "dom". Det är ju "vi". Och vill inte "vi" så blir det inget salt.

Asch märka ord.
Jo visst är det vi, men då får man prata med sig själv och resten i samfälligheten då, salt kostar skit o ingenting och det är inte skadligt för några hästhovar att gå på saltat grus några meter. Prata, prata, prata och resonera istället för att gissa o diskutera.
 
Det är ALL skillnad mellan vi och dom. Tydligen har ju salt varit på förslag och blivit nedröstat. Det här är ju inte TS problem, det är grannens.
 
Då tänder jag till (lite, fast håller mig ändå rätt lugn) och kliver ur bilen och säger att jag inte accepterar att han står och skriker och svär åt mig och att han borde bete sig som en vuxen människa som pratar med en annan vuxen människa. Då taggar han ner lite grann, slutar svära och pratar i näsan normalt tonläge.

Det hela avslutas med att han ber (motvilligt) om ursäkt att han gapade och svor
Väl talat. Det hanterade du ju finemang.

Grövre grus utan sand, så dammar det aldrig mer. Prata med vägföreningen.
 
Det finns andra dammbindningsmedel än salt. Där vi bor använder Trafikverket en restprodukt från skogsindustrin. Luktar tyvärr rejält illa när det är nytt och blött och blir det bruna fläckar på barnens kläder går de inte att få bort. Men det ska vara miljövänligt, till skillnad från saltet. Sannolikt billigare också, det är några mil väg som det sprids på.

Och jo, det kan damma ganska ordentligt från en grusväg och man ska ha kunna bo där också. Även om jag inte tror att problemet från ts väg kan vara så jättestort. "Vår" väg trafikeras av några hundra fordon per dag, lastbilar och personbilar. Tack vare en hög och tät häck kan vi vistas på tomten. Dammbindningsmedlet håller ju inte hela sommaren.
 
Tack för input allihop!

Vägen det handlar om är alltså en grusväg ut i skogen typ, med 5 hushåll på (villor) varav vårt hus ligger längst upp. Det är även vi fem hushåll som har hand om vägen, och beställer skottning från en bonde en bit bort. Det var på ett sånt möte som saltidén blev nerröstad.

Så de enda som åker längre på vägen än till grannen är besök till oss, och de är vare sig många eller kör fort ;) . Vi köpte huset från ett gammalt pensionärspar som inte åkte ut från huset mer än en gång i veckan enl dem själva för att handla, kanske är det som irriterar honom också eftersom vi nu är två med två bilar och åker till och från vårt hus minst 2 gånger var per dag?

Tror nästan lite så som @norrsol skrev, att grannen måste ha blivit lite "fartblind" (för både vi och två av grannarna har katter, så jag kör alltid försiktigt så ingen av dem ska hoppa ut i vägen) och irriterat sig på dammet och därför vägrade lyssna på när jag sa att jag inte kört snabbare än 30 nån gång (jag påpekade att jag höll koll på hastighetsmätaren, då var det enligt honom fel på den med...).

Men jag ska göra som flera sagt, känna att jag skötte situationen så bra jag kunde och inte låta honom krypa under skinnet på mig (även om jag fortfarande är lite illa till mods). Notera vad som hänt, och sen ha en plan för vad jag ska göra om det händer en gång till. För som sagt, jag tar inte hur mycket skit som helst från någon, särskilt inte när det levereras på det sättet....
 
Tror nästan lite så som @norrsol skrev, att grannen måste ha blivit lite "fartblind" (för både vi och två av grannarna har katter, så jag kör alltid försiktigt så ingen av dem ska hoppa ut i vägen) och irriterat sig på dammet och därför vägrade lyssna på när jag sa att jag inte kört snabbare än 30 nån gång (jag påpekade att jag höll koll på hastighetsmätaren, då var det enligt honom fel på den med...).

30 km/h är ju dock snabbt på en grusväg förbi ett hus tycker jag.
 
Så igår när min min man kom hem, så hade grannen blockerat vägen upp till oss med en skottkärra, och hade kommit ut och vrålat och skällt på min man om hans "feta lata fru med sin feta röv" som "körde som en idiot och som inte borde ha körkort" etc etc! Helt ut ur det blå, bara stått och skrikit och svurit mot min man som ju inte hade någonting med nått att göra?!

Medalj & kudos & karma till din man som inte slog [censurerat tillmäle] på käften! För det var [censurerat tillmäle] värd att få, egentligen!
 
30 km/h är ju dock snabbt på en grusväg förbi ett hus tycker jag.

Ja, det kan det ju uppfattas som. Så sen han sa till mig förra gången så har jag ju sänkt hastigheten ännu mer, så nu kör jag inte över 20. Så jag har försökt att blidka honom genom att sänka farten än mer.
 
Ja, det kan det ju uppfattas som. Så sen han sa till mig förra gången så har jag ju sänkt hastigheten ännu mer, så nu kör jag inte över 20. Så jag har försökt att blidka honom genom att sänka farten än mer.

Vill förtydliga att jag inte tycker hans beteende är okej på något vis, men du har redan fått bra svar ang. detta.
 
Medalj & kudos & karma till din man som inte slog [censurerat tillmäle] på käften! För det var [censurerat tillmäle] värd att få, egentligen!

Ja, min man är ett under av självkontroll!

Han tänkte att med en sån aggressiv människa är det bäst att gjuta olja på vågorna och inte elda upp honom mer med att käfta emot, så han hade mest stått och tittat på honom och lyssnat. Men när jag kom hem och berättade att grannen stoppat mig med och gapat på mig med, trots att han redan flugit på min man, så blev min man så arg att han skakade. Tur att våld inte ligger honom nära till hands :p!
 
Väl talat. Det hanterade du ju finemang.

Grövre grus utan sand, så dammar det aldrig mer. Prata med vägföreningen.
Men lite sand i gör väl att vägen "binder ihop" och blir fast. Man ska nog inte "mixtra"med underlag om man inte verkligen vet vad man gör.
 
Det sätter sig med större grus också - och dammar inte. Alls.
Nja det är en sanning med modifikation... ;) Ja tex makadam 8-16 kan bli bra packat om man kör mycket och med tyngre maskiner på det, tex på en bondgård kan det vara ett toppen underlag som släpper igenom väta men bär tunga redskap. Men på en lite väg där det går lite trafik och mestadels personbilar så tar det väldigt lång tid innan det packar ihop sig och största delen kommer att hamna i diket.

Jag skulle i TS fall gå tillbaka till vägföreningen och ta upp diskussionen om salt igen, förklara för hästägaren att det inte är något större problem sommartid och förhoppningsvis få igenom det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 004
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 639
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 763
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp